شمانیوز
شما نیوز

گنبد آهنین چقدر برای تل آویو آب می خورد؟ +تصاویر

از سال 2011 تا هفته گذشته، آمریکا برای سامانه موشکی گنبد آهنین اسرائیل مبلغ 720 میلیون دلار کمک کرد.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، مقابله با هر موشک شلیک شده از سمت غزه، 100 هزار دلار برای اسرائیل هزینه دارد.

خبرگزاری آناتولی ترکیه،" چگونه مقابله با موشک 1000 دلاری، 50 میلیون دلار روی دست خزانه اسرائیل هزینه گذاشت" با این عبارت، یکی از مقاله نویسان اسرائیلی، یادداشت خود را در مطبوعات اسرائیل آغاز کرد. این بخشی از انتقادات داخلی در اسرائیل به هزینه های سامانه ضدموشکی گنبد آهنین است. گنبد آهنین نام سپر موشکی است که در اسرائیل راه اندازی شده و هدف آن مقابله با موشک های شلیک شده از خاک غزه است.

این سامانه با رهگیری و هدف گیری موشک ها در آسمان، از طریق شلیک موشک آنها را نابود می کند البته جنگ اخیر غزه نشان داد این سامانه نمی تواند به وظایف خود به خوبی عمل کند.

موشک شلیک شده از یکی از سکوهای سامانه "گنبد آهنین" اسرائیل

اخبار,اخباربین الملل, گنبد آهنین اسرائیل

اسرائیل 9 سامانه سپر موشکی در چارچوب سپر موشکی گنبد آهنین در نزدیکی شهرهای اصلی اش مستقر کرده است. براساس گزارش رادیو اسرائیل، هزینه سپر موشکی گنبد آهنین 50 میلیون دلار برای هر سامانه است. هر سامانه از 20 سکوی موشک های دفاعی تشکیل شده است که با شلیک موشک، با موشک های پرتاب شده در آسمان مقابله می کند. هزینه هر موشک این سپر موشکی بین 60 تا 80 هزار دلار است که با هزینه های شلیک آن به 100 هزار دلار می رسد. از اواخر سال 2011 یعنی همان سالی که در آن سپر موشکی راه اندازی و آزمایش شد تا هفته گذشته، آمریکا مبلغ 720 میلیون دلار برای این سامانه موشکی کمک کرد.

واحد موشکی سامانه گنبد آهنین در نزدیکی شهر سدروت اسرائیل

اخبار,اخباربین الملل, گنبد آهنین اسرائیل

یک عضو مجلس سنای آمریکا (پارلمان) هم در هفته گذشته اعلام کرد کمیته اختصاص بودجه در مجلس سنا برای ثبت کمک جدید به مبلغ 225 میلیون دلاری برای سامانه سپر موشکی اسرائیل برنامه ریزی می کند. "انطوان شلحت" پژوهشگر امور اسرائیل نیز در این باره گفت: سامانه سپر موشکی توانست تنها حدود 25 موشک از موشک های شلیک شده از سمت غزه را سرنگون کند. ارتش اسرائیل مانع از انتشار آمار رسمی موشک های سرنگون شده توسط سپر گنبد آهنین می شود.

شلحت ادامه داد: ارگان های نظامی و کابینه اسرائیل تلاش می کنند از سپر گنبد آهنین دفاع کنند.

رادار مورد استفاده توسط سامانه گنبد آهنین

اخبار,اخباربین الملل, گنبد آهنین اسرائیل

وی افزود: موشکی که قیمت آن بیش از 1000 دلار نیست باعث شد اسرائیل در مقابل هزینه ها و چالش های اقتصادی بسیاری قرار بگیرد که مهمترین آن راه اندازی گنبد آهنین و خرج های گسترده اش است. با این حال انتقادات زیادی نیز از نحوه عملکرد گنبد آهنین مطرح می شود.

"موتی شفر" کارشناس مهندسی هوا فضا و دارنده جایزه امنیت اسرائیل در مصاحبه با رادیو عبری اسرائیل گفت: گنبد آهنین بزرگترین فریبی است که منطقه با آن آشنا شده. گنبد آهنین تنها یک نمایش صوتی و تصویری است. این گنبد جز افکار عمومی اسرائیل هیچ چیز دیگری را سرنگون نکرده است. خبرگزاری آناتولی ادامه می دهد: شکست گنبد آهنین در رهگیری و هدف گیری همه موشک های شلیک شده از سمت غزه باعث شد پروازهای 32 شرکت هواپیمایی به فرودگاه بن گوریون تل آویو برای چند روز تعلیق شود. این اتفاق ضررهای اقتصادی زیادی برای اسرائیل به دنبال داشت.

در هفته گذشته، بارها موشک های شلیک شده از غزه، به مناطقی در نزدیکی این فرودگاه اصابت کردند.

موشک شلیک شده از غزه

اخبار,اخباربین الملل, گنبد آهنین اسرائیل

علاوه بر این، اصابت موشک های شلیک شده از غزه به مناطقی جنوبی اسرائیل باعث شد 250 کارگاه و کارخانه و 500 مزرعه در این مناطق تعطیل شوند. ضرر بخش صنعت اسرائیل به دلیل جنگ غزه تا روز پنجشنبه گذشته به رقم 875 میلیون شیکل (واحد پول اسرائیل) معادل 250 میلیون دلار رسید. تاکنون سانسور و نظارت نظامی اسرائیل مانع از انتشار اطلاعاتی درباره تعداد موشک هایی شده است که گنبد آهنین برای مقابله با موشک های فلسطینی شلیک کرده است. ارتش اسرائیل از روز 7 ژوئیه حملات گسترده ای را علیه منطقه غزه آغاز کرد که تاکنون منجر به کشته شدن 1053 فلسطینی و زخمی شدن بیش از 6 هزار نفر شد. این جنگ همچنین باعث شد 1960 واحد مسکونی کاملا تخریب و 22 هزار و 600 واحد مسکونی تا اندازه ای تخریب شدند.

در مقابل، در این جنگ، 43 نظامی و 3 غیرنظامی اسرائیل نیز کشته شدند.

رهگیری این موشک توسط موشک های سامانه گنبد آهنین

اخبار,اخباربین الملل, گنبد آهنین اسرائیل

هدف گیری دو موشک شلیک شده از غزه در آسمان تل آویو

اخبار,اخباربین الملل, گنبد آهنین اسرائیل مرکز کنترل و فرماندهی سامانه های ضدموشکی گنبد آهنین

اخبار,اخباربین الملل, گنبد آهنین اسرائیل

منبع: عصرایران

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied