شمانیوز
شما نیوز

جنجال کارت های پایان خدمت 50 فوتبالیست

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): آنچه دیروز در مصاحبه رسمی رئیس تربیت بدنی نیروهای مسلح اتفاق افتاد بیش از گذشته مخاطبان پیگیر فوتبال را از فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ دلخور و ناامید کرد.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، موضوعي که اين نهاد نظامي آن را رسانه اي کرده يک مسئله جدي است، اينکه چند فوتباليست ايراني با استفاده از راه هايي که باشگاه ها پيش پايشان گذاشته اند، اقدام به دور زدن قانون و ارائه مدارک تقلبي براي احراز معافيت کرده اند و حالا با توجه به رفتار مجرمانه بايد جريمه سنگيني هم پرداخت کنند.

اين اتفاق قبلا براي باشگاه هايي مثل استقلال، سپاهان، ذوب‌آهن، سايپا و... رخ داده و امروز هم گريبان فولاد را گرفته است، فولادي که هميشه تلاش زيادي براي حفظ بازيکنان خود مي‌ کرده است، فولادي که با لطايف الحيل برخي مدارک تاييد نشده و کارهايي از اين قبيل اجازه نداده ستاره هايش به اين راحتي به تيم ديگري پر بکشند اما به هر حال هميشه هم نمي‌ شود اتفاقاتي از اين دست را پنهان کرد بنابراين فولادخوزستان در اقدامي که مي‌ شود آن را بي احتياطي نيز ارزيابي کرد کارهايي کرد که حالا بايد جوابگويش باشد.

جرمي که ممکن است پاي مديرعامل فولاد را هم به ميان بکشد.پس از رسانه اي شدن موضوع احتمال جعلي يا بي اعتبار بودن کارت پايان خدمت بعضي بازيکنان تيم فوتبال فولاد خوزستان، ستادي براي پيگيري اين مساله تشکيل شد. وزارت ورزش و جوانان با ارسال نامه اي به سازمان نظام وظيفه عمومي براي صحت اين مساله و تصديق گواهي هاي پايان خدمت بعضي بازيکنان، استعلام گرفت.

مدتي بعد سازمان نظام وظيفه هم در پاسخ استعلام وزارت ورزش و جوانان اختصاصا درباره بختيار رحماني عنوان کرده: " گواهي که منجر به معافيت وي شده اعتبار ندارد و کارت معافيت وي ابطال گرديده است"! اين پاسخ رسمي که خردادماه براي وزارت ورزش و جوانان آمد محرمانه بود. در همين راستا و در همان مقطع زماني سردار باران چشمه هم نسبت به " استعلام وزارت ورزش و جوانان و پاسخ سازمان نظام وظيفه " اظهار بي اطلاعي کرد و گفت: بنده واقعا اطلاعي ندارم اما مي دانم کميته اي در اين باره در حال تحقيق است! از آنجا که انتشار چنين خبري با توجه به نبود سند رسمي از سازمان نظام وظيفه يا تاييديه رسمي از سوي يکي از مقامات مسوول امکانپذير نبود تا به امروز مساله مسکوت ماند؛ تا اينکه سردار باران چشمه، مهدي تاج و مهدي محمدنبي در مصاحبه با رسانه ها اعلام کردند که بختيار رحماني و علي حمودي بايد راهي خدمت سربازي شوند. در نامه سازمان نظام وظيفه، معافيت آرش افشين تاييد شده است.

در همين رابطه مهرعلي باران چشمه مديرکل تربيت بدني نيروهاي مسلح اظهار داشت: علاوه بر بختيار رحماني و علي حمودي که نام‌شان در رسانه‌ها مطرح شده، کارت پايان خدمت 18 بازيکن ديگر نيز مسئله دارد که اين موضوع در کميسيون ويژه وظيفه عمومي مورد بررسي قرار خواهد گرفت و تا 10 روز آينده نام آنها نيز اعلام مي شود.

وي ادامه داد: تاکنون فقط کارت پايان خدمت اين دو بازيکن بررسي شده است. يکي از آنها از طريق جبهه و جانبازي پدر معافيت گرفته و ديگري نوع معافيتش به خاطر يک نوع بيماري بوده است. کميته پزشکي براي يکي از اين دو بازيکن راي به معافيت داده بود و کارت معافيت پزشکي او نيز صادر شد ولي پس از بررسي‌هاي بيشتر، کميسيون ويژه وظيفه عمومي معافيت اين بازيکن را نپذيرفت.

مديرکل تربيت بدني نيروهاي مسلح اضافه کرد: فعلا کارت پايان خدمت آنها باطل و مجددا درخواست شده تا مدارک اين دو بررسي شود و اگر قرار است معاف شوند که اين اتفاق مي‌افتد، در غير اين صورت يا بايد به خدمت سربازي رفته و يا به يکي از تيم‌هاي ملوان انزلي، تراکتورسازي تبريز و يا فجر شهيد سپاسي شيراز بروند تا دوران سربازي را پشت سر بگذارند.

باران‌چشمه در مورد بررسي پرونده‌هاي کارت پايان خدمت ساير بازيکنان گفت: 2 سال پيش از فدراسيون فوتبال و سازمان سازمان ليگ خواستيم اسامي همه بازيکنان شاغل در ليگ برتر و دسته اول را به ما ارائه دهند تا کارت پايان خدمت آنها مورد بررسي قرار گيرد. پس از بررسي‌هاي کميسيون ويژه مشخص شد که تعدادي از بازيکنان مانند احسان حاج‌صفي و يا احمد آل‌نعمه در تيم‌هاي چون تراکتورسازي دوران سربازي را گذرانده بودند و مشکلي بابت کارت‌هاي آنها وجود ندارد.

وي افزود: برخي ديگر از بازيکنان از کارت‌هاي معافيت استفاده کرده بودند و کارت پايان خدمت اين بازيکنان در حال بررسي است که چطور از طريق معافيت، کارت پايان خدمت گرفته‌اند. کارت پايان خدمت اين بازيکنان از سال 92 به بعد صادر شده و اگر کميسيون ويژه کارت پايان خدمت اين تعداد را نپذيرد، علاوه بر گذراندن خدمت سربازي خود در يکي از تيم هاي نظامي بايد جريمه اي که برايشان در نظر گرفته مي شود را نيز بپردازند. در اين داستان بعيد است باشگاه ها مقصر باشند. البته باز هم بايد پيگيري شود تا با متخلفان برخورد شود.

بررسي کارت‌معافيت 50 فوتباليست از سوي ديگر جانشين اداره کل منابع انساني ستاد کل نيروهاي مسلح با اشاره به اينکه پرونده حدود 50 نفر از فوتباليست‌هايي که در ليگ برتر و دسته يک فوتبال ايران کارت‌هاي معافيت گرفته‌اند در دست بررسي است، اظهار کرد: مدارک منجر به صدور کارت معافيت اين افراد مشکوک تشخيص داده شده و در دست بررسي است.

سردار موسي کمالي ادامه داد: اين در حالي است که هنوز نتيجه جعلي بودن مدارک منجر به صدور کارت علي حمودي بازيکن تيم فوتبال سپاهان اصفهان مشخص نشده و در حال بررسي است.وي در پاسخ به اينکه حکم اين افراد چيست و چگونه تعيين مي‌شود بيان کرد: اين افراد سرباز غايب هستند و بايد به سربازي بروند و پس از آن به محاکم صالحه معرفي شده تا دادگاه و مراجع قانوني نسبت به صدور حکم آن‌ها اقدام کنند.

همچنين با معرفي باندهايي که همکاري لازم را درخصوص صدور کارت معافيت اين افراد داشته‌اند درخصوص اين باندها تصميم‌گيري خواهد شد.کمالي افزود: قاضي مربوطه برابر قانون مجازات اسلامي مي‌تواند مجازات‌هاي مختلفي را بر اساس قانون تعيين کند. به گفته وي هم‌اکنون تنها نتيجه بررسي مدارک منجر به صدور کارت معافيت بختيار رحماني و سعيد حلافي مشخص شده و بررسي جعلي بودن مدارک منجر به صدور کارت معافيت ساير فوتباليست‌ها که در حدود 50 نفر مي‌شوند، همچنان ادامه دارد.

موضع فدراسيون در همين رابطه دبير کل فدراسيون فوتبال با تاييد جعلي بودن دو فوتباليست گفت: هيات رئيسه سازمان ليگ و فدراسيون فوتبال در خصوص تخلفات صورت گرفته تصميم گيري مي کند.

مهدي محمد نبي ضمن بيان مطلب فوق، در پاسخ به سؤال ديگري مبني بر اينکه با توجه به جعلي بودن کارت پايان خدمت بختيار رحماني و علي حمودي، احتمال کسر امتياز از تيم هاي اين دو بازيکن و يا محروميت آنها و ساير بازيکنان متخلف وجود دارد، اظهار کرد: اين موضوع جزو نکاتي است که در هيات رئيسه به آن اشاره شده است. مهدي تاج هم بايد اين موضوع را بررسي کند اما تا اين لحظه بحث مثبتي در اين مورد انجام نشده و تا زماني که جمع بندي لازم صورت نگيرد فدراسيون نمي تواند در مورد آن تصميم گيري کند.

وي در مورد اينکه آيا سازمان ليگ و يا فدراسيون فوتبال آيين نامه‌اي در خصوص برخورد با چنين اتفاقاتي نداشته که اين بحث اين قدر طولاني شده است، افزود: طبق همين آيين نامه ها سازمان ليگ در حال پيگيري موضوع است. رئيس کميته حقوقي فدراسيون فوتبال هم در مورد اينکه جعلي بودن کارت پايان خدمت بختيار رحماني و علي حمودي و اينکه آيا نتايج تيم‌هاي اين دو بازيکن تغييري خواهد کرد يا نه، گفت: اين دو بازيکن سال گذشته با مدارکي در ليگ برتر حضور داشتند که کارت پايان خدمت آنها از منشاء اصلي صادر شده بود. بنابراين خود به خود مسئله جعلي بودن کارت پايان خدمت موضوعيت نخواهد داشت.

نصيرزاده ادامه داد: همانطور که باران چشمه اعلام کرد، علاوه بر رحماني و حمودي و همچنين 18 نفر ديگر تعداد نفراتي که کارت پايان خدمتشان مشکل دارد به 37 نفر مي‌رسد. در اين زمينه نيروهاي مسلح هر تصميمي مي‌گيرد سازمان ليگ از آن تبعيت خواهد کرد. وي در مورد اينکه مسائل انضباطي بختيار رحماني و علي حمودي چه خواهد شد، عنوان کرد: اين بازيکنان با کارت پايان خدمت واقعي در ليگ بازي کرده بودند و تخلفي در فصل گذشته صورت نگرفته است. مجموعه‌اي که براي اين دو بازيکن کارت پايان خدمت صادر کرده بود، در حال حاضر اعلام کرده که اين کارت ديگر سنديتي ندارد.

واکنش فولاد حسين ابن قاسم سرپرست باشگاه فولاد خوزستان درباره صحبت‌هاي مهدي محمد نبي دبير فدراسيون فوتبال و تاييد جعلي بودن کارت پايان خدمت بختيار رحماني و علي حمودي در حالي که ناراحت و عصباني به نظر مي‌رسيد اظهار کرد: بازيکني که پاسپورت دارد، کارت پايان خدمتش هم معتبر است. اين تنها چيزي است که من مي‌دانم.وي افزود: اگر بازيکني کارت معافيت از خدمت نداشته باشد يا اين کارت جعلي باشد ولي صاحب پاسپورت باشد و چندين سفر خارجي هم برود، اين واقعا يک علامت سؤال است.سرپرست فولاد در پايان گفت: من تازه به اهواز برگشته‌ام و هنوز باشگاه نرفته‌ام. بعد از حضور در باشگاه و صحبت با مديرعامل در اين خصوص صحبت خواهم کرد.

***

نکته مهم در اين پرونده اين است که پاي باشگاه فولاد در دريافت معافيت اين دو بازيکن گير است و سوال اينجاست که آيا بررسي مدارک اين دو بازيکن و اثبات تخلف اين دو در سندسازي براي دريافت کارت پايان‌خدمت مجازاتي را براي باشگاه فولاد و مديرعامل اين باشگاه در پي خواهد داشت؟ منبع: ابتکار

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied