شمانیوز
شما نیوز

پیام توافق هسته‌ای،پایان یافتن امپریالیسم است

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): یک تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به سرعت رفت و آمدهای هیأت های اروپایی به ایران پس از توافق هسته ای، گفت: امروز واژه سرعت، دیگر در معادلات جهانی پاسخگو نیست و باید واژه شتاب را جایگزین آن کرد. بعضی از روندها این سرعت را به شتاب تبدیل کرده اند.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

یک تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به سرعت رفت و آمدهای هیأت های اروپایی به ایران پس از توافق هسته ای، گفت: امروز واژه سرعت، دیگر در معادلات جهانی پاسخگو نیست و باید واژه شتاب را جایگزین آن کرد. بعضی از روندها این سرعت را به شتاب تبدیل کرده اند.

مهدی مطهرنیا در گفتگو با خبرنگار انتخاب خبر افزود: روندی مانند پرونده هسته ای باعث شتاب بخشیدن به تعامل با دنیا شد. توافق هسته ای ایران و 5+1 مربوط به نظم بین المللی در جهان و منطقه است و تأثیرات شگرفی بر مجموعه نظم جهانی خواهد داشت.

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین تصریح کرد: اکنون که این پرونده با معامله ای برد- برد به پایان رسیده، باید تأثیرات آن را مورد توجه قرار دهیم. شاید مذاکرات تنها بر سر مسئله هسته ای بوده باشد، اما این گفتگوها نوعی همگرایی و همپیوندی را میان طرفین مذاکره موجب شده که می توانند از آن برای حل و فصل بحران ها کمک بگیرند.

مطهرنیا در ادامه با اشاره به موقعیت ژئوپلیتیک ایران در منطقه خاطرنشان کرد: با به سرانجام رسیدن پرونده هسته ای باید پذیرفت که ایران و غرب وارد فاز جدیدی از روابط شده اند که تنها شامل مسائل هسته ای نخواهد بود و یکی از دلایل غرب برای پیگیری این پرونده، نقش مهم ایران در معادلات منطقه ای است.

خلیج فارس و فلات ایران برای آمریکا اهمیت حیاتی دارد وی افزود: وقتی محمد جواد ظریف در دیدار با موگرینی عنوان می کند که مسائلی همچون حقوق بشر و محیط زیست محور گفتگوهای ایران و غرب در مراحل بعدی خواهد بود، پس می توان دریافت که حل مسئله هسته ای قطعاً بر جنبه های دیگری از همکاری های بین المللی اثرگذار خواهد بود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: هدف استراتژیک کشوری مانند آمریکا برای استمرار توانایی های قرن بیستمی خود در قرن 21 این است که بر منطقه تسلط کافی داشته و باید بتواند با کشورهای اثرگذار همکاری داشته باشد. خلیج فارس و فلات ایران برای آمریکا اهمیت حیاتی دارد.

مطهرنیا همچنین دو سناریو را برای سفر اروپائیان به تهران مطرح کرد و گفت: در سناریو نخست، اروپائیان می خواهند از رقیب دیرینه خود یعنی آمریکا در ورود به ایران سبقت بگیرند و در سناریوی دوم که کمتر به آن پرداخته شده است باید به این نکته توجه کرد که دولت آمریکا به دنبال نماینده نیابتی در ایران است؛ یعنی از حضور اروپائیان در کشور به عنوان نماینده خود بهره بگیرد.

وی افزود: در دنیای امروز دیگر نمی توان با ادبیات دوران جنگ سرد یا با زبان منازعه و درگیری و تخاصم با یکدیگر سخن گفت. زمان امپریالیسم و استکبار به پایان رسیده است و این یکی از پیام های توافق میان ایران و غرب است. سلطه باید به همکاری و تسلط به همگرایی مشروع تبدیل شود.

در دنیای سیاست غیرممکن، غیرممکن است مطهرنیا همچنین تصریح کرد: آمریکایی های باید بدانند که زمان سلطه گری بر جهان، پایان یافته است و ایران نیز باید بداند که به تنهایی نمی تواند به اهدافش در منطقه و نظام بین الملل دست پیدا کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در ادامه و در پاسخ به این سوال خبرنگار انتخاب خبر که آیا رابطه ایران و آمریکا بعد از توافق هسته ای وارد مرحله تازه ای شده است یا خیر، گفت: در دنیای سیاست؛ غیرممکن، غیرممکن است. اگر ایران و 5+1 در قالب توافق هسته ای به نتیجه نمی رسیدند، در مدت زمان کوتاهی دنیا شاهد جنگی جبران ناپذیر می شد که تا سال ها آثار آن باقی می ماند. امروز به دلیل شرایط امنیتی که بر منطقه و جهان حاکم شده است، کشورها ناگزیرند که با یکدیگر تعامل داشته باشند؛ ایران و آمریکا نیز از این قاعده مستثنی نخواهند بود. حال این سوال مطرح می شود که دلواپسان در ایران و آمریکا بیشتر به دنبال منافع حزبی هستند یا منافع ملی؟! هرچه بیشتر به سمت همگرایی دو کشور حرکت کنیم، فریادهای دلواپسان هم بلندتر خواهد شد.

وی افزود: آیا تا دو سال پیش کسی تصور می کرد که وزیران خارجه ایران و آمریکا به صورت دو جانبه ساعت های طولانی با یکدیگر بر سر پرونده هسته ای ایران گفتگو کنند؟! این در حالی است که حتی به عنوان مثال نمایندگان ایران و آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل حتی از کنار یکدیگر عبور نمی کردند.

استفاده از سرمایه گذاری خارجی برای ایران گریزناپذیر است مطهرنیا به حضور هیأت های بلندپایه اقتصادی در کشور طی هفته های گذشته اشاره کرد وگفت: اینکه عده ای از کارشناسان نسبت به حضور گسترده اروپائیان در بازار ایران هشدار می دهند، نگرانی به جا و منطقی است، اما باید ملزومات کشور را نیز مدنظر قرار داد. ایران برای فعال کردن صنعت نفت خود به میلیاردها دلار نیازمند است که از درآمد سالیانه این کشور، بیشتر است.

وی افزود: استفاده از سرمایه گذاری خارجی، گریز ناپذیر است و ایران مجبور خواهد بود که درهای کشور را به روی سرمایه داران غربی باز کند، اما مدیریت این انبوه سرمایه گذاری در کشور به نوعی که منجر به تسلط بر بازار ایران نشود، زنگ نخستی است که برای ایران به صدا در می آید، اما ما دیگر نمی توان صورت مسئله را پاک کرد و گفت که سرمایه گذاری خارجی چون ممکن است در آینده مورد سوءاستفاده قرار بگیرد پس درهای ایران را بست.

این عضو هیأت علمی دانشگاه افزود: درهای ایران در دهه گذشته بواسطه تحریم ها و سوءمدیریت ها به روی جهان بسته شد و نتیجه خوبی برای این کشور نداشت. هیچ دولتی نمی تواند بدون سرمایه گذاری خارجی، تحرک اقتصادی و پویایی ایجاد کند

مطهرنیا همچنین گفت: باید پذیرفت که کسانی مدیریت شرایط کنونی کشور را به دست بگیرند که در عین اینکه با علم روز دنیا آشنا هستند، ریشه های منافع ملی و مصلحت کشور را نیز به خوبی درک کنند و متکی بر اصول و ارزش های انقلاب باشند و در عین تساهل و تسامح در قبال غرب، از مواضع کشور کوتاه نیایند. نمونه بارز این رفتارها را می توان در تیم مذاکره کننده کشور دید که هم از منافع کشور حفاظت کردند و هم رابطه دوستانه با غرب را منجر شدند.

گفتگو: کمند چوبینه

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied