شمانیوز
شما نیوز

جشن استخراج میلیاردی قطر از پارس جنوبی

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): با گذشت ۲۴ سال از آغاز تولید و برداشت قطر از لایه نفتی پارس جنوبی در حالی میزان تولید نفت این کشور عربی هر روز افزایش پیدا می‌کند که رویای برداشت ایران از این میدان مشترک در خلیج فارس ۱۱ ساله شد.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)،ا گذشت ۲۴ سال از آغاز تولید و برداشت قطر از لایه نفتی پارس جنوبی در حالی میزان تولید نفت این کشور عربی هر روز افزایش پیدا می‌کند که رویای برداشت ایران از این میدان مشترک در خلیج فارس ۱۱ ساله شد.

به گزارش مشرق، با گذشت ۲۴ سال از آغاز تولید قطر از لایه نفتی پارس جنوبی در حالی میزان تولید نفت این کشور عربی هر روز افزایش پیدا می‌کند که رویای تولید و انتقال نفت از این میدان مشترک در خلیج فارس ۱۱ ساله شده است. در همین حال مسئولان شرکت نفت و گاز پارس از پایان عملیات حفاری ٧ حلقه چاه لایه نفتی پارس جنوبی خبر داده و تاکید کرده اند: تولید نفت از این لایه به زودی آغاز می شود. اگر چه این چاه ها در خلیج فارس حفاری شده‌اند اما در شرایط فعلی ساخت و راه اندازی تنها سکوی در دست ساخت این میدان نفتی از پیشرفت اجرایی لازم برخوردار نبوده و تاکنون هیچ‌گونه برنامه زمان‌بندی برای نصب و راه اندازی این سکوی دریایی در خلیج فارس توسط شرکت ملی نفت اعلام نشده است. نحوه انتقال نفت تولیدی لایه نفتی پارس جنوبی هم دیگر چالش جدی برای استخراج پایدار طلای سیاه در این میدان مشترک است به طوری که تاکنون سناریوهای مختلفی همچون خرید کشتی ویژه استخراج، ذخیره سازی و فرآورش نفت "FPSO" و یا احداث خط لوله دریایی پیشنهاد شده که هیچ یک از این پیشنهادها حتی به مرحله تصویب هم نرسیده است. محمدرضا زهیری مدیرعامل سابق شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه چهار سناریو برای انتقال نفت لایه نفتی پارس جنوبی روی میز است، اعلام کرده بود: خرید کشتی FPSO، ساخت خط لوله ۵۵ کیلومتری نفت به میدان بلال و ساخت یکسری تاسیسات در این منطقه، بازسازی و تغییر کاربری کشتی FSU (مستقر در میادین نفتی سروش و نوروز) از مهمترین پیشنهادهای در دست بررسی است. البته تاخیرهای چندین و چند ساله در توسعه و آغاز تولید نفت در لایه نفتی پارس جنوبی هم در یکی دو سال گذشته واکنش سازمان بازرسی کل کشور را هم به همراه داشت. این سازمان نظارتی تیر ماه سال ۹۱ با انتشار گزارشی با یادآوری اینکه بر اساس بررسی انجام شده به جز چاه‌های مربوط به بلوک A در میدان حفاری شده و در بلوک C که نزدیک مرز است هیچ چاه تولیدی حفاری نشده است، تاکید کرده بود: برای خرید یا ساخت سکو، تاسیسات سرچاهی، پالایشگاه و ساخت واحد فروش و ذخیره شناور (FPSO) نیز اقدام موثری انجام نشده است و پیشرفت طرح مجموعا کمتر از ۵۰ درصد است. سازمان بازرسی یکی از مهمترین دلایل تاخیر در توسعه این لایه نفتی را ضعف پیمانکار و وجود اختلاف بین شرکت نفت و گاز پارس و شرکت های پترو ایران و نیکو و مدیریت شرکت ملی نفت ایران عنوان کرده است. این در حالی است که قطر به عنوان شریک گازی ایران در پارس جنوبی اخیرا جشن استخراج یک میلیارد بشکه نفت از میدان الشاهین (مشترک با لایه نفتی پارس جنوبی) را برگزار می کند تا همزمان با صفر ماندن تولید نفت ایران از این میدان مشترک، ظرفیت تولید نفت خود را به بیش از ۷۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد. با این وجود در حال حاضر هیچ یک از وعده‌های شرکت ملی نفت ایران مبنی بر آغاز تولید و انتقال نفت لایه نفتی پارس جنوبی نه تنها عملیاتی نشده است که با وجود تکمیل برخی از چاه ها، وضعیت نصب سکو و نحوه انتقال نفت ایران میدان دریایی با ابهام های متعددی روبرو است. هدف از طرح توسعه لایه نفتی پارس جنوبی تولید روزانه ۳۵ هزار بشکه نفت از بخش غیر مشترک این سازند هیدروکربوری است هر چند قطر از سال ۱۹۹۱ میلادی تولید نفت از این میدان مشترک را آغاز کرده است.
منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied