شمانیوز
شما نیوز

هاشمی: اوباما دنبال توافق با ایران است

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): دوباره مذاکرات آغاز می‌شود و دوباره با خود نقد و حمایت‌ها را می آورد.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، از يك طرف دلواپسان وطني و محافظه‌كاران خارجي روند مذاكرات را نااميد‌كننده مي‌خوانند و از طرف ديگر فضاي نوين مذاكرات نوعي اميد و نويد را نسبت به آينده اين مذاكرات ترسيم مي‌كنند.

اما اين ميان در بين هر موضع و سخني بزرگان است كه بيشتر نقشه راه مذاكرات و موضع كشورهاي دخيل در آن را عيان مي‌كند. واقعيتي كه سبب مي‌شود تا سخنان آيت‌ا... هاشمي متفاوت از ديگر اظهارنظرهاي داخلي و حتي خارجي باشد. سخنان آيت‌ا... مثل هميشه يك پيش بيني دقيق از آينده است و اين‌بار بازخواني سخنان او درباره روند جاري مذاكرات و موضع‌گيري اعضاي گروه 1+5 خالي از لطف نخواهد بود.

سخناني كه رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام طي آن درباره نقش ايالات متحده در مذاكرات هسته‌اي گفته بود: « اوباما به دنبال توافق با ايران است. » درعين حال مسائل را باز نمي‌كرده و در ضمن تاكيد صريح بر اسرار تاكيد داشت كه مسئولان نمي‌توانند همه مسائل سرّي را بگويند.

آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني طي مصاحبه‌اي در سال 92 با اشاره به روند مذاكرات هسته‌اي گفته بود: علايمي هست كه هر دو طرف دارند به گونه‌اي حرف‌هايي مي‌زنند تا تندرو‌ها را قانع كنند. من اين را احساس مي‌كنم. بالاخره غربي‌ها ديدند كه اسراييل قدرت مانور رسانه‌اي زيادي دارد و لابي‌هاي صهيونيستي در سراسر دنيا و بويژه اروپا و آمريكا در پارلمان‌ها اعمال نفوذ مي‌كنند، چون در انتخابات خيلي به تبليغات نامزدها كمك مي‌كنند به علاوه جمهوري‌خواهان آمريكا هم نمي‌خواهند آقاي اوباما بتواند اين مساله را حل كند.

ايشان در ادامه تاكيد كرد: اگر مساله را حل و خاورميانه را راحت كند؛ امتياز بزرگي براي دموكرات‌ها در ذهن مردم آمريكاست. آنها كارشكني مي‌كنند، لابي‌هاي اسراييل كارشكني مي‌كنند و در اروپا هم كساني هستند كه اين وضع را دارند. منتهي تناقضي هم دارند چون اكثر اروپايي‌ها نمي‌خواهند توافقات بهم بخورد. در داخل ايران هم آدم‌هايي هستند كه حرف‌هاي شعاري مي‌زنند.

عضو مجلس خبرگان رهبري با تاكيد بر اينكه نمي‌توان همه واقعيت‌ها را رسانه‌اي كرد، گفت: مسئولان هم نمي‌توانند همه مسائل سرّي را بگويند. رهبري كمك كردند و گفتند: «من به اين‌هايي كه براي مذاكره رفتند؛ اعتماد دارم. اينها براي انقلاب مي‌خواهند مخلصانه كار كنند. » با اين حرف اصولگراها بايد اعتماد كنند و بي‌خودي بهانه نگيرند.

خودي‌هاي اين طرف هم مواظب باشند. به هر حال الان جريان مذاكره شروع شده و نبايد يك كاري كنند كه مذاكره‌كننده‌ها مجبور شوند حرف‌هايي بزنند كه كار را خراب كند. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام همچنين به فاينشنال تايمز نيز در سال گذشته گفت: مردم ايران خواهان روابط خوب با همه دنيا هستند، مذاكره با آمريكا يك تابو بود و اين تابو آسان نمي‌شكست و بدون آمريكا هم نمي‌شد اين كار پيش برود كه در دولت يازدهم اين كار انجام شد. فكر مي‌كنم با اين محاسبات عقلاني و سياسي كه مخصوصاً دولت اوباما نشان داده، توافق دايم دور از انتظار نيست. منبع: آرمان

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied