شمانیوز
شما نیوز

دغدغه مردم گیلان سلامتی آب شرب است

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):این روزها مردم گیلان چندان اعتمادی به کیفیت آب آشامیدنی ندارند و ترجیح می دهند از آب معدنی استفاده کنند. وفور آب های معدنی در فروشگاه های ریز و درشت در سطح استان و خرید دستگاه های تصفیه آب توسط مردم گیلان شاهدی بر این مدعاست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی راه نو چندی پیش بود که لاهوتی، نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی نیترات آب گیلان را بالاتر از حد مجاز دانست و خواست تا سلامتی مردمی که از این آب استفاده می کنند، به خطر نیفتد.

سرطان در کشور رتبه سوم مرگ و میر را به خود اختصاص داده و در استان گیلان رتبه دوم دارد.

چندی پیش اصغریان، معاون برنامه ريزي استانداري گيلان آمار آلودگي آب هاي زير زميني را تأسف برانگيز دانست و گفت: پسماندهاي زباله موجب آلودگي آب هاي زير زميني و شيوع سرطان مي شود.

اصغریان با بیان اینکه معضل تجمع پسماندها، استان و سواحل دریا را به مخاطره می اندازد، گفته بود آماری که درچند سال اخیر علوم پزشکی ازآمار آلودگی آب های زیر زمینی ارائه می دهد تاسف برانگیز است. وی پسماندهای زباله را موجب آلودگی آب های زیر زمینی و شیوع سرطان می دانست.

در این خصوص هم نماینده لنگرود با تاکید بر اینکه نیترات آب گیلان بیش از حد مجاز است، خواست تا سلامتی مردمی که از این آب استفاده می کنند به خطر نیفتد. اظهارات نماینده لنگرود اما خیلی زود با واکنش شرکت آب و فاضلاب گیلان مواجه شد و مسئولان این شرکت با ارسال جوابیه ای عنوان کردند که هیچگاه نیترات آب شهری گیلان بالاتر از حد مجاز نبوده است.

با این حال فرانک پیشگر، رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی کلانشهر رشت با بیان اینکه متاسفانه شبکه های آب رسانی موجود فرسوده است، می گوید: " مسئولان آب و فاضلاب گفته اند که در حال تعویض شبکه ها هستند و این کار به صورت محدوده به محدوده در حال اجراست"

پیشگر می افزاید: "متاسفانه وضعیت پسماند نه در رشت بلکه در کل استان گیلان در وضعیت بحرانی قرار گرفته است و نه تنها در سراوان بلکه در شفت و تالش و بسیاری از نقاط دیگر نیز زباله دفن می شود و در آن جا هم معضل شیرابه داریم که منجر به آلودگی سفره های آب زیرزمینی می شود"

وی اما با تاکید بر اینکه آب های لوله کشی شهری مشکلی ندارد، ریشه اصلی مشکل را در سرازیری شیرابه ها به رودخانه می داند و می گوید: " وقتی شیرابه ها به رودخانه ها سرازیر می شود توسط آب های سطحی به کوچه ها و خیابان ها می رود و بعد به انواع و اقسام مختلف وارد جامعه می شود."

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی کلانشهر رشت در پایان می گوید: "در هر حال ورود آب های آلوده به چاه های آب آشامیدنی منازل حاشیه رودخانه ها حقیقتی است که نمی توان آن را کتمان کرد"

در هر حال این روزها مردم گیلان چندان اعتمادی به کیفیت آب آشامیدنی ندارند و ترجیح می دهند از آب معدنی استفاده کنند. وفور آب های معدنی در فروشگاه های ریز و درشت در سطح استان و خرید دستگاه های تصفیه آب توسط مردم گیلان شاهدی بر این مدعاست. سید رحمان موسوی

تولیدی سید رحمان موسوی

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied