شمانیوز
شما نیوز

مرکز فرماندهی خرابکاری سایبری اسرائیل-تصاویر

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): تمام مکالمات جهان را شنود می‌کنند؛ با طراحی یک بدافزار سعی می‌کنند برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کنند؛ سیستم پدافند هوایی ارتش سوریه را از کار می‌اندازند تا جنگنده‌های اسرائیلی با خیال راحت تأسیسات هسته‌ای این کشور را با خاک یکسان کنند. این تنها بخشی از اقدامات مرکز فرماندهی خرابکاری سایبری اسرائیل موسوم به یگان 8200 است.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

دولت‌ها نه فقط برای مدیریت شهروندان خود، بلکه برای گسترش منافع خود در جهان نیازمند اطلاعات هستند، اطلاعاتی از همه مکان‌ها، همه رخدادها، همه اقدامات و تصمیمات و نهایتاً همه انسان‌های روی کره زمین. شاید 99% از این اطلاعات هیچ‌گاه به درد نخورد، اما همین که دولتی به آنها دسترسی داشته باشد، احساس قدرتمندی می‌کند زیرا می‌داند هر تهدیدی را می‌تواند در نطفه خفه کند. با این حال اقداماتی این چنین با چند دهه پیش تفاوتی فاحش پیدا کرده و آن بهره‌گیری از ارتباطات راه دور و فضای مجازی توسط مردم و توسط مراکز اطلاعاتی است. مردم اطلاعات خود را در فضای مجازی وارد می‌کنند، در همان جا گفتگو کرده و تصمیم می‌گیرند و اصلاً شاید در همان فضای مجازی نیز اقدام کنند: مانند امضای یک طومار اعتراضی یا اعلام حمایت در یک موضوع خاص. این وضعیت، سازمان‌های اطلاعاتی یادشده را مجبور می‌کند تمرکز خود را بیش از پیش بر فضای مجازی قرار داده و از هر راه ممکن، حداکثر داده‌های اینترنتی را جمع آوری و رمزگشایی نمایند .

یگان 8200: واحد جاسوسی سایبری اسرائیل

رژیم اسرائیل نیز در راستای منافع خود بیش از 60 سال است که از هر راه ممکن جاسوسی کرده و اطلاعاتی را از تمام نقاط دنیا گردآوری می‌کند. از آنجا که بیشتر تهدیدات ضداسرائیلی از منطقه خاورمیانه بلند می‌شود و تاریخِ این 60 سال نیز مؤید آن است، قطعاً یکی از مهمترین حوزه‌های فعالیت جاسوسی این رژیم، همین منطقه است. در حدود سه دهه اخیر نیز ایران به عنوان محور مقاومت علیه گسترش رژیم صهیونیستی نقش مؤثری ایفا نموده و قطعاً هدف اقدامات اطلاعاتی اسرائیل قرار گرفته است. از این رو بد ندانستیم همان گونه که آنها ما را جدی گرفته‌اند، ما نیز آنها را شناخته و تصویر دقیق‌تری از این‌گونه فعالیت‌های اسرائیل داشته باشیم، فعالیت‌هایی که عمدتاً در یگان 8200 برنامه ریزی و اجرا می‌شود .

سابقه اداری و جایگاه علمی یگان 8200

جمع‌آوری داده‌های مجازی، جاسوسی از ایمیل‌ها و اطلاعات اینترنتی در کنار رمزگشایی از کدها، وظایف اصلی این واحد نظامی-اطلاعاتی را تشکیل می‌دهد . نام‌های دیگر این یگان مانند « واحد مرکزی ارتش اطلاعاتی » به همین وظایف اشاره دارد. این واحد در سال 1952، یعنی تنها چهارسال پس از تأسیس اسرائیل با استفاده از تجهیزات آمریکایی راه‌اندازی شده و دو سال بعد در مقر دائمی خود در Glilot ، منطقه‌ای واقع در شمال تل آویو مستقر شد . گفته می‌شود یگان 8200، بزرگترین واحد در وزارت دفاع رژیم صهیونیستی از نظر تعداد نیروها است .

یگان 8200؛ مرکز فرماندهی خرابکاری هسته‌ای رژیم اسرائیل +تصاویر و فیلم
به ادعای رژیم صهیونیستی، سربازان یگان 8200 در علوم رایانه و فناوری اطلاعات در جهان سرآمد هستند

پایگاه بیزینس اینسایدر مدعی شده است یگان 8200 به تربیت نیروهایی می‌پردازد که از نظر تخصص، سرآمد علوم رایانه در جهان هستند تا جایی که می‌توان گفت این یگان، «پیشگام جهش در فناوری اطلاعات» است. این پایگاه مهارت نیروهای یگان 8200 را قابل استفاده در دنیای مجازی عادی دانسته و از آگهی‌های استخدامی خبر داده که مخصوصاً در آن اشاره شده صرفاً به فارغ التحصیلان یگان 8200 نیاز دارند.

شرکت‌های غیرنظامی مانند Nokia و Disney World به فعالیت‌هایی روی آورده‌اند که بازار کار خوبی برای این افراد است. این‌گونه فعالیت‌های شبه‌نظامی که از مکان‌یابی مشترک مورد‌نظر شروع شده ولی خیلی از آن فراتر رفته است، متخصصانی را نیاز دارد که با توجه به تجربیات نظامی و اطلاعاتی خود قادر به نوشتن الگوریتم و مدیریت پروژه آن باشند. پروژه‌های یادشده به ویژه شبیه به الگوریتم‌هایی است که متخصصان یگان 8200 می‌نویسند تا جرائم و خرابکاری‌های احتمالی را پیش‌بینی و ردیابی کنند .

یگان 8200: واحد جاسوسی سایبری اسرائیل

پایگاه اصلی یگان 8200 در شمال تل آویو قرار دارد

کدام یک از اقدامات یگان 8200 فاش شده است؟ دولت‌ها از مراکز اطلاعاتی خود استفاده‌های فراوانی می‌کنند، که برخی از آنها از نظر اخلاقی و انسانی محکوم است اما به هر حال هدف همه این اقدامات، گسترش قدرت دولت متبوع‌شان است. هانس مورگنتا نظریه‌پرداز رئالیست روابط بین‌الملل از مفهومی به نام «اخلاق سیاسی» در کتاب مشهور خود با نام «سیاست میان ملت‌‌ها» نام می‌برد که به باور وی جای اخلاق دینی را میان دولت‌ها گرفته است. بر اساس این مفهوم، هر اقدامی که برای افزایش قدرت دولت متبوع فرد انجام شود و موفقیت‌آمیز باشد، اخلاقی است و هر گاه فردی با کارهایش به کاهش اقتدار دولت خود در جهان یاری رساند، از نظر اخلاق سیاسی محکوم است حتی اگر کار او از نظر اخلاق دینی ستوده باشد. ظاهراً دولت‌ها دنیای خود را دارند. کتاب مورگنتا به «انجیل سیاستمداران» مشهور است . بر این اساس مراکز اطلاعاتی در هر کشور، تلاش می‌کنند از هر راه ممکن به افزایش قدرت دولت خود کمک کنند. این مراکز شاید به زندگی خصوصی مردم سرک بکشند، یکی دو نفر از مخالفان سرسخت را بی سروصدا ترور کنند، محدودیت‌هایی برای اتباع کشور خود در سرزمین‌های دیگر ایجاد کنند، اخبار دروغی را از طرق ناشناخته در فضای عمومی منتشر کنند، جلوی موفقیت اقتصادی و رشد ثروت برخی افراد را بگیرند یا اصلاً آنها را ورشکسته کنند، سیاستمداران مشهور را حتی از طریق همسران جعلی تحت کنترل خود درآورند، با فرستادن پیام‌های تهدیدآمیز (مانند تهدید به قتل خانواده) از اقدامات یک فرد مشهور و اثرگذار جلوگیری کنند و ... .

یگان 8200: واحد جاسوسی سایبری اسرائیل
یگان 8200، یکی از متهمان پرونده ویروس استاکس نت در صنایع هسته ای ایران است

یگان 8200 نیز اگر چه در وزارت دفاع رژیم صهیونیستی قرار دارد ولی مأموریت آن اطلاعاتی است. تا به حال برخی اقدامات این یگان رسانه‌ای شده است که در ادامه به برخی از آنها می‌پردازیم. اما ابتدا باید متذکر شویم که مراکز اطلاعاتی گاهی خودشان به انتشار داده‌هایی پیرامون عملیات‌ها و اقدامات خود مبادرت می‌ورزند و هدف آنها نشان دادن قدرت خود و افزایش جایگاه خود در افکار عمومی است. این کار به ویژه زمانی صورت می‌گیرد که یک دولت با کاهش محبوبیت یا افزایش نارضایتی میان مردم خود یا در جهان مواجه می‌شود و تلاش می‌کند از این طریق بر ناتوانی‌های خود سرپوش بگذارد . بسیاری از رسانه‌ها خبر از دخالت مؤثر یگان 8200 در شیوع ویروس استاکس نت در صنایع حساس کشورمان به ویژه صنایع هسته‌ای در سال 2010 داده‌اند. ایرانی‌ها نیز هر گاه خبر از فعالیت‌های اطلاعاتی اسرائیل می‌شنوند، یاد موساد می‌افتند در حالی که بسیاری از این اقدامات توسط یگان 8200 انجام می‌شود. روزنامه تلگراف انگلیس درباره نقش یگان 8200 در خرابکاری برضد برنامه هسته‌ای ایران می‌نویسد: «متخصصان رایانه پس از بررسی کدهای ویروس استاکس‌نت، در رمزنگاری‌های آن به کلمه‌ myrtus رسیدن که نام گیاهی به نام «مورد یا مورت» است و در زبان عبری به آن «هدسه Hadassah» می‌گویند. هدسه نام اصلی ملکه استر دخترک یهودی و ملکه ایران در دوران خشایارشاه است.»

یگان 8200؛ مرکز فرماندهی خرابکاری هسته‌ای رژیم اسرائیل +تصاویر و فیلم

تلگراف در ادامه می‌نویسد: «همانطور که در کتاب استر، یهودیان حمله‌ای پیشدستانه به تحریک ملکه استر برضد ایرانیان انجام دادند، اسرائیل نیز ایران را بارها به انجام چنین حملاتی برضد تأسیسات هسته‌ای این کشور تهدید کرده است. رالف لانگنر (Ralf Langner) محقق آلمانی می‌گوید یگان 8200 اسرائیل با نفوذ به کامپیوترهای نیروگاه اتمی بوشهر، بدافزار استاکس‌نت را وارد این سیستم‌ها کرده است. کارشناسان پس از ماه‌ها تحقیق بر روی این بدافزار که سیستم‌های ساخت شرکت زیمنس آلمان در سراسر جهان را آلوده کرده بود، این احتمال را مطرح کرده‌اند که این ویروس از طریق یک فلش مموری Memory stick توسط یکی از مهندسان روس شاغل در نیروگاه بوشهر به این سیستم‌ها وارد شده است. »

یگان 8200؛ مرکز فرماندهی خرابکاری هسته‌ای رژیم اسرائیل +تصاویر و فیلم

روزنامه لوموند دیپلماتیک در سال 2010 فاش ساخت یگان 8200 در صحرای جنوبی اسرائیل موسوم به نگب، پایگاه عظیمی را استقرار داده است. مسئولیت این شبکه وسیع اطلاعاتی، شنود و مانیتورینگ تماس های تلفنی، ایمیل‌ها و مانند آن است، از هر جا که باشد، آفریقا، آسیا، خاورمیانه و حتی اروپا. حتی کشتی‌ها در دریا نیز از دسترس این پایگاه خارج نیستند. یگان 8200، همه سفارت‌خانه‌های اسرائیل در کشورهای مختلف جهان را رصد می‌کند و از جت‌های مجهز شرکت آمریکایی گلف استریم برای عملیات‌های جاسوسی خود بهره می‌گیرد .

یگان 8200؛ مرکز فرماندهی خرابکاری هسته‌ای رژیم اسرائیل +تصاویر و فیلم پایگاه شنود یگان 8200 در صحرای نگب
روزنامه نیویورک تایمز نیز در همان سال مطلب دیگری را پیرامون اقدامات این یگان در عملیات بمباران منطقه دیرالزور در سوریه فاش کرد. این بمباران در سپتامبر سال 2007 توسط اسرائیلی‌ها انجام شد، به این دلیل که با توجه به تصاویر هوایی و اطلاعات به دست آمده، مشکوک به تأسیس یک مرکز هسته‌ای در دیرالزور شده بودند. روزنامه یادشده فاش کرد یگان 8200 توانست سیستم ضدهوایی سوریه را با موفقیت از کار بیاندازد .
یگان 8200؛ مرکز فرماندهی خرابکاری هسته‌ای رژیم اسرائیل +تصاویر و فیلم یگان 8200 از جت‌های گالف استریم برای انجام عملیات جمع‌آوری اطلاعات استفاده می‌کند
در نیمه شب 5 سپتامبر 2007 آموزش‌های لازم برای حمله به تاسیسات در حال ساختمان دیر الزور به یكی از پایگاه‌های نظامی هوایی اسرائیل داده شد و در تاریخ 6 سپتامبر 2007 ده جنگنده اسرائیلی از نوع اف 15 برای حمله، به سمت منطقه دیر الزور پرواز كردند. به گزارش اشپیگل، جنگنده‌های نظامی اسرائیل بعد از 18 دقیقه به پایگاه هسته‌ای در حال ساخت سوریه در منطقه دیر الزور رسیدند و با موشك‌های هوا به زمین از نوع " 65 - A G M " و بمبی نیم تنی این پایگاه را بمباران كردند.
یگان 8200: واحد جاسوسی سایبری اسرائیل نتانیاهو، موشه یعلون وزیر دفاع و بنی گانتز رئیس کارکنان وزارت دفاع، سه تن از اهداف نامه جنجالی 43 افسر و سرباز یگان 8200 بودند

افسرانی که دستورات یگان 8200 را نپذیرفتند

در سال گذشته میلادی یکی از افتضاح‌های تاریخی برای اسرائیل به وقوع پیوست. داستان از این قرار بود که 33 سرباز و 10 افسار یگان 8200 در نامه‌ای سرگشاده اعتراض خود را نسبت به جمع‌آوری برخی اطلاعات شخصی شهروندان فلسطین مانند مسائل جنسی و مشکلات جسمی ابراز کردند چرا که به نظر آنها جمع آوری این اطلاعات قدم اول برای اجبار این شهروندان به خبرچینی از هموطنان یهودی خود برای یگان 8200 است.

این نامه خطاب به چندین نفر نوشته شده بود: نتانیاهو نخست وزیر، بنی گانتز رئیس کارکنان وزارت دفاع و نفر سوم نیز رئیس شاخه اطلاعاتی وزارت دفاع که نام وی محرمانه است. در بخشی از نامه آمده است: «اطلاعاتی که در کرانه غربی جمع‌آوری می‌شود، به مردم بیگناه صدمه می‌زند و برای اهدافی چون تعقیب سیاسی و نقش حریم خصوصی شهروندان فلسطینی استفاده می‌شود... ما از روی وجدان خود اعلام می‌کنیم قادر به ادامه خدمت در این سیستم نیستیم.» در آخر نامه، امضاکنندگان نامه آمادگی خود را با خدمت در دیگر حوزه‌های مرتبط با دولت‌های متخاصم اعلام کرده‌اند.

یکی از افسران معترض، در گفتگو با مجله سیها موکمیت در اینباره گفت «ما می‌فهمیم که باید از از خودمان دفاع کنیم و اینکه کار اطلاعات بنا به تعریف خود امر کثیفی است و حتی اینکه اسرائیل در مقایسه با سایر کشورها واقعاً کمتر می‌تواند از دیگران برای دفاع از خود کمک بگیرد، اما متأسفانه هدف اصلی از فعالیت‌های یگان در مورد فلسطینی‌ها، تداوم نوعی حکومت نظامی در کرانه غربی است.»

البته سرویس اطلاعاتی وزارت دفاع اسرائیل بلافاصله دست به کار شد و از 200 افسر دیگر، امضا جمع کرد که ابراز بیزاری از اقدام همکاران خود کرده بودند. آنها ورود این مسائل امنیتی به فضای سیاسی را کاری نادرست دانسته بودند. وزارت دفاع در اولین اعتراض خود به نامه 43 افسر اطلاعاتی، اعلام کرد «این یگان با استفاده از ابزار گوناگون در عرصه‌های مختلف استفاده می‌کند و تکنیک‌ها و قواعد خود را صرفاً بر مبنای اهداف اطلاعاتی تنظیم کرده است. کسانی که در این یگان خدمت می‌کنند، در فرآیندی طولانی و دقیق به مهارت‌آموزی پرداخته و تحت برنامه‌ای قرار می‌گیرند که در هیچ مرکز اطلاعاتی اسرائیلی یا حتی مراکز دیگر در جهان، نظیر ندارد. در طول مهارت آموزی، تأکید ویژه‌ای در حوزه اخلاق، اصول اخلاقی و قواعد کارکردن گذاشته می‌شود.»

یگان 8200: واحد جاسوسی سایبری اسرائیل

نامه 43 افسر و سرباز یگان 8200 نشان می دهد جبهه جدیدی در جنگ علیه فلسطینیان گشوده شده است

موشه یعلون وزیر دفاع به شدت از نامه 43 افسر یگان 8200 ابراز نگرانی کرد و آن را نوعی کمک به کسانی دانست که در جای جای دنیا برای کاهش مشروعیت دولت اسرائیل تلاش می‌کنند. البته در این سخن وی، حقیقتی تلخ برای اسرائیلی‌ها نهفته است چرا که نوعی اعتراف به اعمال خلاف اخلاق و عرف بین المللی توسط یگان 8200 است. وی همچنین خبر از نقش پررنگ این یگان در حفظ امنیت و حتی موجودیت اسرائیل داد و اقدامات آن را «خدایی» توصیف کرد!

رئیس پارلمان این رژیم نیز با اعتراف به بحرانی بودن امنیت اسرائیل، نامه 43 افسر یگان 8200 را «خدمتی بزرگ» به کسانی دانست که «از اسرائیل نفرت دارند».

وزارت دفاع اسرائیل نهایتاً در بیانیه‌ای از برکناری 43 امضاکننده نامه اعتراضی خبر داد و علت آن را عدم تناسب فعالیت سیاسی با وظایف نیروهای امنیتی دانست. IDF اعلام کرد تردیدهای اخلاقی در جمع‌آوری هر‌گونه اطلاعات برای حفظ امنیت شهروندان اسرائیلی، همواره وجود داشته و هر کس که دچار چنین تردیدهایی شود، به فرمانده خود ارجاع داده می‌شود تا اقناع گردد. اما هیچ‌گونه مخالفت با دستورات پذیرفته نمی‌شود.

هاآرتص اقدام افسران یگان 8200 را امری بدیع خواند از آن نظر که تا این زمان، هیچ خط روشنی میان جمع‌آوری داده‌های سایبری و جاسوسی علیه دشمنان اسرائیل از طرفی و جاسوسی علیه شهروندان عادی اسرائیل کشیده نشده بود. به قول این پایگاه، این اقدام یک تفاوت واضح با اقدام اسنودن دارد: این افسران هرگز از کشور نگریخته‌اند و گفته‌اند حاضرند هزینه اقدام خود را بپردازند. هاآرتص خبر از سربازان وظیفه و سربازان ذخیره‌ای می‌دهد که پیش‌تر مخالفت خود را در نامه‌هایی سرگشاده علیه خدمت در سرزمین‌های اشغالی اعلام کرده‌اند، اما این نامه اخیر را از همه مهمتر می‌داند.

یگان 8200: واحد جاسوسی سایبری اسرائیل
نظارت بر مسائل خصوصی زندگی فلسطینیان، بُعد جدیدی از آپارتاید اسرائیلی را تکمیل می‌کند
گاهی رژیم‌های سیاسی نیاز به دشمن ندارند زیرا خود علیه خود اقدام می‌کنند. یک سازمان یا ارگان علیه سازمانی دیگر بیانیه می‌دهد و گروهی سیاسی علیه گروهی دیگر. تا جایی که این انتقادات، سازنده باشد، موجب رشد نظام سیاسی می‌شود و آنجا که آبروی یک کشور را به خطر می اندازد، مقدمه زوال دولت است. رژیم صهیونیستی هم از این قاعده مستثنی نیست و شرایط فعلی آن در بیشتر بخش‌ها اعم از کابینه یا رده‌های نظامی یا حتی اجتماعی، چیزی شبیه به اتفاقی است که در یگان 8200 به آن اشاره شد.
در آخر چند جمله‌ای هم در مورد نتانیاهو بشنویم. در دوره نخست وزیری وی افتضاحاتی به بار آمده است که برخی از آنها کم نظیر و برخی بی نظیر بوده‌اند. سیاست های تندروانه وی و دولتش موجب شده بسیاری از افراد زیردستش به رسانه‌ها پناه ببرند و از این همه ظلم و ستم بر فلسطینی‌ها شکوه کنند. به قول معروف، آش آن قدر شور شده است که... . به نظر می‌رسد اقداماتی چون نامه اعتراضی 43 سرباز و افسر یگان 8200، نشان دهنده ترک‌هایی است که روز به روز دهان باز می‌کند و ممکن است به زودی مسببان خود را ببلعد.

منابع و مآخذ:

http://www.businessinsider.com/best-tech-school-is-israels-unit-8200-2013-8

http://www.jpost.com/Israel-News/IDF-dismisses-unit-8200-reservists-who-refused-to-serve-in-Palestinian-territories-389004

http://en.wikipedia.org/wiki/Unit_8200

http://www.haaretz.com/news/diplomacy-defense/.premium-1.615811

http://www.timesofisrael.com/reservists-from-top-intel-unit-refuse-to-operate-against-palestinians

http://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/1769366/jewish/What-Does-the-Name-Hadassah-Mean.htm

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/middleeast/israel/8034987/Israeli-cyber-unit-responsible-for-Iran-computer-worm-claim.html

http://lemondeselonkaboul.tumblr.com/post/87088651541/israel-from-stuxnet-to-unit-8200

http://www.theguardian.com/world/2014/sep/12/israel-unit-8200-refuseniks-transcript-interview

http://edition.cnn.com/videos/world/2014/09/16/pkg-wedeman-israel-palestine-surveillance.cnn

http://www.youtube.com/watch?v=OE7mXoLFvvQ

http://defence.pk/threads/stux-virus-present-future-implications.82379/

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/middleeast/israel/8034882/Israels-unit-8200-cyber-warfare.html

منبع: مشرق

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied