شمانیوز
شما نیوز

افزایش قیمت ها همزمان با ثبت نام یارانه ها

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):خیز افزایش ۸ تا ۱۲ درصدی قیمت کالاهای اساسی در عمده فروشی های شهر که تا به دست مصرف کننده برسد سر به ۲۰ درصد هم می زند، جای خالی تنظیم بازار را در آستانه اجرای فاز دوم هدفمندی به خوبی نمایان می کند.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)،این روزها هرجا که صحبت از کسب و کار و خرید و فروش به میان می آید، این جمله بیشتر به گوش می رسد که « باید تا اول اردیبهشت صبر کرد تا ببینیم چه می شود».

از زمانی که دولت سخن از اصلاح قیمت های انرژی به ویژه بنزین را از ابتدای اردیبهشت به میان آورد برخی ترجیح دادند جنس هایشان را در انبار نگه دارند، برخی 10 بیست درصدی گرانتر فروختند و برخی هم از ترس زیان و ورشکستگی کرکره ها را پایین نگه داشتند تا ببینند بالاخره اوضاع چه می شود تا کمتر ضرر کنند.

این در حالی است که دولت در آستانه تحولاتی مانند اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه و اصلاح قیمت ها باید سیاست های کنترلی برای جلوگیری از تورم انتظاری در پیش بگیرد. سیاستی که اکنون به نظر می رسد در یک بام و دو و هوا قرار دارد.

گزارش میدانی خبرنگار اقتصادی فارس از بازار عمده فروشان مولوی از افزایش 8 تا 12 درصدی کالاهای اساسی مانند برنج، روغن، حبوبات و مواد شوینده حکایت می کند.

یکی از عمده فروشان خوار و بار و حبوبات می گوید: با زمزمه افزایش قیمت بنزین برخی وارد کنندگان یا تولیدکنندگان داخلی چندان رغبتی به فروش کالاهایشان ندارند و ترجیح می دهند کالاها را در انبارها دپو کنند و اگر 10 بسته کالا درخواست دهیم دو بسته تحویل می دهند.

وی اضافه می کند: همه منتظر اصلاح قیمت ها و افزایش قیمت بنزین هستند و زمزمه افزایش20 تا 30 درصدی اقلام ضروری بین کسبه افتاده است. البته ما مایل به افزایش قیمت ها نیستیم چون مشتری مان روز به روز کمتر می شود.

برخی دیگر از کسبه بازار معتقدند که افزایش تعرفه های گمرکی برای اقلام وارداتی نیز در این میان بر قیمت ها بی تاثیر نیست که مواد اولیه روغن نباتی یکی از آنهاست.

اما در این میان باید به این نکته اشاره کرد که نرخ رسمی دلار از ماه پایانی سال گذشته تا کنون افزایش یکصد تومانی را تجربه کرده و 2477 تومان به 2549 رسیده که گفته می شود در افزایش قیمت اقلام ضروری وارداتی بی تاثیر نبوده است.

این طور که کسبه می گویند روند قیمت ها از سال جدید صعودی بوده است. مثلا شکر 1960 تومان، قند 2400 تومان، یک کیلو لوبیا چیتی ایرانی 6800 تا 7100تومان ، عدس 3 هزار تا 3300 تومان و برنج خارجی که نسبت به قبل از عید کیلویی 100 تومان افزایش یافته به 4 هزار 500 تا 4 هزار و 900 تومان رسیده است، ولی قیمت برنج ایرانی تفاوتی نکرده و بین 3700 تا 6800 تومان در عمده فروشی متفاوت است.

یکی از عمده فروشان صنف سلولزی و محصولات کیسه و نایلون در این زمینه می گوید: از بعد تعطیلات عید شرکت هایی که مواد اولیه آنها از پتروشیمی تهیه می شود یا به ما جنس نمی فروشند یا 10 تا 20 درصد افزایش قیمت داشته اند. به عنوان مثال کیسه نایلون در هر کیلو هزار تومان افزایش قیمت داشته و از کیلویی 5 هزار تومان به 6 هزار تومان افزایش یافته است.

وی در مورد علت این مسئله می گوید: شرکت های محصولات سلولزی هم فعلا 7 درصد افزایش قیمت داشته اند.

این فروشنده البته به نکته جالبی هم اشاره می کند، مسئله ای که اگر چه وجود دارد اما از دیدمان خارج شده است: زمانی که می گوید: انگار افزایش خود به خودی قیمت ها در ابتدای هر سال برایمان عادت شده است .

در دولت دهم افزایش قیمت حامل های انرژی بدون اعلام خبر قبلی انجام و تلاش شد تورم انتظاری مهار شود، اما اکنون به صراحت اعلام شده است که قیمت حامل های اصلی انرژی اول اردیبهشت ماه افزایش می یابد.

حال آنکه اکنون انتظار می رفت «دولت تدبیر»، تدبیری و سیاستی برای کنترل بازار بیاندیشد تا به شاهد گرانی قبل از موعد نباشیم.

یکی دیگر از عمده فروشان بازار مولوی به افزایش های بی ضابطه و بی دلیل قیمت ها که گاه زیاده خواهی برخی در آن دخیل است اشاره می کند و می گوید: دیروز صبح برنج خارجی را کیلویی 4500 تومان خریدیم و ساعت 10 صبح قیمت آن شد کیلویی 5 هزار تومان. حتی برخی بنگاه های عمده فروشی نیمه تعطیل هستند، خرید و فروش ندارند و منتظرند ببیند تکلیف قیمت ها بالاخره چه می شود.

روغن نباتی و رب گوجه فرنگی هم در عرض یک هفته 10 درصد گران تر شده است که این رقم وقتی به دست مصرف کننده می رسد 20 درصد می شود.

مواد شوینده در این بازار مکاره از افزایش قیمت ها بی نصیب نمانده و 8 تا 12 درصد افزایش قیمت داشته اند.

روند افزایش قیمت ها قبل از ورود به اجرای فاز دوم هدفمندی و ایجاد تورم واقعی ناشی از افزایش قیمت ها نگران کننده است، هنوز دولت برنامه مشخص خود برای افزایش قیمت ها ارائه نکرده است. به نظر می رسد تا دیر نشده و تورم انتظاری بار مضاعفی از گرانی بر دوش جامعه نگذاشته است، دولت باید برای تنظیم بازار و پیشگیری از روند افزایشی قیمت کالاهای اساسی تدبیری بیاندیشد و سیاست های تنظیمی برای پیشگیری از تورم را اعمال کند تا مردم بتوانند آسانتر این دوره گذار را سپری کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied