شمانیوز
شما نیوز

جزئیات توافق هسته ای لوزان از زبان ظریف

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): وزیر خارجه ایران با حضور در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما به اظهار نظر درباره توافق اخیر هسته ای ایران و ۱+۵ پرداخت.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران با حضور در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما به اظهار نظر درباره توافق اخیر هسته ای ایران و 1+5 پرداخت.

وزیر خارجه ایران در ابتدا گفت: بنده خدمت حضرت عالی و ببیندگان خوب و مردم ایران سلام عرض می کنم و سال نو که با نام حضرت زهرا (س) شروع شد را تبریک عرض می کنم و امیدوارم به برکت حضرت زهرا (س) سال خوبی داشته باشیم.

وی در ادامه گفت: اگر امروز ما می توانیم در مقابل 6 قدرت جهانی که به ناحق خودشان را نماینده دنیا می دانند بایستیم تنها به این دلیل است که مردم امید کسانی که به دنبال زورگویی هستند را ناامید کردند. قدرت هایی که در بیاناتشون در تلاش هستند تا زورگویی شان را نشان بدهند. این مردم را نمی شود از دولت و حکومتشان جدا کرد.

ظریف درباره مذاکرات 9 روزه لوزان گفت: مذاکرات هم مذاکرات مفهمومی بود و هم محتوایی و هم مذاکرات عبارات و لغات بود در کل مذاکرات سنگینی بود و در 9 ساعت مذاکره با جان کری وزیر خارجه آمریکا از اتاق بیرون نرفتم. مذاکرات خیلی پیچیده بود و سخت بود و تکراری هم بود و وقتی شما می خواهید از مواضعتان دفاع کنید شاید 100 بار باید بر مواضعتان پافشاری کنید.

وزیر خارجه ایران در ادامه گفت: پیش از این آنها می خواستند اراک را با بولدوزر خراب کنند و در فردو را گِل بگیرند و می گفتند ایران نمی تواند سانتریفیوژ داشته باشد ولی اکنون آنچه که آنها فهمیدند این است که نمی توانند برنامه هسته ای ایران را برچینند. آنها سنگین ترین تحریم های تاریخ بین المللی علیه ایران را اعمال کردند برای اینکه بتوانند ایران را به تسلیم وادار کنند اما جان کری وزیر خارجه آمریکا گفت که نمی توانیم مردم ایران را وادار به تسلیم کنیم و آنها را به زانو در بیاوریم.

ظریف در ادامه افزود: در مرحله نگارش دربرابر زیاده خواهی طرف غربی مقاومت خواهیم کرد. در همه چیز طرف مقابل زیاده خواه هستند. ما بیشتر از حقوقمان هیچ چیز نمی خوایم، ما دنبال بمب نیستیم. ما دنبال هژمونی در منطقه نیستم و دنبال روابط خوب با همسایگان هستیم. امنیت آنها امینت ماست. می خواهیم روابط همسایگان مبتنی بر دوستی باشد. این منطقه اولویت اساسی ایران است و معتقدیم این بحران ساختگی یک خطر برای منطقه است. ما هیچکاه مشکلاتمان را به هزینه همسایگانمان حل نخواهیم کرد، ما هیچگاه امنیت همسایگانمان را معامله نخواهیم کرد.

وزیر خارجه ایران ادامه داد: طرف مقابل از ابتدا برنامه ای را تدوین کرده بود، یک برنامه ای را رژیم صهیونیستی و تندروهای آمریکایی داشتند تا ایران را یک تهدید جلوه دهند. اما فتوای مقام معظم رهبری مسیرهای دستیابی به بمب هسته ای را بسته است و دنیا دیگر دنیای زور نیست.

ظریف درباره گمانه زنی ها درباره متن توافق هسته ای نیز گفت: هیچ فکت شیت ایرانی وجود ندارد و دوستان ما فقط یک سری دستاوردهای این مذاکرات را منتشر کردند و بیانیه مطبوعاتی الزام آور نیست و سند حقوقی نیست. ما در نهایت یک توافق بین المللی خواهیم داشت.

در حال تکمیل...

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • اخبار داغ
  • پربحث‌ترین ها
  • اخبار روز
  • پربیننده ترین
تبلیغات متنی