شمانیوز
شما نیوز

تنش در جناح راست اسرائیل؛

آینده مبهم نخست‌وزیری نتانیاهو

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): در حالی که نخست وزیر رژیم صهیونیستی در تلاش است رقبای خود در حزب لیکود را کنار گذارد، رقبای او در احزاب دیگر دست به کار شده‌اند تا از طریق ائتلاف با یکدیگر او را از نخست وزیر کنار گذارند.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، به نقل از فارس، با منحل شدن رسمی کنست (پارلمان) و کابینه رژیم صهیونیستی، رقابت‌های انتخاباتی سیاستمداران اسرائیلی وارد مرحله جدی‌تر شده است.

دانون و سعر دو رقیب جدی نتانیاهو

به گزارش روزنامه « تایمز اسرائیل »، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل و رئیس حزب «لیکود» پیشنهاد داده حزب متبوع او ظرف یک هفته اولویت‌های خود را مشخص کند و کمیته قانونی لیکود نیز با این موضوع موافقت کرده است.

پیشنهاد نتانیاهو همچنین شامل برگزاری انتخابات زودهنگام برای تعیین رئیس حزب لیکود و انجام آن در 31 دسامبر به جای 6 ژانویه 2015 شد. منابع نزدیک به نخست وزیر اسرائیل افشا کردند، هدف نتانیاهو از این کار تلاش برای جلوگیری از اقدام «گیدعون سعر» مقام ارشد سابق لیکود از به چالش کشیدن اوست.

بر اساس این گزارش،‌ «دانی دانون» از اعضا لیکود نیز دوشنبه (روز گذشته) کاندیداتوری خود را برای به دست گرفتن ریاست این حزب اعلام کرد که همین امر خود به نخستین چالش نتانیاهو تبدیل شده است.

دانون در سخنانی گفت: «طی سال‌های گذشته حرکت لیکود در مسیر اشتباهی بوده و زمان آن رسیده که در زمینه‌های امنیتی و سیاسی، اجتماعی و اقتصادی درست صحبت کنیم و کار درست را انجام دهیم». او تاکنون 500 امضا برای کاندیداتوری خود جمع کرده است.

نتانیاهو، بنت را وزیر جنگ می‌کند؟

اما این تنها چالش پیشروی نتانیاهو نیست. به گزارش پایگاه خبری « عاروتص شوع »، به دنبال انتشار شایعاتی درباره اینکه نتانیاهو قصد دارد در صورت پیروزی در انتخابات، سمت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی را به «نفتالی بنت» وزیر اقتصاد کنونی بدهد، موجب شد، «موشه یعلون» وزیر جنگ کنونی در تماس تلفنی از او در این باره توضیح بخواهد.

بر اساس این گزارش، یعلون از وفادارترین وزرا نسبت به نتانیاهو به شمار می‌آید. انتشار این خبر به اندازه‌ای تعجب‌آور بود که یعلون خود مستقیما با دفتر نخست وزیر تماس گرفت و نتانیاهو نیز به او اطمینان خاطر داد که این اخبار درست نیست و او چنین قولی به نفتالی بنت نداده است.

یعلون سپس از او سئوال کرده در صورت پیروزی، آیا سمت وزیر جنگی بار دیگر به او سپرده می‌شود که نتانیاهو پاسخ داده، اکنون نمی‌تواند این قول را به او بدهد و هنوز درباره موضع خود به عنوان نخست وزیر در کابینه بعدی هنوز اطمینان خاطر ندارد.

نتانیاهو را از قدرت کنار می‌گذاریم

به نوشته روزنامه «یدیعوت آحارونوت»، «یعیر لاپید» وزیر دارایی اخراجی رژیم صهیونیستی که رئیس حزب «یش‌عاتید» هست، نیز دوشنبه (روز گذشته) با بیان اینکه حزب او ائتلاف میانه‌روها را رهبری می‌کند، گفت: «ما برای جایگزین کردن رهبری (نتانیاهو) کنونی با سایر احزاب ارتباط می‌گیریم و با تمام قوا از جایی که متوقف شدیم، کار را شروع می‌کنیم. همه چیز آروم است».

او رویکرد امنیتی نتانیاهو را زیر سئوال برد و گفت نخست وزیر در تامین امنیت ناکام بوده است. وی سپس درباره وضعیت فلسطینی‌ها سخن گفت و اظهار داشت: «هیچ طرح و افق دیپلماتیکی وجود ندارد که کسی آن را درک کند، زمانی که تنها مسئله مورد توجه نتانیاهو، سخنان کمیته مرکزی لیکود است، جرات تصمیم‌گیری وجود ندارد».

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied