شمانیوز
شما نیوز

دستورات تغذیه ای برای فصل تابستان

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): یک متخصص تغذیه گفت: مصرف ذرت شیرین در تابستان همانند عینک طبیعی آفتابی عمل می کند.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

یک متخصص تغذیه گفت: مصرف ذرت شیرین در تابستان همانند عینک طبیعی آفتابی عمل می کند.

پیام فرح بخش در گفت و گو با خبرنگار انتخاب خبر با بیان این مطلب افزود: با توجه به گرما، نور شدید و مستقیم آفتاب و روزهای طولانی که در تابستان با آنها مواجه هستیم باید از خوراکی هایی استفاده کنیم که با این سه وضعیت سازگار باشند.

وی ادامه داد: یکی از این خوراکی ها ذرت شیرین است که به علت داشتن آنتی اکسیدان هایی نظیر لوکئین و لاگزاتین می تواند از لکه زرد رنگ کنار چشم انسان محافظت کند.

این کارشناس تغذیه اضافه کرد: این ماده غذایی می تواند همانند یک عینک آفتابی طبیعی برای چشم انسان ها باشد.

وی با بیان اینکه قهوه، ماده دیگری است که برای مصرف در تابستان مناسب است، تصریح کرد: به همه افراد توصیه می کنیم روزانه سه تا 5 فنجان قهوه مصرف کنند؛ چرا که مشخص شده است قهوه علاوه بر کاهش خطرات بیماری های قلبی و عروقی تا 10 درصد احتمال خطرات پوستی را نیز کاهش می دهد.

فرح بخش خاطرنشان کرد: میوه های تابستانی مانند توت سیاه، تمشک، زغال اخته به علت داشتن آنتی اکسیدان های فراوان برای سلامتی پوست بسیار مفید هستند و در واقع همانند یک ضد آفتاب طبیعی برای پوست ما عمل می کنند. همچنین این مواد به علت داشتن آنتی اکسیدان، موجب مقابله با رادیکال های آزاد در بدن شده و می توانند خستگی روزهای تابستان را کاهش دهند.

وی، استفاده از مایعات فراوان را یکی دیگر از مواد مقابله ای با گرما دانست و اذعان داشت: در تابستان چون با گرمای شدید هوا روبرو هستیم، احتمال کاهش آب بدن در افراد بسیار زیاد است و این موضوع می تواند موجب گرمازدگی شود، لذا به تمام افراد توصیه می کنیم که روزانه بین 8 تا 10 لیوان آب و مایعات مصرف کنند، زیرا مصرف آب کافی از بروز خستگی زودرس در فصل تابستان جلوگیری می کند.

فرح بخش، استفاده از شربت های سنتی ایرانی را یکی دیگر از مواد مقابله ای با گرما برشمرد و تصریح کرد: مصرف خاکشیر، تخم شربتی، عرق بیدمشک و نسترن علاوه بر خنک کردن بدن، برای تأمین مایعات بدن مؤثر است.

این کارشناس تغذیه گفت: یکی از غذاهای سنتی ایرانی به نام آبدوغ خیار از گزینه های بسیار مناسب برای فصل تابستان است. وجود خیار، دوغ ، ماست، سبزی های معطر، کشمش و گردو در کنار نانی که همراه با این غذا مصرف می شود، ترکیبی از یک غذای کامل ایجاد می کند و با مصرف این غذا که از خانواده شیر، غلات، لبینیات، سبزی ها و مغزی جات است، اصول درست خوردن رعایت می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied