شمانیوز
شما نیوز

جزئیات جشنواره فیلم کن 2014

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): امروز پنج شنبه، هفدهم آوریل، در یک جلسه مطبوعاتی در پاریس، جشنواره فیلم کن که بزرگ ترین جشنواره سینمایی جهان محسوب می شود، فیلم های برگزیده این دوره خود را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، در میان فیلم های برگزیده برای مسابقه و نوعی نگاه و مسابقه فیلم های کوتاه، هیچ فیلمی از سینمای ایران پذیرفته نشده است. تیری فرمو، دبیر اجرایی جشنواره، طبق معمول برگزیده های جشنواره را اعلام کرد.

ژان لوک گدار، برادران داردن، مایک لی، کن لوچ، دیوید کراننبرگ و نوری بیلگه جیلان از جمله فیلمسازان شناخته شده ای اند که امسال با هم رقابت خواهند کرد.

حضور احتمالی گدار در کنژان لوگ گدار یکی از پدران موج نوی سینمای فرانسه در اواخر دهه پنجاه که با اولین فیلم اش از نفس افتاده، به شهرت جهانی رسید، با فیلم تازه ای به نام خداحافظ زبان (Adieu au langage) در بخش مسابقه شرکت خواهد کرد. گدار سال هاست که فیلم های تجربی کم خرجی می سازد و می گوید که جشنواره های سینمایی را قبول ندارد.

آخرین حضور فیلمی از او در جشنواره کن به سال ۲۰۱۰ بازمی گردد با فیلم سینما- سوسیالیسم، در حالی که خودش در جشنواره حاضر نشد.

تیری فرمو در جلسه مطبوعاتی گفت که امسال انتطار می رود که گدار در جشنواره حاضر شود اما "این به معنی حضور قطعی او نیست".

دیوید کراننبرگ که در سال ۲۰۱۲ با فیلم جهانشهر در بخش مسابقه کن حاضر بود، با فیلم تازه اش با نام نقشه ستارگان (Map to the Stars) در جشنواره امسال حضور دارد. در این فیلم میا واسیکوفسکا و جولین مور نقش آفرینی می کنند.

دو فیلمساز برجسته بریتانیایی که از قدیمی ترین فیلمسازان این کشور محسوب می شوند و همواره مورد توجه و علاقه جشنواره کن بوده اند، امسال در این جشنواره با هم رقابت خواهند کرد: مایک لی و کن لوچ.

کن لوچ که پیشتر یک بار نخل طلای جشنواره کن را از آن خود کرده، در فیلم تازه اش به نام تالار جیمی (Jimmy's Hall) باز به مضامین سیاسی مورد علاقه اش روی آورده است: داستان زندگی فعال سیاسی ایرلندی، جیمز گرالتون. اما مایک لی ترجیح داده است تا زندگی نقاش برجسته بریتانیایی، جی ام دبلیو ترنر، را در فیلمی به نام آقای ترنر (Mister Turner) روایت کند.

نوری بیلگه جیلان، فیلمساز تحسین شده ترک که آخرین بار در سال ۲۰۱۱ با فیلم روزی روزگاری در آناتولی در کن درخشید و جایزه ویژه هیات داوران را گرفت، با فیلم خواب زمستانی (Sommeil d'hiver) به جشنواره کن بازگشته است. جیلان هیچ توضیحی درباره این فیلم و خلاصه داستانش منتشر نکرده و تنها گفته است که این فیلم درباره انسان هاست.

میشل هازاناویسیوس که با فیلم صامت سیاه و سفید آرتیست در جشنواره کن و اسکار درخشید، با فیلم تازه ای به نام جست و جو (The Search) در جشنواره حاضر می شود که بازسازی فیلمی کلاسیک است و در آن همسرش برنیس بژو - که سال قبل برای بازی در فیلم گذشته اصغر فرهادی جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره کن را گرفت - و آنت بننیگ بازی دارند.

برادران داردن که از ستایش شده ترین فیلمسازان در جشنواره کن محسوب می شوند، بار دیگر در این جشنواره حضور خواهند داشت؛ این بار با فیلمی به نام دو روز و یک شب (Deux jours, une nuit). فیلم تریلری است که در آن یک زن که ماریون کوتیار نقشش را بازی می کند، سعی دارد ظرف چهل و هشت ساعت با راضی کردن همکارانش، شغلش را حفظ کند.

آتوم اگویان، فیلمساز کانادایی، با فیلمی به نام گرفتار (The Captive) در بخش مسابقه حضور دارد و زاویه دولان فیلمساز بیست و پنج ساله همجنسگرای کانادایی هم که با چهار فیلم قبلی اش در جشنواره های مختلفی شرکت کرده با فیلم تازه اش با نام مامی (Mommy) در جشنواره کن پذیرفته شده است.

تامی لی جونر، بازیگر مشهور آمریکایی هم با دومین تجربه کارگردانی اش با نام The Homesman در بخش مسابقه با دیگر فیلمسازان رقابت خواهد کرد؛ یک وسترن تازه با بازی خودش و هیلاری سوانک درباره سه زن روانی.

حضور فیلمسازان زنامسال برخلاف سال گذشته فیلمسازان زن حضور جدی ای در جشنواره کن دارند: با دو فیلم در بخش مسابقه. آلیس روهرواچر از ایتالیا با فیلم شگفتی (Le Meraviglie) و نوامی کاواسه از ژاپن با فیلم دو پنجره (Deux fenêtres).

اولیویه آسایاس، فیلمساز فرانسوی که غالباً فیلم هایی با حال و هوای روشنفکرانه می سازد، با فیلم تازه ای به نام Sils Maria در جشنواره کن ظاهر می شود که در آن ژولیت بینوش بازی دارد و فیلمی درباره دنیای سینماست: داستان زن هنرپیشه ای که دختری جوان را رقیب خود می بیند.

برتران بونلو که پیشتر با فیلم خانه شکیبایی در بخش مسابقه جشنواره کن شرکت کرده بود، با فیلم تازه اش سن لوران (Saint-Laurent ) در بخش مسابقه پذیرفته شده است: فیلمی درباره ایو سن لوران، طراح مد معروف.

دامین اسزیفرون فیلمساز جوان آرژانتینی با فیلمی به نام داستان های وحشی شش داستان مجزا با ترکیبی از طنز، تعلیق و خشونت را روایت می کند و آندره ی زیواگینتسف فیلمساز جوان روس که با فیلم تبعید تحسین شده بود، با فیلم تازه اش به نام نهنگ در کن خواهد بود.

این پانزده فیلم تاکنون برای بخش مسابقه انتخاب شده اند، اما احتمالاً پنج فیلم دیگر به این فهرست اضافه خواهد شد.

نبود فیلم تازه روی اندرسون، فیلمساز سوئدی، و همین طور فیلم تازه آلخاندرو گونزالس ایناریتو فیلمساز برجسته مکزیکی در این فهرست، بسیاری را متعجب کرد.

همین طور گفته می شد که طبق معمول هر سال فیلم تازه وودی آلن هم در بخش خارج از مسابقه نمایش داشته باشد، اما فیلم آلن در فهرست فیلم های منتخب نیست.

نوزده فیلم برای بخش نوعی نگاه انتخاب شده اند که از میان آنها باید به نمک زمین، مستندی ساخته ویم وندرس و جولیانو ریبیرو سالگائو و اتاق آبی، ساخته متیو آمالریک، فیلمساز و بازیگر مشهور فرانسوی اشاره کرد.

در بخش خارج از مسابقه فیلم تازه ای از ژانگ ئیمو، فیلمساز برجسته چینی، درباره انقلاب چین نمایش خواهد داشت.

جشنواره کن چهاردهم مه با نمایش فیلم گریس موناکو (Grace of Monaco) با بازی نیکول کیدمن در نقش گریس کلی، ستاره زیبای دهه پنجاه که با خانواده سلطنتی موناکو وصلت کرد و سینما را کنار گذاشت، افتتاح خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied