شمانیوز
شما نیوز

جزئیات درگیری در فرگوسن امریکا

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): به دنبال اعتراضات به رفتارهای تبعیض‌آمیز پلیس آمریکا، خیابان‌های شهر فرگوسن در ایالت میسوری آمریکا،‌ بار دیگر شاهد درگیری پلیس و مردم بود.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، بعد از اعلام حکم دادگاه میسوری که به موجب آن «دارن ویلسون» پلیس سفید پوست و قاتل «مایکل بروان» مجرم شناخته نشد، خیابان‌های ایالت فرگوسن شاهد اعتراضات گسترده مردمی بود.

«مایکل بروان» نوجوان سیاه پوست آمریکایی تابستان گذشته توسط پلیس سفید پوست در شهر فرگوسن،‌ایالت میسوری به قتل رسید و روز دوشنبه (دیروز) دادگاه ایالت میسوری حکم بی‌گناهی این افسر پلیس را صادر کرد.

حکم دادگاه میسوری درباره قاتل مایکل بروآن، موجبات خشم مردم فرگوسن را برانگیخت و منجر به اعتراضات گسترده خیابانی و درگیری مردم و پلیس شد. بعضی از این اعتراض کنندگان پرچم آمریکا را به آتش کشیدند؛ شدت این درگیری‌ها مانند ناآرامی‌های ماه آگوست (مرداد ماه) سال جاری در سطح بالایی اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جمعیت خشمگین شهر فرگوسن اطراف ایستگاه پلیس جمع شده و به حکم دادگاه در بیگناه شناختن داران ویلسون، قاتل مایکل بروآن اعتراض داشتند.

در طول چند ماه اخیر دو نوجوان بدون سلاح و سیاه پوست آمریکایی، «مایکل بروآن» و «وندریک مایرس» به فاصله دو ماه در ایالت میسوری توسط افسران پلیس سفید پوست با شلیک‌های مکرر به قتل رسیدند و با رای دیروز دادگاه ایالت میسوری، اولین پلیس قاتل بیگناه شناخته شد.

شبکه خبری بی.بی.سی نیز به نقل از پلیس فرگوسن گزارش داد پلیس برای پراکنده کردن معترضین از گاز اشک آور استفاده کرده است و طبق گزارش‌های رسیده، صدای تیراندازی در شهر فرگوسن شنیده شده است.

«جی نیکسون»، فرماندار میسوری در آستانه اعلام رأی دادگاه، اعلام وضع اضطراری کرد و ۴۰۰ نفر از اعضای گارد ملی را به فرگوسن فرستاد.

در پی اعلام نظر هیأت منصفه، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در سخنانی که از شبکه های تلویزیونی پخش شد، از معترضان خواست واکنش خود را به تصمیم هیات منصفه به طور مسالمت آمیزی بیان کند و از پلیس خواست در برخورد با معترضان خویشتنداری نشان دهد.

از طرف دیگر همزمان با اینکه اوباما معترضان را به آرامش دعوت می‌کرد، گزارش‌هایی منتشر شد که معترضان به سمت پلیس بطری پرتاب کردند.

به گزارش شبکه خبری بی.بی.سی این اعتراضات به دیگر شهرهای آمریکا نیز کشیده شد.

هزاران نفر در دیگر شهرهای آمریکا در اعتراض به تبرئه شدن ویلسون به خیابان‌ها رفتند. معترضین بسیاری با تجمع محورهای مواصلاتی لس آنجلس را بستند.

خبرنگار روزنامه انگلیسی گاردین از شهر فرگوسن نوشت، خیابان‌های این شهر مانند مناطق جنگ زده خطرناک شدند.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که خانواده براون از تبرئه شدن قاتل سفیدپوست فرزندشان ابراز نارضایتی کردند.

هم چنین بی.بی.سی گزارش داد با وجود اعلام فرودگاه شهرسنت لوییس در ایالت میسوری مبنی بر عدم لغو و ادامه پروازها سر ساعت و به طور عادی، بسیاری از پروازهای منتهی به سنت لوییس تغییر مسیردادند که ساعاتی بعد مقامات سنت لوئیس اعلام کردند که پروازها تا اطلاع ثانوی در فرودگاه سنت لوییس ممنوع شد.

فرودگاه شهر فرگوسن اعلام کرد تا اطلاع ثانوی هیچ پروازی در فرودگاههای فرگوسن انجام نخواهد گرفت.

معترضینن به اعلام حکم دادگاه بر بیگناهی «دارن ویلسون» پلیس قاتل «مایکل بروآن»، به خیابان‌های شهر نیویورک امدند. با مداخله پلیس درگیری ها میان پلیس و مردم درگرفت.

شبکه بی بی سی همچنین در گزارش لحظه به لحظه خود از وقایع و اعتراضات فرگوسن نوشت که سه پل اصلی بوکلین و تریبروتو و منهتن در نیویورک توسط معترضین بسته شد.

معترضین در راستای جنبش جهانی (آنونیموس) «ناشناس ها» با شرکت در این اعتراضات شعار می دادند «همه جا رابه آتش بکشیم،‌همه شهرها را به آتش بکشیم و یک آمریکای جدید خلق کنیم»

معترضین واشنگتن دی.سی پایتخت آمریکا و در مقابل کاخ سفید تجمع کرده و به تصمیم دادگاه میسوری در تبرئه قاتل مایکل بروآن اعتراض داشتند.

جنبش جهانی «ناشناس‌ها» گفته است در جریان اعتراضات کنونی در آمریکا پلیس به سه تن تیراندازی کرده است که دو نفر از این افراد در شرایط حاد به سر می برند. به گفته این جنبش یکی از این دو تن عضو جنبش ناشناس‌ها می باشد.

گزراش‌ها حاکی از آن است که گروه هایی از معترضین شهر فرگوسن سوار برخودرو به سوی مرکز شهر فرگوسن در حرکت هستند.

شبکه سی ان ان نیز گزارش کرد که خشونت‌ها به قدری است که خبرنگار این شبکه مورد اصابت سنگ‌هایی قرار گرفته که از جانب معترضان به سمت پلیس پرتاب می‌شد.

معترضین در شهرهای مختلف آخرین جملات «مایکل بروآن» را با بالا نگه داشتن دستانشان تکرار می کنند: «دست هایم بالاست، شلیک نکن».

جنبش ناشناس ها اعلام کرد که پلیس آمریکا در جریان اعتراضات جاری در شهرهای مختلف به ۴ نفر تیراندازی کرد که یک نفر در شرایط حاد به سر می‌برد و برخی گزارش کردند که ایستگاه پلیس «دلوود» در فرگوسن در آتش می سوزد.

بی بی سی گزارش داد تا کنون حداقل یک معترض در شهر نیویورک توسط پلیس دستگیر شده است و گاردین نیز گزارش کرد که پلیس شهر فرگوسن چند نفر از معترضان را دستگیر کرده است. بنا بر گزارش‌ها اعتراضات کنونی در شهر فرگوسن از اعتراضات ماه آگوست (تابستان گذشته) شدیدتر بوده است.

معترضان آمریکایی در شهر شیکاگو به معترضان فرگوسن پیوستند و در خیابان‌های شهر شیکاگو تظاهرات برپا کردند و معترضان در منطقه اوکلند، پرچم آمریکا را به آتش کشیدند.

گزارشات حاکی از آن است که پلیس فرگوسن کنترل شهر را از دست داده است و مجبور به عقب‌نشینی شده و از گارد ملی آمریکا تقاضای کمک کرده است.

شهر سیاتل نیز شاهد تجمع معترضین آمریکایی بود و درگیریها میان پلیس و مردم بالا گرفت و معترضین شهر سیاتل با قوطی و بطری به سوی پلیس حمله ور شدند.

طبق آخرین گزارشات، با وجود دخالت‌های پلیس، هم چنان هزاران معترض در خیابان منهتن راهپیمایی می‌کنند.

به گفته جنبش «ناشناس ها» شبکه‌های تلویزیونی کابلی در شهر فرگوسن و اطراف این شهر قطع شدند و پمپ بنزین دلوود د ر نزدیکی شهر فرگوسن به آتش کشیده شد.

به گزارش شبکه خبری بی.بی.سی در پی درخواست پلیس فرگوسن، گارد ملی آمریکا در شهر فرگوسن مستقر شد.

برخی رسانه‌ها گزارش کردند که سازمان عفو بین الملل از دولت آمریکا خواسته است به حق برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز احترام بگذارد.

بی.بی.سی هم‌چنین گزارش داد حدود ۱۵۰ شلیک توسط پلیس در شهر فرگوسن به گوش رسید که پلیس آمریکامدعی است افسران پلیس هیچ تیری شلیک نکرده‌اند. پلیس آمریکا گفته دهها مراکز غیر مسکونی به آتش کشیده شد و ۲۹ نفر دستگیر شدند.

نآرامی‌ها و خشونت‌ها به اندازه‌ای بود که جان بلمر رییس پلیس شهر سنت لوییس اعلام کرد نا آرامی های دوشنبه شب از بدترین شب های ماه آگوست نیز بدتر بود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied