شمانیوز
شما نیوز

چه شد یک دستفروش به شهرام جزایری تبدیل شد؟

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):سود این تجارت آن قدر بود که شهرام در مرحله اول توسعه اقتصاد کلان خود ۵۰ شرکت دیگر برای صادرات ۵۰ قلم دیگر از کالاهای ایرانی تأسیس کرد. در مدتی که کرمان بود مقداری از زمین های هفت باغ کرمان را هم خریداری کرد که هنوز این زمین ها به نام خانواده او ثبت شده اند و اخیرا نیز اعلام شد که مشکل حقوقی دارند.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، به نقل از" بوتیا "، شهرام جزایری فعال اقتصادی که در سال ۱۳۸۱ در سن ۲۹ سالگی و در جریان بزرگ‌ترین و جنجالی‌ترین پرونده فساد اقتصادی ایران بعد از انقلاب سال ۱۳۵۷ ایران تا آن زمان بازداشت شد. او فعالیت تجاری خود را از دستفروشی در اهواز شروع کرد.

وضع مالی خانواده آن قدر خوب نیست که شهرام بی نیاز باشد اما آن قدرها هم دستش به دهانش می رسد که لااقل شغلی بهتر از یک بستنی فروش خرده پا دست و پا کند. اما شهرام از همان بچگی به دنبال کسب ثروت است. به سرش می زند که دندانپزشک شود، او آنقدر درس خواند تا موفق شد در رشته دندانپزشکی دانشگاه کرمان با رتبه زیر ۴۰۰ قبول شود. در دوران دانشجویی در کرمان به ورزش روی آورد.

او در رشته های والیبال و پینگ پنگ به مقام کشوری رسید و در این عرصه موفق شد. اما چون در ورزش آب و نانی ندید، آن را رها کرد.پس از مدتی به این نتیجه رسید که شغل دندانپزشکی با هدف او که درآمد ماهیانه یک میلیاردی بود، فاصله زیادی دارد. به همین علت در سال ۱۳۷۵ از ادامه تحصیل انصراف داد و به ثروت روی آورد. در زمانی که در کرمان بود مشاهده کرد که خرما و پسته و قالی کرمان جزء اولین صادرات غیر نفتی ایران استف به همین دلیل تصمیم گرفت با یک مبلغ کم مقداری خرما به تهران بفرستد و بفروشد و جالب است که سود خوبی هم به دست آورد.

شهرام ۲۴ ساله شرکت بذر کویر کرمان را تاسیس می کند تا خرمای بم را به کشورهای حوزه دریای خزر صادر کند اما ورشکست می شود و پول های قرض گرفته از پدر را هم بر باد می دهد. این بار به خلیج آشنای فارس رفت و صادرات سیر به کشورهای عربی را پی گرفت.

این بار نه تنها شکست نخورد که کارش گرفت و قرض های بالا آورده را هم پرداخت. در همین حال فهمید که اگر با سیر می توان تجارت کرد، با فرش که مهمترین کالای صادراتی غیر نفتی ایران محسوب می شود می تواند سود بیشتری به دست آورد.

او پس از صادرات فرش، به سرمایه گذارى در کاغذ و روغن نباتى هم روى آورد و یک کارخانه ورشکسته روغن نباتى را خریدارى کرد. همچنین به یکى از سازمان هاى بزرگ را که در آستانه ورشکستگى قرار داشت با سرمایه ۴میلیاردى کمک کرد. ایران تنها جایی نبود که آوازه اش در آن پیچید ، در امارات و سایر کشورهای عربی نیز به شهرت دست یافت.سود این تجارت آن قدر بود که شهرام در مرحله اول توسعه اقتصاد کلان خود ۵۰ شرکت دیگر برای صادرات ۵۰ قلم دیگر از کالاهای ایرانی تأسیس کرد. در مدتی که کرمان بود مقداری از زمین های هفت باغ کرمان را هم خریداری کرد که هنوز این زمین ها به نام خانواده او ثبت شده اند و اخیرا نیز اعلام شد که مشکل حقوقی دارند.

او ظرف ۵ سال تاجر بزرگ و معتبری شد و به خصوص در میان تاجرهای دوبی سری میان سرها درآورد. او که مراودات بازرگانی فراوانی در قالب شرکت های تجاری متعدد داشت، راه همنشینی با سیاستمداران را در پیش گرفت و حتی مشاور اقتصادی مجلس ششم هم شد. به همه از جمله کروبی رییس مجلس وقت پول داد. جزایری البته هنوز در مطبوعات و رسانه‌ها جایی نداشت حتی با این که کارت عبور و مرور بدون بازرسی در مجلس را به دست آورده بود.

همه چیز برای ورود یکی از میلیونر‌های خارجی به یکی از اعیانی ترین شهرک های ویلایی دنیا در دبی هماهنگ شده است. قرار است یک تاجر بزرگ ایرانی(شهرام ) به همراه خانواده اش به یکی از واحدهای این شهرک بیاید و آن جا باشد. اما این اتفاق هیچ وقت نمی افتد. چرا که شهرام جزایری عرب در فرودگاه مهرآباد دستگیر شده و تا چند سال بعد که موفق به فرار از زندان می شود، پایش به دوبی باز نمی شود. این جاست که شهرام جزایری معرف حضور همه ایرانیان می شود: کلاهبردار نامبروان!

یک سال و یک هفته بعد از دستگیری آقا شهرام در فرودگاه، تمام امیدهای خانم جزایری عرب، دختر عمو و همسر یکی از مفسدان اقتصادی بزرگ(لقب تازه شهرام جزایری) نقش بر آب شده است. آنها طلاق گرفتند و شهرام هم با توجه به تجربه اول خود برای بار دوم با غیر فامیل ازدواج کرد و در فرصت های مرخصی از زندان صاحب ۳ فرزند به نام های عرشیا ، آرنیکا،ایلیاشد.

شهرام هنوز در زندان است.اخیرا ایرانیهای مقیم تورنتو که در کلاس های آموزش زبان که برای خارجی هایی که تازه شهروند کانادا می شوند، برگزار می شود. برخی چهره ها عجیب است. برخی از چهره ها از قبیل محمدمنصور جزایری پدر شهرام جزایری، شهین صدق امیر مادر شهرام جزایری و خواهر و خانواده وی. احتمالا با توجه به اینکه زمان اتمام مجرمیت شهرام نزدیک است، خانواده وی به این نتیجه رسیده اند که برای ادامه زندگی به یک کشور دیگر بروند، ولی شهرام بارها رفتن به خارج را کشور را برای بعد از محکومیت خود تکذیب کرده است و می گوید:من کسی هستم که در کمال عزت و قدرت مالی به بیش از هشتاد کشور از اروپا، آسیا و آمریکا سفر کردم، بهترین هتلها اقامت داشتم، میهمان بزرگترین مدیران شرکتها بوده ام و برای افرادی مثل من هیچ کجا بهتر از مملکت خودشان نیست و من دیگر هزینه های لازم برای ادامه زندگی در کشورم را پرداخت کرده ام و به هیچ وجه قصد مهاجرت به خارج از کشور را ندارم.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied