شمانیوز
شما نیوز

«بن‌کاردین»، دموکرات ارشد کمیته روابط خارجی سنا با «برجام» اعلام مخالفت کرد

یک سناتور دموکرات کمیته روابط خارجی مجلس سنا اعلام کرد در رأی‌گیری ماه آینده درباره «برجام» به آن رأی مخالف خواهد داد؛ او سومین سناتور دموکرات مخالف «برجام» در برابر 38 قانونگذار حامی این توافق است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «بن کاردین»، دموکرات ارشد کمیته روابط خارجی سنا با برجام اعلام مخالفت کرد.

«کاردین» روز جمعه در گفت‌وگو با روزنامه «بالتیمور سان» ضمن اعلام این خبر نگرانی از نظام باززرسی‌های موجود در سند «برجام» و دشواری‌های اعمال مجدد تحریم‌ها در صورت عدم پایبندی ایران به توافقنامه را دلیل این تصمیم خود اعلام کرد.

در همین حال، روزنامه «دنور پست» در خبری اختصاصی گزارش داده «مایکل بنت»، قانونگذار ایالت «کلرادو» تا ساعاتی دیگر حمایت خود را از «برجام» اعلام خواهد کرد تا سی و هشتمین سناتور حامی توافق هسته‌ای لقب بگیرد.

به این ترتیب از میان 46 نماینده دموکرات مجلس سنا اکنون 38 نفر از «برجام» حمایت و 3 نفر با آن مخالفت کرده‌اند. 5 قانونگذار دموکرات دیگر هنوز تصمیم خود را در این باره اعلام نکرده‌اند.

نمایندگان کنگره آمریکا به موجب قانونی که در اردیبهشت‌ماه سال جاری به امضای باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا رسید از حق نظارت استصوابی بر سند پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 برخوردار شده‌اند.

اوباما اعلام کرده مصوبه احتمالی نمایندگان کنگره در رد «برجام» را به موجب اختیاراتش وتو خواهد کرد. دو مجلس آمریکا (مجلس نمایندگان و سنا) در صورت کسب دو سوم آرا می‌توانند وتوی اوباما را باطل کنند.

مجلس سنا با اعلام حمایت 38 سناتور و گذر از 34 نماینده مورد نیاز برای تضمین ماندگاری وتوی اوباما در برابر رد احتمالی توافق هسته‌ای اکنون به حمایت 3 سناتور دیگر نیاز دارد تا بتواند با استفاده از یک ترفند قانونی موسوم به «فیلی‌باستر» رئیس‌جمهور را حتی از استفاده از وتو بی‌نیاز کند.

مطابق این ترفند قانونی، در صورتی که تعداد نمایندگان دموکرات حامی «برجام» به 41 نفر برسد، رهبر دموکرات‌های سنا می‌تواند دستوری را صادر کند که به موجب آن نمایندگان دموکرات تعمداً بحث درباره این سند را تا زمان سر رسید مهلت قانونی رأی‌گیری اطناب می‌دهند و عملاً رأی‌گیری درباره آن را غیرممکن می‌کنند.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری فارس
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied