شمانیوز
شما نیوز

بایکوت چک‌های بانک ملت +سند

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): ویژگی سامانه چکاوک انسجام و یکپارچگی آن با سایر سامانه‌های ملی پرداخت، مانند ساتنا و پایا است. این انسجام علاوه بر تسریع و سهولت فرایند تسویه بین بانکی و واریز وجوه به حساب مشتریان، امکان نظارت و کنترل بر فرایند نقدشوندگی چک و دسترسی به آمار و اطلاعات مربوط به چک های برگشتی را به صورت برخط در اختیار بانک مرکزی قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، سامانه مبادله الكترونيك چك (چكاوك) طرحي است كه تمامي مبادلات مربوط به چك‌های بانكي، بين شعب تمامی بانك‌ها به روش سيستمي صورت گرفته و زمان واريز وجوه به حساب مشتريان را به كمتر از 24 ساعت كاهش داده است. طرح چکاوک از ابتدای سال جاری تا دی ماه در 13 استان شامل استان‌هاي زنجان، قم، البرز، قزوين، سمنان، همدان، كرمانشاه، كردستان، لرستان، ايلام، مركزي، گلستان، مازندران آغاز به کار کرده و از تاریخ 4 دی ماه به طور رسمی کارش را در تهران آغاز کرد. ویژگی دیگر این سامانه انسجام و یکپارچگی آن با سایر سامانه‌های ملی پرداخت، مانند ساتنا و پایا است. این انسجام علاوه بر تسریع و سهولت فرایند تسویه بین بانکی و واریز وجوه به حساب مشتریان، امکان نظارت و کنترل بر فرایند نقدشوندگی چک و دسترسی به آمار و اطلاعات مربوط به چک های برگشتی را به صورت برخط در اختیار بانک مرکزی قرار می‌دهد. برخلاف مزیت های مختلفی که برای این طرح اعلام شده است، عدم هماهنگی و انعطاف برخی بانک های کشور موجب بروز اختلال هایی در عملکرد این سامانه مهم شده است. به عنوان مثال در اطلاعیه ای نصب شده در برخی شعب بانک پارسیان این گونه آمده است: " مشتریان گرامی: همانگونه که مستحضر هستید بانک ملت مشکلات فراوانی را در طرح چکاوک(کلر چک های سایر بانک ها) برای نظام بانکی پدید آورده است به طوری که چک های ارسالی از جانب بانک های دیگر را بلاتکلیف رها نموده و یا بدون دلیل عودت می نماید و از ضعف اطلاعات مشتریان سو استفاده نموده و مشکلات را متوجه بانک پذیرنده چک می نمایند که این مسئله نارضایتی مشتریان را به همراه داشته است. لذا لازم به ذکر است کلیه شعب بانک ها در طرحی هماهنگ از تاریخ 93/10/17 تا اطلاع ثانوی از پذیرفتن و ارسال چک های عادی و تضمینی بانک ملت خودداری نموده و مشتریان می بایست جهت انجام وصول چک های بانک ملت به شعب این بانک مراجعه نمایند. "

اگرچه ادعای مذکور توسط مسئولان بانک مرکزی و تعدادی از شعب بانک ملت مورد تایید قرار نگرفته اما نصب این اطلاعیه قطعا به دلیل بروز مشکلات متعدد بین تعدادی از بانک های کشور با بانک مشهور ملت بوده است. منبع: صبحتنه آنلاين

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied