شمانیوز
شما نیوز

انتقاد شدید رئیس‌جمهور روسیه از آمریکا

پوتین: غرب دائم اشتباهات خود را تکرار می‌کند

رئیس‌ جمهوری روسیه حمایت آمریکا و متحدانش از گروه‌های افراطی برای رسیدن به اهداف خاص خود را مسبب بروز مشکلات تروریستی کنونی نامیده و نظام «تک‌قطبی» را در مبارزه با چالش‌های جهان امروز ناتوان خواند.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، به نقل از خبرگزاری « ایتارتاس »، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه معتقد است که آمریکا در هر صورت کشوری را «بجای شوروی» بعنوان دشمن در نظر می‌گرفت، فرقی نمی‌کند این کشور ایران، چین و یا روسیه باشد و این کشور همچنان تلاش می کند تا جهان را جدا کرده و آن را به دوست و دشمن تقسیم کند.

پوتین روز جمعه در کنفرانس بین المللی مباحثات باشگاه «والدای» گفت: «برای آنها فرقی نمی‌کند چه کشوری در جنگ تبلیغاتی آمریکا جای اتحاد جماهیر شوروی را بعنوان دشمن اصلی این کشور بگیرد: ایران بعنوان کشوری که سعی دارد به فناوری‌های اتمی دست یابد، چین بعنوان کشوری که قطب اول اقتصاد جهان است و یا روسیه بعنوان یک ابرقدرت هسته‌ای.»

وی تاکید کرد: «در حال حاضر بار دیگر تلاش می‌کنند تا جهان را تقسیم کنند، سعی دارند خطوط جداکننده‌ای را تعیین کنند، ائتلافی را بوجود آورده و اگر کسی به ائتلاف آنها «بله» نگوید، پس «دشمن» محسوب می‌شود. بار دیگر کشوری را بعنوان دشمن شماره یک معرفی می‌کنند، دقیقا مانند دوران جنگ سرد و این حق را برای خویش قائل می‌شود تا رهبری جهان را به دست بگیرد، که البته اگر بخواهیم صادقانه صحبت کنیم، نه حق رهبری، بلکه دیکتاتوری بر جهان.»

رئیس‌جمهوری روسیه در عین حال پیشنهاد کرد تا از تجربه حل و فصل مشترک مسائلی مانند برنامه هسته‌ای ایران و یا مشکل تسلیحات شیمیایی در سوریه برای حل سایر مسائل بین المللی استفاده شود.

پوتین گفت: «ما نمونه هایی داریم که اهداف مشترک هدایت‌گر اقدامات مشترک بوده و ما به همراه یکدیگر برای رسیدن به موفقیت تلاش کردیم. نمونه بارز آن حل و فصل مسئله تسلیحات شیمیایی در سوریه و مذاکرات مربوط به حل و فصل مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران و همچنین تشریک مساعی ما در حل مشکلات در شبه جزیره کره است که تاکنون هم نتایج مثبتی بدست آمده است. چرا ما از این تجربیات برای حل و فصل سایر مشکلات منطقه‌ای و بین المللی استفاده نمی‌کنیم؟»

رئیس‌جمهوری روسیه در سخنرانی خود در کنفرانس بین المللی «والدای» بشدت از آمریکا و متحدانش انتقاد کرده و عملا آنها را به نقض نظام موجود در تامین امنیت جهان متهم نمود. وی آشکارا علامت داد که روسیه برغم اعمال تحریم‌ها و تیرگی روابط با کشورهای غربی قصد ندارد از سازش دست بردارد و حاضر به مذاکره با غرب برای عادی سازی روابط است. به گفته وی روسیه روی ادامه مذاکرات برای حل و فصل مشکلات اصرار داشته و با وجود اظهارات و برخوردهای غیردوستانه، آمادگی دارد تا مذاکرات مربوط به بازدارندگی هسته‌ای را از سر بگیرد.

به عقیده وی، بحران در اوکراین که علت اصلی تیرگی کنونی روابط مسکو با کشورهای غربی است، نمونه بارز این واقعیت است که بی ثباتی داخلی یک کشور چگونه می‌تواند منافع قدرت‌های بزرگ جهانی را روبروی یکدیگر قرار دهد و باعث برهم زدن مکانیزم موثر توازن قوا بین بازیگران اصلی در عرصه بین المللی شود.

پوتین از کشورهای غربی به دلیل ادامه حمایت آنها از گروه‌های تکفیری برای رسیدن به اهداف خود بشدت انتقاد کرد.

پوتین گفت: «من همچنان در تعجب هستم که چگونه شرکای غربی ما همچنان اصرار دارند که همان اشتباه خود را بار دیگر تکرار کنند. زمانی آنها از افراط گرایان اسلامی برای مبارزه با اتحاد جماهیر شوروی استفاده کردند که اکنون ما نتیجه این اقدام آنها را در افغانستان شاهد هستیم. دقیقا از اجرای همین سیاست بود که "طالبان" و "القاعده" بوجود آمد است.»

وی در این رابطه به این نکته اشاره کرد که غرب از حملات تروریست‌های بین المللی به روسیه و کشورهای منطقه آسیای مرکزی حمایت نکرد، ولی چشم خود را به روی این فجایع بست و مردم روسیه این مسئله را فراموش نخواهند کرد.

رئیس‌جمهوری روسیه افزود: «گاهی این احساس بوجود می‌آید که همتایان و دوستان ما دائما با نتیجه سیاست‌های خود در حال مبارزه هستند. قدرت خود را برای از بین بردن خطری بکار می‌برند که خود بوجود آوردند و برای این کار هزینه گزافی را متحمل می‌شوند.»

پوتین تاکید کرد که اکنون نیز گروه‌های افراطگرای تروریست نه تنها از طریق مرسوم قاچاق مواد مخدر، بلکه با استفاده از فروش نفت، تامین مالی می‌شوند. و کسانی که این نفت را خریداری می‌کنند، نباید فراموش کنند که با پول خود به تروریست‌هایی کمک می‌کنند که دیر یا زود به کشور آنها نیز نفوذ کرده و به قتل و جنایت می‌پردازند.

وی افزود: «از سوی دیگر سیاست غرب در سال‌های اخیر باعث تحریک و گرایش منابع انسانی به سمت سازمانهای تروریستی شده است. برای مثال در عراق در نتیجه سرنگونی رژیم صدام حسین زیرساختارهای دولتی، از جمله ارتش این کشور دچار آسیب جدی شد، دهها هزار نفر از افسران و سربازان که عضو حزب بعث بودند، در خیابان‌ها رها شدند و اکنون بخشی از ساختار نظامی گروه‌های تندرو اسلامی را تشکیل داده‌اند.»

ولادیمیر پوتین یادآور شد که روسیه بارها از عواقب خطرناک اقدامات یکجانبه نظامی و دخالت در امور داخلی سایر کشورها که منجر به تشدید تندروی و افراط گرایی می‌شود، هشدار داده بود.

رئیس‌جمهوری روسیه همچنین تاکید کرد که «نظام تک قطبی» حاکم بر جهان عدم توانایی خود در مبارزه موثر با چالشهای کنونی را نشان داده است.

به گفته وی، این نظام راه را برای بوجود آمدن غرور ملی کاذب، فریب افکار عمومی، سوء استفاده و در تنگنا قرار گرفتن اراده ضعفا در برابر فشار توانمندان هموار ساخته است، چرا که در واقع جهان تک قطبی مترادف همان دیکتاتوری، البته در سطح گسترده تر، نه بر مردم، بلکه بر کشورهاست.

انتهای پیام/ق

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied