شمانیوز
شما نیوز

پشت پرده استیضاح شهردار اصفهان

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): ترکیب شورای شهر اصفهان امروز آرایش جدیدی به خود گرفت تا دست رد به سینه شهردار مطمئن و دارای 12 سال سابقه خدمت این شهر بزند. امروز خیلی‌ها بر اساس ترکیب شورا بر این باور بودند که شهردار برکنار نخواهد شد، اما 14 نفری که با هم از سلایق مختلف ترکیب شده بودند امروز صدای شهردار را رسا و شفاف ندانستند و بی‌اعتنا به او که آمده بود تا فقط از عنوان مدیرکلی دفترش دفاع کند صندلی‌اش را با 19 رای به علی‌رضا بوژمهرانی دادند و اصفهان را منتظر شهردار جدیدش گذاشتند.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

خرداد امسال با طوفان سوال از شهردار آغاز شد و این طوفان با آن‌که از نگاه رئیس شورا اتفاق خاصی نبود در آخر شهردار را از روی صندلی‌اش بلند کرد. شورای امروز با احوال پرسی‌های گرم و صحبت‌های در گوشی اعضای هم قسم شده شورای شهر از یک سو و تکاپوی کم‌سابقه تیم روابط عمومی شورای چهارم در خیر مقدم گویی به اعضای پارلمان شهری از سوی دیگر آغاز شد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان طبق معمول مناسبت‌های هفته را از روی نوشته‌های از پیش تایپ شده ‌خواند اما در پس زمینه صدای او صدای راه‌ رفتن فتح‌الله معین که مدام از این سو به آن سو می‌رفت به گوش می‌رسید و هرچند فضا آرام به نظر می‌رسید، اما آماده بودن برای یک روز شلوغ را می‌شد در میان اعضای شورا دید.

رسول جهانگیری روی صندلی‌اش آرام و قرار نداشت و گاه و بیگاه گوشش را به دهان بغل دستی‌های مستقل و اصلاح طلبش نزدیک و مطالبی را با آنها مطرح می‌کرد.

این دومین هفته‌ای است که حسام‌نژاد معاون شهردار در امور مالی در انتهایی‌ترین محل میز شورا با جدیت و دقت روند اتفاقات شورای اسلامی شهر را زیر نظر گرفته بود و گاه گاه با نشان دادن نوشته‌هایی روی کاغذ مطلبی را با کاتب جلسه چک و بر روی برخی امور به طور ویژه تاکید می‌کرد؛ پس از گذشت دقایقی معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار و مدیر آزادسازی املاک شهردار به او ملحق شدند و سه ضلع رایزنی‌های آرام به نفع شهرداری در انتهای جلسه تکمیل شد.

هنوز یک ساعت و نیم تا آمدن شهردار زمان باقی بود. پس از نطق‌های پیش از دستور و بیان تذکرات نوبت به قرائت پیشنهادات و لوایح رسید، اما نه تنها خبرنگاران بلکه بسیاری از اعضای شورای شهر نیز به روند بررسی این لوایح که همگی به شهرداری ارجاع می‌شدند که قرار بود یک ساعت دیگر استیضاح شود توجهی نداشتند؛ رضا امینی بارها با مورد خطاب قرار دادن نمایندگان پارلمان شهری آنها را دعوت به سکوت کرد، اما لحظه به لحظه بر حجم گفت‌وگوهای غیررسمی به گفته رئیس شورای شهر اصفهان افزوده می‌شد و همین امر او را به اعلام تذکر دوباره و این بار به مدیر روابط عمومی وادار کرد.

با نزدیک شدن به ساعت استیضاح حجم رایزنی‌ها شدت یافت؛ باقربیگی هنوز نیامده و جزینی برای کشاندن او به جلسه علنی شاید برای کم بودن تنها یک رای مخالف برای رسیدن به هدف اصلی جلسه امروز از هیچ کوششی دریغ نمی‌کرد؛ در نهایت انگار تلاش‌های یک ضلع ائتلاف راه سوم به ثمر نشست و باقربیگی به هر شکل ممکن تا قبل از پذیرایی بهاره اعضای پارلمان شهری به صَرف هندوانه خود را به جلسه رای‌گیری شورا رساند.

استیضاح حق شورا و پاسخ گویی وظیفه شهردار است

رئیس شورای شهر اصفهان با اشاره به روند تبدیل تذکر پنج تن از اعضاء شورای شهر مبنی بر استفاده از عنوان مدیر کلی در حوزه شهردار به سوال و سپس استیضاح، گفت: بر اساس ماده 73 قانون تشکیلات، وظایف و اختیارات شورای شهر و با توجه به ماده 37 آئین نامه داخلی شورا در خصوص عدم اقناع اعضاء سوال کننده جهت توضیح موارد استیضاح، به مدت یک ساعت وقت در اختیار استیضاح کنندگان قرار خواهد گرفت؛ مدت نطق شهردار در دفاع از خود دو ساعت است که او می‌تواند نیم ساعت از زمان تعیین شده خود را به یک یا دو نفر از اعضاء شورا اختصاص دهد و زمان برای مجموع مخالفان استیضاح یک ساعت و برای مجموع موافقان نیز یک ساعت خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه استیضاح حق شورا و پاسخگویی وظیفه شهردار است، ادامه داد: اعضاء شورا باید به دور از مسائل شخصی، جناحی یا گروهی خود بر اساس قانون عمل کنند و علاوه بر رعایت اخلاص در عمل حجت و بینه شرعی را برای نظرات خود لحاظ کنند. چرا که حوادث امروز بدون شک مورد قضاوت همگان قرار خواهد گرفت.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اعتقاد به اینکه استیضاح در کل اتفاق خاص یا ویژه‌ای نیست، تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی بارها شاهد استیضاح وزرا بوده و مردم اصفهان باید بدانند استیضاح امروز شهردار اصفهان به هیچ عنوان نباید خدشه‌ای بر او و تیم مدیریتیش وارد کند؛ این استیضاح نافی ارزش‌ها و خدمات گذشته جناب شهردار نیست و تنها به دنبال نقض تفکری است که حق تعرض و دخالت در امور شهرداری اصفهان را برای شورا قائل نیست.

امینی با ابراز امیدواری نسبت به نتیجه این استیضاح خاطرنشان کرد: امید است نتیجه این جلسه مورد رضایت خدا و مصلحت مردم قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، سقاییان نژاد که در میان رئیس و دبیر شورای شهر نشسته بود میکروفن خود را روشن کرد و با مورد خطاب قرار دادن امینی گفت: قبل از ورود به بحث موافقان و مخالفان از هم‌اکنون می‌گویم که صحبت‌ها باید تنها پیرامون عنوان مدیرکلی حوزه شهردار مطرح شود ولاغیر و در غیر این صورت آقای امینی من شما را مسئول می‌دانم.

رئیس شورای اسلامی شهر برای رفع دغدغه‌های شهردار بلافاصله خطاب به اعضاء پارلمان شهری گفت: جناب شهردار درست می‌گویند؛ هر کسی خلاف این رویه رفتار کند نه تنها میکروفن از او گرفته می‌شود بلکه سخنش نیز نیمه کاره باقی خواهد ماند.

نخستین مخالف: اگر شهردار برتخلف و منیت خود اصرار نمی‌ورزید، استیضاح نمی‌شد

رسول جهانگیری که به عنوان نخستین مخالف سخن می‌گفت با تاکید بر اینکه از سخنان شهردار در جلسه گذشته شورای شهر قانع نشده و مورد وثوق او قرار نگرفته است، گفت: شما در جلسه گذشت شأنیت سوال نمایندگان پارلمان شهری را مورد سوال قرار دادید و من امروز با استناد به سخنان مقام معظم رهبری که قانون را فصل الخطاب همه امور دانسته‌اند از شما سوال می‌کنم که آیا سوالی بالاتر از اجرای نص صریح قانون می‌تواند در متن سوالِ سوال شوندگان مطرح شود؟ شانیت سوال، شانیت سوال شوندگان را نیز در بر می‌گیرد مسئله‌ای که جناب شهردار در تذکر هفته گذشته خود به شورا به آن توجهی نکرد.

وی با اشاره به شعار امسال رهبری"دولت و ملت؛ همدلی و همزبانی" ادامه داد: اگر شهرداری تا این حد برتخلف و منیت خود اصرار نمی‌ورزید و شخص شهردار در همان نخستین روزهای طرح تذکر در خصوص عنوان مدیر کلی این سمت را ملغی اعلام کرده بود این جلسه استیضاح هیچ‌گاه برگزار نمی‌شد.

این عضو شورای شهر اصفهان به روند پیگیری‌های اعضاء پارلمان شهری در خصوص این عنوان از آذر ماه سال گذشته تاکنون اشاره و خاطرنشان کرد: اگر چه در دور نخست دریافت این تذکر شهردار بلافاصله در دی ماه سال گذشته نسبت به اخذ مصوبات قانونی از وزارت کشور اقدام کرد اما در طول ماه‌های پس از آن در برابر فرجه قائل شده شورا برای شهرداری هیچ گاه نسبت به ملغی اعلام کردن این پست غیرقانونی اقدامی نکرد.

جهانگیری اظهار کرد: موضوع استفاده از عنوان مدیرکلی در حوزه شهردار یک موضوع اجرایی ساده در متن قانون است و به همین دلیل من نیازی به ورود به حریم خصوصی دیگر افراد یا غیبت پشت سر آنها نمی‌بینم؛ شهردار در جلسه هفته گذشته به استفاده از این عنوان در کلانشهرهای دیگری مانند کرج، قم و قزوین اشاره کردند این توجیه آیا چیزی غیر از زیر سوال بردن شأنیت شورای شهر اصفهان است؟ شاید در بقیه شهرها، شوراها با تخلفات شهرداری‌های خود مشکلی نداشته باشند، اما این اصلا دلیل قانع کننده‌ای نیست.

وی به دیگر توضیحات شهردار در این باره اشاره و خاطرنشان کرد: در جایی از دفاعیه شهردار محترم در خصوص استفاده از عنوان مدیرکلی آمده است شهرداری مکاتبه‌های مستمری را برای اخذ این مجوز در ماه‌های گذشته صورت داده در جواب باید گفت که اصل تلاش برای کسب مجوز در خصوص یک مسئله از مراجع بالادستی معیار یا بهانه‌ای برای اجرایی کردن زودتر از موعد آن نیست.

این نماینده شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه شهرداری به طور علنی بر غیر قانونی بودن این پست در جوابیه خود اقرار کرده است، گفت: شهردار می‌گوید در حکم این برادر عزیز حقوق، مزایا و پاداش‌ها طبق حکم کارگزینی صادر می‌شود و این خود به این معنا است که شهرداری بر غیر قانونی بودن این پست تاکید داشته است.

جهانگیری با تشبیه عنوان مدیرکلی حوزه شهردار به ستوانی که پست تیمساری قرار گرفته است، ادامه داد: مثل این است که یک ستوان با وجود برخورداری از حقوق هم سطحان خود از تفویض اختیارات یک تیمسار بهره‌مند باشد؛ این چیزی جز رها کردن قانون و حرکت به سوی فراقانونی نیست و آن نامه نیم بند یا تمام بندی هم که شهرداری در روزهای گذشته با تلاش بسیار از وزارت کشور در خصوص پست مدیر کلی حوزه شهردار دریافت کرده به هیچ عنوان توجیهی برای بی‌قانونی عمل کردن شهرداری در ماه‌های گذشته نخواهد بود چرا که اصرار بر تخلف کمتر از خود تخلف نیست.

دومین مخالف: وظیفه اصلی شورا نظارت بر عملکرد شهرداری است نه بالعکس

غلامحسین صادقیان دومین عضوی بود که امروز به عنوان مخالف شهردار در صحن علنی شورای اسلامی شهر اصفهان به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداخت. او با تاکید دوباره بر وظایف ذاتی شورا تصریح کرد: به طور حتم تحقیق و تفحص، تذکر، سوال و استیضاح از وظایف طبیعی و قانونی شورای شهر محسوب می‌شود؛ همه باید برای ارتقاء جایگاه شهر تلاش کنند و شورای چهارم بیش از همه دوره‌های گذشته فعالیت‌های خود را در این راستا سامان داده است.

وی با اشاره به پیشنهادات متعدد و مختلف اعضاء شورای شهر اصفهان در زمینه‌های مختلف شهری، خدماتی، حمل و نقل، محیط زیست و بهداشت اظهار کرد: همان قانونی که شورا را مکلف به انتخاب شهردار در مدت قانونی تعیین شده می‌کند شهردار را نیز موظف می‌داند که به محض دریافت تذکر کتبی نسبت به اجرای مفاد مورد تذکر اقدام کرده و یا بر اساس قانون 73 آئین‌نامه شوراها دلایل و مشکلات قانونی عدم اجرای آن را به سمع و نظر تذکر دهنده یا تذکر دهندگان برساند.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص روند پیگیری تذکرات شفاهی و کتبی اعضاء شورای شهر از سوی شهرداری تا این تاریخ تصریح کرد: بخش قابل توجهی از این تذکرات بدون توجه مانده، بخشی از آنها مورد بی‌توجهی قرار گرفته و به بخش اندکی نیز جامه عمل پوشیده شده است؛ در خصوص عنوان مدیرکلی حوزه شهردار، اگر چه شهردار محترم در تاریخ 20 .10 .93 توضیحاتی را در چهار بند به پارلمان شهری ارائه داد، اما در توضیح مندرجات این چهار بند سخنان بسیاری می‌توان گفت.

صادقیان خاطرنشان کرد: شهردار مدعی است که عنوان مدیر کلی حوزه شهردار را در آخرین ساختار پیشنهادی خود به وزارت کشور درخواست کرده است. این در حالی است که برای اجرای مفاد ماده 73 قانون شوراها شهردار تنها مکلف به اجرای مفادی است که به طور صریح مورد قبول قانون قرار گرفته است؛ این که شهردار برای تغییر چارت سازمانی خود تلاش می‌کند فی نفسه مسئله خوبی است، اما آیا این تلاش حقی برای استفاده از عناوینی غیر مندرج در متن قانون قائل می‌شود؟

وی درباره توجیه شهردار مبنی بر استفاده برخی کلانشهرها از این عنوان گفت: ما از شهردار شهر خودمان سوالی را مطرح کردیم؛ شورای شهر اصفهان چه کاری به عملکرد سایر شوراها دارد؛ آیا خلاف دیگران مجوزی برای خلاف قانون عمل کردن اصفهان است؟!

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: ابلاغ حکم مدیریت، انشایی از اساس غیرقانونی است و تنها در شرایطی می‌توان از این حکم در مناصب شهری بهره گرفت که هیچ اشاره‌ای در چارت مصوبی سازمان به آن نشده باشد.

صادقیان با مورد خطاب قرار دادن شهردار سابق اصفهان تصریح کرد: یکی از توجیهات شما زیر سوال بردن شورا در ارتباط با استفاده از پست غیرقانونی دبیر خانه شورای شهر بود؛ بر فرض سخن شما درست باشد ما باید جایگاه خود را بشناسیم؛ وظیفه اصلی شورا نظارت بر عملکرد شهرداری است نه بالعکس؛ اگر تخلفی هم در چارت شورا صورت گرفته باشد دیگرانی جز شما پرسش کننده و پاسخ دهندگان هم افراد دیگری خواهند بود.

وی با انتقاد از دو بخش از سخنان هفته گذشته شهردار اصفهان گفت: در جلسه علنی هفته گذشته شورا مسائلی از جمله شأنیت و دخیل بودن اغراض سیاسی اعضا در تصمیمات مطرح شد و من در پاسخ به شما می‌گویم هر یک از اعضاء شورا که رای خود را به دیدگاه‌ها و نظرات سیاسی خود محدود کند نه تنها در انجام وظایف نمایندگی خود کوتاهی کرده بلکه به مردم نیز ظلم کرده است.

شهردار سرباز شورا است

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با استناد به سخنان مقام معظم رهبری در حالی که فریاد می‌زد، ادامه داد: شهردار سرباز شورا است و بر همین اساس این نهاد شهری می‌تواند در راستای مسئولیت‌های ذاتی و جلوگیری از تخلفات اداری از بالاترین حوزه اجرایی شهر سوال و تحقیق کند. آیا این خلاف شأنیت شورا است؟ آیا می‌توان بر ایستادگی اعضاء شورا در برابر تخلفات اداری شهرداری نام عدم شأنیت گذاشت؟ آقای شهردار اگر کسی تخلفی را مرتکب شود شأنیت سوال شونده زیر سوال می‌رود یا سوال شونده؟

امینی که در تمام مدت سخنان صادقیان مانند دیگر حاضران ساکت مانده بود با بیان اینکه به عنوان رئیس شورای شهر حق حفاظت از حقوق شورا را بر خود واجب می‌دانم؛ گفت: بر اساس ماده 88 آئین‌نامه داخلی شوراها، دبیرخانه شورای اسلامی شهر اصفهان به منظور پاسخگویی به نیازهای کارشناسی، اداری و پشتیبانی کمیته‌ها و کمیسیون‌ها، هیئت رئیسه و سایر زیرمجموعه‌های شورا به استناد ماده 75 قانون تشکیلات شوراها و نیز آئین‌نامه تشکیلاتی کارکنان دبیرخانه شوراهای اسلامی کشور ابلاغی هیئت وزیران، فعالیت می‌کند و مدیر آن نیز با حکم مستقیم رئیس شورا تعیین می‌شود بنابراین اساس این دبیرخانه با اصول قانونی هیچ منافاتی ندارد.

سقاییان‌نژاد: گناه و ثواب وقایع حال نیز در دستگاه عدل الهی ثبت خواهد شد

سیدمرتضی سقاییان‌نژاد در دفاع از خود در جلسه استیضاح صبح امروز با بیان اینکه خدا را شاکرم که در راستای اجرای وظایف نمایندگی اعضای شورای اسلامی شهر استیضاح می‌شوم، خطاب به نمایندگان پارلمان شهری اظهار کرد: بارها گفته‌ام که سوال، تذکر و استیضاح حق نمایندگان مردم است، اما این را هم بدانید که عقاب، ثواب، وزر و گناه آن بر عهده شماست و اگر بر اساس حب و بغض‌های شخصی، جناحی یا گروهی تصمیمی گرفته شود مسئولیت مستقیم آن در دنیا و آخرت بر عهده تک تک شما است.

وی با تاکید بر اینکه عمر شورای چهارم رو به زوال است، افزود: همانند گذشته، گناه و ثواب وقایع حال نیز در دستگاه عدل الهی ثبت خواهد شد و امیدوارم هیچ کس در این جمع به بهای خریدن دنیای کسی آخرت خود را نبازد.

شهردار اصفهان با اعتقاد به اینکه تلاش دو موافق استیضاح برای اثبات شانیت سوال قابل تامل است، گفت: نه فقط برای من بلکه برای استاندار و معاون عمرانی وزارت کشور نیز این حقیقت که شهردار اصفهان برای استفاده از لفظ "مدیر کلی" به جای "مدیر" استیضاح می‌شود تعجب آور و سوال برانگیز است! به طوری که معاون وزیر کشور به صراحت هفته گذشته اعلام کرد که اگر من به جای استیضاح کنندگان بودم از سوال جان‌دارتری برای استیضاح استفاده می‌کردم.

سقاییان نژاد با تاکید ویژه بر اینکه قانون هیچ جایگاهی برای دو پست "مدیر روابط عمومی" و "مدیر دبیرخانه شورا" در نظر نگرفته است، ادامه داد: هفته گذشته نیز گفتم چرا شورا رطب بخورد و شهرداری را منع رطب کند؟ چرا بی قانونی برای شهرداری محکوم به لغو مورد و برای شورا مساله‌ای طبیعی است؟

وی با اعلام اینکه شهرداری چارت سازمانی خود را هنوز اجرا نکرده است، ادامه داد: یک هزار و 700 پست برای شهرداری به صورت قانونی در نظر گرفته شده این در حالی است که مجموع افراد فعال در پیکر مجموعه مدیریت شهری به همراه زیر مجموعه‌های خود چیزی بالغ بر چهار هزار پست است این به این معنا است که نزدیک به دو هزار نفر از افراد شاغل در مجموعه شهرداری اصفهان بر اساس حکم انشایی مشغول به کار هستند. حالا چه طور شده که یک پست انشایی غیر ویژه مثل بمب صدا می‌کند و هیچ کس درباره آن دو هزار پست دیگر سخنی مطرح نمی‌کند؟

شهردار اصفهان با طرح این سوال که چرا چارت شهرداری تاکنون اجرا نشده است؟ خطاب به اعضای شورای شهر خاطرنشان کرد: بیایید و به جای یک نفر دو هزار نفر را زیر سوال ببرید؛ آیا با بیکار اعلام کردن دو هزار نفر از کارکنان شهرداری موافق هستید؟ این حقیقت را بپذیرید که تنها یک پنجم مجموع 350 هزار کارمند شهرداری در سراسر کشور از پست تعریف شده سازمانی برخوردار هستند و بقیه سال‌هاست که در پست‌های انشایی فعالیت می‌کنند.

بنده حکم مدیرکلی را هیچ گاه صادر نکرده‌ام

سقاییان نژاد تصریح کرد: حرف شما در دادگاه نیز از سندیت محکمی برخوردار نیست، چرا که پست‌های انشایی بار مالی برای مجموعه تحت پوشش خود ندارند؛ دوستان حکم‌های انشایی از این دست در ساختار مدیریت شهری کشور جاری است و استفاده از "عنوان مدیر کلی" اصل موضوع را با تخفیف قابل توجهی رو به رو می‌کند.

وی در حالی که فریاد می‌زد، ادامه داد: اگر از کارگزینی بپرسید به شما خواهند گفت که بنده حکم مدیر کلی را هیچ گاه صادر نکرده‌ام، من از شرح وظایف و امور قانونی معمول اطلاع کافی دارم؛ آقای جهانگیری روی سخنم با شما نیست، اما سایر اعضای امضا کننده تذکر در مصاحبه‌های پیش از این خود بیان کرده‌اند که قانع نخواهند شد با این حال من تنها برای احترام به مردم و اعضای شورا در این جلسه حاضر شدم.

اعضای شورا نمی‌توانستند سوال‌ها را در جلسه تلفیق عنوان کنند؟

شهردار اصفهان تصریح کرد: سینه من برای پاسخ دادن به سوالات همیشه باز است، اما آیا اعضای شورای شهر نمی‌توانستند این سوال را در جلسه تلفیق عنوان کنند؟ تا در این فضای رسانه‌ای و تبلیغاتی به مسائل حوزه شهری رسیدگی نشود؟ آقایان، شهر به قوام، امید، اعتماد و همدلی نیازمند است، اما آیا سیستم اجرایی در این فضای متشنج می‌تواند به وظایف اصلی خود ادامه دهد؟ فردای روزگار مردم از شما در این باره سوال خواهند پرسید و بدانید که مردم بسیار آگاه و هوشمند و مطلع به مسائل هستند.

سقاییان نژاد با اشاره به این‌که زمان مثل چشم بر هم زدنی خواهد گذشت، خاطرنشان کرد: مردم هر روز درباره افتتاح این پروژه‌ها و تبدیل شدن شهر به کارگاه از من سوال می‌کنند این‌ها سوالات اصلی است؛ مردم به دنبال امید هستند رسیدگی به امور شهری باید بیش از هر چیز در دستور کار اعضای شورای شهر قرار بگیرد.

من به دنبال لجبازی نبوده و نیستم

وی گفت: پیگیری‌های شهرداری اصفهان در ارتباط با عنوان مدیر کلی از وزارت کشور فقط و فقط به منظور اجرای مفاد تذکر شما و به دلیل نیازها و ضروریات شهری صورت گرفته است؛ در شرایط کنونی 372 وظیفه در چارت سازمانی شهرداری در نظر گرفته شده است با این حال همه شهرداری‌ها باید برای ارتقا پست‌های شهرداری تلاش کنند؛ من به دنبال لجبازی نبوده و نیستم.

شهردار اصفهان بدون اشاره به جزییات ادامه داد: البته می‌توان گفت که بررسی اصل موضوع جزء وظایف شورا نیست چرا که بر اساس گفته‌های معاون وزارت کشور اصل نظارت بر عملکرد تشکیلات بر عهده وزارت کشور و پس از آن سازمان بازرسی است، با این حال ترجیح می‌دهم به این امر اشاره نکرده و برای عدم انحراف در اصل موضوع از آن بگذرم.

یاران قدیمی، امضای‌تان را باید قاب گرفت

سقاییان نژاد خطاب به امینی، آذربایجانی، معین و نصر خاطرنشان کرد: یاران قدیمی امضای شما 11 نفر باید قاب گرفته شده و در تاریخ ثبت شود، با این حال امیدوارم عملکرد امروز شما بر مبنای حق و عدالت انجام شود، چرا که اتفاق امروز میزانی برای قضاوت آیندگان خواهد بود.

خدا را شاکریم مسائل شهری از منظر قانون شورا مطرح می‌شود

به گزارش ایسنا، در ادامه ، فتح‌الله معین گفت: که اگر چه شهردار قصد قاب گرفتن امضای او را دارد اما ترجیح می‌دهد تذکرات آیین نامه‌ای خود را در خصوص مستندات قانونی او و نماینده‌اش در امور شورا را مطرح کند.

پس از این سخن معین، سقاییان نژاد خطاب به معین گفت: من همیشه از اظهار نظرهای شما خوشحال شده‌ام و معین در جواب شهردار گفت: خدارا شاکریم که این یک بار مسائل ریز یا درشت شهری از منظر قانون در صحن علنی شورا مطرح می‌شود این برکت بزرگی است حتی اگر این تنها نتیجه جلسه استیضاح امروز باشد.

با این حال امینی با استناد به تعریف تذکر آیین نامه‌ای در قانون شوراها گفت: آقای معین سخن شما زیر مجموعه سخنان مخالف و موافق دسته بندی می‌شود؛ اگر روال شورا دارای مشکل یا خلاف قانون است می‌توانید با استناد به قوانین جاری شورا درباره آن نظرات خود را عنوان کنید و در غیر این صورت مجاز به اظهار نظر به عنوان مخالف و موافق نیستید.

ابلاغ یک حکم با منصوب سازی آن متفاوت است

پس از سخنان شهردار سابق امینی خطاب به اعضای شورای شهر با تاکید بر قوانین آیین نامه‌ای روند استیضاح، گفت: پس از سخنان موافقان استیضاح مخالفان استیضاح نیز می‌توانند نظرات و دفاعیات خود را ظرف یک ساعت عنوان کنند، سخنی که با سکوت ممتد همه اعضای شورا همراه بود.

در این بین اما گلستان‌نژاد، نماینده شهردار در شورای شهر که مانند تمام جلسات گذشته یار شهردار در صحن علنی شورا بود با انتقاد از اظهارات امینی مبنی بر وجود پست مدیر دبیرخانه شورای شهر، گفت: من می‌خواهم تذکراتی در خصوص نبود پست مدیر دبیرخانه شورای اسلامی شهر بر اساس قانون مطرح کنم. اما بلافاصله با مخالفت صریح رییس شورای شهر رو به رو شد؛ امینی در واکنش به اظهارنظر گلستان‌نژاد گفت، باشد شما درست می‌گویید شورا تخلف کرده و همین امروز عصر در میدان دروازه دولت اعدام خواهد شد، به جای حاشیه رفتن و سعی در انحراف جلسه، به اصل موضوع بپردازید.

گلستان‌نژاد پس از شنیدن این تذکر با اعتقاد به این‌که تنها راه مواجهه شهرداری با اعتراض اعضای شورای شهر مبنی بر استفاده از عنوان مدیرکلی قانونی کردن این سمت است، ادامه داد: مدیر کل حوزه شهردار نه تنها نیاز و ضرورت شهر، بلکه مورد تایید وزارت کشور و معاون راهبردی و نظارت ریاست جمهور نیز بوده است؛ شهرداری اصفهان از سال 89 با مشکل عدم همخوانی پست‌ها و عناوین در چارت سازمانی شهری رو به رو است و مدت‌ها است در سطح کلان کشوری برای هم‌پوشانی حکم‌ها با ابلاغ ها تلاش می‌کند.

نماینده شهردار در امور شورا تصریح کرد: استفاده از پست‌های انشایی بدون دستمزد و مزایای خاص رویکرد همیشه شهرداری‌ها بوده که بر اساس اصل 54 قانون شوراها و شهرداری از تیرماه سال 89 و از زمان شورای سوم با هماهنگی شورا در دستور کار شهرداری قرار گرفته است.

وی با مورد خطاب قراردادن اعضای شورای شهر و با تاکید بر این‌که ابلاغ کردن یک حکم با منصوب‌سازی آن متفاوت است، گفت: مدیرکل حوزه شهردار تنها یک ارتقاء اسمی است و هیچ گاه انتصاب مجزایی در این خصوص صورت نگرفته است. این در حالی است که بر اساس مباحث حقوقی پرداخت حقوق و مزایا به پست انشایی از این دست خلاف قانون محسوب شده و هرگز در شهرداری صورت نگرفته است.

مخالفان استیضاح اظهارنظر نکردند

پس از آن امینی با استناد به ماده 34 آیین نامه داخلی شورا در ارتباط با مقررات مربوط به مذاکرات جلسه علنی پارلمان شهری اظهار کرد: بر اساس قانون اگر هیچ موافقی وجود نداشته باشد تنها یک موافق حق صحبت دارد و اگر مخالفی وجود نداشته باشد تنها یک موافق می‌تواند به اظهار عقیده در خصوص موضوع استیضاح بپردازد.

پس از قرائت این بند از قانون توسط امینی، ابوالفضل قربانی، عضو شورای شهر با بیان این‌که استیضاح از یک فصل مجزا در آیین نامه داخلی شوراها برخوردار است، تصریح کرد: اسم نویسی موافقان و مخالفان بر اساس ماده 34 آیین نامه در اینجا از استدلال قانونی کافی برای اجرا برخوردار نیست و باید بر اساس موارد مندرج در فصل هشتم آیین نامه رفتار شود.

فضای صحن شورای شهر همچنان هیچ واکنشی در برابر درخواست مکرر امینی درخصوص صحبت مخالفان استیضاح نشان نداد.

از میان جمع اما علیرضا نصراصفهانی با مورد خطاب قرار دادن رییس شورای شهر گفت: بگذارید یک نفر به عنوان موافق استیضاح صحبت کند، مخالفان برای بعد از سخنان موافقان بمانند، و امینی در پاسخ به دبیر شورا گفت: مخالفان استیضاح برای شورا در اولویت هستند، اما اکنون که کسی پیشقدم این امر نمی‌شود شما که از پیش به عنوان موافق استیضاح ثبت نام کرده‌اید سخنان خود را بیان کنید.

دلایل قوی باید و معنوی/ نه رگ‌های گردن به حجت قوی

علیرضا نصراصفهانی با تاکید بر این‌که استیضاح امروز شهردار به معنی نقض خدمات گذشته شهردار اصفهان نیست، اظهار کرد: بر اساس رویکرد دینی و اسلامی نه تنها همه انسان‌ها از قدرت فهم کافی برخوردار هستند بلکه حقوق و کرامت آنها نیز باید حفظ شود.

وی با استناد به سخنان مشابه دکتر شریعتی و ابوعلی سینا گفت: اگر انسانی برای یک اشتباه هزار توجیه بیاورد مرتکب هزار و یک اشتباه شده؛ هفته گذشته شان امضا کنندگان تذکر از سوی شهردار مورد بی‌توجهی قرار گرفت غافل از این که به گفته سعدی "دلایل قوی باید و معنوی/ نه رگ‌های گردن به حجت قوی".

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: دلایل اعضای شورای شهر اصفهان در قبال مسائل باید قوی باشد، با داد و فریاد و بلند صدا زدن و تکان دادن‌های دست مسائل حل نمی‌شود؛ ما در روزهای گذشته با عکس العمل‌های عجولانه برخی اعضا رو به شدیم که در شأن پارلمان شهری نبود.

امینی بلافاصله در واکنش به سخنان نصراصفهانی خاطرنشان کرد: شما نمی‌توانید درباره نحوه نطق، لحن و تن صدای دیگران صحبت کنی؛ لطفا در متن معمول جلسه سخن بگویید چرا که هیچ کس حق جسارت به دیگری را ندارد. بنابراین در چهارچوب قانونی صحبت کنید.

نصراصفهانی ضمن عذر خواهی از اعضای شورای شهر با زیر سوال بردن بند به بند سخنان شهردار در جلسه استیضاح گفت: جناب شهردار امروز برای بار دوم شأنیت پرسش استیضاح کنندگان را زیر سوال برد. این در حالی است که ایشان خود بدون دریافت هیچ گونه مجوزی از وزارت کشور در خصوص پست مدیر کلی حوزه شهردار بر اشتباه ماه‌های گذشته خود صحه می‌گذارد.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات چارت سازمانی شهرداری در هیچ یک از دوره‌های شورای سوم و چهارم در صحن علنی شورا مطرح نشده است، ادامه داد: آیا این سوال تاکنون هیچ‌گاه در حضور اعضای شورای شهر مطرح شده تا در خصوص آن چاره‌ای اندیشیده شود؟

این عضو شورای شهر ادامه داد: شهردار محترم پاسخگویی در جلسات تلفیق را از عادت‌های همیشگی خود می‌داند، البته این سخن ایشان صحیح است، اما هرگز نمی‌تواند نافی طرح سوال در صحن علنی شورا باشد؛ چه کسی گفته است که راه حل تمام مسائل شورا و شهرداری از دریچه تلفیق است؟

نصراصفهانی به سوال مردم از شهردار درخصوص دلایل عدم توفیق پروژه‌های شهری اشاره و خاطرنشان کرد: آقای شهردار این سوال مشترک همه اعضای شورای اسلامی شهر از شما نیز هست؛ کدام لایحه، قانون یا مصوبه پیشنهادی شهرداری در صحن علنی شورا در ارتباط با پیشبرد طرح‌های عمرانی مسکوت مانده است؟ مشکل را باید در کجا جست و جو کرد؟ ریشه مشکلات شهری کجا است؟

رای گیری آغاز شد

امینی با اشاره به موارد و مفاد مندرج در آیین نامه داخلی شوراها اظهار کرد: با وجود موافقان بسیار استیضاح در میان اعضای شورای شهر، قانون شرط اظهار نظر موافقان را منوط به اظهار نظر مخالفان کرده است.

به گزارش ایسنا، فضای جلسه به سمت رای گیری استیضاح تغییر و شهردار بلافاصله صحن علنی شورای شهر را ترک کرد. غافل از این که این آخرین باری است که او در ساختمان شهرداری، شهردار اصفهان خواهد بود.

برگه‌های رای گیری میان اعضا پخش شد و رییس شورای شهر در ابتدا از حاضران خواست که بدون خط خوردگی و با ذکر تاریخ، مخالفت یا موافقت خود را با استیضاح اعلام کنند؛ پیش از رای گیری خطاب به همه اعضا تصریح کرد: با حجت شرعی برگه‌های رای خود را در گلدان بیندازید؛ به گونه‌ای رفتار کنید که پس از این دوره، روز و سال بتوانید اصول انسانی خود را با یکدیگر و دیگران حفظ کنید؛ اینجا میدان مبارزه و صف آرایی سیاسی نیست؛ اینجا محل انتقام کشی نیست؛ خداوکیلی و بینی و بین الله رای دهید؛ ما همه اصفهانی هستیم و باید برای خدمت رسانی به جامعه خود تلاش کنیم؛ امروز روز حساس و سرنوشت سازی در تاریخ است با در نظر گرفتن همه جوانب رای خود را بنویسید.

امینی ادامه داد: اعضای شورای اسلامی شهر بدانند اگر رای‌های مخالف شهردار 14 یا بیشتر باشد؛ شهردار از کار برکنار شده و به جای آن یک سرپرست به کار گذاشته می‌شود و اگر تعداد آرای مخالف 13 و کمتر باشد شهردار باز هم به کار خود ادامه خواهد داد.

رییس شورای شهر با بیان تذکراتی به رای‌دهندگان گفت: اعضای محترم شورا، "مخالف" به معنی مخالف ادامه کار شهردار است؛ رای داده شده شما، باز پس گرفته نمی‌شود بنابراین بهتر است بر روی برگه‌های رای یا بنویسید "موافق ادامه فعالیت شهردار هستم" و یا بنویسید "مخالف ادامه فعالیت شهردار هستم".

سقاییان‌نژاد رفت

پس از انجام رای گیری شهردار اصفهان با 14 رای مخالف و 7 رای موافق از کار برکنار و بوژمهرانی مدیر امور مالی و ذی حساب شهرداری اصفهان با رای گیری دوباره اعضا به سمت سرپرستی شهرداری اصفهان منصوب شد.

به گزارش ایسنا، این دومین بار پس از سال 82 و استعفای جوادی است که یک سرپرست وظیفه اداره امور شهرداری اصفهان را بر عهده می‌گیرد، این در حالی است که به گفته امینی، شورای شهر از عصر امروز کار بررسی سوابق اجرایی و مدیریتی و صلاحیت‌های افراد موجود در لیست پیشنهادی او را آغاز خواهند کرد. ايسنا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied