شمانیوز
شما نیوز

دلایل کمک های مالی کشورهای حوزه خلیج فارس به گروه های تروریستی

کمک های مالی کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای به گروه های تروریستی در منطقه برای ایجاد خاورمیانه بزرگ و تضعیف شیعیان منطقه است.

کمک های مالی به گروه های تروریستی از طرف کشورهای حوزه خلیج فارس به داعش و دیگر گروه های تروریستی در عراق و سوریه، باعث شد که وزارت امور خارجه آمریکا سرانجام پس از ماه ها سکوت اعلام نگرانی کند، البته این نگرانی از باب آن است که به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اذعان می کند که ترس ما از این نکته است که کمک های مالی خصوصی (غیردولتی) از برخی کشورها بخصوص کشورهای حاشیه خلیج فارس به دست گروه های افراطی رسانده می شود. نکته جالب توجه این است که آمریکا بحث کمکهای غیر دولتی را بیان می کند، ولی ذکر این نکته جالب است که تا به حال در درگیری های سوریه همیشه کشورهای حوزه خلیج فارس از تروریستها حمایت می کنند اما امروز شاهد این هستیم که آمریکا بیان می کند که افراد غیر دولتی این حمایت ها را انجام می دهند.

تا به حال شاهد این بودیم که کشورهای حوزه خلیج فارس از گروه های تروریستی در منطقه حمایت مالی کرده اند، به طوری که چندی پیش روزنامه تایمز در گزارشی تأکید کرد: حامیان بخش خصوصی در کشورهای حوزه خلیج فارس، میلیون ها دلار را در حمایت از داعش صرف کرده و متعهد شده اند تا میلیون ها دلار دیگر را با هدف فتنه انگیزی و دامن زدن به بحران سوریه در اختیار تروریست ها قرار دهند.

درگزارش تایمز آمده بود که حامیان تروریست ها در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از اواخر سال 2011، کمک های زیادی را در اختیار تروریست ها قرار دادند ولی دولت های حوزه خلیج فارس این کمک ها را نادیده گرفتند.

حال با گذشت چند ماه از گزارش تایمز، این روزها وزارت امور خارجه آمریکا از حمایت مالی کشورهای حوزه خلیج فارس پرده برداشته است.

چندی پیش شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه ای در ممانعت از تامین مالی گروه های تروریستی در عراق و سوریه که 15 اوت (24 مرداد ماه) به تصویب رسید، هرگونه مبادله تجاری مستقیم و غیرمستقیم را با داعش و گروه ˈجبهه النصرهˈ محکوم و آن را در زمره حمایت مالی از تروریسم قرار داد. با این وجود کشورهای حاشیه خلیج فارس از طریق های مختلف از جمله افراد خصوصی و دولتی به کمک این گروه های تروریستی اقدام می کنند و شورای امنیت سازمان ملل در سکوت مطلق به سر می برد.

اما دلایلی که کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله قطر، عربستان و کویت به این گروه های تروریستی کمک مالی می کنند به شرح ذیل است:

کمک برای از بین بردن شیعیان در کشورهای سوریه و عراق

کمک برای ناکام ماندن طرح هلال شیعی در منطقه خاورمیانه

کمک برای از بین بردن مخالفان کشورهای حوزه خلیج فارس

کمک برای به قدرت رساندن وهابیت و سلفی گری در منطقه خاورمیانه

کمک برای به دست آوردن مناطق نفت خیز عراق برای گروهک تروریستی داعش

تلاش برای نابودی مقبره های امامان و پیامبران

کمک برای از بین بردن مناسبات ژئوپلیتیکی منطقه و بازگشت به طرح خاورمیانه بزرگ

تمام مواردی که ذکر شد از جمله دلایلی هستند که کشورهای حوزه خلیج فارس که اکثراً حکومت های سلفی و وهابی دارا می باشند، خواهان رسیدن به آنها هستند.

اما سوالی که پیش می آید چنین است، امروز کشوری مانند آمریکا که ترس خود را از حمایت کشورهای حوزه خلیج فارس بیان می کند، خود تا به حال کمک مالی به تروریستها در سوریه و عراق داشته است؟

چندی پیش دولت اوباما از کنگره آمریکا خواست که کمک های مالی به حجم۵۰۰ میلیون دلار را به منظور تجهیز و آموزش مخالفان بشار اسد تصویب کند. به گفته دولت آمریکا این کمک نیم میلیارد دلاری این امکان را به مردم سوریه خواهد که "از خود دفاع" کنند .

کیتلین هایدن، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در روز پنج شنبه (۲۶ ژوئن/۵ تیر) در توضیح این درخواست گفت که هدف از این کمک ها "تثبیت مناطقی است که در تصرف مخالفان" است.

با این وجود که دولت آمریکا خود کمک 500 میلیون دلاری برای کمک به مخالفان و تروریستها در نظر می گیرد، ترس از کمک مالی کشورهای حوزه خلیج فارس فقط منحرف کردن اذهان عمومی برای کارهای خود است. با این وجود حمایت از گروههای تروریستی چه از طریق آمریکا و چه از طریق دیگر کشورهای منطقه فقط برای نابود کردن شیعیان است و خواهان به وجود آمدن طرح خاورمیانه بزرگ هستند.

روح الله پورطالب/ کارشناس مسائل خاورمیانه

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied