شمانیوز
شما نیوز

از سوی یک کارشناس پیشگیری از اعتیاد مطرح شد

هشدار درباره ورود یک میلیون و ۴۰۰ هزار کودک به چرخه اعتیاد

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): یک کارشناس پیشگیری از اعتیاد با تاکید بر تقویت ارتباطات خانوادگی در بین اعضا گفت: اعتیاد زنان باعث بی مهری نسبت به فرزندان و افزایش گرایش آنان نسبت به مواد مخدر می شود.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، روز گذشته عبدالرضا رحمانی فضلی نسبت به افزایش زنان معتاد در کشور هشدار داد و گفت: با توجه به اینکه مواد مخدر صنعتی بود و دود ندارد توزیع و مصرف مواد مخدر صنعتی در آرایشگاه ها و فروشگاه های زنانه رو به افزایش است به گونه ای که حتی خانواده ها متوجه این موضوع نمی شوند.

وی بر اساس آمارهای و گزارش های ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: طبق آمارهای شیوع شناسی، یک میلیون و 300 هزار معتاد در کشور داریم که با احتساب خانوارهای آنها 5.5 میلیون نفر به صورت مستقیم با مواد مخدر درگیرند. بر همین اساس یک میلیون و 400 هزار کودک در مدار بعدی وارد چرخه اعتیاد می شوند.

بر همین اساس کامبیز محضری کارشناس پیشگیری از اعتیاد به خبرنگار آنا گفت: طبق بررسی های صورت گرفته مشخص شد به علت حضور بیشتر و ورود زنان به سیستم اجتماعی شاهد پررنگ شدن نقش آنان در اجتماع هستیم بر همین اساس در حوزه های شغلی و تحصیلی در زمینه مصرف مواد مخدر مستعدتر شده اند.

وی نقش تبلیغات سوء در برخی آرایشگاه ها و باشگاه های بدنسازی را در گرایش زنان به مواد مخدر صنعتی موثر دانست و افزود: برخی از زنان پس از حضور در آرایشگاه و باشگاه بدنسازی تحت تاثیر باورها و تبلیغات سوء مربیان و آرایشگران قرار می گیرند و اظهارات آنان را مبنی بر کسب تناسب اندام، داشتن پوستی شفاف و روشن و داشتن جذابیت و زیبایی دو چندان باور کرده و به مصرف مواد مخدر رو می آورند.

این کارشناس پیشگیری از اعتیاد یادآور شد: بسیاری از دختران دانشجو به امید آنکه در شب امتحان بیشتر بیدار بمانند و حافظه قوی تری برای درک و به خاطرسپاری مطالب درسی داشته باشند به سمت استفاده از مواد مخدر گرایش پیدا می کنند که البته همه این باورها و اعتقادات اشتباه بوده و تنها این بانوان را در دام اعتیاد گرفتار می کند.

محضری با تاکید بر نقش اساسی مادران در کانون خانواده و تربیت فرزندان تصریح کرد: آسیب های اجتماعی که گریبانگیر زنان معتاد می شود به نسبت مردان بسیار قابل توجه تر و زیان بار تر است زیرا بانوان از لحاظ اقتصادی و اجتماعی موقعیت مردان را ندارند بر همین اساس زنان به آسیب های جدی تری در این زمینه دچار می شوند زیرا آنان باید نسل آینده را در دامن خود پرورش دهند.

وی ادامه داد: فرزندان تحت تربیت و پرورش مادران معتاد با آسیب های بسیار شدیدی از جمله بی مهری مادر، اختلالات ارتباطی و رفتاری، افت تحصیلی، پرخاشگری، اضطراب، گوشه گیری و انزوا، افسردگی و وسواس دست و پنجه نرم می کنند.

محضری با بیان اینکه کودکان مادران معتاد به نوعی از آنان الگو برداری کرده و در آینده خود نیز دچار اعتیاد می شوند افزود: فرزندان این خانواده ها گرایش بیشتری به سمت استفاده و مصرف مواد مخدر دارند بنابراین باید حمایت های ویژه ای از این زنان صورت گیرد و در جلسات خانواده درمانی آن را به تدریج درمان و مورد بازتوانی قرار داد به طوری که خانواده آنان نیز درمان شوند.

این کارشناس پیشگیری از اعتیاد با یادآوری اینکه هم اکنون تعداد زنان به نسبت کمتر از مردان معتاد در کشور است تصریح کرد: درمان و ساماندهی زنان معتاد در سیستم درمانی و دولتی به سادگی امکانپذیر بوده و تنها به تامین اعتبارات نیازمند است.

وی اعتیاد را یک بیماری خانوادگی معرفی کرد و گفت: در صورتی که یکی از اعضای خانواده گرفتار اعتیاد شود تمام اعضا را دچار مشکل خواهد کرد زیرا در مرحله اول از بعد اقتصادی و معیشتی خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد و پس از آن دعوای زن و شوهر و به مرور سایر مشکلات اجتماعی و خانوادگی را به همراه خواهد داشت.

محضری اختلال در ارتباطات زن و مرد را به نوعی دریچه و پنجره ای به سمت بروز سایر آسیب های اجتماعی دانست و گفت: اعتیاد همه سیستم خانواده را درگیر می کند بنابراین باید آگاه سازی و حساسیت بیشتری بر روی قاچاق مواد مخدر از سوی دولت صورت گیرد و با تاکید بر ارتباطات خانوادگی از دوری اعضای خانواده از یکدیگر و گرایش به سمت غریبه ها جلوگیری کرد. منبع: آنا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied