شمانیوز
شما نیوز

اسرائیل و فلسطین؛ 50 روز پس از جنگ

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): تنها زمان خواهد گفت که آیا اسرائیل آرامشی را که طی 50 روز جنگ با فلسطینیان در نوار غزه، ناامیدانه دنبال می کرد را حفظ خواهد کرد و یا آیا حماس از خشم جهانی در مورد تعداد بالای تلفات این جنگ به عنوان اهرمی برای بهبود زندگی یک میلیون و 700 هزار ساکن محاصره شده در این منطقه بهره خواهد برد یا خیر.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، اما تحلیل گران معتقدند هر دستاوردی هم که دو طرف داشته اند، در بهترین حالت تدریجی و نسبتا کوتاه مدت خواهد بود. دورنمای حل مشکلات گسترده تر اسرائیلی-فلسطینی با شکست همراه بوده و هر دو طرف بیش از پیش وارد مواضع سختگیرانه و آشتی ناپذیر شده اند.

اودی سگال، گزارشگر سیاسی کانال دو تلویزیون اسرائیل می گوید: «امید شکست خورد و ترس پیروز شد.» وی با اشاره به مذاکرات 9 ماهه جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا که در ماه آوریل شکست خورد گفت: «فکر نمی کنم مردم در فلسطین یا اسرائیل برای حل مشکلات ما اعتمادی به بلندپروازی های مقامات غربی مانند کری با آن شعارهای صلح شان داشته باشند.»
سامی عبدالشافی، یک مشاور سیاسی مستقر در غزه گفت: «یک خط بسیار باریک میان استفاده از این شرایط به عنوان یک فرصت و تبدیل کردن آن به یک فاجعه وجود دارد. به خوبی دیدیم که درگیری نظامی هیچ راه حلی در پی ندارد. و تنها مشکل این است که به نظر نمی رسد دست کم مقامات حاضر در اسرائیل علاقه ای به یک راه حل سیاسی داشته باشند.»
پس از آنکه توافق آتش بس در نهایت برای پایان دادن به دشمنی ها به دست آمد، رهبران هر دو طرف با اشاره به دستاوردهای ویژه شان در میدان نبرد و ضعف های طرف مقابل سعی کردند در اعلام پیروزی از هم پیشی بگیرند.
تحلیل گران معتقدند در تصویر بزرگتر، آرزوهای دراز مدت مردم در هر دو طرف بیش از زمانیکه هنوز این دور از جنگ رخ نداده بود، برباد رفته است. اکثریت قابل توجهی از یهودیان اسرائیلی بیش از هر چیز خواستار حس ایمنی فیزیکی و تامین امنیت آتی اسرائیل هستند. نظرسنجی ها و مصاحبه هایی که طی روزهای اخیر صورت گرفته نشان می دهد در حال حاضر احساس آسیب پذیری اسرائیلی ها افزایش یافته است.
در مقابل اسرائیل نیز حملات کوبنده ای علیه حماس داشت و چندین تن از فرماندگان ارشد این جنبش را کشته و چندین و چند تونل غزه و صدها راکت انداز را ویران کرد.
ناآرامی و بی قراری در میان شهروندان عرب اسرائیل و فلسطینان در کرانه باختری در کنار یهودی ستیزی که در اروپا تشدید شده و ظهور گروه تندرویی مانند داعش، اضطراب و نگرانی های اسرائیل را افزایش داده است.
در نظرسنجی که روز پنج شنبه در روزنامه اسرائیلی هاآرتص منتشر شد، بیش از نیمه از اسرائیلی که گفتند که هیچ پیروزی برای این جنگ وجود نداشته است. آموس هارل، خبرنگار نظامی این روزنامه نوشت: «در برابر هر اسرائیلی که از خود می پرسد آیا اسرائیلی در ویران کردن و ضربه زدن به غزه بیش از حد پیش نرفت، دو یا سه نفر هستند که معتقدند ارتش اسرائیلی باید شدیدتر عمل می کرد.»
ساکنان غزه و عموم مردم فلسطینی در درجه اول، آرزوی رها شدن از حصار اسرائیل و استقرار یک حکومت فلسطینی را دارند.
بسیاری از آنها می گویند علیرغم بیانیه های پیروزی، آنها عمیقا ناراحت هستند که پس از این میزان ویرانی و خراب، با توافق آتش بس مصری بار دیگر به همان نقطه ای بازگشتند که در انتهای سال 2012 بودند. در حال حاضر فضای بیشتری برای ماهیگیری و کشاورزی وجود دارد و وعده ارسال آزادانه تر سیمان و فولاد داده شده اما بر اساس برآوردهای یک سازمان غیردولتی که روز جمعه منتشر شد، بازسازی این منطقه به تنهایی دو دهه زمان می برد.
دیانا بوتو، تحلیل گر و وکیل مستقر در کرانه باختری می گوید: «نمی توان واقعا از پیروزی صحبت کرد زمانیکه 500 کودک جان باخته اند. و آنچه که در پایان این 50 روز اتفاق افتاده این است که مردم هنوز ایستاده اند. اسرائیلی ها باید این واقعیت را تصدیق کنند که حال طرز تفکر جدیدی نسبت به گذشته شکل گرفته است.»
کری و دیگر دیپلمات های غربی تاکید می کنند که آتش بس غزه باید با یک فرآیند تجدید شده صلح توام شود اما تردیدها حول این مسئله بیش از پیش تشدید شده است. منبع: فرارو
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied