شمانیوز
شما نیوز

حجاب حبابی +متاسفانه تصاویر

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): با توجه به خلاهایی که در زمینه فرهنگی و به ویژه مقوله حجاب و عفاف وجود دارد، دشمنان نیز این امر را دریافته و از این راه با تهاجم فرهنگی به مقابله با آرمان‌ها و ارزش‌های جمهوری اسلامی ایران پرداخته‌اند.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، حجاب و عفاف به عنوان یکی از ارزش‌های اسلامی در سطح جامعه و به عنوان یکی از اصول مهم در جامعه اسلامی به شمار می‌رود.

پرداختن به بحث حجاب و عفاف به عنوان بزرگترین امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی مورد توجه خاصی قرار گرفته و مکرر توسط بزرگان بر این مهم تاکید شده است.

برای فرهنگ‌سازی در زمینه حفظ ارزش‌ها، مقوله ایجاد الگو نقش عمده‌ای دارد و برخوردی که با آن در سطح جامعه صورت می‌گیرد می‌تواند باعث اشاعه یا کنترل آن فرهنگ شود.

توجه به مقوله حجاب و رعایت آن همواره در جامعه ایران مورد توجه بوده اما در زمان رژیم پهلوی و با سفر رضاخان به ترکیه کشف حجاب از غرب وارد ایران و با اجبار، عملی شد.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همان مردم بدون هیچ اجباری در زمینه رعایت حجاب پیشگام شدند و اکنون نیز این امر به عنوان یکی از اصول قانون جمهوری اسلامی ایران است.

شاید همین نکته باعث شده که در مقوله فرهنگ حجاب و عفاف ضعف وجود داشته باشد و در راستای اشاعه آن گام‌های محکمی برداشته نشود.

با توجه به این‌که آشنایی اولیه با حجاب و عفاف در کانون خانواده‌ها صورت می‌گیرد اما به جرات می‌توان گفت آموزش‌هایی که امروزه در خانواده‌ها ارائه می‌شود بسیار کمتر شده و یا رنگ باخته است.

بعد از کانون خانواده‌ها نقش اساسی در این راستا با مراکز آموزشی و آموزش و پرورش به عنوان خانواده دوم و دیگر دستگاه‌های متولی در این زمینه است.

باید به این نکته توجه داشت که امروزه خانواده‌ها که از طرق مختلف و به خصوص استفاده از ماهواره، خود تحت تاثیر فرهنگ خوش خط و خال غرب قرار گرفته‌اند از آموزش فرهنگ حجاب و عفاف به فرزندان خود غافل مانده‌اند و دستگاه‌های مربوطه نیز در این زمینه هماهنگ و یک سو و مستمر عمل نمی‌کنند.

با توجه به خلاهایی که در زمینه فرهنگی و به ویژه مقوله حجاب و عفاف وجود دارد، دشمنان نیز این امر را دریافته و از این راه با تهاجم فرهنگی به مقابله با آرمان‌ها و ارزش‌های دین مبین اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران پرداخته‌اند.

باید آگاه بود در جایی که مردم و مسئولان غفلت کنند دشمنان از فرصت استفاده کرده و در راستای خواسته‌های خود و ضربه زدن به نظام از هیچ کاری دریغ نمی‌کند.

در فرهنگی که اسوه‌هایی چون حضرت فاطمه زهرا (س) و حضرت زینب (س) و ... وجود دارد چرا باید دنباله‌رو کسانی بود که انسان را از انسانیت به ورطه نابودی می‌کشانند؟!

همه ما از مشکلات جامعه امروزی و از خطرات در کمین جوانان این مملکت آگاهیم اما چرا در عمل و به جای گام برداشتن در رفع مشکلات و معضلات آن را وظیفه دیگری می‌دانیم؟

در زمینه بررسی وضعیت حجاب و عفاف در سطح استان و اقداماتی که باید در راستای مقابله پدیده شوم بی‌حجابی صورت گیرد با چند تن از مسئولان به گفت‌وگو نشستیم.

دشمن با نشانه گرفتن حجاب زنان هویت آنان را نشانه گرفته است

معاون فرهنگی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان همدان با اشاره به آیه 59 سوره احزاب در این راستا به خبرنگار فارس گفت: موضوع حجاب و عفاف نیز مانند سایر تعالیم تربیتی از خانواده آغاز شده و سپس در سطح جامعه جاری و ساری می‌شود.

محمدجواد بیات با اشاره به اصالت و باورهای دینی و اعتقادی افراد تصریح کرد: در انجام این تکلیف و رسالت الهی است که اخلاقیات استحکام می‌یابد و زمینه گناه برچیده می‌شود.

وی اظهار کرد: امروز که دشمن با طرح اسلام‌زدایی و تسلط بر کشورهای اسلامی از قوی‌ترین حربه شیطانی خود یعنی ترویج فساد و بی‌عفتی، بی‌حجابی و بکارگیری جاذبه‌های جنسی بهره می‌برد، حجاب زنان مسلمان را نشانه گرفته است.

معاون فرهنگی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان همدان افزود: دشمنان با ترویج بی‌قید و بندی در بین جوانان که سرمایه‌های اصلی مملکت هستند درصدد سقوط و نابودی نظام جمهوری اسلامی ایران هستند.

وی ادامه داد: همه به ویژه خانواده‌ها باید در رعایت حجاب و عفاف که امروزه جنبه سیاسی به خود گرفته دقت نظر داشته باشند و با یاری و مساعدت مدیران و مسئولان زمینه تقویت این مهم را در جامعه اسلامی فراهم کنند.

ارتقای فرهنگ عمومی از راهکارهای مقابله با بدحجابی

بیات یادآور شد: برخی از سر ناآگاهی و نداشتن دانش کافی از مضرات پدیده شوم بدحجابی به این سمت کشیده شده‌اند که این امر خود از مضرات این موضوع است.

به گفته وی، عده‌ای نیز بر اثر نگاه آلوده و استفاده غلط از ماهواره و فضاهای مجازی و برخی نیز از طریق چشم و هم‌چشمی به این مسئله روی آورده‌اند.

جانشین دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر همدان با بیان این‌که باید در این زمینه برخورد لازم از طریق مجاری مربوطه صورت گیرد، گفت: با ارتقای فرهنگ عمومی می‌توان در راستای مقابله با بدحجابی گام برداشت و آن را علاج کرد.

وی عنوان کرد: با دستورالعمل شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه سال 84 مسئولیت بیش از 20 وزارتخانه و سازمان در زمینه حجاب و عفاف مشخص شده که کمتر به آن توجه و عمل شده است.

کاهش حساسیت خانواده‌ها نسبت به موضوع حجاب

بیات با بیان این‌که در زمینه اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی که مورد مطالبه و تاکید مقام معظم رهبری است دستگاه‌های مربوطه کمتر تلاش کرده‌اند، اظهار کرد: امید است دولت یازدهم در ادامه فعالیت دولت‌های قبل در اجرای امر به معروف و نهی از منکر و رعایت قانون عفاف و حجاب اقدامات موثر و پیشگیرانه‌ای داشته باشد.

وی تاکید کرد: غفلت در زمینه حجاب در واقع رنگ باختن ارزش‌های دینی و اسلامی است که حاصل خون ده‌ها هزار شهید است.

معاون فرهنگی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر همدان با اشاره به اهمیت خانواده‌ها در این زمینه و کاهش حساسیت آنان نسبت به موضوع حجاب گفت: با نهادینه کردن باورهای دینی، آگاهی‌بخشی، تعمیق شناخت و بحث‌های معرفتی در خانواده‌ها بسیاری از مشکلات و مسائل از قبیل تشکیل پرونده در دستگاه‌های قضایی، بزهکاری و ... در سطح جامعه کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به مباحث مطرح شده از طریق وهابیت یادآور شد: تبلیغات سوء از طریق رسانه‌های بیگانه و بکارگیری امکانات گوناگون در سطح دنیا علیه مسلمانان همه در راستای کمرنگ کردن باورهای دینی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

بیات با بیان این‌که «بی‌تفاوتی» مهمترین آفتی بود که توانست جای خود را در جامعه باز کند، ادامه داد: بی‌تفاوتی در انجام تکالیف دینی، واگذاری مسئولیت آن به عهده دیگران و بری دانستن خود از این مسئله از بزرگترین مشکلاتی است که در این زمینه وجود دارد.

ضرورت آگاهی بخشی در زمینه عفاف و حجاب

وی با بیان این‌که کمتر کسی خود را در این زمینه مکلف می‌داند، گفت: از دیگر نکات قابل توجه در این راستا این است که فکر می‌کنیم در نظام جمهوری اسلامی تمام این اقدامات باید برعهده دولت و دستگاه‌های دولتی باشد در صورتی که دولت برخاسته از بطن مردم است.

جانشین دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر همدان تاکید کرد: مردم و دولت لازم و ملزوم یکدیگر هستند و باید در کنار یکدیگر به امر حجاب و عفاف بپردازند چراکه به تنهایی این امر در جامعه محقق نمی‌شود.

وی عنوان کرد: در کنار حرکت هماهنگ مردم و دولت در گام بعدی می‌توان از اهرم‌های قانونی و اقدامات سازماندهی شده در برابر تهاجم فرهنگی دشمن و برخورد با ارزش‌های اسلامی نیز در این زمینه استفاده کرد.

بیات با بیان این‌که در بحث عفاف و حجاب عموماً ذهن به زنان متبادر می‌شود اما در احکام فقهی مردان نیز باید حجاب و عفاف داشته باشند، افزود: برای داشتن یک جامعه پویا و سالم و انسجام و اقتدار ملی همه باید پای کار بیایند.

وی با اشاره به اهمیت بحث «آگاهی‌بخشی در زمینه عفاف و حجاب» تصریح کرد: در جامعه ما حتی بدحجابان نیز در مناسبت‌های مختلف در پشتیبانی از نظام و ارزش‌های انقلاب حضور می‌یابند و این امر نشان می‌دهد که رواج بدحجابی نتیجه عدم آگاهی‌بخشی به افراد است.

معاون فرهنگی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان همدان یادآور شد: هنوز اعتقادات ضعیف نشده بلکه مسئولان و افراد دخیل در این امر که باید جامعه را هدایت کرده و جهت دهند در این زمینه کمتر کار کرده‌اند. دختران در كلاس موسيقی تهران

زنان ایران اسلامی در تمام عرصه‌ها حضوری فعال دارند

وی با اشاره به پیشینه حجاب در ایران یادآور شد: در تاریخ ایران زنان بزرگی بوده‌اند که برای حفظ حجاب خود در دوره رضاخانی هفت سال از خانه بیرون نیامدند و این نشان از عزت زنان مسلمان ایرانی دارد.

بیات با بیان این‌که زنان در سال 57 و در تشکیل انقلاب اسلامی جلودار بودند، گفت: بر اساس فرمایشات امام راحل این زنان بودند که مردان را به صحنه انقلاب آوردند بنابراین نباید شخصیت زنان محجبه و اصیل تضعیف شود.

وی با اشاره به سخن امام خمینی (ره) درباره زنان که فرمودند «از دامن زن مرد به معراج می‌رود» تاکید کرد: این جمله سخن ارزشمندی است که می‌توان در مورد آن کتاب‌ها نوشت.

جانشین دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان همدان با اشاره به دیدگاه مقام معظم رهبری در زمینه حضور سازنده و ارزشمند زنان در جامعه ادامه داد: امروز زنان ایران اسلامی در تمام عرصه‌ها حضوری فعال دارند.

وی با اشاره به رهنمودهای امام راحل و مقام معظم رهبری در این راستا تاکید کرد: مسئولان، از مجلس شورای اسلامی تا قوه مجریه و ریاست جمهوری و هیئت دولت و دستگاه قضا و ... باید برای داشتن یک جامعه سالم فرمایشات مقام معظم رهبری و وصایای سیاسی الهی حضرت امام را در زمینه بحث عفاف و حجاب عملی کنند.

بیات افزود: پرداختن به بحث حجاب و عفاف و آگاهی‌بخشی در این زمینه از اهمیت خاصی برخوردار بوده و نیازمند کار کارشناسی است.

دشمنان به دنبال مبارزه با اصول اعتقادی مردم هستند

رئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی نیروی انتظامی استان همدان نیز در این راستا به خبرنگار فارس گفت: با توجه به اسلام‌دوستی و پیروی از فرامین دین مبین اسلام و پیروزی انقلاب اسلامی رعایت شئون و حجاب اسلامی به عنوان یکی از اصول اساسی در چارچوب نظام جمهوری اسلامی جای گرفت.

احمد رحیمی با اشاره به تحرکات غرب و در راس آن‌ها آمریکا با عنوان تهاجم فرهنگی افزود: دشمنان این نظام به دنبال ترویج فرهنگ خود در جامعه اسلامی ایران و مبارزه با اصول اعتقادی مردم با استفاده از ابزارهای مختلف هستند.

وی با اشاره به برنامه‌های ماهواره‌ای و فیلم‌هایی که رنگ و بوی غربی دارد، اظهار کرد: دشمنان با استفاده از این تبلیغات و برنامه‌ها به دنبال این هستند که فرهنگ و اعتقادات مسلمانان را تحت شعاع خود قرار دهند.

رئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی نیروی انتظامی همدان با بیان این‌که بیش از 20 دستگاه در بحث حجاب و عفاف متولی امر هستند، تصریح کرد: نیروی انتظامی نیز بر حسب وظیفه ذاتی خود و در راستای جلوگیری از ترویج بی‌عفتی و بی‌حجابی در جامعه ماموریت‌های خود را دنبال می‌کند.

وی با اشاره به برنامه‌های ماهواره‌ای و تاثیر سوء آن بر خانواده‌ها ادامه داد: به منظور مقابله با بی‌بند و باری و جریحه‌دار کردن عفت عمومی اکثر سازمان‌ها و متولیان امر پای کار بوده و موضوع را پیگیری می‌کنند.

ضرورت هماهنگی دستگاه‌های مربوطه در زمینه حجاب و عفاف

رحیمی با بیان این‌که نباید با بحث بدحجابی صرفاً برخورد سلبی و قهری از طرف یک سازمان صورت گیرد، گفت: بحث حجاب ریشه در خانواده‌ها دارد و آموزش در این زمینه باید از کانون و محیط خانواده آغاز شود.

وی افزود: برخورد صورت گرفته باید ایجابی باشد و در راستای اغناسازی بحث حجاب موضوع باید از خانواده‌ها و محیط‌های آموزشی آغاز شود.

رئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی نیروی انتظامی استان همدان با تاکید بر ضرورت هماهنگی دستگاه‌های مربوطه در این زمینه تصریح کرد: موضوع فرهنگی ریشه در اعتقادات افراد دارد و باید به گونه‌ای به آن پرداخت که در جامعه نهادینه شده و اثرگذاری طولانی‌مدت داشته باشد.

وی با اشاره به برخورد با بدحجابی و بی‌حجابی در سطح جامعه افزود: هدف از اخذ تعهدها و حضور والدین در نیروی انتظامی نزدیکی فرزندان و والدین به یکدیگر و هوشیار کردن والدین است.

رحیمی تاکید کرد: خانواده‌ها نقش بسزایی در زمینه حجاب و عفاف دارند و می‌توانند راهنما و مشوق فرزندان خود در این زمینه باشند تا فرزندان آنان حجاب و عفاف را به عنوان مصونیت بپذیرند.

وی ادامه داد: باید این موضوع نیز مدنظر خانواده‌ها باشد که اگر فرزندی در این زمینه دچار مشکل و خطا شد با دقت‌نظر برخورد کنند و تا فرزندشان دلسوزی آن‌ها را درک کند.

برخورد با بدحجابی حتی با یک نگاه تاثیر دارد

وی با اشاره به نقش عمده آموزش و پرورش و مراکز آموزشی تاکید کرد: ورود در این زمینه نیازمند همت تمام دستگاه‌ها است که باید با همپوشانی و پشتیبانی از یکدیگر حجاب و عفاف را در جامعه ترویج دهند.

رئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی نیروی انتظامی همدان با اشاره به تاثیرات بدحجابی در سطح جامعه و امنیت خود افراد افزود: نباید فراموش کرد فرد بدحجاب و باحجاب هر یک ذهنیت جداگانه‌ای در افراد به وجود می‌آورد.

وی با بیان این‌که امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه همگانی است، اظهار کرد: اگر تک تک افراد در این زمینه احساس مسئولیت کنند و حتی با نگاه تذکر دهند این مهم تاثیر خود را خواهد داشت.

رحیمی یادآور شد: بیشترین آسیبی که متوجه افراد بدحجاب می‌شود بحث مزاحمت‌های خیابانی و ارتباط‌های غیرمعمول و غیرشرعی و ... است که گاه از خیابان‌ها به جاهای دیگر کشیده شده و مشکلات بسیاری برای آن‌ها ایجاد می‌کند.

وی با تاکید بر رعایت اصول و شئون اسلامی ادامه داد: وضعیت حجاب در استان همدان نسبت به کلان شهرها بهتر است و نباید فراموش کرد که این امر ریشه در آموزش اعتقادات دینی و مذهبی در خانواده‌ها دارد.

رئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی نیروی انتظامی استان همدان خاطرنشان کرد: مقابله با بدحجابی در راستای ایجاد امنیت اخلاقی در جامعه و مقابله با مظاهر علنی فساد در برنامه‌های نیروی انتظامی است.

==========

مریم صابری یگانه

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied