شمانیوز
شما نیوز

نقض توافق سال 1947 بین سازمان ملل و آمریکا؛

اوباما ورود حمید ابوطالبی به آمریکا را ممنوع کرد

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): رئیس جمهور آمریکا قانون منع ورود سفیر جدید ایران نزد سازمان ملل را امضا کرد.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، به نقل از رویترز:وزارت امورخارجه آمریکا اعلام کرد : "باراک اوباما" قانون ممنوعیت ورود "حمید ابوطالبی" سفیر جدید ایران نزد سازمان ملل به آمریکا را امضا کرد.

رئیس جمهور آمریکا قانونی را به امضا رساند که براساس آن ورود دیپلمات هایی که متهم به جاسوسی و اقدامات تروریستی هستند به آمریکا منع می کند.

تصویب قانون جدید ، که برای لازم الاجرا شدن امضای "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا را نیاز داشت ، معیارهای ورود دیپلماتها را به این کشور محدودتر می کند.

کاخ سفید اعلام کرد در بیانیه اوباما آمده است: امروز من قانون S-2195 ،مصوبه ای که مربوط به محدودیت های ویزایی برای برخی از نمایندگان خاص به سازمان ملل است را امضا کردم. قانون S-2195، بند چهارصد و هفت قانون روابط خارجی مصوبه سال 1990 را اصلاح می کند.بر اساس این قانون به افرادی که به دلیل دست داشتن در اعمال جاسوسی و تروریستی به طور مستقیم منافع آمریکا و متحدانش را تهدید کنند و تهدیدهایی را برای امنیت ملی آمریکا ایجاد کنند اگر به عنوان نماینده کشوری به سازمان ملل معرفی شوند اجازه ورود به آمریکا داده نمی‌شود.

در ادامه این بیانیه ادعا شده است: همانطور که رئیس جمهور بوش(پدر)در سال 1991اعلام کرد، رئیس جمهور می تواند از اختیارات ویژه قانونی خود درباره اعمال محدودیت در ورود برخی سفرای خارجی به سازمان ملل استفاده کند. اعمال جاسوسی و تروریسم بر ضد آمریکا و متحدان ما بی چون و چرا بسیار مشکل ساز است و من در این باره با کنگره هم نظر هستم افرادی که در این اعمال دست دارند می توانند از پوشش دیپلماتیک برای دسترسی و آسیب به ملت ما استفاده کنند. من بنابراین بند چهارصد و هفت قانون روابط خارجی را پس از اصلاحیه قانونی S-2195 اجرایی اعلام می‌کنم.

اوباما مدعی شد با این قانون جدای از اینکه ممکن است در اختیار وی در زمینه پذیرش سفیران مداخله کند ، به عنوان یک "راهنما" برخورد خواهد کرد.

حمید بابائی سخنگوی دفتر ایران در سازمان ملل متحد گفت ایران روز سه شنبه نماینده ای برای دیدار با مسئول امور حقوقی سازمان ملل متحد فرستاد.

وی افزود ایران همچنین شکایت نامه ای را نیز در اختیار سازمان ملل متحد و کمیته روابط با کشور میزبان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد قرار داد.

این کمیته که متشکل از 19 کشور است و قبرس نیز ریاست آن را به عهده دارد می تواند جلسه ای را برای رسیدگی به این مسئله برگزار کند اما نمی تواند تصمیم آمریکا را تغییر دهد. آمریکا نیز از اعضای کمیته روابط با کشور میزبان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد است که پیش یبنی می شود 22 آوریل یا هفته آینده نشست برگزار کند.

در نامه ایران که دوشنبه شب فرستاده شد آمده است آمریکا درحال نقض تعهدات خود در قبال موافقتنامه کشور میزبان بین آمریکا و سازمان ملل متحد است. این موافقتنامه یک پیمان است و براساس آن آمریکا ملزم است دسترسی دیپلمات ها و سخنرانان میهمان سازمان ملل متحد را فراهم کند.

نمایندگان آمریکایی مدعی هستند چون "ابوطالبی"، از دانشجویان پیرو خط امام بوده و در تسخیر سفارت آمریکا، دست داشته، نباید، به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل، منصوب شود.

این درحالی است بر اساس توافقی که در سال 1947 به امضای سازمان ملل و امریکا رسیده است، مقامات دولت فدرال، دولت های ایالتی و مقامات محلی در امریکا نباید هیچ محدودیتی در مسیر اعضای هیئت های نمایندگی دولت ها و کارکنان سازمان ملل به مقر این سازمان در نیویورک ایجاد کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied