شمانیوز
شما نیوز

گرامیداشت هادی نوروزی در نود/ واکاوی پرونده‌های جنجالی فوتبال +فیلم

برنامه این هفته نود پس از گرامیداشت یاد کاپیتان فقید پرسپولیس و اختصاص آیتم‌های مختلف در اینباره، به بررسی عملکرد کمیته اخلاق پرداخت و مناظره‌ای جنجالی را با حضور دو میهمان پشت‌سر گذاشت.

به گزارش مشرق ، عادل فردوسی پور در ابتدای برنامه گفت هفته گذشته اتفاقی تلخ جامعه فوتبال را تکان داد و خیلی زود کاپیتان جوان پرسپولیس را از دست دادیم. نظرسنجی برنامه برای همدردی با خانواده هادی نوروزی پخش شد که عدد ۲۴ را به شماره ۲۰۰۰۹۰ ارسال کنید و در کنار آن حتما یک فاتحه هم برای شادی روح هادی نوروزی بخوانید. ( ویدئو )

با پخش کلیپی از تصاویر هادی نوروزی برنامه آغاز شد.( ویدئو )

عادل فردوسی پور اعلام کرد هفته گذشته در اعتراض به فاجعه منا از سوی موزه صلح کمپینی برای جمع آوری یک میلیون امضا و ارسال برای دبیرکل سازمان ملل تشکیل شد که ۴۰۳ هزار نفر شرکت کردند و کسانی که دوست دارند به این کمپین بپیوندند می توانند یک پیامک خالی به شماره ۲۰۰۰۰۰۹۰ ارسال کنند.

علی دایی هم در فاجعه منا دایی خودش را از دست داد و عزادار شد که به او و تمام بازماندگان در گذشتگان فاجعه منا تسلیت می گوییم.

گزارش اول از خبر هولناک درگذشت هادی نوروزی پخش شد.( ویدئو )

۱۳ دقیقه پس از آغاز برنامه یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در همدردی پیامکی با خانواده هادی نوروزی شرکت کردند.

عادل فردوسی پور ضمن گلایه از برخی حرف و حدیث ها گفت شماره ۲۴ هادی نوروزی حتما و بدون هیچ اگر و امایی باید بایگانی شود و این شماره خیلی شماره رندی هم نیست که بحثی در آن باشد. یک سری از کارها خیلی بدیهی است که باید انجام شود درست مانند حق و حقوق خانواده اش که باید پرداخت شود. از طرف دیگر هواداران هم پیشنهاد دادند که در هر بازی دقیقه ۲۴ بلند شوند و هادی نوروزی را تشویق کنند درست مثل آبیدال که در زمان مبارزه با سرطان در هر بازی دقیقه ۲۳ تشویق می شد. این خیلی بهتر از این است که پرسپولیس کل فصل را لباس مشکی بپوشد. یاد و خاطره این بازیکن که برای پرسپولیس بازیکن بزرگی بوده باید حفظ شود و شان او هم همچنین. جواد نکونام گفته در بازی ایران و ژاپن با پیراهن شماره ۲۴ به ورزشگاه می رود تا یاد و خاطره او را زنده نگاه دارد. یا مثلا می شود همیشه روی بازوبند کاپیتانی پرسپولیس عدد ۲۴ درج شود یا این که کاپیتان پرسپولیس همیشه عدد ۲۴ بپوشد و از این دست کارها تا ۲۰ سال بعد هانی نوروزی که بزرگ شد ببیند یاد وخاطره پدرش کماکان زنده نگه داشته می شود.

گزارش کامل از روز جمعه غمگین ورزشگاه آزادی و مراسم تشییع پیکر هادی نوروزی پخش شد.( ویدئو )

پس آن سفر تیم نود به بابل و مراسم خاکسپاری هادی نوروزی در روستای کپورچال پخش شد.( ویدئو )

عادل فردوسی پور پس از بازگشت اعلام کرد اینجا همه در استودیو با دیدن گزارش ها در حال گریه هستند. وی ادامه داد یک کار بد و وحشتناک در ورزشگاه آزادی در روز تشییع انجام شده و در پارکینگ ها از مردم هزینه ورود گرفته اند. یک سری ها هم بودند که پیامک انبوه ارسال کرده بودند و پس از این اتفاق می خواستند آخرین اخبار هادی نوروزی را ارسال کنند تا با آن درآمدزایی کنند، این کارها چه معنی دارد، اخلاقا نباید انجام شود از چنین اتفاق تلخی آدم نباید دنبال پول باشد و درآمدزایی به هر قیمتی درست نیست.

تقویم این هفته به طور کامل به بازی های به یادماندنی هادی نوروزی برای پرسپولیس و تیم ملی اختصاص داشت. ( ویدئو )

۵۶ دقیقه پس از آغاز برنامه ۲ و میلیون و دویست هزار نفر به یاد هادی نوروزی پیامک ارسال کردند.

۴ تصمیم درپی اتفاق تلخ رخ داده در ورزشگاه آزادی

پس از آن نیکوخصال مدیر مجموعه ورزشی آزادی روی خط تلفنی آمده و درباره اتفاقات رخ داده در مراسم تشییع هادی نوروزی توضیح داد. وی در ابتدا گفت: با توجه به اینکه این اتفاق ناگهانی افتاد و از زمانی که به ما اعلام کردند حدود ۷-۸ ساعت برای آماده سازی زمان داشتیم تمام تلاش خود را برای انجام کارها انجام دادیم از جمله تهیه محل نماز، ساخت استیج، محل استقرار خانواده مرحوم، هماهنگی با اداره برق، حراست، پلیس، اورژانس، پرسنل ورزشگاه آزادی، آتش نشانی، انجام نظافت ورزشگاه و... انجام شد و به این ترتیب شاهد اتفاق کم نظیری بودیم.

نیکوخصال درباره کم بودن تعداد بنرهای یادبود در ورزشگاه و نزدن دور کامل زمین در مراسم تشییع و اینکه آیا نمی شد مراسم شکیل تر برگزار شود گفت: صبح جمعه ساعت ۷ صبح با حضور بیست هزار نفر از علاقه مندان بزرگترین مراسم تشییع و تدفین و دور افتخار در تاریخ ورزش کشور انجام شد و من یادم نمی آید تا امروز هرگز ۲۰ هزار نفر در چنین مراسم دور افتخار ورزشی حضور داشته باشند.

اتفاقی که خاطر همه را مکدر کرد سودجویی انجام شده و گرفتن پول بلیط از مردم در ورزشگاه بود که مدیر مجموعه در این بار گفت: ما پارکینگ ورزشگاه را دو قسمت کردیم. روز جمعه سالن دوازده هزار نفری برای یک مراسم رزرو شده و همچنین مسابقات اتومبیل رانی هم داشتیم که به خاطر این دو اتفاق پارکینگ غربی را به آنها اختصاص دادیم و پارکینگ شرقی را به حاضران در مراسم تشییع. بعضی از کسانی که نمی دانستند ضلع غربی مربوط به مراسم تشییع نیست از سمت غرب وارد شدند و از آن ها پول گرفتند و از بعضی ها هم بیشتر از حد پول گرفتند و اتفاق بدی رخ داد.

درپی این اتفاق کارگروهی تشکیل شد و ۴ تصمیم گرفته شد. یک این که با مسببین امر که وجه بیش ار حد گرفته بودند برخورد شد و از کار اخراج شدند. دوم، قرار شد بهره بردار پارکینگ تمام خسارت مردم را به آنها پرداخت کند و هرکسی مراجعه کند پولش پرداخت می شود. سوم پیمانکار متعهد شده تمام عواید بلیط فروشی را به حساب موسسه خیریه محک واریز کند. چهارم و آخرین پیشنهاد قرار شد در بازی آینده پرسپولیس و صبا ۸۵۰۰ پارکینگ ورزشگاه آزادی رایگان در اختیار تماشاگران قرار گیرد. در نهایت ضمن عذرخواهی مجدد از مردم از اتفاق تلخی که رخ داده اعلام می کنم نفراتی که پول اضافه دریافت کردند شناسایی شده و اخراج شدند.( ویدئو )

زهره هراتیان رئیس مرکز پزشکی سازمان لیگ روی خط تلفنی آمد و درباره آزمایش های قلبی از بازیکنان پیش از بازی ها گفت: از سال ۲۰۰۳ که ویویان فوئه بازیکن تیم ملی کامرون در زمین فوت کرد فیفا پروتکلی را آغاز کرد که معاینات کامل قبل از فصل انجام شود. بازیکنان نباید هیچ علامتی را دست‌کم بگیرند از جمله تنگی نفس و درد در قفسه سینه.

وی افزود: از سال ۲۰۱۳ از سوی فیفا اجباری شده تا در تمرینات تیم‌ها و البته بازی‌ها، پزشکان دستگاه شوک الکتریکی همراه خود داشته باشند. در حال حاضر هم به غیر از یک باشگاه، همه باشگاه این دستگاه را دارند. این را هم فراموش نکنید ایست قلبی با سکته قلبی متفاوت است. الان نباید از لفظ سکته قلبی برای هادی نوروزی استفاده کرد چراکه ایست قلبی با سکته قلبی خیلی فرق دارد و خواهش می کنم همه منتظر باشیم تا جواب پزشکی قانونی بیاید و بعد از عبارت سکته قلبی استفاده و درباره علت مرگ صحبت کنیم. ( ویدئو )

امیر حاج رضایی کارشناس فوتبال هم روی خط نود آمد و درباره درگذشت هادی نوروزی گفت امیدوارم این اتفاق باعث نزدیک شدن مردم و از بین رفتن فضای غیراخلاقی در ورزشگاه ها شود.

حاج رضایی گفت: باور کنید وقتی ساعت هشت و بیست دقیقه این پیام به من رسید و آن را خواندم حیرت زده شدم و وقتی به آینه نگاه کردم انگار پیرتر شده بودم. در تمام عمرم این عزیز یک بار در هتل المپیک سلامی به من کردند و من پاسخ دادم. واقعا مرگ تکان دهنده ای بود. صحنه هایی که در این مدت در رسانه ها پخش می شد و در روزنامه ها چاپ می شد هر انسانی را دردمند می کرد. ای کاش همه ما این مرگ و رفتن نابهنگام را ملکه خود کنیم و پرتویی از حقیقت در فوتبال ما جاری شود که زندگی انسان ها بستگی به مویی دارد و امیدوارم به احترام هادی ورزشگاه های ما پالوده شود و از فرهنگ برخوردار شود و به احترام جوانی که در سی سالگی ما را ترک کرد فضای ورزشگاه ما انسانی شود. مرگ،مرگ بدی بود، قابل توصیف نیست و به نظر من استحاله ای بود از زندگی به خاک. خاکی که زود بود برای این عزیز، هنوز که چند روز از این واقعه می گذرد باور کردنش سخت است. آن زمان که بنده جوان بودم چنین اتفاقاتی را هرگز و هرگز شاهد نبودیم، گرچه در فوتبال خارج یکی دو فوتبالیست در زمین فوتبال جانشان را از دست دادند اما در ایران چنین حادثه ای رخ نداده بود به ویژه این که زنده یاد نوروزی در خواب بود و از خوابی به خواب ابدی رفتند که خواب دوم بسیار هولناک و تکان دهنده بود. به نظرم وحدتی که بین تیم ها و مردم ایجاد شد خوب است که با یک مرگ گره زده نشود. همه یک درد مشترک داشتند و دلشان سوخت، اگر آقای نوروزی فقید رو دوست دارند باید این فضای فرهنگی را به ورزشگاه برگردانند. ورزشگاه جای مقدس و پاکی است. بار دیگر صمیمانه این واقعه دردناک که با هیچ جمله ای قابل توصیف نیست را به خانواده اش و به مردم و به ویژه هواداران پرسپولیس تسلیت می گویم.( ویدئو )

آماری از عملکرد فوتبالی هادی نوروزی نمایش داده شد که نشان داد پاس گل های زندگی او مانند شماره پیراهن و شماره شناسنامه اش در عدد ۲۴ به پایان رسید.

داریوش شجاعیان پدیده لیگ برتر به عنوان مهمان ویژه به برنامه اضافه شد و گفتگو با او آغاز شد.( ویدئو )

شجاعیان در ابتدا درگذشت هادی نوروزی را تسلیت گفت و به گفتگو با عادل فردوسی پور پرداخت.

عکس هایی از دوران نوجوانی شجاعیان به تصویر کشیده شد که در یکی از عکس ها پیام صادقیان و امید عالیشاه نیز حضور داشتند و شجاعیان در مورد تصاویر صحبت کرد ، او عنوان کرد که پیام صادقیان از ابتدا استعداد خاصی در فوتبال داشته است. تصاویری از بازی های داریوش شجاعیان در دیدارهای مختلف و دریبل ها و کارهای تکنیکی وی پخش شد، شجاعیان دلیل اصلی انجام این حرکات را بازی در سالن و فوتسال عنوان کرد،او در ادامه اظهار داشت که اگر حرکات تکنیکی در جریان مسابقات انجام می دهد در راستای موفقیت تیمی بوده و موفقیت تیم برای او در اولویت است.

وی عنوان کرد که اگر بدشانسی گریبان گیر آنها نشود گسترش فولاد در فصل جاری لیگ برتر قادر به کسب سهمیه خواهد بود و تمام بازیکنان تیم با تلاش خود به دنبال رسیدن به این مهم هستند.

شجاعیان ادامه داد: پدرم در قید حیات نیست و به رحمت خدا رفته و تمام تلاشم این است به تیم ملی راه یابم تا روح پدرم شاد شود.

قرعه کشی مسابقه پیام کوتاه هفته قبل به کمک شجاعیان انجام شد.

علیپور فیزیوتراپ تیم فوتبال پرسپولیس روی خط تلفنی آمد و درباره فیلمی که از تمرین پرسپولیس قبل از فوت هادی نوروزی منتشر شده و او ناگهان دردی احساس می کند و قفسه سینه خود را فشار می دهد توضیح داد: ضربه شدیدی به دنده ۵ و ۶ هادی در یکی از بازی ها خورد و همین درد دنده طولانی مدت باقی می ماند و به شکلی نیست که طی یکی دو روز رفع شود. متاسفانه این درد سه هفته همراهش بود و فقط می توانست از مسکن برای تحمل استفاده کند و علت اینکه دستش را به سینه اش می برد این درد بود.

علیپور در پاسخ به این که قبول دارد معاینات قلب بازیکنان به خوبی انجام نمی شود گفت: نه تست های پزشکی که اول فصل انجام می شود کامل است که شامل تست اکو، نوار قلب است و تمام مشخصات بررسی می شود و مواردی که مشکوک باشد به اطلاع باشگاه ها می رسد که در ادامه پیگیری شوند.( ویدئو )

بخش معرفی کشور عمان حریف بعدی تیم ملی کشورمان در مسابقات مقدماتی جام جهانی پخش شد.( ویدئو )

سایت برنامه نود و بخش های مختلف آن بررسی شد.( ویدئو )

بررسی عملکرد لژیونرهای فوتبال کشور در هفته گذشته پخش شد.( ویدئو )

مسابقه فوتبال قدیمی نوستالژیک بین تیم های ایران و عمان پخش شد. ( ویدئو )

علی اکبر محمد زاده رئیس سابق کمیته اخلاق و احمدرضا براتی کارشناس حقوقی به برنامه آمدند و مناظره آنها درباره حواشی کمیته اخلاق آغاز شد.( ویدئو )

براتی در مورد کمیته اخلاق گفت: اعضای کمیته اخلاق، کمیته انضباطی و کمیته استیناف باید از طریق مجمع انتخاب شوند و مشکل اساسنامه ما همین امر است که اعضای این کمیته ها در مجمع انتخاب نمی شوند. محمدزاده نیز در این باره افزود: من دقیقا این مسئله را قبول دارم ولی مجبوریم طبق اساسنامه فدراسیون عمل کنیم ولی اساسنامه ما سال ۹۰ تنظیم شده است و در آن زمان مقرر نشده بود اعضای کمیته های استیناف، اخلاق و انضباطی از طریق مجمع انتخاب شوند و اساسنامه جدیدی نیز تدوین نشده است. در مجمع های بعدی باید پیشنهاد تغییر اساسنامه را بدهند تا این امر صورت بگیرد. در ادامه این مبحث براتی صحبت هایی در مورد خالکوبی بازیکنان مطرح کرد که محمدزاده از این بابت و پرداختن برنامه به این موضوع اظهار تاسف کرد و اظهار داشت: من نمی دانم چرا براتی در مورد خالکوبی صحبت می کند در حالی که ما از میان ۱۵۰ ، ۱۶۰ پرونده موجود در کمیته اخلاق حتی یک پرونده در مورد خالکوبی نداریم! در ادامه براتی در خصوص عکس سلفی مطالبی عنوان کرد و گفت: چرا کمیته اخلاق عکی سلفی را ممنوع کرد؟ مگر عکس سلفی گرفتن مشکلی دارد؟ محمدزاده بار دیگر اظهار تاسف کرد و گفت: نمی دانم علت پرداختن به این مسائل چیست؟ موضوع گرفتن عکس سلفی نبود! این که عکس سلفی بازیکنان زیر چه پرچمی بود مدنظر ما بود و به بازیکنان عنوان کردیم که مراقب نحوه گرفتن عکس های سلفی خود باشند چرا که آنها الگوی جوانان ما هستند. در ادامه صحبت های محمدزاده و براتی به وظایف کمیته اخلاق و کمیته انضباطی اشاره شد که محمدزاده در این باره گفت: کمیته انضباطی به تخلفاتی رسیدگی می کند که در داخل زمین صورت می گیرد و رسیدگی به تخلفات خارج از زمین به کمیته اخلاق بر می گردد. براتی نیز در این باره اظهار داشت: گفته های محمد زاده را قبول ندارم و این سطحی ترین ترجمه ممکن از اساسنامه فیفا است. اگر در هنگام بازی دو بازیکن تصمیم بگیرند بازی را درآورند، این تبانی می شود و طبق تعریف محمدزاده این مسئله به کمیته انضباطی بر می گردد که قطعا این درست نیست. وی ادامه داد: فیفا می گوید مدارکی که مبنای صلاحیت حضور بازیکن برای بازی است اگر دچار مشکل باشد باید با بازیکن و باشگاه برخورد جدی شود که در کشور ما یکی از این مدارک کارت سربازی است که جعلی بودن کارت سربازی چندین تن از بازیکنان مشخص شد ولی برخوردی با این بازیکنان نشد. یکی دو سال از این قضیه گذشته ولی چه نتیجه ای حاصل شده است؟

محمدزاده عنوان کرد: مشکل کارت های معافیت جعلی بودن خود کارت ها نبود بلکه وجود اشکال در مدارکی بود که ارائه شده و به وسیله آنها کارت های معافیت صادر شده بود. براتی در این لحظه گفت تفاوتی بین این دو مسئله وجود ندارد و حتما با این همین بهانه هاست که دو سال است هیچ ورودی به این پرونده نکرده اید، پرونده ای که حداقل با ۲۰ میلیون جوان مملکت سر و کار دارد و آنها حق دارند بپرسند چطور یک عده با جعل صاحل کارت پایان خدمت می شوند و هیچ برخوردی با آنها نمی شود.

محمدزاده هم پاسخ داد: بعضی پرونده ها زمان‌بر است و ورود به آنها طول می کشد و خیلی از این بازیکنان به دیوان عدالت اداری مراجعه کردند و دستور توقف رای را دادند و خیلی از رای ها برگشته و نمی شود به سرعت به آنها ورود کرد و خود من همین یک ماه پیش پیگیری کردم لیست نهایی بازیکنان متخلف ارائه شود تا بتوانیم به آنها رسیدگی کنیم.

در ادامه این بحث، پای مهرداد خانبان آنالیزور تیم ملی هم وسط کشیده شد و در این باره صحبت‌هایی عنوان شد. محمدزاده گفت: آقای خانبان عکسی را منتشر کرده بودند که آقای وزیر و رئیس فدراسیون فوتبال با شخصیت‌های نادان سریال برره مقایسه شده بودند و کارلوس کی‌روش شخص دانای این سریال بود. ما در این باره به جایگاه افراد کاری نداریم بلکه شخصیت حقوقی آن‌ها مهم بوده است و در این باره رای صادر کردیم و دلیل اصلی آن هم این بود طرف مقابل وزیر ورزش و رئیس فدراسیون یک شخص خارجی بود.

در ادامه فردوسی‌پور اشاره داشت که دلیل محرومیت خانبان مصاحبه با خبرگزاری فارس بوده است، که محمد زاده این موضوع را رد کرد اما نامه‌ای که در این باره دلیل محرومیت او را منتشر کرده بودند، توسط فردوسی‌پور به محمدزاده نشان داده شد.

ریس پیشین کمیته اخلاق گفت: اسنادی را درباره قرارداد کارلوس کی‌روش می‌خواستیم که فدراسیون فوتبال با تعلل و کشتن زمان آنرا در اختیار ما می‌گذاشت. علی اکبر محمدزاده درباره تهدید کارلوس کی‌روش به افشاگری علیه کمیته اخلاق با بیان مطلب فوق اظهار کرد: کی‌روش مربی فنی است و محبوبیت خوبی هم دارد. ما هم از این لحاظ دوستش داریم ولی محبوبیت فوق العاده ایشان و اینکه مربی سرشناسی بوده است، دلیل نمی‌شود به بعضی از معایب و مشکلات ایشان ورود نکنیم. کی‌روش تاکتیک فرار رو به جلو را قبل از مسابقات دارد تا در صورت کسب نتیجه تلخ، تقصیرات را گردن دیگران اندازد. وی افزود: من پاسخی به بیانیه کی‌روش نمی‌دهم تا بازی با عمان برگزار شود. پاسخ به این بیانیه باشد برای هفته آینده. امیدوارم تیم ملی هم این هفته نتیجه بگیرد. رئیس مستعفی کمیته اخلاق با بیان اینکه اجرایی نشدن رای انضباطی مهرداد خانبان و پرداخت پول شرکت آل اشپورت به کارلوس کی‌روش از دلایل استعفای اعضای این کمیته بوده است، گفت: یکی از دلایل خاص استعفای ما استناد به پرونده سرمربی بزرگوار تیم ملی بود که وقتی اسنادش را از فدراسیون فوتبال می‌خواستیم، آنرا با تعلل و کشتن زمان به زبان انگلیسی به ما می‌دادند. محمدزاده تاکید کرد: تا جایی که من اطلاع دارم، در قرارداد کی‌روش آمده هر شرکتی که اسپانسر تیم ملی است، سرمربی تیم هم باید به آن احترام بگذارد و تابع اسپانسر باشد ولی کی‌روش فوق العاده بر این از اسپانسر درخواست مالی داشته است و اقداماتی داشته که منجر به اخذ وجه شده است. متاسفانه دوستان فدراسیون هم راغب نبودند به این بحث رسیدگی کنیم.

آنالیزی از لیگ برتر فوتبال درباره تغییرات تیم ها و تاثیر آن بر عملکردشان در فصل پانزدهم پخش شد.( ویدئو )

مباحث مناظره پیگیری شد و سپس مرور مسابقات هفته هشتم لیگ یک پخش شد.( ویدئو )

در انتهای برنامه روزنامه های سه شنبه از روی سایت مرور شد.

هوشنگ نصیرزاده رئیس کمیته تدوین مقررات فدراسیون که بارها در مناظره نامش به عنوان تدوین کننده قوانین دارای ایراد مطرح شد در آخرین دقیقه برنامه روی خط تلفنی آمد و توضیحات فوری و کوتاهی مطرح کرد. صحبت های نصیرزاده نیمه کاره ماند و قرار شد هفته آینده بحث کمیته اخلاق، انضباطی و استیناف و آیین نامه ها ادامه پیدا کند.

با پخش آخرین آمار نظرسنجی برنامه این هفته نود ساعت ۲ و ۱۱ دقیقه به پایان رسید که در پایان ۳ میلیون و ۴۲ هزار نفر به یاد هادی نوروزی در مسابقه پیامکی شرکت کردند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied