شمانیوز
شما نیوز

کشف حجاب همسر رئیس جمهور سابق ایران/عکس

عذرا حسینی همسر بنی صدر

«عذرا حسینی» هنگامی که در سال های آخر دبیرستان بود با «ابوالحسن بنی صدر» که بعدها به عنوان اولین و بحث برانگیزترین رئیس جمهور ایران بعد از انقلاب، انتخاب شد، ازدواج کرد.

بنی صدر در کتاب دو جلدی "درس تجربه" که انعکاس دهنده خاطرات وی است و در آبان ماه 1380 در آلمان به چاپ رسیده در مورد ازدواجش می گوید "درصدد ازدواج بودم که خواهرم به من گفت در همدان در همسایگی مان که خانواده همسر کنونی ام در آنجا اقامت داشتند و من هم با برادر ایشان با هم به مدرسه می رفتیم دختری است و... . به رسم ایران خواستگاری شد و ترتیب عروسی و ازدواج داده شد. عقد در همدان صورت گرفت ولی در تهران عروسی کردیم".

ابوالحسن بنی صدر و همسرش در 7 شهریور 1340 با یکدیگر ازدواج کردند و در پاییز 1342 برای ادامه تحصیل و زندگی به پاریس رفتند و سپس همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی به تهران برگشتند.

عذرا حسینی همسر بنی صدر

حاصل ازدواج ابوالحسن بنی صدر و عذرا حسینی دو دختر و یک پسر است که یکی از دختران آنها به نام فیروزه در 24 مهرماه 1361 در حالی که 18 سال داشت با مسعود رجوی، سرکرده منافقین، که در آن زمان هم پیمان پدرش بود و مدتی بود که همسر قبلی اش اشرف ربیعی کشته شده بود، ازدواج کرد.

در مورد این ازدواج که گفته می شود بنی صدر چندان با آن موافق نبوده و به اصرار فیروزه و موافقت عذرا حسینی صورت گرفته، بنی صدر در کتاب خاطرات خود می گوید: " یک روزی که دخترم آمد پیش من، این موضوع مطرح شد. به او گفتم: « بهتر است کسی دیگری را پیدا کنیم برای ازدواج. این فرد، همسر مناسبی برای شما نیست.» او از من پرسید: «پس شما جرا با آنها در یک میثاق هستید؟» گفتم: «این میثاق، این طوری بوده، وضعیت کودتای خرداد 1360 پیش آمد و باید مقاومت از موضع آزادی انجام می گرفت. اگر آنها به سراغ من نمی آمدند، من به سراغ آنها می رفتم، اما ازدواج یک مسأله دیگری است و تنها سیاسی نیست. این موضوع، زندگی مشترک است. مضافا" من الان خودم توی تجربه هستم. بیشتر از این نمی توانم جلو بروم»."

البته ازدواج این دو چندان دوام پیدا نکرد و پس از مدتی مسعود رجوی و فیروزه بنی صدر از یکدیگر جدا شدند و مسعود رجوی با مریم قجر عضدانلو ازدواج کرد.

همسر بنی صدر که در روز 30 خرداد 1360 بازداشت شد، در مورد بازداشت و نحوه آزادی خود روایات متفاوتی را نقل می کند. ولی آیت الله موسوی اردبیلی چند سال پیش در جلسه ای که محمدرضا بهشتی فرزند شهید بهشتی نیز در آن حضور داشته در بیان خاطراتش در مورد دستگیری همسر بنی صدر و آزادی اش می گوید: « بعد از ماجرای پنهان شدن بنی صدر و فرار او مسأله ای پیش آمد. کمیته های انقلاب اسلامی سودابه سدیفی (همسر یکی از نزدیکترین یاران بنی صدر) را به اتفاق همسر بنی صدر شناسایی و دستگیر کرده بودند. من از این قضیه مطلع نبودم. اما علی الظاهر شهید بهشتی مطلع شده بودند و با وجود همه آن سوابق دوستانه و عمیقی که بین ما وجود داشت، آقای بهشتی بر سر من فریاد کشیدند و گفتند که شنیده ام که شما همسر بنی صدر را دستگیر کرده اید، ما با بنی صدر اختلافاتی داریم و اگر خطاهایی هم کرده باشد هنوز به خطاهای او یک دادگاه صالح رسیدگی نکرده است، اما حتی اگر آن دادگاه صالح رسیدگی کند و بنی صدر را مجرم بداند هم هیچ کس در ایران حق جسارت و تعرض به حقوق همسر ایشان را ندارد. ایشان فرمودند که مگر قرار است ما دوباره مناسبات ساواک را اینجا بازسازی کنیم؟!»

آن طور که سایت خبر آنلاین روایت کرده است، آقای موسوی اردبیلی در این جلسه ادامه می دهد: «شهید بهشتی به من مهلت دادند و گفتند که ظرف کمتر از 24 ساعت همسر بنی صدر باید آزاد بشود.»

وی همچنین از قول شهید بهشتی نقل کرده است که «ایشان فرمودند من می خواستم مستقیماً و رأساً این کار را بکنم اما چون همیشه به قانون احترام می گذارم و این ابتدا در حیطه اختیارات دادستان کل است و اگر آنجا تعللی پیش آمد رئیس دیوان عالی کشور باید مداخله کند، این اخلاق را رعایت کردم و ابتدا با شما در میان می گذارم و از شما می خواهم که پیگیری کنید ولی اگر کوچکترین تعللی بشود خودم شخصاً این کار را خواهم کرد.»

ابوالحسن بنی صدر در مصاحبه ای که با بی بی سی فارسی در خرداد 88 انجام داد در مورد فعالیت های همسرش در مدت 16 ماهی که او به عنوان رییس جمهور ایران مشغول به کار بوده می گوید: «همسر من در فعالیت سیاسی به شکل جداگانه و شخصی حضور نداشت و در حال حاضر هم فعالیت سیاسی ندارد.»

بنی صدر، 5 بهمن 1358 به ریاست جمهوری رسید، 20 خرداد 1360 با حکم امام از فرماندهی کل قوا برکنار شد، اول تیر 1360 به دنبال تصویب طرح عدم کفایت سیاسی در مجلس شورای اسلامی و به حکم امام خمینی(ره) از ریاست جمهوری عزل شد و هفتم مرداد 1360 به همراه مسعود رجوی حدود یک هفته پس از انتخاب محمدعلی رجایی به سمت ریاست جمهوری، با یک فروند هواپیمای بوئینگ 707 به خلبانی سرهنگ معزی، خلبان ویژه شاه، از ایران فرار کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱۷ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied