شمانیوز
شما نیوز

30 تومان کاهش دلار در دو روز

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): در حالی‌که دلار در هفته گذشته در چهار روز متوالی افزایش پیدا کرد و از سطح 3200 تومان نیز عبور کرد، از ابتدای این هفته بهای این ارز با افت مواجه شده است. همچنین روز یکشنبه سکه به ادامه افت خود از پنج‌شنبه گذشته ادامه داد و روی مرز 920 هزار تومان به نوسان خود ادامه داد تا یک گام دیگر برای ورود به کانال 910 هزار تومانی در پیش داشته باشد. روز گذشته دلار معاملات را با 3190 تومان آغاز کرد که افتی 5 تومانی نسبت به روز شنبه داشت. در میانه‌های روز بهای این ارز با 5 تومان کاهش دیگر به 3185 تومان رسید.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، دلار دومین روز ابتدایی هفته جاری را نیز با افت آغاز کرد. دیروز، یکشنبه، دلار با 10 تومان کاهش نسبت به روز ابتدایی هفته به 3185 تومان رسید. به گفته تحلیلگران بازار، دلار در روزهای اخیر بیشتر تحت‌تاثیر اخبار و عوامل روانی متاثر از آن بوده است. به باور آنها اظهار نظرهای مثبت روزهای اخیر مسوولان موجب امیدواری به آینده مذاکرات و معکوس شدن روند قیمت دلار از ابتدای هفته جاری شده است.

در حالی‌که دلار در هفته گذشته در چهار روز متوالی افزایش پیدا کرد و از سطح 3200 تومان نیز عبور کرد، از ابتدای این هفته بهای این ارز با افت مواجه شده است. همچنین روز یکشنبه سکه به ادامه افت خود از پنج‌شنبه گذشته ادامه داد و روی مرز 920 هزار تومان به نوسان خود ادامه داد تا یک گام دیگر برای ورود به کانال 910 هزار تومانی در پیش داشته باشد. روز گذشته دلار معاملات را با 3190 تومان آغاز کرد که افتی 5 تومانی نسبت به روز شنبه داشت. در میانه‌های روز بهای این ارز با 5 تومان کاهش دیگر به 3185 تومان رسید.

این در حالی است که در ساعات انتهایی بازار برخی فعالان رسمی نرخ دلار خود را با 5 تومان کاهش دیگر 3180 تومان ثبت کردند. همچنین روز یکشنبه بین فعالان رسمی راجع به نرخ خرید دلار توافقی وجود نداشت. روز گذشته نرخ خرید دلار بین این فعالان بین 3160 تومان تا 3172 تومان قرار داشت. دلار تحت‌تاثیر عوامل روانی درحالی‌که دلار در هفته گذشته بیشتر تحت‌تاثیر عوامل بنیادی قرار داشت و با افزایش تقاضا بهای این ارز از 3200 تومان نیز عبور کرده بود، به‌نظر می‌رسد شاخص بازار ارز از ابتدای هفته جاری بیشتر تحت‌تاثیر اخبار و جو روانی ناشی از آن است. به گفته تحلیلگران مجموعه اخبار مثبت روزهای اخیر موجب ادامه جو مثبت در بازار و خوش‌بینی به آینده مذاکرات شد. روز یکشنبه محمد جواد ظریف در دیدار با وزیر امور خارجه نروژ گفت: «در صورتی که طرف مقابل آمادگی اتخاذ تصمیمات سخت را داشته باشد، امکان رسیدن به توافق حتی قبل از 3 آذر وجود دارد.»

همچنین به‌نظر می‌رسد اظهارات سیدعباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای مبنی‌بر «اراده و جدیت لازم همه طرف‌ها برای رسیدن به توافق»، سیگنال مثبت دیگری برای امیدواری فعالان به آینده مذاکرات بوده است.

با کاهش قیمت دلار در دو روز گذشته تعدادی از دلالان که در گذشته بیشتر به خرید دلار می‌پرداختند، در حال حاضر بیشتر سعی در فروش دلار خود دارند. این دلالان با وجود اینکه بانک مرکزی بارها دخالت در بازار را تکذیب کرده، با بدبینی، افت دلار در دو روز گذشته را ناشی از تزریق ارز به بازار توسط این نهاد می‌دانند، موضوعی که تاکنون توسط شواهد تایید نشده است. با این حال تعدادی از فعالان غیررسمی اعتقاد دارند دلار در برابر کاهش قیمت بیشتر مقاومت خواهد کرد و در روزهای آینده بهای آن به سطح بالاتر بازخواهد گشت. قیمت دلار از سه‌شنبه 18 شهریور ماه به زیر 3180 تومان نیامده است و باید دید در روزهای آینده قیمت به زیر این سطح بازخواهد گشت یا بازار در برابر کاهش قیمت بیشتر مقاومت خواهد کرد. این در حالی است که به نظر می‌رسد با پایان تابستان و کاهش تقاضا برای ارز مسافرتی دلار به افت خود ادامه دهد. سکه در سرازیری روز گذشته هر سکه بهار آزادی طرح جدید (امامی) به بهای 920 هزار تومان معامله شد که کاهش هزار تومانی نسبت به روز شنبه داشت؛ به این ترتیب هر سکه بهار آزادی از انتهای هفته گذشته تا روز یکشنبه هفته جاری 18 هزار تومان افت قیمت را تجربه کرده است. روز گذشته درحالی‌که تعدادی از فروشندگان نرخ فروش سکه خود را 925 هزار تومان ثبت کردند، برخی از آنها به فروش این فلز قیمتی زیر قیمت 920 هزار تومان پرداختند. با رسیدن بهای سکه به 920 هزار تومان امکان دارد با افت بهای اونس در روزهای آینده، سکه به کانال 910 هزار تومانی وارد شود.

به‌نظر می‌رسد با وجود کاهش قیمت سکه در روزهای اخیر همچنان مردم تمایل چندانی برای خرید سکه نشان نمی‌دهند. فعالان بازار کاهش جزئی سکه در این روز را بیشتر ناشی از کاهش 10 تومانی دلار دانسته‌اند. بیشترین کاهش قیمت سکه در تابستان سال جاری به افت 24 هزار تومانی سکه در روزهای هفتم و هشتم تیر برمی‌گردد. این در حالی است که بهای سکه در روز ابتدایی تابستان 970 هزار تومان بود و به این ترتیب از آغاز تابستان تا روز گذشته قیمت سکه 50 هزار تومان افت داشته است. منبع: مهر

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied