شمانیوز
شما نیوز

معضل معلمان مازاد در آموزش و پرورش

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): عضو شورای عالی آموزش و پرورش گفت: کاهش تعداد دانش آموزان موجب بوجود آمدن نیروهای مازادی شده که در استخدام آموزش و پرورش باید به آن توجه شود.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

غلامرضا عبدالوند عضو شورای عالی آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران در خصوص ضرورت آزمون استخدامی استاندارد گفت: در آموزش و پرورش با توجه به اینکه تعداد دانش آموزان از 18 هزار نفر به 13 هزار نفر تقلیل پیدا کرده است، در نتیجه با مازاد نیرو در بسیاری از استانها به ویژه در کلانشهرهایی نظیر تهران روبرو هستیم.

وی تاکید کرد: آزمون استخدامی باید به صورت منطقه ای برگزار شود، یعنی افراد بعد از پذیرش در منطقه ای خاص قادر به انتقال به کلانشهرها نباشند که تحقق این امر مستلزم مدیریت و برنامه ریزی و اختصاص اعتبارات است.
عبدالوند تصریح کرد: در صورتی که پذیرش در آزمون استخدامی به صورت کشوری انجام شود، بسیاری از معلمان پس از مدتی خدمت در مناطق محروم با روشهای مختلف خود را به مناطق برخوردارتر منتقل کرده که این امر زمینه ساز تورم نیرو در این شهرها و برهم خوردن توازن توزیع نیرو در کشور می شود.
هم اکنون مجوز آزمون استخدامی که از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی اخذ شده است، شامل افرادی است که در دانشگاه های غیر فرهنگیان تحصیل کرده اند.
گفتنی است، توزیع نامناسب معلمین به گونه ای است که در کلانشهرها تورم نیرو و در برخی شهرستانها و مناطق کمبود نیرو وجود دارد.
عبدالوند برای این معضل پیشنهاد داد، بهتر است آموزش و پرورش از سیاست تعدیل نیرو استفاده کند.
البته وی به این نکته اشاره داشت که تعدیل نیرو در آموزش و پرورش با توجه به تراکم بالای نیروهای مازاد در کلانشهرها و به خصوص تهران کار آسانی نخواهد بود و با توجه به اینکه این نیروهای مازاد استخدام رسمی اند و انتظارات و خدماتی هم دارند، در نتیجه آموزش و پرورش به تنهایی نمی تواند این کار را انجام دهد و مستلزم همکاری سازمانهای مختلف در راس آن همکاری دولت است.
تعدیل نیرو لازمه جبران کمبود نیروها است
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: بهترین راهکار برای این تعدیل نیرو برآورده کردن توقعات نیروها است و این شرایط باید به گونه ای انجام شود که نیروها و دولت به طور متقابل همکاریهای لازم را انجام دهند.
وی همچنین افزود: راهکار بعدی توجه به نیروهای دیپلم است، در حال حاضر معلمان با سابقه کاری 25 - 20 سال داریم که به طرق مختلف همچون سرباز معلم وارد بازار کار شده اند، توصیه می شود با ارائه تسهیلاتی این افراد از چرخه کاری دور شوند و به طور نیاز به اراده ملی است تا این معضل به راحتی و رعایت همه جوانب رفع شود.
چشم انداز کاری پذیرفته شدگان آزمون استخدامی
عبدالوند تصریح کرد: در آزمون استخدامی امسال قرار است هر معلمی از مسیر دانشگاه وارد سیستم کاری آموزشی شود و تا سال 95 خروجی برای بازار کار از طریق آزمون نداریم، در واقع پذیرفته شدگان باید یکسال دوره آموزشی را بر اساس انتظارات دانشگاه فرهنگیان بگذرانند و در صورت کسب نمره قبولی وارد عرصه آموزشی می شوند و در غیر این صورت این دوره ها برای آنان تمدید می شود.
آموزش و پرورش به طراحی اساسی نیاز دارد
عبدالوند به این موضوع اشاره کرد که ما میلیون ها لیسانس و فوق لیسانس بیکار داریم، پس بهتر است دانشگاه فرهنگیان سطح خود را ارتقا دهد و از بین این افراد دانشجویان را بپذیرد.
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied