شمانیوز
شما نیوز

هزار خودروی سایپا در سال ۹۴ فروش نرفت/ کم محلی شدید مشتریان به تولید مشترک سایپا و چین+سند

یکی از موضوعاتی که طی هفته‌های اخیر در افکار عمومی و رسانه مورد بحث جدی قرار می‌گیرد، کمپین نخریدن خودروهای ایرانی است؛ اما در عین حال، نباید از تاثیرات آن روی کارگران ایرانی شاغل در این کارخانجات و سودی که رقبای چینی از این وضعیت می‌برند، غفلت کرد.

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری فارس به نقل از صبحانه، یکی از موضوعاتی که طی هفتههای اخیر در افکار عمومی و رسانه مورد بحث جدی قرار می گیرد، کمپین نخریدن خودروهای ایرانی است. اگرچه این کمپین به علت گرانی این محصولات و عدم تناسب قیمت فعلی آن به کیفیت و خدمات ارائه شده، مطرح شده اما در عین حال، نباید از تاثیرات آن روی کارگران ایرانی شاغل در این کارخانجات و سودی که رقبای چینی از این وضعیت می برند، غفلت کرد.

ماجرا از آنجا داغ تر شد که وزیر صنعت به عنوان مسئول ارشد تولیدات کارخانجات ایرانی سازنده خودرو، در اظهاراتی تند، از عباراتی مانند "ضد انقلاب" در توصیف حامیان این کمپین استفاده کرد که با واکنش شدید رسانه ها و حتی حامیان دولت مواجه شد.

در عین حال، انتشار یک تصویر از پارکینگ ایران خودرو که مملو از خودروهای صفر کیلومتر بود نیز با بازتاب فراوانی همراه بود که مدیرعامل ایران خودرو، آنرا متعلق به بهمن 92 دانست و جدید بودنش را رد کرد.

به همین خاطر، اهمیت میزان تولید و فروش خودروسازان ایرانی پس از راه افتادن کمپین فوق، موضوعی است که برای رسانه ها و افکار عمومی اهمیت ویژه ای دارد. بررسی های صبحانه در این خصوص نشان می دهد طبق اعلام رسمی مسئولان یکی از 2 خودروساز بزرگ کشور، میزان تولید این خودروساز به نسبت سال گذشته عمدتا با رشد اما فروش آن عموما با افت همراه بوده است.

طبق نامه مدیر امور سرمابه گذاری و بررسی های اقتصادی سایپا در سال گذشته که نسخه ای از آن به دست صبحانه رسیده، طی 5 ماه ابتدایی سال 93، سایپا مجموعا 99 هزار و200 پراید، 26 هزار و 700 تیبا و 7 هزار و 700 وانت تولید کرده است و تولید سراتو نیز 30 دستگاه بوده است. اما در مدت مشابه سالجاری، تولید پراید 94 هزار 600 دستگاه، تولید تیبا 33 هزار و 670 دستگاه، تولید سراتو 3 هزار و 200 دستگاه و تولید برلیانس اچ 200 مساوی با 440 دستگاه و آریو نیز 975 دستگاه بوده است.

گزارش تولید 5 ماه اول سال 93 شرکت سایپا

نکته مهم دیگر، مقایسه فروش سایپا در ماههای ابتدایی سال 93 و 94 است. بر اساس اعلام مسئولان این شرکت در سال گذشته، از مجموع 122 هزار پراید تولید شده در 6 ماه اول سال گذشته، 122 هزار دستگاه آن فروش رفته است. تولید تیبا نیز حدود 39 هزار دستگاه و فروش آن نیز حدود 32 هزار دستگاه بوده است. تولید وانت حدود 11 هزار دستگاه و فروش آن نیز حدود 5 هزار دستگاه بوده است.

مجموعا در 6 ماه اول سال گذشته، 171 هزار و 758 دستگاه خودرو در سایپا تولید شده که 159 هزار و 721 دستگاه آن فروش شده، یعنی 12 هزار دستگاه فروش نرفته باقی مانده بود که عمده آن مربوط به تولید وانت است.

تولید و فروش 6 ماه اول سال 93 شرکت سایپا

اما امسال، ماجرا کمی متفاوت است. بر اساس اعلام سیروس شجاعی معاون مالی و اقتصادی سایپا، تولید پراید در مردادماه، 19 هزار دستگاه و فروش آن حدود 16 هزار دستگاه بوده است. تولید تیبا نیز در مرداد، حدود 6 هزار دستگاه و فروش آن 7 هزار دستگاه، تولید سراتو حدود 400 دستگاه و فروش آن حدود 300 دستگاه، تولید برلیانس H 200 حدود 170 دستگاه و فروش آن 3 دستگاه، تولید آریو 103 دستگاه و فروش آن 113 دستگاه بوده است.

این جمع بندی فروش، درباره 5 ماه ابتدایی سال به این شرح است که علی رغم تولید 94 هزار و 600 پراید، فروش آن 76 هزار و 400 دستگاه بوده، علی رغم تولید 33 هزار و 700 دستگاه تیبا، فروش آن 23 هزار دستگاه بوده، با تولید 3 هزار و 200 سراتو، 2 هزار و 300 دستگاه فروش رفته، با تولید 440 دستگاه برلیانس، فقط 49 دستگاه آن به فروش رفته و با تولید 975 دستگاه آریو، 215 دستگاه آن فروش رفته است.

تولید و فروش سایپا در 5 ماه اول سال 94

جمع بندی شرکت سایپا نشان می دهد از 132 هزار دستگاه خودروی تولید شده طی 5 ماه اول امسال، 102 هزار دستگاه آن فروش رفته است و حدود 30 هزار خودرو بدون مشتری، تولید شده است (در 6 ماه اول سال گذشته، این رقم، 12 هزار عدد بوده). حال اگر هر دستگاه خودروی تولید شده را فقط 20 میلیون تومان حساب کنیم، 600 میلیارد تومان خودرو فعلا موجود است.

در این میان، میزان استقبال مردم از خرید خودروی چینی برلیانس نیز قابل تامل است چراکه تنها حدود 10 درصد تولیدات ماههای گذشته، به فروش رفته است.

اگر مسئولان سایپا حساسیت هایی را که برای رعایت نام دقیق ماه پنجم سال یعنی "امرداد" در نامه های خود دارند، در تولیدات خود نیز رعایت می کردند، قطعا مردم نیز با روی خوش تری به استقبال خرید محصولات ایرانی می رفتند!

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری فارس
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied