شمانیوز
شما نیوز

عدم تمکین بانک سپه در رعایت نرخ سود مصوب

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):هرچند مصوبه شورای پول واعتبار دراردیبهشت ماه برای کاهش نرخ سود بانکی توانست کمی به اوضاع تعیین سودهای بلندمدت بانکی سامان دهد ولی عدم رعایت این مصوبه توسط بعضی از بانک ها در حال بی اعتبار کردن این مصوبه قانونی است.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

هرچند مصوبه شوراي پول واعتبار درارديبهشت ماه براي کاهش نرخ سود بانکي توانست مقداري به اوضاع تعيين سودهاي بلندمدت بانکي سامان دهد اما مراجعه به بانک هاي گوناگون و کنکاشي در نرخ هاي سود کوتاه مدت فعلي سپرده ها و قراردادهاي حاکم بر انواع بانک ها و موسسات مالي واعتباري نشان دهنده نوعي نابساماني و آشفتگي در اين نرخ هاست که درمواردي بيم دور زدن مصوبه شوراي پول و اعتبار نيز از آن مي رود، خاصه اين که با ورود بانک ها به بازار سرمايه امکان انعقاد انواع قراردادهاي کوتاه مدت از طريق برخي از کارگزاري ها براي اختصاص سود هاي بيشتر از حد مصوب نيز دربرخي از بانک هاي خصوصي يا شبه خصوصي وجود دارد. گرچه بر اساس آخرين بخشنامه هاي درحال اجرا دربانک هاي دولتي نرخ سود کوتاه مدت براي سپرده هاي روزشمار 10 درصد و براي سپرده هاي کوتاه مدت 9 ماهه حداکثر 18 درصد است اما نرخ سود کوتاه مدت دربانک هاي خصوصي و موسسات اعتباري بعضا از19 تا 22 درصد متغير است. ولي بعضي از بانك ها نيز با دور زدن قانون و ايجاد طرح هايي كه عملا سود 22 درصد را ارائه مي كنند باعث جذب سرمايه هاي كلاني شده اند و سوي ديگر باعث خروج نقدينگي از بانك هاي بزرگ و قانون مند شده اند. يكي از اين بانك ها، بانك سپه است كه با طرح سمن (سپرده مدت دار نوین) به صورت عملي سود 71/21 به سپرده گذاران پرداخت مي نمايد. بانك سپه در توجيه اين طرح بيان داشته است: در این طرح، مشتریان می توانند با افتتاح هر یک از سپرده های سرمایه گذاری مدت دار (شش ماهه، یک ساله)، از مزیت سود بالاتر در پایان دوره سپرده گذاری (سررسید سپرده) بهره مند شوند. در طرح سمن بانک سپه به وکالت از سوی مشتری سودهای متعلقه را تا مقطع سررسید در قالب سپرده فرعی (ثانویه) سپرده گذاری نموده که این سپرده نیز مشمول دریافت سود می گردد. بدین ترتیب نرخ سود نهایی (به شرح جدول ذیل) از تجمیع سودهای محاسبه شده طی دوره حاصل خواهد شد و مشتریان در پایان دوره سپرده گذاری (سررسید) علاوه بر دریافت سود متعلقه به اصل سپرده، سودهای تجمیعی حاصل از سپرده های فرعی (سود سپرده ها) را نیز دریافت خواهند کرد. درصد نرخ سود سپرده مدت دار نوین (سمن)

شرح نرخ سود عادی نرخ سود سالانه کل بازده پایان دوره
سپرده کوتاه مدت 180 روزه 18 18.50 9.25
سپرده بلند مدت یک ساله 20 21.71 21.71

قابل ذكر است اين طرح با مجوز بانك مركزي در حال اجرا مي باشد كه متاسفانه بانك مركزي نيز با اعطاي اين مجوز دانسته و يا نادانسته به شكست طرح كاهش هماهنگ سود بانكي كمك مي كند. به نظر مي رسد بايد دستگاه هاي نظارتي با برخورد به موقع از رواج اين گونه طرح ها جلوگيري نمايد چون عملا باعث خروج پول از بانك هاي بزرگ و ورود پول به اين طرح ها و بانك ها مي شود چون براي مردم فرق نمي كند كه عنوان طرح چه باشد و در چه قالبي باشد .فقط به دنبال سود بيشتر هستند كه براي رسيدن به اين هدف پول خود را از بانك هايي كه سود كمتر مي دهند بيرون كشيده و در طرح هايي همچون سمن بانك سپه سرمايه گزاري مي نمايند. قابل ذكر است عدم رعايت سود بانكي مصوب در ساير بانك به شكل هاي مختلف در حال نقض شدن مي باشد كه در گزارشات بعدي به آن مي پردازيم.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied