شمانیوز
شما نیوز

مهندسی معکوس و اعجوبه‌ای به نام "توفان"!

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): توفان موشکی کاملا ایرانی است که در جنگ 33 روزه لبنان کابوس رژیم صهیونیستی شد.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

توفان نام موشکی ضدتانک و هدایت شونده است که به روش مهندسی معکوس به روی موشک BGM-71 TOW ساخت ایالات متحده آمریکا است. کلاهک انفجاری این موشک 3.6 کیلوگرم جرم دارد و از نوع کلاهک‌های ضدتانک شدیدا انفجاری می‌باشد و قادر است حدود 550 میلی متر به درون زره فولادی نفوذ کند. نهایت برد این موشک 3850 متر و نهایت سرعت آن 310 متر بر ثانیه است.

اعجوبه‌ای به نام توفان

**جرقه‌ توفان چه زمانی زده شد؟
لازم به ذکر است جمهوری اسلامی ایران از نخستین کشورهای واردکننده موشک TOW بوده و خرید این موشک را در سال 1971 انجام داد. و آن را در رژیم شاهنشاهی تحویل گرفت و امکانات گسترده‌ای برای تعمیر و نگهداری آن در صنایع الکترونیک شیراز گردهم آورد. تعداد موشک‌های خریداری شده توسط ایران حدود 4800 عدد بود. در همان سالهای نخست، خطوط تعمیر و مونتاژ این موشک در شرکت صنایع الکترونیکی ایران (IEI) آغاز به کار کرد.
اعجوبه‌ای به نام توفان

اعجوبه‌ای به نام توفان

در ماه می سال 1975 مذاکرات میان ایران و شرکت هیوز برای تولید مشترک موشک‌های TOW و موشک هوا به زمین "ماوریک" به جایی نرسید، زیرا دوطرف برسر قیمت‌های اعلام شده به توافق نرسیدند و پس از آن انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 باعث لغو تمام قول و قرارها میان دو کشور شد.

اعجوبه‌ای به نام توفان

**توفان، یار دیرین ایران و حزب الله لبنان

موشک TOW که احتمال و دقت اصابت آن به هدف 95درصد اعلام شده است، در جنگ تحمیلی 8 ساله عراق نیز امتحان خود را پس داده است، رزمندگان اسلام بسیاری از اهداف خود را با این موشک مورد اصابت قرار دادند. جمهوری اسلامی ایران موشک توفان را در اختیار حزب‌الله لبنان قرار داد و این موشک ضد تانک در جنگ 33 روزه لبنان غوغایی بپا کرد و موشک توفان این جنگ را به کابوسی برای تانک‌های مرکاوای اسرائیل تبدیل کرده بود.

اعجوبه‌ای به نام توفان

اعجوبه‌ای به نام توفان

براساس گزارش باشگاه خبرنگاران، سردار فرحی رئیس سازمان هوافضای وزارت دفاع چندی پیش اعلام کرد؛ ما TOW یا همان موشک‎های توفان را با همان فرم و شکل در 7 مرحله تولید کرده‌ایم و این روند تا موشک‌های توفان ورژن 11 نیز تعریف شده است و ان‌شاءالله به مرحله تولید خواهند رسید.

اعجوبه‌ای به نام توفان

این موشک که براساس نظر کارشناسان جهت انهدام تانک‌های مرکاوا اسرائیل طراحی شده است، توفان یک، نسخه تولید شده TOW با برد 3500 متر و توان نفوذ در 550 میلی‌متر زره، توفان 2 دارای کلاهک 2 مرحله‌ای با توان نفوذ در 760 میلی‌متر زره، توفان 3 ارتقاء یافته مدل قبل با نفوذ در 900 میلی متر زره و توفان 5 نسخه هدایت لیزری توفان است که این نسخه دارای یک نمونه هواپرتاب با نام "قائم" نیز هست. روش هدایت، پرتابگر و شکل‌های ظاهری توفان صرفنظر از تفاوت‌های اندک در ابعاد مشابه موشک TOW است.
اعجوبه‌ای به نام توفان

با توجه به اینکه تانک‌های جدید از زره‌های واکنشی (ERA) برخوردار است، نسل دوم توفان نیز با سر جنگی دومرحله‌ای ساخته شد. در توفان 2 به دلیل بهره‌گیری از یک لوله نفوذگر، 145 سانتی متری که جرم آن 19.1 کیلوگرم و جرم سر جنگی 4.1 کیلوگرم است، میزان نفوذ آن 760 میلی متر شده که 38 درصد رشد را نشان می‌دهد. سایر مشخصات این نمونه مانند نسل اول است. این موشک قابلیت بکارگیری درشب با برد کم را دارد.

اعجوبه‌ای به نام توفان

اما توفان 3 را می‎توان از قدرتمندترین موشک‌های نوع خودش نام برد که دارای دو ویژگی متفاوت با نسل‌های قبل از خود دارد. این موشک قابلیت حمله از بالا (TOP ATTACK) را داشته و سرجنگی آن از نوع شکل گیرنده انفجاری (EEP) است. البته پس از ساخت نسل‌های 3 و 4 توفان، موشک توفان 5 به عنوان توسعه یافته‌ترین نمونه این خانواده طراحی و ساخته شد که تصاویر آن نشان‌دهنده تفاوت‌های محسوسی حتی نسبت به آخرین نمونه TOW است.

این موشک برخلاف نسل‌های قبلی از روش هدایت پیشرفته با استفاده از پرتاب لیزر برخوردار است که ضمن حفظ آن از آسیب پذیری در برابر جنگ الکترونیکی از دقت بسیار بالایی در هدفگیری برخوردار است. موشک نامبرده دارای سرجنگی دو مرحله‌ای و یک میله نفوذگرِ جمع‌شونده جدید نیز هست که میزان نفوذ این موشک را در زره بیش از نسل‎های دیگر کرده است.

**کودکی که زود بزرگ شد

امروزه جمهوری اسلامی ایران با حضور 3 قدرت نظامی دفاعی در خود به نام‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش جمهوری اسلامی ایران و بسیج به یکی از قدرت‌های اصلی نظامی جهان تبدیل شده است. ایران اسلامی که با شروع جنگ تحمیلی گمان می‌رفت که از بین خواهد رفت،کودکی بود که یک‌تنه و به مدت 8 سال با تمام دنیا جنگید و پس از پیروزی در جنگ، قدعلم کرد.

جمهوری اسلامی ایران از تحریم‌ها علیه خود نهایت استفاده را برد و به تولید انواع محصولات در زمینه‌های دفاعی، صنعتی و دارویی روی آورد و در همه زمینه‌ها نیز به موفقیت رسید. شاید بتوان از تحریم‌ها به نام توفیق اجباری یاد کرد که باعث رشد تفکر و استعداد ایرانی شد. دانشمندان دفاعی ایران در دو زمان بهترین استفاده از استعداد خود را کردند، یکی 8 سال جنگ تحمیلی و دیگری سالهای متمادی تحریم‌ها. قطعا تحریم‌ها نتیجه عکس داد و آمریکا و متحدانش ناخواسته باعث قدرتمندتر شدن ایران شدند. میکروب تحریم‌ها نه تنها ایران را از بین نبرد، بلکه آن را واکسینه کرد. مثلی رایج میان هموطنان عزیز کشورمان هست که می‌گوید؛ آن چیز که تو را نکشد، قطعا تو را قوی‌تر می‌کند.

اعجوبه‌ای به نام توفان

امروزه جهان باید ایران را به عنوان قوی‌ترین قدرت منطقه و یکی از قدرت‌های جهان به حساب آورد. با وجود دستاوردهای عظیم در صنعت دفاعی مانند موشک‌های "توفان"، "یاخوت"، "کورنت"، "دهلاویه"، "شهاب"، "قدر"، "سجیل" و "خلیج فارس" و همچنین سری تانک‌ها و نفربرهای "آینده" و ناوهای بزرگ "خلیج فارس" و "جماران" و "سهند" که همگی قابلیت موشک‌اندازی دارند، جمهوری اسلامی دیگر آن کشور بی دست و پای قبل از انقلاب نیست. ایران اسلامی حتی پس از شهادت پدر موشکی خود، شهید حسن تهرانی‌مقدم نیز مردانه به راه خود ادامه داد و اکنون ایران اسلامی دارای هزاران تهرانی مقدم است.

اعجوبه‌ای به نام توفان

ما همواره امیدواریم که هیچ‌گاه کشوری مجبور به استفاده از ادوات نظامی خود نباشد و جهان هستی به دور از جنگ و خونریزی به بقا ادامه دهد. منبع: باشگاه خبرنگاران

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied