شمانیوز
شما نیوز

خستگی ها را خسته کنیم!

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): «خستگی در طی  یک روز کار؛ احساس خواب آلودگی و بی رمقی». این اتفاقی ناخوشایند است که در جوامع امروزی  و در کشور ایران احساس می شود. به طور حتم شما نیز در محل کارتان با بعضی ازهمکارانتان در ساعت های کاری  روبه رو شده اید که در همان ساعت های اولیه روز کاری احساس خستگی و بی رمق بودن می کنند.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

«خستگی در طی يك روز کار؛ احساس خواب آلودگی و بی رمقی». اين اتفاقي ناخوشايند است که در جوامع امروزی و در كشور ايران احساس می شود. به طور حتم شما نيز در محل کارتان با بعضي ازهمکارانتان در ساعت های کاری روبه رو شده ايد كه در همان ساعت هاي اوليه روز كاري احساس خستگی و بی رمق بودن مي كنند. خستگی روزانه در دنیای امروزه یکی از معضلاتی است که جوامعی مثل کشورمان ایران با آن دست به گریبان هستند. اما دلیل این خستگی ها چیست؟

ایرج خسرونیا، متخصص داخلی در گفت و گو با خبرنگار انتخاب خبر به این مسئله از دیدگاه پزشکی پرداخته است. او در این گفت و گو با اشاره به این نکته که خستگی ها را به دو دسته خستگی روحی و روانی و خستگی جمسانی مي توان تقسیم کرد، افزود: طبق شواهد موجود، متأسفانه 70 درصد خستگی هایی که در ایران هم وطنانمان به آن دچار هستند، خستگی روحی و روانی است و تنها 30 درصد خستگی ها منشاء جسمانی دارد. خستگی می تواند منجر به بی حوصلگی، بی خوابی، اضطراب و استرس، کاهش قدرت بدنی شود و از كارايي فرد نيز به صورت چشمگيري بكاهد.

وی ادامه داد: خستگی های جسمانی به دلیل فعالیت های جسمانی یک فرد در طول شبانه روز به وجود مي آيد. این خستگی رابطه مستقیمی با توان و قوه فرد دارد؛ به طور مثال یک کارگر ساختمانی این توانایی را دارد که از ساعت های اولیه صبح تا غروب کارهای یدی و سختی را انجام دهد و در آخر کار نیز احساس خستگی زیادی نکند، اما در نقطه مقابل این فرد، شاید فرد جوانی باشد که با انجام 2 ساعت کار یدی و یا حتی کار فکری، احساس خستگی كرده و توانايی ادامه كار را نداشته باشد.

رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران در بخش خستگی های جسمانی به موارد دیگری نیز اشاره کرد. وی گفت: گاهی اوقات فرد به دلیل مواردی چون کم خونی، فشار خون، مشکلات کلیوی و کبدی نیز دچار خستگی می شود، به همین دلیل اكثر پزشکان توصیه می کنند افراد در سال يك الي دو بار يك چكاپ كامل شوند تا در صورت بروز هر بيماري، از پيشرفت آن جلوگيري به عمل آيد.

خسرونیا افزود: اما مهمترین مسئله ای که در بخش فيزيکي وجود دارد و دليل بسياري از خستگي هاي افراد است، مشکلات قلبی و ریوی است. افردی كه دچار مشکلات قلبي و ريوي هستند به دلیل اين بيماري ها، مقدار اکسیژنی که باید به قلب برسد کم بوده و به همین علت دچار خستگی های مفرط می شوند. از طرفی آلودگی هوا نیز تأثیر به سزایی در امر خستگی افراد در جامعه دارد چون که در هوای آلوده، اکسیژن لازم به بدن فرد نمی رسد و گلبول های قرمز نیز که امر اکسیژن سازی را به عهده دارند به درستی کار نکرده و در نهایت، خستگی مفرطی را برای افراد به دنبال خواهد داشت.

وی گفت: سوء تغذیه و کم خونی نیز باعث می شود که فرد، ویتامین هایی که برای بدن لازم است را جذب نکند و همین امر نیز می تواند فرد را دچار خستگی کند، اما متأسفانه بیشتر احساس خستگی هایی که هموطنان دارند به دلیل مشکلات روحی و روانی است و در این موارد، افراد با مراجعه به روانپزشکان می توانند به این موضوع رسیدگی کرده و درمان شوند.

اما این متخصص داخلی درباره اثرات پارازیت ها و امواج رادیویی بر روی افراد جامعه و احساس خستگی آنها نیز گفت: هنوز به طور کامل تأثیرات منفی پارازیت ها و امواج رادیویی مشخص نشده است، اما این موضوع نیز می تواند بر خستگی فرد تأثیرگذار باشد؛ حتماً مشاهده کرده اید فردی که به طور مداوم از تلفن همراه و یا رایانه استفاده می کند، دچار خستگی و بی رمقی می شود.

این پزشک متخصص در ادامه، راهکارهایی را برای رفع خستگی ارائه کرد. به گفته وی، افراد وقتی در سرِ کار دچار خستگی می شوند باید برای حدود 15 دقیقه از کار دست بکشند تا دوباره انرژی اشان را به دست آورند.

ایرج خسرونیا تصریح کرد: راه رفتن در فضای سبز و کوه نوردی در تعطیلات آخر هفته نیز مواردی هستند که اگر افراد به آن توجه کنند، می تواند در رفع خستگی جسمانی و روانی مؤثر باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied