شمانیوز
شما نیوز

برخی شرکت‌های بی‌پول در کرمان میلیاردر شدند

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): استاندار کرمان گفت: آیا خوب است که من بیایم و از حق استان کرمان دفاع نکنم، برای اینکه رفیقم مدیرعامل شرکت ملی مس است، خُب باشد، باید بیاید درصحنه کار و اگر نمی‌تواند، استعفا بدهد و کنار برود

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

علیرضا رزم‌حسینی استاندار کرمان پس از بازدید از مناطق معدنی استان کرمان طی 21 ماه گذشته و مشاهده وضعیت اسفبار مردم این مناطق حالا دیگر خیلی صریح و بی‌پرده به شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی هشدار می‌دهد که به مسئولیت‌های اجتماعی خود در برابر مردم عمل کنند.

* حق مردم کرمان را به‌خاطر رفاقت زیر پا نمی‌گذاریم

21 ماه از استانداری علیرضا رزم‌حسینی در کرمان می‌گذرد و او که طی این مدت سفرهایی را به مناطق معدنی استان انجام داده و از نزدیک فریاد نداری زن و مرد روستاهای معدنی را شنیده و پای‌برهنه و شکم‌گرسنه بچه‌های این مناطق را هم به چشم دیده‌‍است.

حالا دیگر کاسه صبرش، لبریز شده و صریح و بی‌پرده به شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی هشدار می‌دهد که به مسئولیت‌های اجتماعی خود در برابر مردم عمل کنند.

شاید بتوان گفت؛ اوج این هشدارها را استاندار کرمان در آیین اختتامیه نمایشگاه بومی‌سازی قطعات صنعتی و معدنی گل‌گهر به شرکت‌های بزرگ داد، آن جا که بانام بردن از مدیرعامل شرکت ملی مس ایران اظهار داشت: آیا خوب است که من بیایم و از حق استان کرمان دفاع نکنم، برای اینکه رفیقم مدیرعامل شرکت ملی مس است، خُب باشد، باید بیاید درصحنه کار و اگر نمی‌تواند، استعفا بدهد و کنار برود و فرد دیگری پای‌کار بیاید و شرکت مس باید مسئولیت‌های اجتماعی خود را در استان کرمان انجام دهد.

اما رزم‌حسینی به‌خوبی می‌داند این هشدارها، پیگیری‌ها و مطالبه حق مردم بی‌دردسر نخواهد بود، اما انگار او عزم خود را جزم کرده‌است، رزم‌حسینی تأکید کرد: من می‌توانم، وارد این حوزه‌ها نشوم، اما مسئولیت دارم و نیامده‌ام در این دولت تا وقت و عمرم را تلف کنم، ما باید در استان کرمان با این معادن بسازیم.

وی بیان داشت: نگاه استاندار کرمان برای انجام مأموریت خود نگاه توسعه‌ای بوده و هست، گرچه شاید در شرح وظایف استانداران و فرمانداران بیشتر تکیه‌بر امور اداری، امنیتی، هماهنگی و سیاست داخلی است.

استاندار کرمان ادامه داد: روزی که در هیئت دولت برای انتخاب استاندار کرمان رأی‌گیری می‌شد، وقتی به‌صراحت برنامه‌های استان کرمان برای توسعه اقتصادی را گفتم، رئیس‌جمهور بسیار خوشحال شد و تأکید کرد، اتفاقا ما هم قرارمان همین است که استاندار باید در توسعه اقتصادی استان‌ها فعالیت اساسی داشته باشد، وحدت را حفظ کند و از همه جناح‌ها در اداره استان‌ها استفاده کند.

* نهادسازی اقتصاد مقاومتی در کرمان

رزم‌حسینی ابراز داشت: ما بر همین اساس بحث توسعه اقتصادی شامل مثلث توسعه اقتصادی را مطرح کردیم و این مثلث، اثرات بسیار مؤثری در استان کرمان داشته است.

وی عنوان کرد: به‌محض اینکه مثلث توسعه اقتصادی را در استان کرمان اجرا کردیم، موانع زیادی مورد شناسایی قرار گرفت و کلید عدم اختیارات استانداران در استان کرمان زده شد.

استاندار کرمان بیان کرد: در هیئت دولت بعداز آن‌که از بحث عدم اختیارات متناسب با وظایف استانداران دفاع کردم و گفتم، اختیارات کافی نیست، قرار شد، بخش ناچیزی از اختیارات را بدهند که بازهم توفیقی برای دولت است.

رزم‌حسینی اضافه کرد: بعد از اجرای مثلث توسعه اقتصادی به این جمع‌بندی رسیدیم که می‌توانیم الگوی استانی اقتصاد مقاومتی را در استان کرمان نهادسازی کنیم و نامه‌ای به هیئت‌وزیران نوشتیم و بیشتر وزیران اقتصادی آن را امضا کردند.

وی خاطرنشان کرد: به وزیران گفتیم، می‌خواهیم دولت اقتصادی کارا مبتنی بر اقتصاد مقاومتی را در استان کرمان تأسیس کنیم و مفهومش این است که در حوزه فرهنگ، سیاست، آموزش و امنیت به کمک مردم گام برداریم.

استاندار کرمان تأکید کرد: معتقدیم؛ اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری ابلاغ کردند، باید آن را در یک منطقه به‌صورت آزمایشی اجرا کنیم.

وی عنوان کرد: دولت برای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، بخشنامه صادر می‌کند، اما آیا این اقتصاد مقاومتی کجا باید اجرا شود.

استاندار کرمان با یادآوری این موضوع که درآمدهای استان در برابر هزینه‌ها مثبت است، ابراز داشت: ما بر اساس طرح اقتصاد مقاومتی کرمان می‌خواهیم در کنار درآمدهایی که استان دارد، بگوییم سال‌به‌سال و طی پنج سال درآمد استان کرمان را از محل معادن، گردشگری، کشاورزی و خدمات افزایش دهیم.

*واقعیت تلخ معادن کرمان به روایت استاندار

رزم‌حسینی در ادامه سخنان خود به تشریح وضعیت معادن استان کرمان پرداخت و تصریح کرد: نمی‌خواهم، این جا کسی را محکوم و یا تشویق کنیم و یا مورد بی‌مهری قرار دهیم، بلکه یک واقعیت تلخ در استان کرمان و سایر استان‌های معدنی وجود دارد و معادن ما در حوزه زغال‌سنگ، مس، سنگ‌آهن و کرومیت را می‌برند و سود آن به استان برنمی‌گردد.

وی به بیان جزئیاتی از عملکرد شرکت‌های معدنی و صنعتی در کرمان پرداخت و افزود: شرکت‌هایی در معادن استان کرمان تأسیس شد که روز اول دولتی بوده‌اند و بعد بعضی از این شرکت‌ها به بخش غیردولتی واگذارشده‌اند و در حال حاضر این شرکت‌ها معادن استان کرمان را استخراج می‌کنند.

رزم‌حسینی ادامه داد: بعضی از شرکت‌های فعال در معادن استان کرمان، فرآوری دارند، بعضی‌ها فرآوری نیمه‌کاره دارند و یا اصلا ندارند و بعضی‌ها حقوق دولتی را می‌دهند و بعضی‌ها هم نمی‌دهند و بدهکاری در حد کلان است و حقوق مالکانه را هم بعضی‌ها درجاهای دیگر می‌دهند و این موارد را به‌صورت مفصل با وزیر صنعت و معدن در میان گذاشته‌ام.

وی تأکید کرد: به وزیران عرض کردم در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی شرکت‌های صنعتی و معدنی بزرگ، مسئولیت‌های اجتماعی دارند و ما از آن‌ها نمی‌خواهیم کار امدادی برای ما انجام دهند.

رزم‌حسینی اضافه کرد: ما هیچ‌وقت از شرکت ملی مس نخواسته‌ایم که درمانگاه بسازد، ما از شرکت ملی مس می‌خواهیم، مسئولیت‌های اجتماعی خود را با توانمندسازی مردم از مسیر آموزش، کارآفرینی و خوداشتغالی و خلق ثروت در منطقه انجام دهند، زیرا در همه جای دنیا این‌گونه است.

استاندار کرمان متذکر شد: از ابتدای سال تاکنون اعتصاب‌های کارگری زیادی در استان کرمان داشته‌ایم و چه کسی باید جواب دهد.

رزم‌حسینی ابراز داشت: معادن زغال‌سنگی که 60 سال زغال به اصفهان می‌دهد را بروید و روستاهایش را ببینید، یک ماه قبل به روستاهای این مناطق رفتم و وضعیت بدی را مشاهده کردم.

وی تأکید کرد: معادن برای ساخت، آبادی و پیشرفت استان کرمان است، نه اینکه یک شرکت بیاید و 2 میلیارد دلار از یک معادن ببرد.

رزم‌حسینی اظهار داشت: اگر قرار باشد معادن توسط شرکت‌هایی که خارج از استان کرمان هستند، استخراج شوند و آن‌ها خام فروشی کنند و کنسانتره را به‌جاهای دیگر ببرند و فقط سود آن را در تهران خرج کنند، این چه ارزشی دارد، چه اتفاقی برای استان می‌افتد و این خلاف رویه اقتصاد مقاومتی است.

استاندار کرمان یادآور شد: مسائلی که ما در این حوزه دیدیم را می‌نویسیم و خیلی هم امیدوار هستیم و تردید ندارم، ممکن است در آغاز کار مقاومت‌هایی به هر دلیلی شود، اما این سیاست راهبردی، عالمانه، مسئولیت‌پذیری و خیرخواهانه است.

* حساب شرکت‌ها را چک می‌کنیم

رزم‌حسینی تأکید کرد: من می‌توانم، وارد این حوزه‌ها نشوم، اما مسئولیت دارم و نیامده‌ام در این دولت وقت و عمرم را تلف کنم و ما باید استان کرمان را با معادن بسازیم و ما باید بیاییم، کسب‌وکار را به‌عنوان مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها داشته باشیم.

وی با طرح این سؤال که کدام شرکت‌ها حساب‌شان را به استان کرمان آورده‌اند، تصریح کرد: مرتب حساب شرکت‌ها را چک می‌کنم و مدیران بانک‌ها هم به‌صورت هفتگی گزارش می‌دهند که گل‌گهر و یا مس این میزان از کرمان برده‌اند.

استاندار کرمان گفت: چرا مردم در خاتون‌آباد باید با مشکلات زیست محیط‌ مواجه باشند و دام آن‌ها آلوده باشد، این چه صنعتی است و خاک نسل آینده را به چه قیمتی ببرند.

رزم‌حسینی ادامه داد: ماشین‌آلات چینی آشغال را گذاشته‌اند و مثلا کارخانه راه‌اندازی کرده‌اند، حالا اینکه 300 نفر را مشغول به کار کنید، مثلا چه اتفاقی می‌افتد درحالی‌که روستاهای کنار معادن کرمان تخلیه‌شده‌اند و شاهد حاشیه‌نشینی روستاییان در شهرهای بزرگ استان کرمان هستیم.

* چرا بعضی‌ها مفهوم اقتصاد مقاومتی را نمی‌فهمند

وی با تأکید بر اینکه کرمانی‌ها باید دست‌به‌دست هم دهند و کرمان را بسازند، ابراز داشت: یکی از کارهایی که می‌توانید، انجام دهید، اقتصاد مقاومتی است و این در شعار نیست، بعضی‌ها می‌گویند، مفاهیم اقتصاد مقاومتی را نمی‌دانیم، زیرا در صف نیستی که بفهمی و در ستاد هستی و نمی‌فهمی، ما که در صف هستیم، می‌فهمیم، اقتصاد مقاومتی باید اجرا شود.

استاندار کرمان خاطرنشان کرد: تردیدی ندارم، مصوبه تأسیس نهاد اقتصاد مقاومتی در کرمان را می‌گیریم.

وی با اشاره به همت تقی‌زاده مدیرعامل گل‌گهر در بحث مسئولیت‌های اجتماعی ابراز داشت: امیدواریم مرادعلی زاده مدیرعامل مس نیز از تقی‌زاده یاد بگیرد و پای‌کار آید.

استاندار کرمان تأکید کرد: ما دغدغه شخصی نداریم، بلکه می‌خواهیم استان کرمان را بسازیم و اگر بخواهیم حرف بزنیم که حرف‌های زیادی هست، اما پای این موضوع می‌ایستیم و انتظار داریم همه دوستان پای‌کار بیایند و به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند.

رزم‌حسینی افزود: در هیئت دولت هم‌عرض کردم که چگونه مدیرعامل یک شرکت در کرمان را ساعت 9 شب عوض می‌کنند و ساعت 10 شب فرد جدیدی را می‌گذارند درحالی‌که استاندار خبر ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به قاچاق کرومیت در منطقه اسفندقه جیرفت اشاره کرد و ادامه داد: کرومیت‌ها را گونی‌گونی به بندرعباس می‌فرستند و در پهنه‌های معادن کرومیت چنگ می‌زنند، اما هیچ‌گونه مسائل ایمنی را هم رعایت نکرده‌اند، زیرا به مسئولیت‌های اجتماعی خود توجه ندارند و بسیاری از این شرکت‌ها بومی نیستند.

* از حق کرمان کوتاه نمی‌آیم

استاندار کرمان بابیان اینکه کرمان دارای استعدادها و نیروهای شاخصی است، تصریح کرد: چرا از حق کرمان کوتاه بیاییم، من که از حق استان کرمان کوتاه نمی‌آیم.

رزم‌حسینی ادامه داد: بعضی از دوستان، رفقای 35 ساله من هستند، اما برای تعالی استان کرمان باید پای‌کار آیند و این موارد را به آن‌ها گفته‌ایم و ان‌شاء‌الله امیدواریم این حرکت ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه ما مسئولیت‌های اجتماعی در حوزه اقتصاد مقاومتی برای شرکت‌های بزرگ را می‌نویسیم، ابراز داشت: نمی‌توانیم بپذیریم که این شرکت‌ها از جاده، بیمارستان و امنیت استان کرمان استفاده کنند، اما معادن تخلیه شوند و مردم در کنار معادن فقیر شوند.

استاندار کرمان خطاب به سازندگان قطعات صنعتی و معدنی گفت: مطالبه‌گر باشید و از حق خود کوتاه نیایید.

رزم‌حسینی گفت: یکی از مأموریت‌های معاونت اقتصادی استانداری کرمان این است که مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها را پیگیری کند و از هفته آینده قراردادهای شرکت‌های بومی با شرکت‌های بزرگ را می‌گیرد و رصد می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه باید بتوانیم مردم را قانع کنیم، عنوان کرد: در استان کرمان روش تعاملی داریم و حتی با کارگرانی که اعتراض دارند، گفت‌و‌شنود کردم و دلم برای مردم فقیر سوخت، حق با آن‌ها بود.

استاندار کرمان یادآور شد: دریکی از سفرها به یک روستای معدنی، مردم جاده را بسته بودند و فرماندار می‌گفت نباید به این منطقه برویم، اما گفتم باید برویم و ببینیم، نقطه تحمل مردم چرا این‌طور شده است که می‌خواهند سنگ پرتاب کنند.

وی تصریح کرد: ما رفتیم و با آغوش باز با مردم گفت‌و‌گو و برخی از مسائل را رفع کردیم، اما رفع مشکلات به‌صورت کامل انجام نشد، زیرا مسئولیت‌های اجتماعی مربوط به شرکت‌های بزرگ است.

* منابع و سپرده‌های کرمان در دیگر استان‌ها

وی اضافه کرد: منابع استانی و سپرده‌های بانکی کرمان در حوزه موسسات غیربانکی فقط 30 درصد در داخل استان است و 70 درصد از استان کرمان خارج می‌شود، یعنی سپرده‌های ما را جمع می‌کنند و در خارج کرمان تسهیلات می‌دهند.

* شرکت‌های بی‌پولی که در کرمان میلیاردر شدند

این مسئول خاطرنشان کرد: طرح اقتصاد مقاومتی استان کرمان می‌گوید، ما به فردی مجوز موسسه مالی و اعتباری می‌دهیم که منابع را در استان کرمان خرج کند.

رزم‌حسینی بیان داشت: بر اساس طرح اقتصاد مقاومتی استان کرمان ما از دولت پول نمی‌خواهیم، بلکه می‌خواهیم بودجه استان از دولت مرکزی را در یک برآورد زمان‌بندی قطع کنیم و این بر اساس اعداد، ارقام و چشم‌انداز کرمان امکان‌پذیر است.

وی بازهم به انتقاد از عملکرد شرکت‌های غیربومی در کرمان پرداخت و تصریح کرد: بعضی از شرکت‌ها روزی که به گل‌گهر آمدند، هیچی نداشتند، اما حالا 5 هزار میلیارد تومان و یا 10 هزار میلیارد تومان مال دارند، اما چقدر از کارگران کرمانی استفاده کرده‌اند، کدام‌یک در کرمان دفتر و یا حساب بانکی دارند، آیا این حرف حق نیست.

رزم‌حسینی تأکید کرد: آیا خوب است که من بیایم و از حق استان کرمان دفاع نکنم، برای اینکه رفیقم مدیرعامل شرکت ملی مس است، خُب باشد، باید بیاید درصحنه کار و اگر نمی‌تواند، استعفا بدهد و کنار برود و فرد دیگری پای‌کار بیاید و باید مسئولیت‌های اجتماعی را در استان کرمان انجام دهند.

* بسته حمایتی برای پیمانکاران طلبکار از دولت

وی از تشکیل کمیته رفع موانع تولید استان کرمان خبر داد و خاطرنشان کرد: بدهی مالیاتی تمام شرکت‌هایی که از دولت مطالبه دارند را با تعامل اداره مالیاتی تقسیط می‌کنیم.

استاندار کرمان تصریح کرد: اداره مالیاتی حق ندارد، حتی ماشین زیر پای شرکت طلبکار از دولت را بگیرد و شرکت را زمین‌گیر کند و به‌روز سیاه بنشاند و این موارد راداریم.

رزم‌حسینی با تأکید بر اینکه ما نمی‌گوییم، دولت مالیات نگیرد و ما مدافع دریافت مالیات هستیم، ابراز داشت: اما شرکت‌های پیمانکاری در استان کرمان 300 میلیارد تومان از دولت طلبکار هستند.

..................................

گزارش از: مهسا حقانیت

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied