شمانیوز
شما نیوز

مطالبه مردم اصفهان از استاندار

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): استاندار چهارمحال و بختیاری، یک طرح برداشت آب 40 میلیون متر مکعبی را جدیداً افتتاح کرده و دستور العمل اجرای 11 هزار و 500 هکتار را صادر کرده است.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

استاندار چهارمحال و بختیاری، یک طرح برداشت آب 40 میلیون متر مکعبی را جدیداً افتتاح کرده و دستور العمل اجرای 11 هزار و 500 هکتار را صادر کرده است.

به گزارش خبرنگار انتخاب خبر ، طرح بن و بروجن هم در حال اجراست که 50 میلیون متر مکعب آب را برداشت کند.

در چند سال اخیر 105 هزار هکتار در بالادست چم آسمان و سد زاینده رود توسعه کشت شده است. مصوبات 9 ماده ای هم اجرا نشده است.

«اگر اعتراض دارید و به دنبال برگرداندن رودخانه زاینده رود هستید شنبه 9 صبح در کنار استانداری، کشاورزان و محیط زیست را یاری کنید»؛ این پیامی بود که امروز صبح شنبه 13 تیرماه در فضای مجازی منتشر شد و به دنبال آن اهالی دلسوز رسانه برای اینکه از کم و کیف ماجرا آگاهی پیدا کنند، به استانداری آمدند تا گزارش خبری را پوشش دهند و کشاورزان و محیط زیست را یاری کنند.

تجمع بیش از 500 نفر از کشاورزان و شهروندان اصفهانی در مقابل استانداری حاکی از آن بود که آنها مطالباتی دارند و با در دست گرفتن پلاکاردهایی خواستار گرفتن حق آبه و حقوق خود هستند.

حالا استاندار اصفهان در این زمینه چه می تواند بکند؟!!

کشاورزان و خانواده ی آنها اعم از همسر و فرزندانشان و جمعی دیگر از دوستداران و فعالان محیط زیستی اصفهان با یکدیگر در این تجمع شرکت کردند تا نشان دهند گرفتن حق آبه موضوعی است که به همه مردم مربوط می شود و تنها کشاورزان نیستند که در این موضوع متضرر می شوند.

یکی از کشاورزان شرق می گوید: آب نیست، ما بیکار شده ایم و شنیده ایم که آب را می خواهند به شهرکرد و بروجن بدهند. چرا این اتفاق در شهری مانند اصفهان که خود نیازمند آب است باید بیفتد.

کشاورزان با شعارهایی نظیر «آب زاینده رود حق مسلم ماست» و زنان کشاورزان نیز با در دست گرفتن پلاکاردهایی خواستار برگرداندن آب زاینده رود شدند.

یکی از زنان تجمع کننده هم می گوید: من و همسرم هر دو کشاورزی می کنیم و با کاهش آب زاینده رود، زمین های ما خشک شده است.

بر روی پرچمی قرمز نوشته شده بود: «برخلاف قانون و مصوبات شورای عالی آب و شورای هماهنگی، وزارت نیرو و استانداری اصفهان و چهار محال، اعتبار لازم برای ساماندهی رودخانه را فراهم نکرده اند. رییس جمهور سرت سلامت/ کشاورزان شرق و غرب اصفهان».

این مطالبه گری جمعی از کشاورزان غرب و شرق، بود که برای یک بار دیگر آمده بودند و مطالبات خود را به استاندار که بلندترین مقام مسوول استان است اعلامکنند.

مطالبه گری کشاورزان هر چند ماه یک بار با تجمع در مقابل استانداری انجام می شود اما اینکه تا چه حد به این مطالبات پاسخ داده می شود سخن دیگری است که در آینده مشخص می شود.

مطالبات ریز و درشت کشاورزان اصفهان موضوعی است که از هنگام کم آبی زاینده رود تاکنون ادامه دارد و اینگونه که مشخص است آنها هنوز نتوانسته اند به آنچه که باید دست پیدا کنند.

مسوولان بلند پایه استان بدانند که کشاورزان غرب و شرق، بازوی توانمند اصفهان هستند و اگر زمین های آنها کشت نشود و محصول آنها کم شود ضربه مهلکی به اقتصاد اصفهان وارد می شود.

امید است که در آینده ای نزدیک آنها به حق آبه خودشان برسند.

گزارش از: زهره قندهاری

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied