شمانیوز
شما نیوز

دلیل افزایش بی سابقه گرما در ایران

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): استاد آب و هواشناسی دانشگاه خوارزمی تهران با اشاره به اینکه در سال های آینده به طور قطع دمای هوای بالاتر از این را در کشور و دنیا تجریه خواهیم کرد، گفت: زمانی که سازمان هواشناسی دمای هوای 50 درجه را برای شهرهای جنوبی اعلام می کند در اتاقکی است که آفتاب به آن نمی تابد اما گفته مردم درخصوص دمای هوای 67 درجه منظور دمای خیابان است.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

استاد آب و هواشناسی دانشگاه خوارزمی تهران با اشاره به اینکه در سال های آینده به طور قطع دمای هوای بالاتر از این را در کشور و دنیا تجریه خواهیم کرد، گفت: زمانی که سازمان هواشناسی دمای هوای 50 درجه را برای شهرهای جنوبی اعلام می کند در اتاقکی است که آفتاب به آن نمی تابد اما گفته مردم درخصوص دمای هوای 67 درجه منظور دمای خیابان است.

به گزارش انتخاب خبر، خبرگزاری روسی اسپوتنیک با انتشار خبری اعلام کرد رکورد گرمترین روز جهان پنجشنبه هشتم مرداد ماه در بندر ماهشهر شکسته شد . گروه هواشناسی واشنگتن پست دمای واقعی هوا را در این بندر 109 درجه فارنهایت با رطوبت 90 درصد گزارش اعلام کرد . در روزهای اخیر روزنامه گاردین نیز با انتشار گزارشی اهواز و کویت را به عنوان گرم ترین شهرهای جهان معرفی کرده بود .

اما مدیرکل هواشناسی خوزستان افزایش دمای 67 درجه ای در بندر ماهشهر استان خوزستان را که خبر آن توسط برخی رسانه های خارجی منتشر شده بود را تکذیب کرد.

کوروش بهادری در گفتگو با ایرنا اظهار داشت: روند افزایش دما طی روزهای آینده به ویژه روز یکشنبه در استان اتفاق خواهد افتاد اما تاکنون دمای هوا دراین استان به 52 درجه نرسیده است .

وی گفت: در تابستان امسال اهواز با 51.3 درجه سانتیگراد بالاترین دمای استان را به خود اختصاص داده و بالاتر از این درجه دمای هوا در استان ثبت نشده است .

بهادری درباره خبری که به نقل از خبرگزاری اسپوتینک روسیه در برخی سایت ها منتشر شده است گفت: برخی سایت ها در ترجمه این خبر و تبدیل شاخص فارنهایت به سانتیگراد دچار اشتباه شده اند.

اما بهلول علیجانی در خصوص در خصوص افزایش بی سابقه دمای هوا در شهرهای اهواز، آبادان و پاک دشت به خبرنگار انتخاب خبر، گفت: هم اکنون در فصل تابستان هوای ایران گرم است.

مدیر قطب علمی تحلیل فضایی مخاطرات محیطی دانشگاه خوارزمی تهران در خصوص تکذیب سازمان هواشناسی کشور مبنی بر دمای هوای 67 درجه این مناطق، بیان داشت: از یک سو گفته های مردم درباره دمای هوای 67 درجه صحیح و از سوی دیگر گفته سازمان هواشناسی درست است.

وی افزود: زمانی که سازمان هواشناسی دمای هوای 50 درجه را برای این شهرها اعلام می کند در یک اتاقکی است که آفتاب به آن نمی تابد اما گفته مردم درخصوص دمای هوای 67 درجه منظور دمای خیابان است.

علیجانی با اشاره به دلایل گرمای بی سابقه هوا در شهرهای جنوبی و جنوب غربی کشور، افزود: این گرما ناشی از تغییرات اقلیمی در تمام دنیاست و هوا رو به گرمی می رود و این گرمایش رو به افزایش است.

وی دلیل افزایش دمای هوا را فعالیت های انسان عنوان کرد و گفت: در منطقه اهواز هم اکنون رودخانه ها نابود شده و تعداد آن کاهش یافته و باتلاق ها رو به خشکی رفته اند و پوشش گیاهی کم شده است.

استاد آب و هواشناسی دانشگاه خوارزمی تهران تصریح کرد: در دیگر مناطق دنیا همچون ایران با توجه به کاهش پوشش گیاهی و جنگل ها و افزایش استفاده از سوخت های فسیلی، مرتب دمای هوا افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه در سال های آینده به طور قطع دمای هوای بالاتر از این را در کشور و دنیا تجریه خواهیم کرد، تاکید کرد: برای جلوگیری از این اتفاق، مردم در سطح محلی باید با کاهش مصرف سوخت فسیلی و آب و افزایش پوشش گیاهی با این پدیده مقابله کنند.

علیجانی افزود: البته شرایط خود منطقه نیز در افزایش دمای هوا تاثیرگذار است؛ به عنوان مثال زمانی که پوشش گیاهی اهواز اندک است، آفتاب شدید می تابد و در نتیجه تمام انرژی خورشیدی به گرما تبدیل می شود.

وی با تاکید بر اینکه شهرهایی با پوشش گیاهی اندک به بیابان های آهنی معروف هستند، بیان داشت: اهواز به دلیل پوشش گیاهی بسیار اندک یکی از بیابان های آهنی کشور است.

مدیر قطب علمی تحلیل فضایی مخاطرات محیطی دانشگاه خوارزمی تهران همچنین به تاثیرات آلودگی هوا در افزایش دمای هوا اشاره کرد و گفت: انرژی های موجود از آلاینده ها همچون ذرات گرد و غبار و منوکسید کربن و گاز کربنیک تا حدی عبور می کند اما زمانی که انرژی زمین می خواهد برگردد، گازکربنیک این اجازه را نمی دهد.

وی تاکید کرد: اگر می خواهیم جلوی گرمای هوا را بگیریم باید از آلودگی شهرهای خود کاسته و پوشش گیاهی آنها را تا جای ممکن افزایش دهیم.

علیجانی به تاثیر خشکی تالاب ها در افزایش دمای هوا اشاره کرد و گفت: هر چقدر در منطقه ای آب زیاد باشد انرژی خورشید صرف تبخیر شده و هوا خنک تر می شود و یا اگر پوشش گیاهی زیاد باشد انرژی خورشیدی صرف تعریق از گیاهان شده و هوا خنک می شود.

وی ادامه داد: حتی خشکی یک استخر کوچک نیز سبب گرمی هوا در اطراف می شود که دامنه این گرما با خشکی تالاب ها بیشتر می شود.

مدیر قطب علمی تحلیل فضایی مخاطرات محیطی دانشگاه خوارزمی تهران با تاکید بر اینکه تغییرات و گرمای شدید هوا پدیده ای جهانی است، بیان داشت: ایران نیز به عنوان عضو این جهان موجب گرمایش جهان می شود.

وی درباره موج گرمایی که شهرهای جنوبی و جنوب غربی کشور را فرا گرفته است، اظهار داشت: ایران در جایگاهی قرار دارد که شمال و جنوب آن از نظر سیستم ها هوایی متفاوت است.

علیجانی با بیان اینکه سیستم های وارد شده به شمال کشور معمولا از منطقه مدیترانه بوده و تا حدی خنک است، بیان داشت: سیستم های وارد شده به جنوب کشور همچون سیستم پرفشار آزور از شمال آفریقا گسترش یافته و جنوب کشور را فرا گرفته است و در آن هیچ ابر و بارندگی وجود ندارد و خورشید در حداکثر توان خود به این منطقه می تابد و با توجه به پوشش گیاهی اندک این منطقه هوای جنوب کشور را گرمتر از شمال کشور می کند.

گزارش از: ریحانه السادات سجادی

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied