شمانیوز
شما نیوز

شعار «یا به من رای دهید یا جنگ می شود» تهدیدی برای مردمسالاری است

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی گفت: فتنه‌گران در سال 88 سعی داشتند نهادهای اسلامیتی نظام را تحت فشار قرار دهند تا رای مردم را وتو کنند زیرا قصد اصلی آنها عبور از ساختار جمهوریت نظام بود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، وحید جلیلی مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در بیست و نهمین نشست سراسری جنبش عدالتخواه دانشجویی که در دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی- حسینیه هنر برگزار شد، اظهار داشت: جنبش عدالتخواه در شرایطی به وجود آمد که از هیچ حمایتی برخوردار نبود اما اکنون بیست و نهمین نشست سراسری خود را برگزار می‌کند.

این کارشناس مسائل فرهنگی در این نشست با اشاره به اینکه دانشجویان در جامعه باید نسبت به توازن اجتماعی و عدالت در جامعه تیزبین و حساس باشند، گفت: دانشجوی جامعه ما نباید سیب زمینی باشد بلکه هر لحظه باید در حال رصد جامعه و زنده نگاه داشتن روح عدالتخواهی و نوع دوستی در جامعه باشد.

وی افزود: پرچم عدالتخواهی در جامعه باید دست اقشار عالم و عمیق باشد امروز ما با مقولات گوناگون و گفتمان‌های مختلف مواجه هستیم گفتمان‌هایی مانند مفهوم اقتصاد مقاومتی یا جنبش نرم افزاری اما گاهی از اوقات وقتی پای صحبت دانشجویان می‌نشینیم از ما سوال می‌پرسند که در کدام یکی از این حوزه ها کار کنیم.

جلیلی گفت: یک پیش فرض ناگفته‌ای وجود دارد که باعث می‌شود دانشجویان تک بعدی در یک زمینه پیش بروند. دانشجوی فرهیخته جامعه باید هوشیار باشد که همه گفتمان‌ها و مفاهیم مورد تاکید رهبری به شکل جداگانه ظرفیت فعالیت دارند.

این کارشناس مسائل فرهنگی در ادامه با تاکید بر اینکه نگاه جامعه امروز باید به مفاهیم انقلاب اسلامی و فهمیدن ارتباط این مفاهیم با یکدیگر معطوف شود، افزود: محوری‌ترین شعار انقلاب اسلامی که همه آرمان‌های انقلاب را می‌شود در آن جمع کرد استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی است. یک دانشجوی انقلابی حداقل باید مفهوم این چهار کلمه و ارتباط آنها را با هم بفهمند زیرا ممکن است فقر ندانستن در این زمینه موجب شود عده‌ای از یک مفهوم برای زدن مفهومی دیگر سوءاستفاده کنند که نمونه بارز آن را در فتنه 88 شاهد بودیم.

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در ادامه با اشاره به اتفاقاتی که در سال 88 به واسطه عده‌ای سوء استفاده‌گر در جامعه رخ داد، گفت: آنها قصد داشتند نهادهای اسلامیتی نظام را تحت فشار قرار دهند تا رای مردم را وتو کنند و قصد اصلی آنها عبور از ساختار جمهوریتی نظام بود کسانی که در گذشته سعی کردند به اسم رای مردم و ساختارهای جمهوریتی به نهادهای اسلامی حمله کنند هیچ عهد اخوتی نه با اسلامیت و نه با جمهوریت نبسته‌اند.

وی در ادامه اظهار داشت: الگوی حکومتی جمهوری اسلامی مبنی بر استقلال است و استقلال مقابل وابستگی به حکومت‌های خارجی است.

جلیلی خاطرنشان کرد: ما در تاریخ تجربه تلخی از وابستگی و عدم استقلال داشته‌ایم شاید ایران در طول تاریخ به طور رسمی تحت استعمار قرار نگرفته باشد اما هیچ کم از مستعمره نداشته است انقلاب اسلامی از ابتدا با پرچم استقلال خواهی کارش را آغاز کرد.

وی گفت: چه کسی گفته است مرگ بر آمریکا فقط برای سال 57 به بعد است؟ من علت این گفته را فقر اطلاعاتی میان دانشجویان و جوانان نسبت به تاریخ انقلاب می‌دانم.

این کارشناس مسائل فرهنگی در این نشست از دانشجویان خواست سخنرانی تاریخی امام(ره) را که در 13 آبان سال 43 رخ داده بازخوانی کنند و در فضای دانشگاه بازتاب دهند.

وی در خصوص این سخنرانی تاریخی عنوان کرد: امام(ره) چندین سال قبل از سال 57 درست در 13 آبان سال 43 عنوان کرد تمام گرفتاری‌های ما از آمریکا است و درست پس از این فرمایش، برای 15 سال از کشور تبعید شدند.

جلیلی افتخار روحانیت شیعه را سرنگونی نظام شاهنشاهی و تبدیل آن به انقلابی همراه استقلال و جمهوریت دانست و افزود: امام(ره) نظامی را سرنگون کرد و دنبالش مردم سالاری در ایران حاکم شد.

وی همچنین در ادامه سخنانش به برخی مسائل موجود در بحث انتخابات کشور اشاره کرد و گفت: اقتضای جمهوریت وجود انتخابات و ایجاد رقابت بین گزینه‌ها و انتخاب آزادانه مردم از میان آنها است. بقای جمهوریت لوازمی دارد که یکی از آنها وجود شرایط مساوی برای طرف‌هایی است که وارد انتخابات می‌شوند.

این تحلیل‌گر مسائل فرهنگی با اشاره به تهدیدها و خطراتی که امروز جمهوریت را مورد هدف قرار داده است، افزود: ما کما و بیش با این مسئله مواجه شدیم که عده‌ای می‌خواهند جلوی رای آزادانه و آگاهانه مردم را بگیرند یعنی به مردم اجازه رای دادن بدهند اما برای تحت تاثیر قرار دادن رای آنها از راه‌های غیر مشروع استفاده کنند.

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تاکید کرد: عده‌ای ادعا کردند سال 88 بسیاری از روستائیان به این خاطر به فلان کاندید رای دادند که از جانب آن تطمیع شده‌اند می‌خواهم بدانم آیا رای با تهدید نیز مشمول این حکم می‌شود یا نه.

جلیلی ادامه داد: اگر کسی بتواند مردم را تهدید کند که یا به من رای بدهید یا جنگ خواهد شد و یا در تحریم خواهید ماند یکی از بزرگترین اختلال‌هایی است که در فرآیند دموکراسی در منطقه خاورمیانه به وجود آمده است.

وی در ادامه عنوان کرد: نظام عربستان بهترین رابطه را با آمریکا دارد، عربستانی که مردمش فرق صندوق رای را با کندو نمی‌دانند! همچنین ما شاهد روابط بسیار خوب آمریکا طی 30 سال اخیر با مصر بوده‌ایم مصری که حالا همه شاهد شرایط ناهموار آن هستیم.

جلیلی تصریح کرد: آمریکا از این که ملت‌های منطقه بخواهند خودشان برای کشورشان تصمیم بگیرند در هراس است و این را بدانید که همه هدف آن گرفتن حق تفکر از مردم است و امروز جمهوری اسلامی در معرض این خطر افتاده است چرا که می‌خواهند روابط دموکراتیک را به سمت معادلات ناعادلانه‌ای سوق دهند.

جلیلی با طرح این سوال که چرا بعضی اقتصاد مقاومتی را جدی نمی‌گیرند، خاطرنشان کرد: آنها دوست دارند همواره یک کدخدا وجود داشته باشد که منافع سیاسی شان را تامین کند.

وی خطاب به دانشجویانی که در بیست و نهمین نشست جنبش عدالتخواه دانشجویی حضور داشتند، گفت: شما دانشجویان باید دوباره فریاد استقلال آزادی جمهوری اسلامی را طنین انداز کنید تا ما در جامعه کمتر شاهد این باشیم که جوانان مان دچار شبهه‌ها و فتنه‌ها می‌شوند.

این تحلیل‌گر مسائل فرهنگی ضمن اشاره به اینکه استقلال مهمترین ضامن جمهوریت در ایران است، اظهار داشت: ولایت فقیه همیشه پاسدار رای مردم بوده است حتی وقتی مردم به بنی صدر رای دادند ولایت فقیه کارنامه بسیار روشنی در این زمینه از خود به جای گذاشته است.

جلیلی در ادامه افزود: اگر ما وابستگی و نظام ظالم حاکم بر جهان و اینکه کدخداها باید حکومت کنند را بپذیریم یعنی نظام داخلی هم باید کدخدایی اداره شود نه جمهوریتی چیزی که در آمریکا می‌بینیم 200 سال است که قدرت بین دو حزب جابه‌جا می‌شود و جالب اینجاست که هیچ کس نمی‌داند فرق این دو حزب چیست.

وی در پایان سخنان خود گفت: آمریکا به دنبال تحمیل این الگو به ایران است و این چیزی است که باید مقابل آن بایستیم و به توده‌های مختلف جامعه نیز منتقل کنیم.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری فارس
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied