شمانیوز
شما نیوز

تخفیف 90 دلاری وزارت نفت به برخی مشتریان در صادرات گازوئیل

براساس اخبار و اطلاعات به دست آمده، وزارت نفت گازوئیل را با تخفیف 90 دلاری در هر تن زیر قیمت فوب خلیج فارس صادر می‌کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس پس از کاهش مصرف گازوئیل درنیروگاه هاو صنایع به دلیل افزایش گازرسانی به این بخش با تصمیم وزارت نفت صادرات گازوئیل و برخی دیگر از فراورده های نفتی از جمله نفت کوره افزایش یافت.

اما به نظر می رسد شرایط برای صادرات گازوئیل تولید ایران مناسب نیست، زیرا براساس اخبار و اطلاعات به دست آمده، وزارت نفت، صادرات گازوئیل را با تخفیف 90 دلاری در هر تن زیر قیمت فوب خلیج فارس (قیمت روی کشتی) انجام می‌دهد.

این تخفیف ها در حالی صورت می‌گیرد که وزارت نفت براساس قانون باید فراورده های تولید پالایشگاه ها را با نرخ فوب عرضه و صادر کند.

بنابراین سوال اصلی اینجا است که با تخفیف های عجیب که برای صادرات گازوئیل به برخی اشخاص و شرکت ها داده می شود، منابع مالی مورد نیاز پالایشگاه ها از کجا تامین می شود.

پیگیری خبرنگار فارس حاکی از آن است در دوره‌های قبل قیمت صادرات گازوئیل 50 تا 60 دلار در هر تن بالاتر از فوب بوده است، اما در این دولت احتمالا به دلیل دست و دلبازی تخفیف های باورنکردنی به منظور صادرات گازوئیل داده می‌شود.

یک مقام مسئول در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در واکنش به این تخفیف ها به خبرنگار فارس گفت: بازار گازوئیل یک بازار رقابتی است و اگر در گذشته می شد، قیمت صادراتی را بالاتر از قیمت فوب خلیج فارس تعیین کرد، اما در حال حاضر شرایط فرق می کند.

وی ادامه داد: هم اکنون دیگر کشورهای صادرکننده گازوئیل نیز چنین تخفیف هایی را به مشتریان خود می دهند.

این منبع آگاه در پاسخ به این سوال که چرا تنها این تخفیف ها به افراد و شرکت های خاص داده می شود، گفت: من در این زمینه اطلاعی ندارم.

به گزارش خبرنگار فارس موضوع دیگر در مورد نفت کوره و دیگر فرآورده های وارداتی از عراق است که پیگیری های خبرنگار فارس حاکی از آن است هم اکنون فراورده را با تخفیف 25 تا 28 دلار از طرف عراقی تحویل گرفته و در کشور با فراورده های تولید داخل ترکیب کرده و در نهایت همین فراورده با تخفیف 15 دلاری صادر می شود و این تخفیف ها نیز مانند صادرات گازوئیل تنها به شرکت ها و اشخاص خاص داده می شود.

انتهای پیام/ب

منبع : خبرگزاری فارس
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied