شمانیوز
شما نیوز

فساد بانکی ۱۲ هزار میلیارد است یا ۷۰ میلیارد؟

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): ۱۵ آذر وزیر اقتصاد از فساد ۱۲ هزار میلیارد تومانی در مدت دو سال خبر داد اما هم زمان رئیس کل بانک مرکزی در برنامه نگاه یک در این باره خاطرنشان کرد ۱۲ هزار میلیارد تومان، حجم گردش مالی این تخلف بوده اما کل مبلغی که در اختیار متخلفان بوده ۷۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، به نقل از فارس، تیتر یک اغلب رسانه ها در روز یکشنبه فساد 12 هزار میلیارد تومانی در شبکه بانکی بود؛ رقمی که به فاصله کوتاهی به 70 میلیارد تومان تبدیل شد.

15 آذر ماه وزیر اقتصاد از فساد 12 هزار میلیارد تومانی در مدت دو سال خبر داد و گفت: در حوزه جعل سند برای دریافت وام و مالیات کارهای مختلفی صورت گرفته است اگر چه اولویت دولت پیشگیری است اما مباحث برخورد و کنترل نیز وجود دارد. همان شب رئیس کل بانک مرکزی در برنامه نگاه یک در پاسخ این سوال، خاطرنشان کرد: 12 هزار میلیارد تومان، حجم کل گردش مالی این تخلف بوده اما کل مبلغی که در اختیار متخلفان بوده 70 میلیارد تومان برآورد شده است، گردش مالی زیاد در مدت چند سال عدد را افزایش داده است؛ عوامل متخلف تحت پیگرد قرار دارند و برخی افراد هم بازداشت شده اند. این مساله از سال 85 تا 91 رخ داد و در سال 92 کشف شد. پس از آنکه برخی رسانه ها به دلیل مسائل سیاسی، رقم فساد را برجسته کردند، رئیس کل بانک مرکزی روز گذشته در جمع خبرنگاران تاکید کرد: رقم اعلام شده یک گردش مالی بوده است. در نهایت مبلغ مورد استفاده در طول 4-5سال رقم های کوچکی بوده است و در یک مقطع حداکثر دو هفته، 70 میلیارد تومان در اختیار آن گروه قرار داشته است. با توجه به این تاکید سیف، باید پرسید که چرا مسئولان دولتی، ابتدا رقم فساد را 12 هزار میلیارد تومان و دوره زمانی وقوع آن را 2 سال قبل عنوان کردند؟ همانطور که بارها مقام معظم رهبری تاکید کرده اند، «با فساد در هر لباسی باید برخورد شود» و زیاد یا کم بودن رقم فساد تفاوتی ندارد؛ اما بزرگنمایی و بازی با اعداد و ارقام با چه هدفی انجام می شود؟ وزیر اقتصاد از یک طرف در قامت دفاع از سیستم بانکی و کارمندان خدوم آن برمی آید و از طرف دیگر فساد در همین شبکه را بزرگنمایی می کند. این تناقض در رفتار، چگونه و چرا؟ قضیه از اینجا ناشی می شود؛ اتفاقی که در نظام بانکی رخ داده، مربوط به دوره ای می شود که دولتی با رویکرد متفاوتی روی کار بوده است؛ به همین دلیل، مجموعه ای که تا مدتی پیش مورد حمایت بوده، در راستای هدفی مهمتر _ یعنی سیاست_ تضعیف و رقم وقوع فساد نزدیک به 172 برابر می شود. باید این سوال را پرسید که اگر این اتفاق به تازگی رخ داده بود آیا باز هم رقم اعلامی 172 برابر بزرگ می شد؟ قطعا پیگیری تخلفات و فساد با هدف بهره برداری سیاسی به نتیجه نخواهد رسید و عمر این اقدامات با گذر زمان و کارنامه دار شدن مدیریت حاضر، پایان می یابد. در فرمان 8 ماده ای مقام معظم رهبری به روسای قوای سه گانه دقیقا به این مساله اشاره شده و بر عدم رفتارها و اقدامات تبلیغاتی تاکید شده است. در بند هشتم نامه مقام مقام معظم رهبری به روسای قوای سه گانه آمده است: «با این امر مهم وحیاتی نباید به گونه شعاری تبلیغاتی و تظاهر گونه رفتار شود. به جای تبلیغات باید آثار و برکات عمل مشهود گردد. به دست اندرکاران این مهم تاکید کنید که به جای پرداختن به ریشه ها و ام الفسادها به سراغ ضعفا و خطاهای کوچک نروند و نقاط اصلی را رها نکنند. هر گونه اطلاع رسانی به افکار عمومی که البته در جای خود لازم است باید به دور از اظهارات نسنجیده و تبلیغات گونه بوده و حفظ آرامش و اطمینان افکار عمومی را در نظر داشته باشد. از خداوند متعال اخلاص و جد و توفیق را برای خود و شما و همه ی مسئولان این امور مسالت می کنم و امیدوارم این اقدام مورد رضای حضرت بقیه الله الاعظم روحی فداه قرار گرفته گام بلندی به سوی رفاه و آسایش عمومی را تدارک کند».
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied