شمانیوز
شما نیوز

چه کسی رئیس خبرگان می‌شود؟

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): با تذکیب نشدن سخنان نقل شده از هاشمی رفسنجانی مبنی براینکه انتخابات مجلس خبرگان نامزد می شوم به نظر می رسد که برای نخستین بار یک رقابت جدی و البته جناحی برای انتخاب مجلس خبرگان شکل بگیرد.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، شاید برای نخستین بار انتخاب رییس مجلس خبرگان رهبری با رقابت همراه شود.

با تذکیب نشدن سخنان نقل شده از هاشمی رفسنجانی مبنی براینکه انتخابات مجلس خبرگان نامزد می شوم به نظر می رسد که برای نخستین بار یک رقابت جدی و البته جناحی برای انتخاب مجلس خبرگان شکل بگیرد.

پس از ارتحال آیت الله مهدوی کنی یکی از گمانه زنی های مطرح در صحنه سیاسی ایران انتخاب جانشین رییس مجلس خبرگان رهبری بود.

17 اسفند سال 1389 آیت الله محمد رضا مهدوی کنی با کناره گیری علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس پیشین مجلس خبرگان بدون رقیب به عنوان سومین رییس مجلس برگزیده شد.

مجلس خبرگان از زمان تاسیس تاکنون تنها سه رییس را به خود دیده است. روسای پیشین هم تقریبا به همین شیوه یعنی بدون رقابت با نامزدهای دیگر به عنوان رییس مجلس برگزیده می شدند.

ریاست این مجلس از زمان تأسیس در سال ۱۳۶۱ به عهده آیت الله علی مشکینی بود، پس از ارتحال وی در سال ۱۳۸۶ این پست به اکبر هاشمی رفسنجانی رسید و در سال ۱۳۸۹ محمدرضا مهدوی کنی جانشین هاشمی شد.

پیش از این تلاش می شد، انتخاب رییس مجلس خبرنگان و اساسا نگاه حاکم بر این مجلس فراجناحی و بدون وابستگی خاصی به هر یک از دو جریان اصلی کشور باشد. با این حال این نگاه کم کم دستخوش تغییر شد.

تاثیر تغییر نگاه و حاکم شدن برخی مناسبات جناحی منجر به کناره گیری هاشمی رفسنجانی از ریاست مجلس خبرگان در سال 1389 شد.

پس از حوادث و اتفاقات بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 88، بخشی از جریانات سیاسی تلاش داشتند که هاشمی رفسنجانی را به عنوان یکی از عوامل بروز این حوادث معرفی و در نتیجه با سلب مسوولیت های او زمینه برای برخورد شدیدتر علیه رییس وقت مجلس خبرگان و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام را فراهم کنند.

بر همین اساس با فراگیر شدن این نگاه طیفی از نمایندگان مجلس خبرگان در انتخابات دوساله دوم دوره چهارم، خواستار تغییر رییس مجلس و انتخاب فرد دیگری به جای هاشمی رفسنجانی شدند.

البته هاشمی خود در مراسم افتتاحیه سال 89 با انتقاد از چنین نگاهی و کشاندن «انتخابات داخلی خبرگان به کوچه و بازار» اعلام کرد که «مایه تفرقه در خبرگان نمی شوم» و از نامزدی برای ریاست کناره گیری کرد.

هاشمی در آن سخنرانی گفته بود:« در اجلاس قبلی یادتان هست دو سال پیش از آقای مهدوی‌کنی خواهش کردم که بیایند و نامزد شوند. قبل از آن با آیت‌الله طبسی مکرر صحبت کردم گفتم شما این مسئولیت را بپذیرید من به شما کمک می‌کنم اگر در مشهد هستید، ایشان هم نپذیرفتند، حقیقتاً برای این ماندم که فراجناحی را در این نهاد مقدس که سایه‌اش باید همه جا مستدام باشد حفظ کنم چون از اینجا باید فراجناحی به جاهای دیگر هم سرایت کند و مردم همه بتوانند به عنوان پشتوانه به آن مراجعه کنند.»

او در ادامه تاکید کرده بود:« تفرقه را اینجا مضر می‌دانم آن هم این نوع تفرقه. دیگر از دست خود افراد روحانی بیرون رفته بود و دست آدم‌های خاص در خیابان‌ها و کوچه‌ها افتاده است و چه کردند که هنوز هم دارند انجام می‌دهند. واقعاً احساس خطر کردم. من یک طرف آن هستم و فکر کردم اگر می‌توانم مسئله را حل کنم چرا حل نکنم.»

با ارتحال آیت الله مهدوی کنی طیفی که با نگاه جناحی و سیاسی هاشمی رفسنجانی را از ریاست مجلس خبرگان دور کردند تلاش خود را برای دور نگاه داشتن او برای تصدی دوباره ریاست مجلس خبرنگان آغاز کردند.

بر همین اساس ابتدا زمزمه ها بیرون از مجلس خبرگان درباره رییس آینده این مجلس شکل گرفت و تا اینکه در ادامه سید احمد خاتمی عضو هیات رییسه مجلس خبرگان نامزدهایی را برای جانشینی مهدوی کنی معرفی کرد که نام هاشمی رفسنجانی در میان آنها به چشم نمی خورد.

خاتمی در گفت‌وگوی با شبکه خبری العالم آیت الله هاشمی شاهرودی، آیت الله یزدی، آیت الله جنتی و آیت الله موحدی کرمانی را به عنوان گزینه های ریاست مجلس خبرگان معرفی کرد.

خاتمی در ادامه تصریح کرد: آن طور که من خبر دارم جناب آقای هاشمی رفسنجانی در برخی جلسات گفته اند که تمایلی به ریاست ندارند.

این ادعا البته به سرعت با واکنش "غیر رسمی" هاشمی مواجه شد. یک "منبع نزدیک به اکبر هاشمی رفسنجانی" به نقل از وی در گفتگو با روزنامه جمهوری اسلامی گفت: «درصورتی که بعضی افراد که آنها را برای ریاست خبرگان صالح نمی‌دانم قصد کاندیدا شدن داشته باشند، آمادگی خود را برای کاندیداتوری ریاست این مجلس اعلام خواهم کرد.»

این نقل قول در سایت هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز، با تیتر "برای ریاست خبرگان می آیم"، به عنوان تیتر اول سایت باز نشر شد.

سخنانی که تاکنون تکذیب نشده است و نشان از آن دارد که در صورت باقی ماندن هاشمی رفسنجانی روی این حرف باید برای نخستین بار منتظر یک رقابت جدی و البته جناحی برای انتخاب رییس مجلس خبرگان بود. منبع: فرارو

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied