شمانیوز
شما نیوز

خوشا به حالت ای روستایی ...

وقتی نام روستا به گوشمان می‌رسد ناخودآگاه آرامش و هوای مطبوع روستا به ذهنمان خطور می‌کند. انگار به جز روستا هیچ جای عالم برایمان آرامش نمی‌آورد.

وقتی نام روستا به گوشمان می‌رسد ناخودآگاه آرامش و هوای مطبوع روستا به ذهنمان خطور می‌کند. انگار به جز روستا هیچ جای عالم برایمان آرامش نمی‌آورد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه همدان، یکی از برتری‌های زندگی روستایی نسبت به زندگی شهری همین آرامش است که در روستاها می‌توان به آن رسید و زندگی در روستا آدمی را از هر جنجال و قیل و قال و دود و دم رهایی می‌بخشد.

آدم‌هایی که همیشه در جستجوی زندگی آرام و به دور از ازدحام شهرها هستند، تصویری شاعرانه از روستا در ذهن خود دارند و برای همین است که خیلی وقت‌ها می‌گویند خوشا به حالت ای روستایی...

هرچند هنوز هستند روستا‌هایی که زندگی صنعتی و تاثیرات زندگی شهری آنها را متحول نکرده اما زندگی روستایی با تمام زیبایی‌هایش رو به سوی تحول دارد؛ سبک زندگی روستائیان در حال تغییر است و با شتابی روز افزون از گذشته‌ها فاصله می‌گیرد.

حالا در برخی روستاها خیلی از سبک‌های زندگی شهری وارد شده، آنقدر که برای قدیمی‌ها کمتر چیز آشنایی از گذشته بر جای مانده است و برای کسانی هم که راه شهر را پیش گرفتند و سالیان دراز دور از روستایشان بوده‌اند، شاید باور دیدن روستای کودکی‌هایشان کمی ‌دشوار باشد.

کسانی که از روستاها مهاجرت کرده‌اند هنوز هم دلشان نان پخته شده در تنور گرم زنان روستایی را می‌خواهد؛ نانی که با چاشنی مهر و محبت و دوستی برای خانواده پخته می‌شود.

15 مهرماه در تقویم کشور ما روز ملی روستا نام نهاده شده است. برهمین اساس برآن شدیم تا از حال و احوال روستاهای استان همدان با خبر شویم.

39.4 درصد جمعیت استان همدان روستایی است

مدیرکل دفتر امور روستایی و عشایری و امور شوراهای استانداری همدان با بیان اینکه جمعیت روستایی استان 39.4 درصد از جمعیت استان همدان را تشکیل می‌دهد، اظهار کرد: جمعیت استان همدان براساس سرشماری سال 90، یک میلیون و 758 هزار نفر است که از این میزان 693 هزار و 435 نفر در روستاها زندگی می‌کنند.

"سیدفریدون عربی" به ایسنا گفت: استان همدان 1037 روستا دارد که از این تعداد 750 روستا مجوز تاسیس دهیاری داشته و 741 روستا دارای دهیاری فعال هستند که جمعیتی بیش از 660 هزار نفر را شامل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه درصد تعداد روستاهای دارای دهیاری فعال به کل روستاهای استان 71.5 درصد است، خاطرنشان کرد: درصد جمعیت روستاهای دارای دهیاری فعال به جمعیت کل روستاهای استان 95.7 درصد است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر تمامی روستاهای بالای 50 خانوار در استان دارای مجوز تاسیس دهیاری هستند، عنوان کرد: شهرستان ملایر با 199 روستا بیشترین تعداد روستاهای استان را داشته و شهرستان فامنین با 61 روستا کمترین تعداد روستا را در خود جای داده است.

عربی بیان کرد: روستای "قوشچه" با 5.7 هکتار اراضی و 54 نفر جمعیت کوچکترین روستای استان در بخش مرکزی فامنین است و "قاسم‌آباد" با 63.4 هکتار اراضی و جمعیت 8000 نفری بزرگترین روستای استان همدان به شمار می‌رود.

همدان 19 روستای هدف گردشگری دارد

وی با بیان اینکه استان همدان 19 روستای هدف گردشگری دارد، تصریح کرد: تاکنون یک واحد مسافرکاشانه در روستای ورکانه همدان توسط بنیاد مسکن احداث شده است.

وی تصریح کرد: در روستای علیصدر نیز 30 واحد در قالب طرح "خانه‌مسافر" در فصول بهار و تابستان فعال است.

عربی خاطرنشان کرد: هر ساله در هفته گردشگری در روستاهای هدف گردشگری مانند گشانی، اشتران، ملحمدره، حبشی و مانیزان برنامه‌های فرهنگی برگزار می‌شود.

مدیرکل دفتر امور روستایی، عشایری و شوراهای استانداری همدان درخصوص بیمه روستایی استان نیز گفت: جهش بالایی در راستای بیمه روستائیان در استان همدان صورت گرفته است به‌طوری‌که بیمه روستائیان در استان همدان رشد 200 درصدی دارد.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته 65 هزار نفر در استان همدان تحت پوشش بیمه روستایی و عشایری قرار گرفتند.

عربی تصریح کرد: در تفاهم‌نامه‌ای که سال گذشته بین استاندار و صندوق بیمه کشاورزان، روستائیان و عشایر بسته شد مقرر شد در دوره زمانی سه ساله 80 درصد جمعیت روستایی هدف استان که بیمه نبودند تحت پوشش قرار بگیرند.

وی با اشاره به مهاجرت روستائیان عنوان کرد: فقدان جذابیت و معیشت پایدار در روستاها از عوامل مهم و اصلی مهاجرت روستائیان است.

وی افزود: مشکلات شهری و اجتماعی حاصل از مهاجرت روستائیان عمران و آبادانی شهرها را تهدید کرده اما با وجود دهیاری‌ها در مراکز روستاها ساماندهی خاصی به مسأله زندگی روستایی داده شده است.

طرح مشارکت روستائیان در اشتغالزایی جایگزینی مناسب برای کشاورزی

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری همدان با اجرای طرح‌ مشارکت روستائیان در اشتغالزایی را یکی از اقدامات خوب برای ماندگار کردن روستائیان در روستاها دانست و گفت: با افزایش مشارکت مردم و حمایت‌های صندوق کارآفرین امید در استان می‌توان اشتغال را به سمت روستاها هدایت کرده و تسهیلات ویژه را در اختیار روستائیان قرار داد.

عربی ادامه داد: با توجه به خشکسالی‌های اخیر و تهدید کشاورزی این طرح می‌تواند معیشتی جایگزین کشاورزی قرار بگیرد.

وی نرخ سودهای مشارکتی و غیرمشارکتی را 3 و 10 درصد اعلام کرد و گفت: معافیت مالیاتی برای طرح‌ها تا 10 سال اعلام شده و باید زمینه حضور مردم فراهم شود.

وی یادآور شد: تا کنون 25 طرح آماده از شهرستان‌ها به کمیته اجرایی رسیده و در حال بررسی است و معتقدیم عزت روستایی در این است که در محل زندگی خود بمانند.

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری همدان با بیان اینکه ۱۵ مهر به عنوان روز روستا معرفی شده است، یادآور شد: با توجه به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام سال «همدلی و همزبانی»، دولت تدبیر و امید به دنبال گسترش فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در روستاها است.

وی همچنین با اشاره به برگزاری همایش روز روستا اظهار کرد: هدف از برگزاری این همایش تبیین و معرفی توانمندی‎‌های روستائیان و عشایر در عرصه تولید و ایفای نقش‌آفرینی در عرصه تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

تصویب طرح هادی روستایی در 941 روستای استان

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان نیز با بیان اینکه از 1041 روستای دارای سکنه استان تمامی روستاها دارای طرح هادی هستند، گفت: در 941 روستای بالای 20 خانوار طرح هادی روستایی به تصویب رسیده و در مابقی نیز تعیین محدود به تصویب رسیده است.

"حسن ظفری" اظهار کرد: در 483 روستای استان عملیات اجرایی فاز یک طرح هادی آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه تا کنون 13 روستای استان تبدیل به شهر شده است، تصریح کرد: در 263 روستا فاز یک بهسازی به بهره‌برداری رسیده و بیش از 173 روستای نیمه کاره در برنامه فعالیت عمرانی بنیاد مسکن قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه اعطای سند مالکیت در ماندگاری روستائیان نقش بسزایی دارد، خاطرنشان کرد: در زمینه سند مالکیت روستایی نیز در بیش از 778 روستا نقشه ثبتی تهیه شده و بیش از 140 هزار جلد سند مالکیت در این روستاها صادر شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان سهیمه بهسازی مسکن روستایی استان را 97 هزار سهمیه دانست و گفت: تا کنون بیش از 965 میلیارد تومان تسهیلات در راستای بهسازی و نوسازی مسکن روستایی استان همدان تخصیص داده شده است.

بیش از 85 هزار متقاضی بهسازی و نوسازی مسکن روستایی ثبت‌نام کرده‌اند

ظفری یادآور شد: بیش از 85 هزار متقاضی بهسازی و نوسازی مسکن روستایی ثبت‌نام شده و بیش از 74 هزار متقاضی موفق به عقد قرارداد با سیستم بانکی شده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین بیش از 67 هزار واحد موفق به اخذ پایانکار از نظام مهندسی شده است که مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌ا‌ند.

وی اجرای این طرح‌ها را در ساماندهی فضا و محیط روستاها موثر دانست و افزود: اجرای طرح‌های هادی و بهسازی در روستاها باعث بالا رفتن کیفیت زندگی در روستاها شده که به عنوان یکی از فاکتورهای اساسی نقش عمده‌ای در زمینه ماندگاری روستائیان در روستاها ایفا می‌کند.

ظفری یکی از اقدامات موثر درماندگاری روستائیان در روستاها را صدور سند مالکیت عنوان کرد و گفت: صدور سند مالکیت روستایی، در کنار فعالیت‌های عمرانی دیگر از جمله بهسازی و ساماندهی فضای محله در تثبیت مالکیت روستائیان نفش بسزایی ایفا کرده و موجبات تثبیت روستایئان و امیدواری مردم به زندگی در روستا را به صورت چشمگیری افزایش می‌دهد.

به گزارش ایسنا؛ هر چند تغییراتی در سبک زندگی روستا‌ها وارد شده اما روستا، همان روستاست با همان مردمانی که آسمان، زمین، عشق، هوا، سادگی و پاکی مال آنهاست.

گزارش از بنت‌الهدا نوری خبرنگار ایسنا، منطقه همدان

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied