شمانیوز
شما نیوز

این ۵ خودرو ،آینده را تسخیر‌خواهند کرد/عکس

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): صنعت خودروسازی از قرن گذشته تاکنون دستخوش شگرف‌ترین تحولات علم و فناوری شده است. خودروهای غول‌پیکر و کندرو که ابتدا فقط در انحصار طیف محدودی از صاحبان قدرت و سرمایه بودند، اکنون جای خود را به خودروهای مدرن و تندرو داده‌اند و دیگر منحصر به طبقه اجتماعی خاصی نیستند.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

ا توجه به نقش مستمر و غیرقابل انکار وسایل نقلیه در زندگی این روزهای بشر، طراحان خودرو درصددند این صنعت را همگام باپیشرفته ترین دستاوردهای علم و فناوری به روزرسانی کنند. نوآوری در طراحی ویژگی های حیرت انگیز تا ارتقای مواد اولیه و ابزارآلات ساخت خودرو از دغدغه های همیشگی صاحبان صنایع خودروسازی بوده است. کمپانی های بزرگ برای این که از میدان رقابت خارج نشوند، ناگزیرند با آخرین به روزرسانی ها مشتریان خود را از خرید خودروهای رقیب منصرف کنند. از این رو، خودروهای زیادی در دست طراحی و پردازش است که شاید نمونه آنها را فقط در فیلم های علمی ـ تخیلی دیده باشید، اما طراحان خودرو نوید داده اند در آینده ای نه چندان دور اعجوبه هایی از این نوع را به مشتریان عرضه کنند. در اینجا، پنج مورد از باورنکردنی ترین این خودروها را مرور می کنیم. بی اِم دَبِلیو آی ایت (BMW I8) آی ایت هیچ شباهتی به خودروهای هم نسل خود ندارد. برخلاف بیشتر خودروهای مفهومی که فقط در حد طرح باقی می مانند، آی ایت موفق شد به مرحله تولید برسد. از ویژگی های ساختاری متفاوت می توان به درهای بال مانند آی ایت اشاره کرد که رو به بالا باز می شوند. سازه های بال مانند دیگری نیز عقب خودرو تعبیه شده که هوا را در کل بدنه به جریان می اندازد. آی ایت مجهز به موتوری الکتریکی با قدرت ۱۲۹ اسب بخار است که نیروی محرکه چرخ های جلو را تأمین می کند. تأمین نیروی محرکه چرخ های عقب نیز به عهده یک موتور بنزینی فوق کوچک 5/1 لیتری است که درست قسمت عقب پشت اتاق سرنشین قرار دارد. در قسمت عقب، یک موتور کوچک نیز در نظر گرفته شده که باتری لیتیومی آی ایت را شارژ می کند. البته جاگذاری همه این تجهیزات وزن تمام شده خودرو را افزایش می دهد. اما درها و اتاق سرنشین آی ایت از نوعی مواد کامپوزیت به نام فیبر کربن تقویت شده پلاستیک ساخته شده که وزن آن ۳۰ درصد سبک تر از آلومینیوم است.

چنانچه آی ایت را روی حالت اسپرت تنظیم کنید می توانید از سرعت باورنکردنی آن لذت ببرید. با فشار دادن یک کلید بلافاصله چراغ های خوشه ابزار به رنگ قرمز درمی آید و صدای موتور بنزینی از عقب بلند می شود. بعد از این که همه قدرت موتور به چرخ های عقب منتقل شد، موتور الکتریکی آی ایت آن را به سمت جلو حرکت می دهد. باید توجه داشت، کارکرد مطلوب همه موتورهای بنزینی از سرعتی به بعد افت می کند.اما موتور الکتریکی آی ایت با جبران این افت، انرژی آن را با شتابی غول آسا پیش می برد. دیگر این که آی ایت فقط ۴۹ گرم گاز دی اکسیدکربن به ازای هر کیلومتر حرکت آزاد می کند. این مزیت در کشوری همچون انگلیس موجب می شود صاحبان خودرو نه تنها از پرداخت مالیات جاده ای و هزینه طرح ترافیک لندن معاف شوند، بلکه مشمول تسهیلات یارانه ای دولت نیز باشند. تمام این ویژگی ها موجب محبوبیت مثال زدنی آی ایت در میان طرفداران خودروهای خاص شده تا جایی که صاحبان آن می توانند خودروهای کارکرده خود را با دو برابر قیمت خرید به فروش بگذارند. مرسِدِس اِس ـ کِلاس (Mercedes S-Class) از تجهیزات رفاهی مرسدس اِس ـ کِلاس می توان به صندلی ماساژور و سیستم تصفیه هوا اشاره کرد. نوعی نگهدارنده لیوان نیز داخل اتاق سرنشین تعبیه شده که به صورت هوشمند، نوشیدنی داخل لیوان شما را بسته به نوع آن گرم یا سرد نگه می دارد. برای رفاه حال سرنشینان، یک یخچال کوچک نیز بین صندلی های عقب جاگذاری شده است. گذشته از همه این امکانات، چنانچه خودروی خود را در حالت دیسترونیک قرار دهید، دیگر قابلیت های منحصر به فرد اِس ـ کِلاس که بیشتر جنبه امنیتی دارد، بر شما آشکار خواهد شد. در این حالت، دوربین های جلوی خودرو فعال می شود و خودروی شما را بین خطوط سفید هدایت می کند. هر زمان که چرخ های سمت مسافر از خطوط سفید رد شود، این سیستم به طور خودکار بدون این که راننده هیچ دخالتی داشته باشد، چرخ های سمت چپ را به آرامی بین خطوط برمی گرداند.

یکی از مهم ترین شاخصه های اِس ـ کِلاس تجهیز آن به دوربین های تصویربرداری حرارتی است که قابلیت دید در شب را برای راننده فراهم می آورد. واضح است رانندگی در شب با خطرات بیشتری همراه است و رؤیت نکردن بموقع موانع انسانی و غیرانسانی در وسط جاده و در سرعت بالا می تواند مرگبار باشد. اما این دوربین های دید در شب چنانچه عابری را در عرض جاده تشخیص دهند، صفحه نشانگر سرعت تبدیل به یک تصویر دید در شب می شود تا تشخیص عابر برای راننده مشکل نباشد. بعلاوه، یک چراغ چشمک زن نیز عابر را از نزدیک شدن وسیله نقلیه آگاه می کند. تِسلا مدل اِس (Tesla Model S) تِسلا ثابت کرد خودروهای شارژی می توانند در بازار رقابت بسیار پرقدرت ظاهر شوند. شارژ این خودرو برای یک مسافرت350 کیلومتری کفایت می کند. نباید فراموش کرد این مسافت برای یک خودروی شارژی قابل توجه است. سیستم شارژر تِسلا قادر است باتری الکتریکی آن را طی نیم ساعت به طور کامل شارژ کند، اما مهم ترین شاخصه تِسلا که همه را شگفت زده می کند، قابلیت به روز شدن آن است. این در حالی است که به طور معمول خودروهای بنزینی یا دیزلی قابلیت ارتقا ندارند. تِسلا مجهز به سیستم های رایانه ای پیشرفته است و تک تک قطعات آن به این رایانه ها متصلند. این قابلیت، به مهندسان تِسلا امکان آن را می دهد تا آخرین نسخه برنامه های به روز شده را از طریق اینترنت 3G به سامانه رایانه ای خودرو ارسال کنند. برنامه ها در شب زمانی که خودرو در حال توقف است، دانلود می شود و راننده می تواند صبح روز بعد نسخه به روز شده مدل اِس را براند!

به روزرسانی ها واقعا کاربردی هستند. به طور مثال، در آخرین به روزرسانی، ترمز اضطراری در ردیف برنامه های تِسلا قرار گرفت تا چنانچه راننده بر اثر بی احتیاطی در حال برخورد به مانع باشد، خودرو بموقع متوقف شود. یکی دیگر از به روزرسانی های تِسلا که بسیار کاربردی است، اضافه شدن برنامه ای است که اجازه نمی دهد از راننده رفتار پرخطر سر بزند، اما ماجرای به روزرسانی به اینجا ختم نمی شود. مهندسان تِسلا روی برنامه ای کار می کنند که به راننده امکان می دهد در بزرگراه ها خودرو را روی حالت رانندگی خودکار تنظیم کند. آنها از برنامه دیگری صحبت می کنند که قادر است خودرو را با فرمان صوتی از داخل پارکینگ خارج کند. به نظر می رسد این به روزرسانی ها تا جایی ادامه پیدا کند که تِسلا نیازی به راننده نداشته باشد! آئودی تی تی (Audi TT) تی تی برخلاف ظاهر کوچک و سبکش، قابلیت های شگفت انگیزی دارد. تمام خودروهایی که پیشتر به آنها اشاره شد با این که امکانات فوق العاده ای در اختیار راننده قرار می دهند، در عین حال می توانند حواس راننده را نیز پرت کنند. زیرا همه این امکانات مانند «دید در شب» از طریق کنسول مرکزی که پایین تر از شیشه جلوی خودرو قرار دارد در دسترس اند و همین نگاه کردن مداوم به کنسول مرکزی می تواند مانع توجه راننده به مسیر جلو شود. اما آئودی این مشکل را با ایجاد یک اتاقک مجازی حل کرده است. درست پشت فرمان یک نمایشگر تعبیه شده که فقط کافی است کلید سَت ـ نَو (Nav ـ Sat) را فشار دهید تا سرعت سنج و کیلومترشمار به کنار صفحه انتقال پیدا کنند و به جای آنها نقشه مسیر را ببینید. به این ترتیب، راننده می تواند بدون منحرف شدن به تمام تنظیمات داخل خودرو دسترسی آسان داشته باشد.

تی تی ریزه کاری های منحصر به فردی نیز دارد. برای مثال، داشبورد و فرمان طوری قرار گرفته اند که راننده دید واضحی از نمایشگر داشته باشد. به علاوه دکمه های تنظیمات طوری جاگذاری شده اند که راننده مجبور نباشد برای استفاده از آنها چشم از جاده بردارد. دیگر این که یک صفحه لمسی هم وجود دارد که امکان جستجوی آسان آدرس ها و مخاطبان را فراهم می کند. شاید اینها تغییرات کوچکی به نظر برسد، اما همین تغییرات کوچک به یکی از بهترین طراحی های داخلی تبدیل شده است. تویوتا آی ـ رود (Toyota I-Road) براساس مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ توسط مرکز تحقیقات اقتصاد و کسب و کار انجام شد، موتورسواران بریتانیایی چهار روز در سال را در ترافیک به سر می برند. حال تویوتا قصد دارد با عرضه آی ـ رود مشکل ترافیک لندن را حل کند. آی ـ رود در واقع نوعی سه چرخه شارژی با بیشینه سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت است و با هر بار شارژ کامل تا ۴۸ کیلومتر از مسیر را طی می کند. تویوتا معتقد است صاحبان خودروهای عادی می توانند برای این که از بار ترافیکی مسیرهای پرتردد کاسته شود خودروهای خود را در جایی پارک کنند و بقیه مسیر را با این سه چرخه های شارژی ادامه دهند. اگرچه شکل ظاهری آی ـرود غیرعادی به نظر می رسد، اجزای داخلی آن همان فرمان، داشبورد و علائم نشانگر است که در دیگر خودروهای معمولی نیز دیده می شود. فقط کافی است فرمان را به سمت چپ یا راست بچرخانید تا کل بدنه به آرامی به همان سمت متمایل شود، درست مثل اسکیت بازهای حرفه ای که وزن بدنشان را به یک سمت متمایل می کنند، اما برخلاف اسکیت بازها که ممکن است هر لحظه واژگون شوند آی ـ رود کاملا مطمئن است.

آنچه آی ـ رود را از دیگر خودروهای معرفی شده در این صفحه متمایز می کند قابلیت آن در کاهش بار ترافیکی خیابان های شهری است. کارشناسان معتقدند اگر استفاده از این سه چرخه های برقی در میان عموم رایج شود نه تنها دیگر با معضل ترافیک مواجه نخواهیم بود، بلکه تا حد زیادی از شدت آلودگی هوا نیز کاسته خواهد شد. این ایده اکنون در شهر گرونوبل در جنوب شرقی فرانسه درحال آزمایش است. ساکنان این شهر می توانند آی ـ رود را با قیمت ۱۵ یورو (حدود 55 هزار تومان) به ازای هر ۱۵ دقیقه اجاره و در سطح خیابان های شهر تردد کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied