شمانیوز
شما نیوز

مدیرعامل ایرانسل:

استفاده از هوش مصنوعی باعث افزایش درآمد کسب و کارها می‌شود

استفاده از هوش مصنوعی باعث افزایش درآمد کسب و کارها می‌شود

مدیرعامل ایرانسل در اختتامیه سی و دومین کنفرانس بین‌المللی مهندسی برق، طی سخنانی، با تشریح دلایل لزوم استفاده از هوش مصنوعی در کسب و کارها، به استفاده از هوش مصنوعی در حوزه تلکام و دیگر حوزه‌ها، با هدف کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد، تأکید کرد.

مدیرعامل ایرانسل در اختتامیه سی و دومین کنفرانس بین‌المللی مهندسی برق، طی سخنانی، با تشریح دلایل لزوم استفاده از هوش مصنوعی در کسب و کارها، به استفاده از هوش مصنوعی در حوزه تلکام و دیگر حوزه‌ها، با هدف کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد، تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی ایرانسل، دکتر بیژن عباسی‌آرند، عصر پنجشنبه 27 اردیبهشت 1403، در اختتامیه سی و دومین کنفرانس بین‌المللی مهندسی برق، به تاریخچه حضور هوش مصنوعی در دنیا از آغاز دهه 2020 پرداخت و استفاده از آن در توسعه «دستیارهای دیجیتال» و «ربات‌های گفت‌و‌گو» به عنوان «هوش مصنوعی جامع» و پیشرفت آن در حوزه‌های مختلف تا دهه 2040، به عنوان «ابر هوش مصنوعی» اشاره کرد.

مدیرعامل ایرانسل با اشاره به تأثیرپذیری صنایع از هوش مصنوعی ادامه داد: حوزه‌های بهینه‌سازی فرآیند عملیات سازمانی، بهینه‌سازی و برنامه‌ریزی شبکه، توسعه محصولات و مدل‌های کسب و کار، بهبود تجربه مشتری و مهندسی فناوری اطلاعات و نرم‌افزار در کسب و کار شرکت‌های خدمات ارتباطی بیشترین تأثیر را از هوش مصنوعی می‌پذیرند.

وی افزود: مهم‌ترین حوزه‌هایی که اپراتورها می‌توانند در آن از هوش مصنوعی بهره ببرند، بهینه‌سازی طراحی شبکه، بهبود تجربه مشتری و بازاریابی است. با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان ابزارهای تعامل سرویس با مشترکان مانند رباتِ چت با مشتریان، نمایندگان مرکز تماس و شخصی‌سازی خدمات مشتریان را بهبود بخشید و برای کسب درآمد از داده‌ها، از آن کمک گرفت.

عباسی‌آرند علاوه بر تأثیرات مثبت هوش مصنوعی، به چالش‌های استفاده از آن نیز اشاره کرد و گفت: ریسک‌ها و چالش‌های استفاده از هوش مصنوعی در شرکت‌های خدمات ارتباطی، امنیت داده، نشت اطلاعات، حفظ حریم خصوصی، دستکاری در اطلاعات، نبود داده‌های درست و قابلیت ردیابی است.

تأثیر هوش مصنوعی بر شرکت‌های مخابراتی در دنیا

مدیرعامل ایرانسل، تأثیر بالقوه هوش مصنوعیِ مولد در بهبود بهره‌وری اپراتورهای دنیا را کاهش هزینه‌ها عنوان و تصریح کرد: آمارهای 20 اپراتور در دنیا نشان می‌دهد با کمک هوش مصنوعیِ مولد، می‌توانند کارایی کارکنان را افزایش دهند. همچنین با تجزیه و تحلیل‌های پیشرفته در حوزه انرژی، هوش مصنوعی می‌تواند منجر به کاهش مصرف انرژی در این شرکت‌ها شود، بنابراین اپراتورها می‌توانند هزینه‌های خود را کاهش داده و افزایش درآمد نیز داشته باشند.

عباسی آرند همچنین ادامه داد: در این بررسی‌، 18 اپراتور از هوش مصنوعی برای بهبود تجربه مشتری و بهینه‌سازی شبکه استفاده کرده‌اند و با کاهش مصرف انرژی و بازدهی بالاتر و سریع‌تر کارکنان، موفق شده‌اند هزینه‌ها را کاهش دهند؛ از این بین 2 اپراتور نیز با توسعه راهکارهای هوش مصنوعی افزایش درآمد داشته‌اند.

وی افزود: در بهترین حالت، بهره‌وری از هوش مصنوعی در اپراتورها، باعث کاهش 9 درصدی هزینه‌ها و در بدبینانه‌ترین حالت، باعث کاهش 2 درصدی هزینه‌ها می‌شود. به عنوان مثال ایرانسل به طور متوسط سالانه حدود 500 میلیون دلار هزینه Capex دارد که این هزینه می‌تواند با استفاده بیشتر و بهتر از هوش مصنوعی، کاهش داشته باشد.

آموزش هوش مصنوعی در دانشگاه‌ها

 دکتر بیژن عباسی‌آرند در بخش دیگری از صحبت‌های خود به لزوم تربیت نیروی انسانی با دانش هوش مصنوعی اشاره کرد و افزود: دانشگاه‌ها در ایران، باید راهی پیدا کنند تا دانشجویانی با دانش هوش مصنوعی در حوزه‌های «امنیت سایبری»، «نرم‌افزار»، «شبکه» و «معماری داده»، تربیت شود، چراکه در آینده برای پیشرفت بهتر در حوزه اقتصاد به آن‌ها نیاز داریم.

وی تأکید کرد: در سال‌های اخیر هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف کسب و کارها، تأثیر زیادی داشته است. مدیریت داده و کلان‌داده در عملیات شبکه نیز از مهم‌ترین موضوعات در حوزه مخابرات و تلکام است و برای بهینه‌سازی آن نیاز به استراتژی‌های پیشرفته با کمک هوش مصنوعی داریم. برای احقاق این امر مهم نیز نیاز به نیروی انسانی متخصص در حوزه هوش مصنوعی است و این امر تنها با آموزش و تربیت در دانشگاه‌ها امکان‌پذیر خواهد بود.

مدیرعامل ایرانسل با اشاره به آزمایشکاه‌های هوش مصنوعی در آکادمی ایرانسل، برای حمایت از دانشگاه‌ها در این حوزه اعلام آمادگی کرد و افزود: در حال حاضر آزمایشگاه هوش مصنوعی ایرانسل، از 12 نیروی متخصص در حوزه هوش مصنوعی و 4 استاد دانشگاه تشکیل شده است که در حوزه‌های «یادگیری ماشین»، «یادگیری عمیق»، «پردازش زبان طبیعی» و «مدل زبان بزرگ»، «بینایی کامپیوتری و پردازش تصویر»، «کلان‌داده »و «ایجاد زیرساخت پردازش داده»، پژوهش می‌کنند.

خروج از انحصار در کسب و کارها

 عباسی‌آرند به قبل از ورود ایرانسل در کشور اشاره کرد و گفت: با ورود ایرانسل به حوزه تلکام انحصار در این حوزه از بین رفت و دسترسی به ارتباطات سهل شد، قیمت‌ها کاهش پیدا کرد و فناوری در این حوزه توسعه یافت. ایرانسل با تکنولوژی 2.75 شروع به کار کرد و به سرعت نسل‌های 3 و 4 را توسعه داد، این در حالی است که شرکت‌های ارائه‌دهنده پیشین، در زمان ورود ایرانسل از نسل 2 استفاده می‌کردند. ایرانسل حدود 3 سال است که تکنولوژی نسل 5 یا 5G را گسترش و در اختیار عموم قرار داده است.

وی افزود: ایرانسل از سال گذشته نیز، پروانه توسعه فیبرنوری را دریافت کرده است و امیدواریم ایرانسل، همانطور که در اینترنت همراه باعث پیشرفت و انحصارشکنی شد، در حوزه فیبر نوری منازل و کسب و کارها، پیشرفت خوبی داشته باشد. برآورد ما در ایرانسل این است که در یک سال آینده، پوشش فیبر نوری‌مان در مناطق مشخص‌شده برای این اپراتور، به اتمام برسد.

مدیرعامل ایرانسل در پایان سخنان خود، از همه شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها و مجموعه‌هایی که حوزه‌های فناوری فعالیت می‌کنند دعوت کرد در مسیر تحقق و توسعه حوزه هوش مصنوعی در تلکام، ایرانسل را یاری دهند و از این فرصت، برای توسعه بیشتر هوش مصنوعی در داخل کشور و خلق ارزش افزوده بیشتر، استفاده کنند.

حضور ایرانسل در کنفرانس مهندسی برق

 سی و دومین کنفرانس مهندسی برق ایران، امسال نیز همچون دوره گذشته، با مشارکت و حضور ایرانسل به عنوان حامی اصلی، برگزار شد و ایرانسل در این کنفرانس، از 25 تا 27 اردبیهشت 1403، به انتقال تجربه‌های خود درباره پیشتازی در زمینه‌هایی همچون راه‌اندازی 5G پرداخت.

این کنفرانس در محورهای الکترونیک، قدرت، کنترل، صنعت برق، کامپیوتر، مخابرات و مهندسی پزشکی، توسط انجمن علوم مهندسی برق ایران و دبیرخانه دائمی کنفرانس در دانشگاه امیرکبیر، برگزار شد و ایرانسل، اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران و نخستین ارائه‌دهنده 5G در ایران، با هدف شناسایی و تشویق ایده‌های نوآورانه در صنعت برق و ارتباطات، بحث و تبادل نظر و انتقال تجربه در زمینه ارائه خدمات مبتنی بر فناوری‌های نوین تلفن‌همراه، ارائه خدمات زندگی هوشمند مبتنی بر فناوری اینترنت اشیا، تجربه‌های راه‌اندازی مرکز نوآوری، تحقیق و توسعه ایرانسل (ایرانسل‌لبز) و فعالیت در زمینه نوآوری و آموزش و ارائه مزیت‌ها و توانمندی‌های خود برای جذب فارغ‌التحصیلان نخبه دانشگاهی، در این کنفرانس حضور داشت.

ایرانسل با تمرکز بر مدیریت زیست‌بوم دیجیتال خود و سرمایه‌گذاری بر روی نسل پنجم (5G)، هوش مصنوعی، کلان‌داده و رایانش ابری، در تلاش است با کمک به سازمان‌ها و شرکت‌ها در صنایع مختلف و خلق ارزش واقعی در اقتصاد دیجیتال، بازیگری تأثیرگذار در تحول دیجیتال برای پیشرفت کشور باشد.

در این کنفرانس که با هدف گسترش دانش فنی در گرایش‌های مختلف مهندسی برق، از طریق ایجاد محیطی برای تبادل نظر علمی و تخصصی، ارائه آخرین یافته‌های تحقیقاتی و همچنین تشویق پژوهشگران برنامه‌ریزی شده بود، برگزاری برنامه‌های جنبی شامل میزگرد تخصصی و کارگاه‌های آموزشی نیز برگزار شد.

 

جزئیات خبر
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی