شمانیوز
شما نیوز

نامه داروسازان کرمانشاهی به صدا و سیما

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):داروسازان کرمانشاهی با ارسال نامه ای به ریاست صدا و سیما اعتراض خود را اعلام کردند.

بسم الله الرحمن الرحيم
هر کس به مرد یا زن با ایمانی بهتان بزند یا درباره ی ک سی چیزی بگوید که در او نیست خداوند در قیامت او را بر تلی از آتش قرار می دهد تا از آنچه گفته است خارج شود. و از عهده ی گفته ی خود بیرون آید.
پیامبر اکرم (ص)
ریاست محترم سازمان صدا و سیما
همانطور که مستحضرید بر اساس قانون "خط مشی کلی و اصول برنامه های سازمان صدا و سیما"، در ماده ۶ ارج نهادن به حیثیت انسانی افراد و پرهیز از هتک حرمت آنان طبق ضوابط از اصول کلی آن سازمان معرفی گردیده است.در ماده ۸ نیز تصریح گردیده است به موجب آیه شریفه " واعتصموا بحبل الله جمیعاً و لاتفرقوا" حرکت کلی صدا و سیما باید در جهت وحدت، الفت، و انسجام هر چه بیشتر جامعه و برحذر داشتن مردم از پراکندگی و تفرقه باشد. علاوه بر این در بند ب ماده ۱۹ صراحتا تاکید گردیده است که تهمت به نهادها و ارگانهای رسمی کشور و گروهها و جمعیت ها از آن رسانه قابل پخش نمی باشد.
متاسفانه در برنامه مجله خبری اخبار ساعت ۱۹ روز چهارشنبه مورخه ۱۰ تیرماه سال جاری، خبری با عنوان «داروغه هایی که در قالب داروخانه مردم را به اسم مالیات بر ارزش افزوده سرکیسه می کنند» روی آنتن رفت و پس از آن بر روي خروجي برخي سايت هاي خبري قرار گرفت. خبر مذکور گذشته از کذب محض بودن و اهانت آمیزی، از جهات مختلف نقض آشکار قوانین موضوعه و واجد صفات مجرمانه علیه یک صنف درمانی شریف و در تضاد شدید با اصول حرفه ای و اخلاقی در کار خبر رسانی بوده که توجه شما را به نکاتی از آن جلب می نماییم:
۱- اخذ مالیات بر ارزش افزوده از مکمل های دارویی مطابق بخشنامه ابلاغیه سازمان غذا و دارو صورت گرفته و داروخانه ها قبلتر در هنگام خرید این مکمل ها از شرکت های پخش، مبلغ مالیات بر ارزش افزوده را علاوه بر بهای مکمل مربوطه به آن شرکت ها پرداخت نموده اند. به عبارت دیگر داروخانه ها در این مورد صرفاً مجری قانون مصوب مجلس مبنی بر اخذ مالیات بر ارزش افزوده از این دسته فرآورده ها که کالا محسوب می شوند، هستند.
۲ َ- آیا مطابق ابتدایی ترین اصول حرفه ای خبرنگاری، وظیفه آن سازمان تولید و کسب اخبار و اطلاعات صحیح، دقیق و بهنگام از منابع معتبر خبری و آنگاه اقدام به انتشار آن نیست؟ و آیا تهیه کنندگان خبر مذکور هیچ گونه استعلامی از سازمان دار و غذا در خصوص قانونی یا غیر قانونی بودن دریافت مالیات بر ارزش افزوده از مکمل های دارویی و غذایی اخذ کرده اند؟ آیا خبرنگاران آن سازمان عریض و طویل اطلاع ندارند که داروخانه ها به عنوان یکی از مهمترین ارکان نظام سلامت کشور همانند سایر بخش های درمانی تنها مجری دستورالعمل های صادره از جانب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده و هیچگاه امکان انجام اموری خارج از چارچوب ابلاغیه های صادره از وزارت متبوع و سازمان غذا و دارو را ندارند؟
۳- آیا اصول حرفه ای ایجاب نمی کرد که به جای پخش کردن صدا و تصویر چند نسخه پیچ و پرسنل داروخانه (که خبرچینی غیرقانونی و غیر رسمی را به ذهن ها متبادر می کند!) با عنایت به اینکه این افراد لزوما" اطلاع دقیقی از قوانین و بخشنامه ها و ضمناً وظیفه ای در قبال اجرای دستورالعمل های ابلاغی ندارند، از روابط عمومی سازمان غذا و دارو و یا دستکم از داروسازان مسئول داروخانه ها پرسش به عمل می آمد تا مستندات لازم در این مورد به خبرنگاران محترم ارائه گردد؟
۴ - آیا استفاده از تعابیری سخیف همانند "داروغه" و "سرکیسه کردن مردم" در یک بخش خبری پر بیننده و نسبت دادن چنین الفاظ مشمئز کننده و موهنی به داروسازان بعنوان در دسترس ترین طیف در کادر درمانی که شبانه روز در خدمت مردم و نظام سلامت می باشند نسبتی با وظایف قانونی رسانه، اخلاق حرفه ای و از آن بالاتر عنوان "دانشگاه سراسری" که روز به روز برای صدا و سیمای امروز ما، به رویایی دست نایافتنی تر تبدیل می شود، دارد؟ مطابق کدام بند از اساسنامه آن سازمان، قانون به تهیه کنندگان، خبرنگاران و مجریان متبوع برنامه های صدا و سیما اجازه داده است جهت افزایش مخاطب و بالا بردن تاثیرگذاری های احساسی، اخبار را با ادبیاتی مبتذل و عوامانه و با استفاده از الفاظی توهین آمیز منتشر کرده و آبروی یکی از خدمتگزارترین اقشار جامعه پزشکی را به بازی بگیرند؟ و بر اساس کدام اصول اخلاقی، دینی و قانونی اعتبار جامعه پزشکی در برنامه هایی نظیر ثریا، برنامه های صبحگاهی، طنزهای مهوع شبانگاهی و اینک بخش های خبری با جعل و اخبار کذب و الفاظ رکیک به سخره گرفته می شود؟ مگر نه اینکه ممانعت از آسيب رساندن به آبرو و اعتبار دیگران یک وظیفه عمومی است و رسانه ملی خود باید پرچمدار هدایت آحاد جامعه بسوی رفتارهای اخلاقی و در جهت پیشگیری از رواج و گسترش شایعه باشد؟
۵ - پزشکان داروساز بعنوان طیفی از نخبگان کشور که خدمت در نظام سلامت را بعنوان حرفه خود برگزیده اند، علیرغم مشکلات فراوان موجود از جمله پایین بودن فرهنگ مصرف دارو در میان جامعه، کاستی های قانونی، مشکلات بیمه ای، کمبودهای دارویی ناشی از تحریم های ظالمانه و مشکلات بسیار دیگر، همواره خدمت صادقانه و بر مبنای اصول اخلاقی، قانونی و شرافت حرفه ای را سرلوحه کار خود قرار داده و قطعا انتشار اخبار کذب و موهنی همانند خبر مذکور، ذره ای تردید و سستی در انجام وظیفه خدمت به بیماران بر مبنای سوگندی که یاد کرده اند در میان آنان ایجاد نخواهد کرد.
۶ - بر اساس قانون مجازات اسلامی جمله توهين آميز، جمله اي است كه موجب بدنامي يا بي اعتباري شود. يا عموما از ديدگاه اعضاي يك جامعه به اين صورت جلوه كند. همچنین اهانت جمله اي است كه نشان دهنده دشمني، تحقير و اهانت يا استهزا باشد و باعث آسيب رساندن به اعتبار شخص در محل كار و تجارت و حرفه افراد باشد و از آنجا که با کمال تٱسف مجموعه این موارد در خبر مذکور وجود داشته است، این انجمن با توجه به مستندات قابل ارائه اشعار می دارد اخبار پخش شده در بخش خبری مذکور کاملا" کذب و بدور از واقعیت و متضمن توهین و افترا بوده و خواستار اصلاح و انعكاس تكذیبیه خبر در همان بخش خبری و عذر خواهی برنامه سازان مذکور از داروسازان کشور می باشد.
ضمناً با توجه به تداوم معنی دار و اصرار برنامه های مختلف صدا و سبما در هتک حیثیت جامعه پزشکی، این انجمن علیه تهیه کننده، خبرنگاران و گوینده بخش خبری موصوف در مراجع قضایی به اتهام توهین و افتراء و نشر اخبار کذب و تشویش اذهان عمومی به قصد اضرار به غیر اقامه دعوا خواهد کرد.
والعاقبه للمتقین
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied