شمانیوز
شما نیوز

آقازاده ها در تاجیکستان

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):رستم امامعلی، فرزند رئیس جمهوری تاجیکستان که قبلاً معاون رئیس اداره گمرک بود، در نخستین جلسه کابینه جدید این کشور به ریاست گمرک منصوب شده است.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)،بر اساس اطلاع منابع ریاست جمهوری تاجیکستان، در جلسه کابینه جدید که صبح روز شنبه ۳۰ نوامبر دایر شد، در کنار مسائل دیگر مسائل کادری نیز بررسی شده و برخی از مقامات از سمتهای خود عزل و افراد دیگر جایگزین آنها شده‌اند. از جمله، بختیه محمدی یوا به سبب بازنشستگی از ریاست آژانس آمار برکنار و گلناره حسنوا، رئیس سابق "امانت بانک"، جا‌نشین او شده است. جمشید نارینف به جای خانم حسنوا ریاست "امانت بانک" را به عهده گرفته است.

همچنین عبدالولی کامل‌اف رئیس کمیته معماری و ساختمان، حامدجان حسنف رئیس آژانس زمین و آبیاری، مراد جمعه‌یف رئیس اداره زمین‌شناسی، عزیز‌الله عصمتف رئیس آژانس جنگل و عشورعلی میرزایف معاون رئیس اداره گمرک تعیین شده‌اند.

انتصاب رستم امامعلی، پسر رئیس جمهوری تاجیکستان، به ریاست اداره گمرک از مهم ترین انتصابات امروز محسوب می‌شود. وی در این مقام جایگزین گریز ظریفف شد که به علت بازنشستگی از سمت ریاست اداره گمرک برکنار شده است.

رستم امامعلی، ۲۵ ساله، همزمان رئیس فدراسیون فوتبال تاجیکستان است. گفته می‌شود وی به فوتبال علاقه زیادی دارد و تأسیس تیم موسوم به "استقلال" بیشتر به نام او مرتبط است.

پسر رئیس جمهور تاجیکستان فارغ‌التحصیل دانشگاه ملی تاجیکستان است و گفته می‌شود تحصیلاتش در خارج از کشور نتایج چندان موفقی به دنبال نداشته است.

قبل از رسیدن به منصبهای ارشد دولتی در اداره گمرک رستم امامعلی مدتی عضو مجلس محلی در شهر دوشنبه بود. زمانی معاونت رئیس سازمان جوانان تاجیکستان را نیز که یک سازمان شبه دولتی و بازمانده از شوروی محسوب می‌شود، به عهده گرفت.

تحلیلگران می‌گویند که بالا رفتن بسرعت رستم امامعلی از پلکانهای سلسله مراتب مشاغل دولتی بیانگر این است که رئیس جمهوری تاجیکستان می‌خواهد فرزند خود را برای گرفتن زمام قدرت پس از سر خود آماده ساخته و قدرت سیاسی در این کشور را میراثی کند.

مخالفان آقای رحمان او را به فساد اداری و نپوتیسم (خویش و قوم پرستی یا انتصاب خویش و تبار به مشاغل مهم اداری) متهم کرده و خواستار پایان دادن به این وضعیت شده‌اند.

اما به گفته منابع آگاه، در هیئت جدید کابینه و مشاغیل مهم دیگر دولتی شمار پیوندان و شمار افراد نزدیک و صادق به رئیس جمهوری نسبت به گذشته بیشتر شده است.

رستم امامعلی تنها فرزند رئیس جمهوری نیست که به یک سمت ارشد دولتی منصوب می‌شود. آزاده رحمانوا، یکی از هفت دختر امامعلی رحمان، سال ۲۰۰۷ رئیس بخش کنسلگری وزارت خارجه و سال ۲۰۰۹ معاون وزیر خارجه تاجیکستان تعیین شد.

گفته می‌شود سُمنگل طغایوا، وزیر تازه انتصاب کار و مهاجرت و اشتغال، و دولتعلی سعیدف، معاون اول نخست‌وزیر، نیز از پیوندان آقای رحمان هستند. مطلوبخان دولتف که مدت زیادی معاون اول نخست‌وزیر بود، نیز از پیوندان او خوانده می‌شود.

حسن اسدالله زاده، برادر زن رئیس جمهور، سالهاست ریاست "آریان بانک"، از عمده ترین بانکهای تاجیکستان را به عهده دارد و شمار کثیری از شرکتها و کارخانه‌های صنعتی تحت نظر اوست. دامادهای رئیس جمهور نیز سمتهای عمده‌ای را در نهادهای دولتی به عهده دارند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied