شمانیوز
شما نیوز

صنعتی سازی مسکن در کشور زیر 5 درصد است

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: عمر مفید ساختمان‌ها در حالی در کشور بین 20 تا 30 سال است که این میزان در کشورهای پیشرفته بیش از 50 سال است.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، محمد شکرچی‌زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در نشست خبری امروز اظهار کرد: در حال راه اندازی پژوهشکده اقتصاد مالی مسکن و حمل و نقل هستیم بر این اساس می‌توانیم از ظرفیت‌های مرکز تحقیقات مسکن در صنعت راه و ترابری استفاده کنیم.

وی با بیان این‌که تامین مالی پروژه‌ها در حوزه حمل و نقل و مسکن از طریق تشکیل صندوق‌های پس انداز مورد بررسی قرار می گیرد، تصریح کرد: امیدواریم با راه اندازی پژوهشکده اقتصاد مالی مسکن و حمل و نقل بتوانیم تحقیقات و بررسی‌ها را با عمق بیشتری انجام دهیم.

شکرچی‌زاده افزود: با ادغام وزارت راه و ترابری و مسکن و شهرسازی مجموعه‌های آزمایشگاهی در خدمت صنعت حمل و نقل کشور قرار گرفته و با توجه به این ادغام نشست‌هایی برای هماهنگی و شناخت بیشتر آغاز شده که بخش‌های مختلف تحقیقاتی مرکز اقداماتشان را ارائه کردند.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان این‌که امروزه با ادغامی که صورت گرفته مجموعه‌های آزمایشگاهی در خدمت صنعت حمل و نقل کشور باشد، تصریح کرد: با این ادغام می توانیم از ظرفیت‌ها در خدمت حمل و نقل استفاده کنیم.

وی در ادامه با اشاره به این‌که در پژوهشکده حمل و نقل یک بخش مطالعات اقتصادی داشتیم که در آن به مقوله مسکن رسیدیم، افزود: مراحل راه اندازی پژوهشکده حمل و نقل به صورت کامل انجام شده و موضوعات مدنظر قرار گرفته است.

شکرچی زاده در ادامه درباره مسکن مهر و پروژه‌های مدنظر آن در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: مستندسازی مسکن مهر با در نظر گرفتن موضوعات فنی و اجتماعی در حال پیگیری است که امیدواریم این برنامه تا پایان سال به اتمام برسد.

وی در ادامه درباره عمر مفید ساختمان‌ها در کشور اظهار کرد: عمر مفید ساختمان‌ها در کشور ما پایین است به گونه‌ای که در کشورهای پیشرفته عمر مفید ساختمان‌ها بیش از 50 سال است اما این میزان در ایران بین 20 تا 30 سال است.

شکرچی زاده تاکید کرد: باید با تلاش و همگرایی از سوی تمام نهادها به بالا بردن عمر مفید ساختمان‌ها کمک کنیم به گونه‌ای که سازندگان، انبوه‌سازان، انجمن‌های صنفی و همچنین مراجع حاکمیتی مثل وزارت راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی و شهرداری در بالا بردن عمر مفید ساختمان‌ها یک صدا شوند.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان این‌که در حوزه ساخت و ساز با انبوه نخاله‌های ساختمانی روبرو هستیم، گفت: برای جلوگیری از تخریب ساختمان‌هایی که هنوز عمر مفید آن‌ها به اتمام نرسیده، از برنامه‌های مرکز تحقیقات ارتقای کیفیت ساخت و ساز است که در این زمینه برای ارائه بروشورها، تدوین مقررات و دستورالعمل‌ها اقدام خواهیم کرد.

وی با بیان این‌که وزارت راه و شهرسازی در شورای عالی شهرسازی و معماری در نظر دارد از تخریب واحدهای مسکونی قبل از به سر آمدن عمر مفید آن‌ها جلوگیری کند که این امر نیازمند خواست عمومی و مصوبات است.

شکرچی‌زاده در ادامه درباره صنعتی سازی مسکن در کشور ما اظهار کرد: سیاست ما تشویق به انبوه سازی است که عدد صنعتی سازی مسکن در کشور به 10 درصد برسد اما با سیستم‌هایی که عملیاتی می‌شود این عدد کمتر از پنج درصد است.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در پایان درباره مطالعاتی که درباره طرح مسکن اجتماعی در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی صورت گرفته اظهار کرد: مطالعات درباره این طرح در حال انجام و تعاریف مشخص برای این طرح در نظر گرفته شده است. منبع: ایسنا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied