شمانیوز
شما نیوز

خرید خودروی ایرانی؛ آری یا نه؟

بحث عدم کیفیت خودروی ایرانی و نارضایتی مردم همواره طی سال‌های گذشته مطرح بوده، اما طی یک ماه گذشته با راه افتادن کمپین «خودوری ایرانی نخرید» مباحث پیرامون این نارضایتی شدت یافته و محافل تخصصی و شبکه‌های اجتماعی را متوجه خود ساخته است.

بحث عدم کیفیت خودروی ایرانی و نارضایتی مردم همواره طی سال‌های گذشته مطرح بوده، اما طی یک ماه گذشته با راه افتادن کمپین «خودوری ایرانی نخرید» مباحث پیرامون این نارضایتی شدت یافته و محافل تخصصی و شبکه‌های اجتماعی را متوجه خود ساخته است.

به این منظور میزگردی با موضوع آسیب‌شناسی تولیدات داخلی و دلایل پیرامون شکل‌گیری این کمپین برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه خراسان، این میزگرد در ایسنا با حضور سیدمحسن پنجتنی رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان مشهد، حسین متین‌راد عضو هیئت رییسه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، علی باخرد رییس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی و سهیل داورپناه، مدیر عامل شرکت ساپکو برگزار شد.

کمپین، مطالبات توده مردم از خودرو سازان است

سیدمحسن پنجتنی رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان مشهد در خصوص کمپین خودرو ایرانی نخرید، اظهارکرد: این کمپین مطالبات توده مردم از خودرو سازان است که شخصیت حقوقی ندارد و در هیچ کجا ثبت نشده است.

وی با اشاره به اینکه هدف تولیدکننده خدمت به مصرف‌کننده جامعه است، عنوان کرد: گسترش حقوق مصرف‌کننده یکی از شئون دموکراسی است و باید به نظر مصرف‌کنندگان احترام گذاشت.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان مشهد، با بیان اینکه قانون تفاوتی بین عرضه‌کننده داخلی و خارجی قائل نشده است، خاطرنشان کرد: نباید تولید داخل را دارای ارجحیت خاص نشان دهیم و مردم کالایی را با قیمت‌ گران و کیفیت نامطلوب خریداری کنند.

وی تصریح کرد: اگر بیت‌المال برای خودروسازان امتیازات خاصی قائل می‌شود نباید بیشتر از هزینه های ساخت و سود معقول حساب شده باشد زیرا مسئله حق‌الناس به وجود می‌آید.

نباید تنور کمپین مسائل اجتماعی را داغ کرد

حسین متین‌راد، عضو هیأت رییسه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز با بیان اینکه حق اظهارنظر یک حق طبیعی در کشورهای دنیا است، خاطرنشان کرد: در کشورهای دیگر کمپین‌ها مسائل اجتماعی را در نظر می‌گیرند که به نتیجه برسد، اما با توجه به بافت سیاسی و اقتصادی کشور نباید این تنور را داغ کرد، چراکه برخی به دنبال اثبات ناکارآمدی دولت در منظر مردم هستند.

وی با بیان اینکه داشتن یک کمپین در فضای مجازی و یا غیر مجازی حق عمومی مردم است، گفت: امیدواریم این کمپین‌ها در مسائل اجتماعی، و سیاسی هم رخ دهد و تنها در موارد محدود اتفاق نیافتد.

متین‌راد با اشاره به اینکه وضعیت تورمی کشور باعث تغییر نگاه مردم به ماشین از نگاه مصرفی به سرمایه‌ای شده است، اظهار کرد: کمپین در هر کشوری که اتفاق می‌افتد باعث بازداری دولت و مجلس از برخی تصمیمات می‌شود، چراکه برخی تنها خود را کارشناس دانسته و نظر مردم را نمی‌پرسند.

وی در ادامه افزود: بخشی از مسائل مطرح شده با نبود کمپین هم اجرایی می‌شود و صنایعی مانند صنایع غذایی، لوازم خانگی و ... در حال حاضر با مشکل روبه‌رو هستند.

متین‌راد صنعت بسته‌بندی را در جذب مشتری دارای مشکل دانست و افزود: غیر از صنایع بزرگ مانند فولاد، سیمان و ... همه در مصرف مشکل دارند و دلیل آن شعار دولت در جهت کاهش تورم بود، اما وقتی شرایط تورمی است همه در خرید سبقت می‌گیرند.

عضو هیأت رییسه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با بیان اینکه در شرایط فعلی تا کسی نیاز نکند رقبتی به خرید ندارد، تصریح کرد: در شرایط تورمی مردم عقیده داشتند اگر امروز نخرند فردا قیمت بیشتر می‌شود، اما دیگر شرایط تغییر کرده است.

وی در ادامه عنوان کرد: خرید مردم در تمام اقلام کالایی با تاخیر است، چراکه آنها به امید تورم یک رقمی هستند، اما در شرایط فعلی تورم تک رقمی است.

متین‌راد با تاکید بر اینکه کمپین خوب است، اما نباید از آن سوء استفاده شود، گفت: در صورت نبود این کمپین نیز قدرت خرید مردم کاهش یافته و تنها مصرف منابع موجود مطرح است.

وی با اشاره به اینکه کسانی که دنبال ناموفق جلوه دادن دولت هستند به دنبال داغ کردن قضیه کمپین هستند، اظهار کرد: صنعت خودروسازی حدود 4 میلیون شغل ایجاد کرده و اگر به هر دلیلی تعطیل شود باعث بدهکاری 4 هزار میلیارد تومانی بیمه بیکاری دولت در شرایطی می‌شود که دولت در پرداخت یارانه نیز مشکل دارد.

ارزآوری خودرو رشد اقتصادی 75درصدی به همراه داشت

سهیل داور پناه، مدیر عامل شرکت ساپکو با بیان اینکه 75 درصد رشد مثبت اقتصادی سال گذشته از طریق ارزآوری خودرو بوده است، عنوان کرد: افزایش تولید و دو برابر شدن آن باعث رشد بالای اقتصادی شد و تیم اقتصادی دولت با توجه به رشد اقتصادی منفی سال‌های گذشته، صنعت خودرو و قطعه‌سازی را هدف قرار داد.

وی با تاکید بر اینکه کمپین در شرایط دموکراسی واقعی جواب می‌دهد، گفت: کسی که به او حمله می‌شود باید حق دفاع داشته باشد.

داورپناه با اشاره به اینکه اکثر تصاویر منتشر شده از تصادفات خودروها ساختگی است، اظهار کرد: شاید در برخی موارد ضعف از خودرو باشد، ولی هزاران عامل دیگر نیز در یک تصادف دخیل هستند، اما متاسفانه تنها خودروسازان مورد حمله قرار می‌گیرند.

وی با تاکید بر اینکه انتظار برای تولید خودرو در حد خودروسازهای جهانی نیازمند فراهم کردن شرایط لازم است، افزود: ایجاد کمپین به یک برند ضربه وارد می‌کند، اما متاسفانه این برند هیچ حق شکایتی ندارد.

داورپناه در ادامه خاطرنشان کرد: شاید کیفیت و قیمت خودرو خوب نباشد، اما انتشار تصاویر و مطالب نادرست باید توسط سازمان حمایت از تولید کننده پیگیری شود.

دلیل نخریدن خودرو توسط مردم مشکلات مالی است

وی درخصوص نخریدن خودرو توسط مردم اظهار کرد: دلیل نخریدن خودرو توسط مردم مشکلات مالی است، چراکه تعادل عرضه و تقاضا به هم خورده و عرضه بیش از تقاضا شده است.

داورپناه با بیان اینکه روی کیفیت می‌توان بحث کرد، اما تغییر قیمت با توجه به شرایط اقتصادی غیر ممکن است، گفت: باید روی شبکه خودروسازی کار شده تا نارضایتی مردم کم شود و زمان‌های آتی را به ارتقاء تکنولوژی اختصاص دهیم.

نباید یک کمپین، زیاد فضای اقتصادی و سیاسی را تغییر دهد

علی باخرد، رییس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، در خصوص این کمپین، عنوان کرد: کمپین یک تمرین خواستگی است که در فضای دموکراتیک با حکومت‌های دموکرات به وجود می‌آید.

وی با بیان اینکه نباید یک کمپین، زیاد فضای اقتصادی و سیاسی را تغییر دهد، اظهار کرد: کمپین ممکن است با نگاه حب و بغض ایجاد شده باشد و از ایجاد آن سوء‌استفاده شود.

باخرد کمپین یا جنبش مردمی را دارای چهار شاخصه خواند و گفت: اولین شاخصه یک کمپین وجود خواسته مشروع عمومی است و دلیل اصلی تشکیل کمپین امید به فضای بهتر در خصوص خواسته‌های صنفی، خدماتی و ... است.

رییس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی از تاثیر ناچیز کمپین ایجاد شده در کاهش خرید خودرو خبرداد و تاکید کرد: طی یک ماه گذشته خرید خودرو به دلایل مختلف در ایران کاهش یافته و ایجاد این کمپین تاثیر چندانی بر این بازار نداشته است.

وی با بیان اینکه کاهش فروش خودرو در ایران همگرایی کمی با فضای کمپین دارد، اظهارکرد: اقدامات دولت طی 6 ماه گذشته برای انتقال فضای تحریم به پسا تحریم باعث ایجاد انتظاری در مردم مبنی بر خرید ماشین‌های خارجی با قیمت پایین و کاهش قیمت ارز و تورم شده، در نتیجه کاهش خرید خودرو و ایجاد این کمپین را به دنبال داشته است.

باخرد با اشاره به ورود هیأت‌های خارجی به ایران پس از لغو تحریم‌ها، بیان کرد: یکی از خدماتی که این هیأت‌ها انجام می‌دهند تسهیل واردات قطعات خودرو و یا حتی برندهای خوردو است.

رییس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، شاخص بررسی خرید و فروش خودرو را دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا اعلام کرد و افزود: این دو شرکت خودروساز حدود 80 درصد بازار را در اختیار دارند و طی بررسی‌های انجام شده در سه ماه گذشته فروش خودرو در نمایندگی‌های این دو شرکت به یک سوم رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در نظام‌های دموکراتیک، کمپین در جهت منافع ملی ایجاد می‌شود، گفت: توقف خودرو سازی با کیفیت کنونی یک خواسته است که باید به آن احترام گذاشت، اما به این دلیل که فضای خودروسازی ایران کاملا ملی و بیت‌المالی است، این کمپین در جهت منافع ملی تشکیل نشده است.

نباید به دلیل وجود برخی سوءاستفاده‌های احتمالی کمپین را زیر سوال برد

پنجتنی درخصوص سوءاستفاده برخی افراد از وجود کمپین، اظهارکرد: فضای آزاد و دموکراسی ایجاب می‌کند تا همه افراد سخن بگویند و نباید صرفا به دلیل وجود برخی سوءاستفاده‌های احتمالی کمپین را زیر سوال برد.

وی کیفیت خودروهای تولید داخل را نامرغوب دانست و گفت: معیار خوب یا بد بودن یک کالا در شرایط کنونی جذابیت آن است و باید یک رقابت آزاد بین کالای داخلی و خارجی با صرف امتیازاتی که دولت به تولیدکننده داخلی اختصاص می‌دهد، وجود داشته باشد.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان مشهد گفت: اگر بخواهیم به صنعت خودرو اعتبار بدهیم، باید اعتراضات شنیده شود و همه به ویژه مسئولین باید قوه شنیداری خود را تقویت کنند.

وی تصریح کرد: بحث اقتصادی را باید اقتصادی نگاه کرد و نباید از مردم توقع خرید کالا با قیمت تعیین شده را داشته باشیم، اما در مقابل کالا را زیر هزینه‌های تولید، در کشورهای دیگر عرضه کنیم و هزینه‌های اضافی آن را مصرف‌کننده داخلی پرداخت کند.

پنجتنی با بیان اینکه مردم به دنبال سود بیشتر هستند، اظهار کرد: زمانی که واردات خودرو عوارض زیادی دارد و محیط برای تبادل بسته باشد، مصرف‌کننده چاره‌ای جز خرید کالا با قیمت بالا و کیفیت نامرغوب ندارد.

وی رقابت را بدون مرز دانست و تصریح کرد: نباید مرزهای رقابت را در کشور محدود و برای این امر محیط تصنعی ایجاد کنیم، زیرا مصرف‌کننده باید بتواند یک کالا را بدون محدودیت و اجبار تهیه کند.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان مشهد، با اشاره به اینکه تولید کننده‌ها عادت به شنیدن و پاسخگویی مناسب ندارند، تصریح کرد: در دنیای امروز تحکم باعث خرید نمی‌شود و جذابیت عامل خرید یک کالا است.

پنجتنی در خصوص علت عدم ارتقاء کیفیت خودرو اظهار کرد: متاسفانه خودرو ایرانی در کشورهای دیگر نظیر عراق، پایین‌تر از قیمت فروش آن در ایران عرضه می‌شود و دولت و نمایندگی‌های فروش به نوعی در عدم افزایش کیفیت خودرو مقصر هستند.

انحصار، فساد ناموزون و ظلم به همراه دارد

متین‌راد مهم‌ترین حق مصرف کننده را انحصارزدایی در کالاها دانست و افزود: انحصار، فساد، ناموزونی و ظلم به همراه دارد، چراکه انحصار همواره ظلم بوده و رانت و حمایت نابه‌جای تعرفه‌ای با توجه به نرخ تعرفه باعث ایجاد انحصار در خودرو نیز می‌شود.

متین راد با بیان اینکه همواره بدترین تصمیم‌ها درباره‌ دارایی مردم گرفته می‌شود، تصریح کرد: برای رقابت‌پذیری باید مولفه‌های تمام شده قیمت در صنعت رقابتی شود تا در نهایت کالایی از خارج برای رقابت وارد شود.

وی با اشاره به اینکه بخشی ازمسائل دست تولیدکننده نیست، گفت: گران بودن یک جنس‌ به معنای کیفیت حتمی آن نیست، چراکه اساس قیمت تمام شده ما با دیگر کشورها متفاوت است.

متین‌راد در ادامه خاطرنشان کرد: وضعیت تولیدکننده‌ها چه در صنعت خودرو و چه سایر صنایع از لحاظ قیمت تمام شده قابل مقایسه با کشورهای دیگر نیست و در حال حاضر شرایط در جهت منافع ملی نیست.

وی تصمیم‌گیری در شرایط فعلی را مانند بازی شطرنج دانست و افزود: هر اقدامی بر تمام بخش‌ها تاثیر می‌گذارد و در تصمیم‌گیری‌ها باید دقت داشت.

متین‌راد چهار بازار سکه و ارز، مسکن، بورس و خودرو را موازی دانست و گفت: متاسفانه این بازارها قفل شده‌اند، چراکه نگاه خرید در مردم تاخیری شده و فرض این است که بعدا همه چیز ارزان می‌شود.

وی با بیان اینکه بهترین بازار نگهداری نقدینگی بانک‌ها هستند، اظهار کرد: بانک‌ها با سود 14 درصدی مردم را به خود جلب کرده و سرمایه‌گذاران موازی که مصرف‌کننده اصلی هستند دیگر خریدار اجناس نیستند.

درباره نرخ بهره باید تجدید نظر شود

وی با اشاره به اینکه پول بانک‌ها در بازار مسکن به کار گرفته می‌شود، عنوان کرد: در شرایط فعلی صنعت کشور نیاز به حمایت و مصرف دارد که می‌توان با ارائه وام خرید خودرو و فعال‌سازی کارت‌های اعتباری با بهره‌ پایین که تنها مخصوص خرید کالای داخلی هستند یک رونق اساسی به بازار ببخشد.

متین‌راد در ادامه افزود: با اشتغال افراد جدید و عدم پرداخت بیمه بیکاری وضعیت اقتصادی کشور متحول شده و تحریک تقاضا با نرخ بهره پایین شدنی است.

مردم علاقه دارند همه مشکلات را به خودروساز ربط بدهند

داور پناه درخصوص وضعیت ABS خودرو تصریح کرد: وظیفه ABS نجات جان دو ماشین که با سرعت 140 کیلومتر در ساعت حرکت می‌کنند نیست و تمام خودروها نیز بعد از اجباری شدن در سال 90 دارای ایربک شدند.

وی با بیان اینکه ابتدا باید همه چیز درست باشد بعد اگر مشکلی پیش آمد مقصر خودروساز است، گفت: متاسفانه مردم بعد از گذشت چند سال ترمز و سایر اجزای خودروی خود را معاینه فنی نمی‌کنند و در صورت بروز حادثه تنها خودروساز را مقصر می‌دانند.

داورپناه با اشاره به اینکه خدمات مشتری در ایران خودرو وجود دارد، عنوان کرد: مردم علاقه دارند همه مشکلات را به خودروساز ربط بدهند، درحالیکه تنها فراخوان ایمنی شرکت مربوط به لوله سوخت خودرو بود که هیچ تلفات جانی نداشته و تمام خسارت‌های مالی را نیز پرداخت کردیم.

وی اختلاف قیمت در کشورهای مختلف را طبیعی دانست و افزود: برای ارائه مشوق صادراتی و اینکه در بازار کشورهای همسایه مطرح شویم قیمت پراید در عراق را به 9 هزار دلار رساندیم.

داورپناه ضمن تاکید بر ضعف تکنولوژی در خودروهای داخلی، خاطرنشان کرد: در سال 81 سمند تولید شد، اما در هشت سال دوره دولت قبلی بین همه چیز وقفه ایجاد شد و در همه چیز عقب ماندیم.

وی با بیان اینکه باید با دنیا ارتباط برقرار کنیم، عنوان کرد: باید به دنبال یافتن فرصتی دوباره برای طراحی محصولات جدید باشیم، چراکه هیچ‌جای دنیا یک شبه اتفاق خاصی نمی‌افتد.

خدمات پس از فروش، مشتری ناراضی را به عصبانی تبدیل می‌کنند

داورپناه بهترین شرایط برای توسعه محصول خودرو از طراحی و تولید را پنج ساله دانست و افزود: خودروهای موجود در بازار در بخش خدمات پس از فروش ضعف دارند، چراکه متاسفانه مشتری ناراضی را به عصبانی تبدیل کرده و این کار را سخت می‌کند.

نارضایتی مردم از صنعت خودرو واقعی است

باخرد نارضایتی مردم از صنعت خودرو را واقعی دانست و گفت: شاید مهمترین ریشه این نارضایتی قبل از گرانی خودرو، بحث کیفیت باشد که امری چند ساله است و به امروز و دیروز محدود نمی‌شود.

رییس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، اعلام کرد: مردم برای خرید تاکنون غیر از خودروهای داخلی، خودروی دیگری ندیده‌اند و در اصطلاح گروگان‌گیری اقتصادی وجود داشته و باید خودرو مورد نیاز خود را از حداکثر دو کارخانه خریداری می‌کردند که در نهایت این دو کارخانه به دولت باز می‌گردد وخودروهای وارداتی چینی هم نمی توانند از نظر قیمت و کیفیت با خودرو ایرانی مقایسه شوند.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied