شمانیوز
شما نیوز

گفت‌وگو با دومین بانوی رسانه‌ای ایران

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): روایت‌های بانوی بسیجی که در 11 سالگی در چنگ ساواک گرفتار می‌شود و پس از انقلاب با حضور فعال در دفاع مقدس به همراه خانواده‌اش نقش آفرینی می‌کند، تمامی ندارد تا به امروز با تکیه بر یکی از عظیم ترین سازمان‌های داوطلبان و خیریه ایران توانسته پس از مرضیه وحید دستجردی وزیر اسبق بهداشت، دومین بانوی رسانه‌ای، رکوردهای بسیجی‌وار در عرصه خدمت به نیازمندان را به ثبت برساند.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، به نقل از طنین یاس، در یک روز پاییزی نزدیک به روزهای هفته بسیج به دیدار یک بانوی بسیجی می روم، می گویند بسیار بسیجی است، خیلی دوست دارم این بسیجی بودنش را حس کنم، قرار ملاقاتمان با یک تلفن هماهنگ شد، از معدود زنانی است که مدیر یکی از سازمان های بزرگ ایران است که از روسای رئیس جمهور سابق تا نمایندگان مجلس و بسیاری از خیرین، هنرمندان و ورزشکاران در آن عضو هستند، او کسی نیست جزء بانو فرحناز رافع رئیس سازمان داوطلبان هلال احمر، زاده خرمشهر از دیار جنوب که سال ها است هم در پایتخت ایران و هم در دیار خرماپزان برای مردم و نیازمندان کشور، بسیجی وار خدمت می کند.

طنین یاس به مناسبت هفته بسیج گفت وگویی را با این بانوی بسیجی انجام داده است که از نظرتان می گذرد:

س: به عنوان نخستین سوال، قدری خودتان را معرفی بفرمایید؟

رافع: بنده فرحناز رافع هستم، متولد 1343 در خرمشهر هستم، در سن 13 سالگی ازدواج کردم که حاصل این ازدواج 2 فرزند پسر است، پسر بزرگم فرهنگی و مترجمی انگلیسی است و پسر دومم کارشناس ارشد حمل و نقل که در این رشته رتبه نخست را کسب کرد و هم اکنون مشغول تحصیل در رشته دکترا است و یک نوه 5 ساله نیز دارم.

کارم را از مربی گری امدادی، آموزش خیاطی و قرآن شروع کردم سپس در هلال احمر به متصدی امور دفتری مشغول به کار شدم. دارای مدرک کارشناسی مهندسی عمران و کارشناس ارشد مدیریت اداری مالی هستم و هم اکنون مشغول تحصیل در مقطع دکترای زبان و ادبیات عرب هستم، تدریس دانشگاهی در دانشگاه آزاد پیام نور سوسنگرد و خرمشهر انجام می دهم و دو دوره در شورای شهر خرمشهر فعالیت کردم و هم اکنون نیز رئیس سازمان داوطلبان و امور بانوان زنان و خانواده جمعیت هلال احمر هستم.

س: خانم رافع لطفا کمی در مورد ازدواجتتان برای نسل امروز بفرمایید؟

رافع: من توسط یکی از همسایگان به همسرم معرفی شدم، آن زمان 13 سال بیشتر نداشتم، پدرم مخالف ازدواج من بود اما من خودم اصرار بر این ازدواج داشتم، با وجود سن نسبتا کمی که داشتم اما چون مطالعه می کردم ذهن بازی داشتم و وقتی با همسرم در یکی از جلسات خواستگاری صحبت کردم، احساس کردم میتونه مرد زندگی باشه و از اعتقاد محکمی برخوردار بود و سعی کردم پدر رو راضی کنم.

سال 1358 ازدواج کردیم، همسرم قبل از این فعالیت های انقلابی انجام می دادند و یک سالی از زندگی مشترکمان نمی گذشت که جنگ شد و همسرم به جبهه رفتند و طی 8 سال دفاع مقدس ایشان در جبهه بودند و هر از گاهی سری به ما می زدند.

س: خود شما در جنگ حضور داشتید؟

رافع: در زمان جنگ اوضاع به هم ریخته بود و خانه ها خراب و زندگی هامونو از دست داده بودیم، همسرم به همراه برادرش در جبهه بود و من علاوه بر رسیدگی به امور زندگی به وضعیت مادر و خواهر همسرم نیز رسیدگی می کردم، در ابتدا سخت بود اما جنگ روحیه و توان ما را قوی کرد.

زمان جنگ در بیمارستان های ماهشهر و بندرانزلی فعالیت های امدادی انجام می دادم، زمانی که جنگ شروع شد یکسالی از درس عقب افتادم اما دوم و سوم دبیرستان را در یک سال خواندم و همیشه شاگرد اول بودم در کنکور سراسری نفر سوم شدم که امام جمعه رشت آن زمان آقای احسان بخش بودند، از من تقدیر کردند.

س: پس از ازدواج چطور به فعالیت های تحصیلی و شغلی ادامه دادید؟ بچه داری مانعی برای انجام فعالیت هاتون نبود؟

رافع: ازدواج و بچه داری مانعی برای انجام فعالیت های اجتماعی و تحصیلی ام نبود البته خانواده برای من در اولویت قرار دارد و همیشه خانواده را اولویت می دهم و با برنامه ریزی بین فعالیت های اجتماعی و نقش مادری و همسری تعادل ایجاد می کنم،این موفقیت هام رو مدیون همسرم هستم چرا که ایشان در بسیاری از موارد که من خسته می شدم، مراتشوق می کردند و روحیه میدادن.

پسر بزرگم سال 1360 به دنیا آمد و 5 سال سرکار نرفتم و به امور فرزندم رسیدگی می کردم.

س: خانم رافع کمی از فعالیت های انقلابی خود بگویید؟

رافع: من از پنجم دبستان فعالیت های انقلابی انجام می دادم و از آنجایی که به مطالعه علاقه داشتم کتاب زیاد می خواندم و این امر باعث شده بود از نظر ذهنی آماده تر باشم، در خرمشهر دانشسرایی بود که در آنجا نقاشی می کشیدم، کاریکاتور شاه را می کشیدم و رفتارهای او را نقد می کردم به همین خاطر ساواک مرا دستگیر کرد و از آنجایی که پدرم در شرکت نفت آن زمان مشغول بودند آزادم کردند البته 2 بار دیگر نیز توسط ساواک دستگیر شدم و یک بار تا حد اعدام رفتم و اشهد خود را خواندم؛ در دوران دفاع مقدس پایگاه مقاومت شهید صالحی خرمشهر و گردان الزهرا(س) را مدیریت می کردم، 87 بار در آبادان به رزمنده ها خون دادم که 5 بار آن در دوران بارداری پسر بزرگم بود که حالم بد شد و به من خون زدند.

س: همسرتان مخالفتی با فعالیت های بیرون از منزل شما نداشت؟

همسرم هنوز هیچ ایراد و ناراحتی از اینکه من فعالیت های بیرون از منزل دارم را ندارند، زمانی که خواستیم ازدواج کنیم در کشاکش انقلاب و پس از آن جنگ بودیم، همسرم می گفت در این شرایط اولویت کار است و فرزند و همسر را وقف کار کردند در طول مدت جنگ ایشان جبهه بودند و هر از گاهی سری به ما می زدند، وی همیشه به من یادآور می شوند که لحظه ای نباید دست از خدمت به مردم برداشت.

س: از اینکه زود ازدواج کردید هرگز پشیمان نشدید؟

رافع: من الان 51 ساله هستم و دارای 2 فرزند که هر کدام سر زندگی خود هستند پسر بزرگم 33 ساله است و 9 سال است که ازدواج کرده و یک فرزند 5 ساله دارد، اکنون توان بیشتری برای فعالیت های اجتماعی دارم چرا که دیگر دغدغه فرزندان، تحصیل و ازدواجشان را ندارم می توانم اذعان کنم رمز جوان ماندن خود را زود ازدواج کردن می دانم چرا که دوست نداشتم به خاطر تحصیل و کار و فعالیت های اجتماعی ازدواج و بچه داری را به تأخیر بیاندازم.

س: با وجود مشغله های کاری چطور به امر منزل و فرزندان رسیدگی می کردید؟

رافع: با برنامه ریزی و کمک های همسرم توانستم بچه داری و خانه داری و فعالیت های اجتماعی را انجام دهم، متأسفانه دختران امروزی به خاطر اتمام تحصیلات، پیدا کردن موقعیت اجتماعی مناسب از ازدواج سر باز می زنند، به اعتقاد من به هر کاری باید عمقی نگاه کرد و اگر زندگی بر پایه محبت و دوست داشتن نباشد، موفق نخواهد بود و ثمره ای نخواهد داشت، ارتباط صمیمی بین اعضای خانواده در پیشرفت سعادت خانواده نقش مهمی دارد و جوانان نباید امید به زندگی و آینده را از دست بدهند و باید با هم کنار بیاییند و با وجدان زندگی کنند، این فاکتورها در زندگی من نقش مهمی داشتند.

س:فرزندانتان هم مثل خودتان زود ازدواج کردند؟

رافع: من همیشه به فرزندانم توصیه می کردم زندگی را سخت نگیرند و خیلی تشویق می کردم زود ازدواج کنند پسر بزرگم را زود زن دادم و پسر دوم در سن 24 سالگی، هر دو با مهریه 14 سکه و مراسم خیلی ساده و به دور از هر تشریفاتی راهی خانه بخت شدند و هم اکنون نیز به لطف خدا موفق هستند.

س:شما دومین بانوی رسانه ای ایران بودید و هم اکنون مدیر بخش مهمی در هلال احمر هستید، نظر شما در خصوص صحبت های فمنیست ها در خصوص نقض حقوق زنان در ایران چیست؟

رافع: در نگاه جهانی، غرب سعی می کند ایران را تحت فشار قرار دهد و از دشمن چیزی جز دشمنی بر نمی آید، امروز زنان تحصیلکرده در سطوح عالی بسیار داریم، در سطوح مدیریتی و تخصصی زنان فعالیت های خوبی دارند و هیچ گونه محدودیتی برای آنها وجود ندارد البته مسئولین و دولتمردان باید از این ظرفیت استفاده کنند.

بنده خودم قائل به شایسته سالاری هستم واین شایستگی تعاریف زیادی دارد؛ تعهد دینی، مذهبی، اخلاقی و تخصص است، خوشبختانه اکثر زنان می توانند در کنار مردان کار کنند و مدیران شایسته ای باشند هم اکنون سکاندار سازمان استاندارد و محیط زیست را یک زن به عهده دارد و انصافا خوب کار می کنند.

س: نظر شما در مورد بسیج؟

رافع: بسیج یعنی مردم و مردم یعنی بسیج، بسیج تنها با خود بسیج شکل می گیرد و باید توان و مشارکت مردم را داشته باشد و با تکیه به این شجره طیبه می توان به بهترین جایگاه ها رسید، کارها و اتفاقات بزرگ فرهنگی و اجتماعی در بسیج رخ داده است که میتوان با توان بسیج این رخدادها را قوت بخشید

ساماندهی نیرو در بسیج انجام شده است اما برنامه های بسیج، در تقویم اجرایی نشده است بنده به عنوان یک بسیجی توصیه میکنیم نقاط ضعف و قوت در بسیج شناسایی و به آن پرداخته شود ضمن اینکه باید در برنامه ها و نحوه اجرایی آن تحول ایجاد شود در اینجا از تمامی بسیجیان به خاطر فعالیت های دلسوزانه ای که برای مردم انجام می دهند، تشکر می کنم.

س: به نظر شما تفکر بسیجی ظرفیت جهانی شدن را دارد؟

رافع: قطعا دارد، تفکر بسیجی باید جهانی شود و باید با این تفکرمبانی انقلاب را گسترش دهیم و با کمک این شجره طیبه بیداری اسلامی که در جهان شکل گرفته است، را گسترش دهیم.

س: خانم رافع لطفا کمی از فعالیت های سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر بفرمایید؟

رافع: در این سازمان 700 هزار داوطلب در 4 هزار خانه فعالیت دارند و ما تمام فعالیت هایی را که انجام می دهیم، پیوست فرهنگی دارد در بحث حجاب و عفاف جشنواره و مسابقات متعددی را اجرا کردیم اما کافی نیست و چندان مورد رضایت خودم نیست چرا که باید در بحث حجاب و عفاف و امر به معروف و نهی از منکر ابتدا باید خود درست عمل کنیم، عفاف و حجاب باید در تمامی لایه های کاری و فعالیتی نمود پیدا کند.

س: در برنامه هاتون ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی لحاظ کرده اید؟

رافع: از آنجایی که تمامی برنامه های ما پیوست فرهنگی دارد، سبک زندگی ایرانی اسلامی یکی از دغدغه های کاری ما به شمار می رود به نظر بنده برای اصلاح سبک زندگی باید با وقت الگوسازی کنیم، منابع دینی ما بهترین مدل ها و نقشه راه برای داشتن سبک زندگی سالم وسعادتمند دارند، این آموزه ها را باید شبیه سازی کنیم و از آن مدل در بیاوریم و ارائه دهیم البته ما در برنامه هامون خیلی نرم و آهسته به این موضوعات می پردازیم.

با توجه به فرمایشات رهبری در سال جدید در خصوص مدیریت جهادی، ما سعی کرده ایم به این فرمایش عمل کنیم و جهادی کار کنیم که در این راستا احساس کردیم باید به 2 نکته توجه کنیم، نخست پیشگیری و آموزش آن هم با مشارکت های مردمی و دیگری تشکیل سمن های مردمی برای فعالیت های سلامت محور؛ از آنجایی که تعداد خیرین سلامت کم هستند باید به این موضوع بیشتر بپردازیم.

ما در بحث واکسیناسیون موفق بودیم اما در بحث سرطان های شایع در زنان، صافی کف پا، دیابت موفق نبودیم به همین خاطر سفرنامه سلامت را طراحی کردیم که به آموزش، پیشگیری و ویزیت رایگان می پردازیم و بنا به درخواست رهبری در خصوص ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی سعی کردیم در بهبود روش های تغذیه و شاخص های امید به زندگی با طراحی و برپایی چادرهای اسلام، سلامت و امید و با کمک گرفتن از روحانیون در بحث تغذیه را پیش ببریم که 12 استان مدل شده اند و امیدوارم مدل موفقی باشد و آن را برای فدراسیون می فرستیم تا در کشورهای کم تر توسعه یافته نیز استفاده شود.

در حوزه خاص زنان، بحث آموزش زنان جهت ارتقای کیفیت زندگی در مناطق روستایی، توانمندسازی همسران زندانی، ایجاد اشتغال، پیگیری کار از جمله فعالیت هایی که در حوزه زنان در حال انجام است.

س:سهم زنان در ارائه خدمات سلامت محور در سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر تا چه میزان است؟

رافع: در بیشترین فعالیت ها، زنان نقش مهمی دارند و زنان پزشک و پیراپزشک فعالیت دارند، ما در سازمان داوطلبان گروهی فعال از بانوان با عنوان "توانا" داریم که در در 4 دسته که جمع نهایی آن 3013 نفر است، فعالیت می کنند.

س: خانم رافع لطفا کمی در خصوص فعالیت های گروه توانا صحبت کنید؟

رافع: فعالیت ها و برنامه های اجرایی گروه توانا عبارتند از، فراگیری آموزشهای تخصصی خواهران در رشته های آواربرداری، پیش بیمارستانی، جاده، کوهستان، اسکان اضطرای، تغذیه اضطراری در بحران و تیم حمایت روانی و تیم ویژه.

آموزش های امداد و نجات از جمله ایمنی بالگرد - مخابرات و GPS - کمکهای اولیه - ست نجات - اطفا حریق و ست زنده یاب، برگزاری نخستین المپیاد مسابقات کشوری خواهران.

برگزاری مسابقات امداد و نجات خواهران به صورت استانی

برگزاری دوره های ویژه (تیم ایثار) در سازمان امداد و نجات برای امدادگران برگزیده سراسر کشور

اعزام خواهران به مناطق زلزله زده جهت ارائه خدمات امداد و نجات به آسیب دیدگان و دیگر موارد.

خانم رافع از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید از شما ممنون هستیم

رافع: خواهش میکنم، بنده هم از شما و سازمان بسیج جامعه زنان کشور کمال تشکر را دارم و برایتان آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied