شمانیوز
شما نیوز

آمار نگران کننده مبتلایان به ایدز در ایران

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): رئیس مرکز تحقیقات ایدز کشور گفت: نزدیک به دو سال است که علت اصلی ابتلا به ایدز در کشور، روابط جنسی نامشروع است و احتمال می رود که 100 هزار نفر ابتلا به ایدز در ایران داشته باشیم.

مینو محرز در گفتگو با خبرنگار زندگی سالم اظهار داشت: از جمعیت 100 هزار نفری مبتلا به ایدز در ایران، در حال حاضر تنها 30 هزار نفر از آنها شناخته شده اند. وی بیان داشت: هم اکنون سه چهارم از جمعیت مبتلایان به ایدز را در کشور، کشف نکردیم و تنها یک سوم آنها تحت درمان قرار دارند.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز کشور با اعلام اینکه وضعیت ایدز در کشور به مرز هشدار و نگرانی رسیده است، ادامه داد: وضعیت این بیماران در حالی است که با نگهداشتن بیماران ایدز که از راه اعتیاد تزریقی به آن مبتلا شدند در اردوگاه ها و تجمع آنها احتمال موج جدید ایدز در کشور از این راه انتقال وجود دارد. متخصص بيماريهاي عفوني دانشگاه علوم پزشكي تهران خاطرنشان کرد: بیماران ایدز که از راه اعتیاد تزریقی به آن مبتلا شدند باید جدا از یکدیگر نگهداری شوند.

محرز با اشاره به اینکه جهان به سمت ابتلا به ایدز از راه روابط جنسی نامشروع رفته است، اضافه کرد: آموزش های مهارت های زندگی به شکل شفاف و صحیح، تنها راهکار پیشگیری از ایدز از طریق روابط جنسی نامشروع است و تا زمانیکه سیستم آموزش و پرورش کشور مجاب نشود که برای دانش آموزان، این آموزش ها را به صورت شفاف و با صراحت اعلام کند شاهد تسریع و شیوع ایدز ناشی از بی‌بند و باری های اجتماعی خواهیم بود. وی اظهار داشت: در دوران وزیر سابق آموزش و پرورش، موافقت شد و دوره های آموزشی برای دانش آموزان گذاشته شد اما با ورود وزیر جدید، به دلیل نگرش های منفی و محدودی که وجود دارد و اینکه بیان اینگونه مسائل، جوانان را به سمت و سوی بیشتر بی بند و باری جنسی می کشاند، سبب شد که در میانه راه قطع شود. رئیس مرکز تحقیقات ایدز کشور بیان داشت: در همین دوران نیز از شبکه هفت صدا و سیما(شبکه آموزش) مهارت های هفت گانه زندگی به شکل صحیح و شفاف برای جامعه، مطرح می شد و بسیار تاثیرگذار بود که باز هم به دلیل این نگرش های منفی، این برنامه آموزشی قطع شد. وی اعلام کرد: هر روز در کلینیک های مختلف، شاهد حضور جوانانی هستیم که با ترس و لرز خواستار تست HIV هستند و این به دلیل آن است که در جامعه اطلاع رسانی، شفاف و صحیح نیست. محرز با بیان اینکه رسانه باید بیش از پیش در این حوزه وارد شود و صدا و سیما به شکل جدی برای اطلاع رسانی در خصوص بیماری ایدز و راه های انتقالی آن و کسب مهارت های زندگی، اطلاع رسانی کند، اعلام کرد: اطلاع رسانی ها نباید به چند مورد محدود شود یا به صورت مقطعی، اعلام شود؛ بلکه لازم است که این آگاهی رسانی، مستمر و مداوم انجام گیرد. عده ای در جامعه همچون کبک، سرشان را زیر برف کرده اند رئیس مرکز تحقیقات ایدز در کشور گفت: وجود نگرش های منفی که مانع اطلاع رسانی شفاف به جامعه شده است تنها سبب شده که عده ای در کشور همچون کبک، سرشان را زیر برف کنند و خود را از واقعیت های جامعه دور نگهدارند. وی خاطرنشان کرد: در سطح کشور، بالای یکصد مرکز مشاوره رفتاری وجود دارد که جوانان می توانند به این مراکز، مراجعه و از نوع رفتارهای پرخطر، آگاه شوند و مهارت های زندگی را فراگیرند. محرز افزود: درحال حاضر، درمان های خوبی و موفقیت آمیزی برای بیماران مبتلا به ایدز در کشور وجود دارد اما منوط به این است که در مراحل اولیه و زود کشف شوند تا بیماری آنها قبل از پیشروی، درمان کامل شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied