شمانیوز
شما نیوز

زندگینامه عبدالله عبدالله

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):عبدالله عبدالله (زاده ۱۹۶۰ در کابل) سیاست‌مدار اهل افغانستان است. وی وزیر امور خارجه پیشین این کشور و از نامزدان ارشد مقام ریاست جمهوری در افغانستان است که معاونین اول و دوم انتخابی ایشان محمد خان و محمد محقق می باشد(۱۳۹۳) .

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)،عبدالله از یاران نزدیک احمد شاه مسعود بود. او در دوران نبرد با طالبان، به‌عنوان سخنگوی جبهه مسعود و پل ارتباطی آنان با جهان شناخته می‌شد. عبدالله بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ در دولت حامد کرزی، وزیر امور خارجه افغانستان بود.

عبدالله عبدالله تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه غازی محمد ایوب خان به پایان برد و در سال ۱۳۵۵ (برابر سال ۱۹۷۶ از لیسه (دبیرستان) نادریه کابل فارغ‌التحصیل شد.

در سال ۱۳۵۶ وارد دانشکده پزشکی دانشگاه کابل گردید. در سال ۱۳۶۲ تحصیلات خود را به پایان رسانیده، تا سال ۱۳۶۳ در بیمارستان نور به عنوان چشم پزشک مشغول خدمت بود.

در سال ۱۳۶۳ به پاکستان مهاجرت کرد و تا سال ۱۳۶۴ در بیمارستان سید جمال‌الدین اسدآبادی مشغول خدمت به مهاجرین افغانستان گردید.

در سال ۱۳۶۴ وارد جبهات جنگ علیه نظامیان شوروی گردید و به عنوان سرپرست بهداشت جبهه پنجشیر و بعداً بحیث مشاور و همکار احمد شاه مسعود تا آزادی کابل مصروف خدمت بود. وی از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۶ میلادی در کابل به عنوان رئیس دفتر و سخنگوی وزارت دفاع ملی و در سال ۱۹۹۷ به حیث معاون وزارت خارجه تقرر حاصل نمود. همچنان در سال ۱۹۹۹ سرپرستی وزارت خارجه دولت اسلامی افغانستان را بعهده داشت.

بعد از شکست طالبان در سال ۲۰۰۱ در اداره موقت و بعداً در دوره انتقالی مسوولیت وزارت خارجه را بعهده داشت.

عبدالله عبدالله در سال 1993 با بانو فخریه ازدواج نمود. در آنزمان دکتر عبدالله از شهرت کمی برخوردار بود و مسولیت مهم دولتی به عهده نداشت اما یک دوست نزدیک شهید احمدشاه مسعود بود و به عنوان منشی و رییس دفتر شهید مسعود ایفای وظیفه مینمود. فخریه عبدالله ساکن اصلی ولسوالی غوربند ولایت پروان میباشد و در یک خانواده متدین و مسلمان تربیت و بزرگ گردیده است. خانم فخریه بعد از فراغت از مدرسه عالی ملالی وارد دانشگاه طب کابل گردید.اما بعـــــــــد از ازدواج با دکتر عبـــــدالله عبــــدالله به دلایل مختلف نتوانست به تحصیل خویـــش در دانشـــگاه ادامه دهد. بعد از سقوط کابـــل به دست طالبان همــرا با خانــــــواده رهســــپار پنجشــــــیر گردید و شرایط سخت و دشوار زندگی را متحمل گردید. بعــد از مدتی همــــرا ه با خانـــواده به شــهر دهلـــی کشـــور هندوســــــــتان رفتــــند و تا به در آنـــجا زندگــــی میکننــــد. ظاهــــرا دلیل ماندن خانواده دکــــترعبـــــــدالله در کـشور هندوســـــتان ادامه تحصیل فرزندانش بــوده است. ایشـــــــان 3 دختر و یک پســــــر دارند، یــک دختر اش دانشـــجوی دانشـــگاه و دو دختر و یک پسـر شان دانش آمــوز مکتب میباشند. فخـــریه عبدالله به زبانهای فارسی، پشتو، انگلیسی و اردو تسلط کامــل داشته و گفته میشود وی در حال حاضر دانشجوی مقطع ماستری رشته علوم سیاسی بوده و یــک زن روشنفکر و پایبند به احــــــــکام و قوانین اســــلامی میباشد.

نامزدی در انتخابات عبدالله عبدالله به‌عنوان نامزد رسمی جبهه ملی افغانستان برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور در اوت ۲۰۰۹ معرفی شد و فعلا (۱۳۹۳) نیز یکی از نامزدان ریاست ریاست جمهوری افغانستان است. جبهه ملی افغانستان بزرگترین تشکل سیاسی مخالف دولت حامد کرزی به‌شمار می‌رود.به زبانهای پشتو، دری و انگلیسی تسلط و همچنین به زبانها عربی و فرانسوی نیز آشنایی دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied