شمانیوز
شما نیوز

مدیرکل ارشاد گیلان:

به معیشت خبرنگاران رسیدگی خواهیم کرد

به گزارش شمانیوز از رشت، فیروز فاضلی،مدیرکل ارشاد گیلان اظهار کرد: تالار مرکزی رشت یکی از مهم ترین طرح های عمرانی نیمه تمام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در گیلان بوده که بیش از 80 در صد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گزارش شمانیوز از رشت، فیروز فاضلی،مدیرکل ارشاد گیلان اظهار کرد: تالار مرکزی رشت یکی از مهم ترین طرح های عمرانی نیمه تمام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در گیلان بوده که بیش از 80 در صد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با بیان اینکه دلیل تاخیر در ساخت پروژه های اداره کل فرهنگ و ارشاد گیلان تخصیص ناکافی بودجة است، اظهار داشت: به طوری میزان بودجه تخصیصی در سال گذشته تنها 28 درصد بوده که با ادامه حمایت های دولت تدبیر و امید و استاندار گیلان این میزان به 51 در صد ارتقا یافت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ادامه داد: وسعت تالار مرکزی رشت که از پروژه های مهم و اصلی بوده 12 هزار متر مربع وسعت دارد و از چهار سالن تشکیل شده که دو هزار نفر در آن واحد می تواند از فضای آن بهره گیری کنند.

وی با اشاره به اینکه برای شتاب بخشیدن به روند عملیات اجرایی پروژه تالار مرکزی رشت سفرهای متعددی از سوی اینجانب به بخش عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته است، گفت: با سفر اخیر معاون اداری و مالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به گیلان این پروژه بزرگ از نظر مالی با هیچ مشکلی روبرو نیست یعنی دو برابر و نیم برای این پروژه اعتبار اخذ شده و به صورت گلوبال ادامه می یابد یعنی پس از ارائه صورت وضعیت می توان اعتبار مورد نیاز را در سریع ترین زمان ممکن دریافت کرد.

فاضلی افزود: با توجه به وعده هایی که پیمانکار تالار مرکزی رشت داده امید است فاز نخست این پروژه بزرگ تا پایان سال مورد بهره برداری قرار گیرد و این در حالیست که تنها از سالن کنسرت امسال بهره برداری نمی شود.

وی با تاکید بر اینکه هنر نفش مهمی در گسترش و ترویج فرهنگ و ارتقای آن در جامعه دارد، اظهار داشت: فراهم کردن زیرساخت های توسعه فرهنگی و هنری هم یکی از دغدغه های دولت است.

فضای فرهنگی گیلان در حال حاضر بیش از 34 هزار متر مربع است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ادامه داد: همان طور که انقلاب اسلامی خدمات فراوانی به هنر ایرانی - اسلامی کرده هنر نیز در 35 سال گذشته خدمات ارزنده ای را در برابر انقلاب انجام داده است.

وی با بیان اینکه یکی از بسترهای لازم برای شکوفایی، داشتن امکانات و فضاهای مناسب برای ارائه خدمات مناسب فرهنگی و هنری است، گفت: قبل از انقلاب در گیلان تنها دو هزار مترمربع فضای فرهنگی وجود داشته و این در حالیست که هم اکنون 34 هزار و 972 متر مربع فضای فرهنگی در استان وجود دارد.

فاضلی با اشاره به اینکه با اتمام پروژه های فرهنگی نیمه تمام استان این فضا به 54 هزار و 522 متر مربع ارتقا خواهد یافت، افزود: با توجه به اینکه فرهیختگان بی شماری در استان سرسبز گیلان ساکن هستند فضای فرهنگی موجود پاسخ گوی نیاز آن ها نیست.

وی اظهار داشت: یکی از اقدام هایی که در هفته های نخست حضور اینجانب در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان صورت گرفته انجام تحقیقات میدانی در مورد مجتمع های فرهنگی بوده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان تعداد مجتمع های فرهنگی استان را در حال حاضر 33 مجتمع عنوان کرد و ادامه داد: علاوه بر این هشت پروژه با پیشرفت فیزیکی 47 در صدی در سطح گیلان در حال اجراست.

وی مهم ترین پروژه های در دست اجرای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان را تالار بزرگ مرکزی رشت، مجتمع سردار جنگل، مجتمع های فرهنگی و هنری رضوانشهر، آستارا و لاهیجان اعلام کرد.

فاضلی درباره ساخت مجتمع های فرهنگی هنری آستارا، لاهیجان، رضوانشهر، ماسال و سراوان را که به ترتیب از سال های 81 ، 85 ، 79 ، 86 و 87 شروع شده است، گفت: هنگام آغاز به کار اینجانب در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با ارسال نامه ای به مدیرکل راه و شهرسازی استان خواستار اجرای پروژه لاهیجان و رضوانشهر از سوی این اداره کل شدم.

وی با بیان اینکه در بخش پروژه لاهیجان مجری به این اداره کل تغییر یافت و در این راستا 300 میلیارد تومان اعتبار استانی در نظر گرفته شد، افزود: از محل تبصره 22 بند الف بودجه سال 93 که اجرای ماده 180 برنامة پنجم توسعه است یک میلیارد تومان نیز تخصیص یافت و مناقصه عمومی آن در آینده ای نزدیک انجام می شود.

28 نفر از 35 استاد برجسته هنرهای تجسمی کشور گیلانی هستند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان اظهار داشت: با توجه اینکه پروژه رضوانشهر تا 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد هنوز اداره کل راه و شهرسازی مجری طرح است اما طی رایزنی هایی با مدیرکل راه و شهرسازی، فرماندار رضوانشهر و نماینده مردم این شهرستان در خانه ملت امسال با توجه به اینکه جزء طرح های اولویت دار بالای 80 درصد پیشرفت فیزیکی به شمار می رود 500 میلیون تومان اعتبار برای این پروژه در نظر گرفته شد که تا پایان امسال بخش اداری این پروژه به بهره برداری خواهد رسید و در سال آینده نیز بودجه ای به این طرح باید اختصاص یابد.

وی ادامه داد: مشکلات حقوقی زمین خریداری شده برای اجرای پروژه ماسال رفع شده و این در حالیست که دو پروژه در این شهرستان در آستانه بهره برداری قرار گرفته که یکی متعلق به مجتمع سازمان تبلیغات اسلامی بوده و در اولویت استانی قرار گرفته و سال آینده به مجتمع فرهنگی ارشاد اسلامی ماسال اعتبار اختصاص خواهد یافت.

فاضلی در مورد پروژه مجتمع فرهنگی آستارا گفت: هم اکنون یک و نیم میلیارد تومان اعتبار از محل تبصره 22 اختصاص یافته و منتظر هستیم براساس موافقت نامه ای ادامه این پروژه اجرایی شود.

وی با بیان اینکه 28 نفر از 35 استاد برجسته هنرهای تجسمی کشور گیلانی هستند، افزود: گیلان متأسفانه از داشتن موزه هنرهای معاصر محروم بوده در حالی که ساخت موزه هنرهای معاصر استان در سال 55 مطرح شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان اظهار داشت: به هنگام فعالیت خود در این اداره کل نشستی با شهردار و برخی از اعضای شورای اسلامی شهر رشت در مورد موزه هنرهای تجسمس برگزار شد و با بازدیدی از ساختمان شماره یک شهرداری به عمل آمد.

وی با بیان اینکه همچنین نشستی با مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد و از وی خواسته شد تا به همراه استاد محجوبی که یکی از چهره های شاخص هنرهای تجسمی کشور و گیلان بوده بازدیدی از ساختمان شماره یک شهرداری داشته باشند، ادامه داد: به دنبال این بازدید قول مساعد داده شده این ساختمان به موزه هنرهای تجسمی اختصاص یابد.

فاضلی افزود:علاوه بر این جلسه ای نیز با حضور همه اعضای شورای اسلامی شهر رشت در کمیسیون فرهنگی برگزار شده و همگی حمایت خود را از این طرح اعلام کرده اند که با تصویب قانون این طرح در شورا فعالیت های مورد نظر در این باره آغاز می شود.

وی اظهار داشت: هم اکنون تابلوهای بسیاری از این 28 هنرمند گیلانی هنرهای تجسمی وجود دارد که با ارزش میلیاردی در موزه عباسی تهران نگهداری می شود و در صورت افتتاح موزه هنرهای تجسمی گیلان همه این هنرمندان فاخر که شهرتی جهانی دارند قول داده اند به هنگام افتتاح این پروژه حضور داشته باشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ادامه داد: هم اکنون 22 انجمن فرهنگی و هنری در گیلان فعال بوده و به عنوان بازوان اجرای این اداره کل عمل می کنند به طوری که مجتمع های فرهنگی ما در اختیار این انجمن ها قرار دارد تا فعالیت های خود را در آن انجام دهند.

وی همچنین گفت: تعدادی از این انجمن ها که جنبه استانی دارند از ردیف بودجه برخوردار هستند و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در توان خود از این انجمن ها حمایت خواهد کرد.

گیلان شناسان هویت استان هستند

فاضلی افزود: پرده تئاتر برای نخستین بار در ایران 110 سال پیش در بندر انزلی بالا رفت و گیلان میزبان نخستین گروه های نمایشی ایران به شمار آمد و تهران و تبریز در این باره در جایگاهی پس از گیلان قرار دارند.

وی با بیان اینکه گیلان پس از تهران و تبریز به عنوان نخستین استان های ایران در چاپ و نشر روزنامه بوده است، اظهار داشت: هنگامی که هنوز تالار وحدت در تهران آغاز به کار نکرده بود در گیلان تماشاخانه ای در سینما آبشار متروکه کنونی وجود داشته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به اینکه گروه های نمایشی گیلان فوق العاده هستند به طوری که یکی از شوراهای سیاست گذاری و راهبردی در این اداره کل به گروه نمایش استان اختصاص یافته است، ادامه داد: این گروه ها فعالیت های صحنه ای را انجام می دهند و امسال 154 دفعه نمایش صحنه ای برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه از دو سال پیش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان طرح خانه فرهنگ دیجیتال که طرحی سراسری بوده را در استان کلید زد، گفت: این طرح در مورد شبکة فرهنگ جمهوری اسلامی ایران است که در آن در استفاده از اینترنت پاک، بازی های مبتنی بر فرهنگ اسلامی - ایرانی برای سنین کودکان تأکید می شود و مهم ترین هدف آن تولید محتوا مبتنی بر فرهنگ اسلامی و ایرانی بوده که در سه قسمت تنظیم شده است.

فاضلی افزود: نخستین قسمت خانه فرهنگ دیجیتال در فضایی به میزان 20 مترمربع بوده که در استان گیلان چهار خانه فرهنگ دیجیتال وجود دارد به طوری که دو خانه در رشت، یکی آستانه اشرفیه و دیگری در بندر کیاشهر واقع شده است.

وی با بیان اینکه از کانون های فرهنگی و هنری می توان در این عرصه بهره برداری کرد چرا که نیازمند فضایی اندک است، اظهار داشت: دومین مسئله، مجتمع فرهنگ دیجیتال بوده که نیازمند حداقل 500 متر مربع فضای فیزیکی است که در گیلان دو مجتمع فرهنگی دیجیتال در رشت و آستارا وجود دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ادامه داد: سومین عامل خانه رشد دیجیتال بوده که شامل مجتمع هایی تخصصی می شود هنوز به طور کامل از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان های کشور اجرایی نشده که انتظار می رود در سریعترین زمان ممکن اجرایی شود.

وی درباره برنامه های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان برای چاپ و نشر کتاب های حوزه فرهنگ و آداب و رسوم گیلان گفت: گیلان شناسان به عنوان هویت استان به شمار می روند و 25 عنوان کتاب در زمان تصدی گری اینجانب در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در زمینه گیلان شناسی به چاپ رسیده علاوه براین تعامل مطلوبی با مرکز گیلان شناسی دانشگاه گیلان ایجاد شده و نزدیک ترین کاری که صورت خواهد گرفت تقدیر از خانواده مرحوم عباسی کهن است.

فاضلی با اشاره به اینکه در راستای حمایت از کتاب های عرصه فرهنگ و آداب و رسوم گیلان خریدهای حمایتی انجام می شود و در هفته کتاب سال جمهوری اسلامی از ناشران گیلانی که در فرهنگ استان اثرگذار هستند و نویسندگانی که در این ع

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied