شمانیوز
شما نیوز

الگوگیری از سیره علمی و عملی امام رضا(ع) در حوزه‎های علمیه ضروری است

تولیت حرم حضرت عبدالعظیم، گفت: الگوگیری از سیره علمی و عملی امام رضا(ع) در حوزه‎های علمیه و برای دفاع از اسلام و مکتب تشیع، بسیار ضروری است که در این زمینه نیازمند به کار فراوانی است.

تولیت حرم حضرت عبدالعظیم، گفت: الگوگیری از سیره علمی و عملی امام رضا(ع) در حوزه‎های علمیه و برای دفاع از اسلام و مکتب تشیع، بسیار ضروری است که در این زمینه نیازمند به کار فراوانی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، آیت‎الله محمد محمدی ری‌شهری در سومین همایش حدیث رضوی در قم گفت: فضای سیاسی پس از پیامبر اکرم(ص) اجازه نداد جامعه اسلامی و بلکه جامعه بشری از علم گسترده ائمه بهره لازم را بگیرد، به همین جهت، میراث علمی به جای مانده از اکثر ائمه آن چنان که باید باشد نیست.

وی ادامه داد: اگر فضا اجازه می‎داد کل جامعه بشری از این احادیث بهره می‎بردند، از یکی از ائمه‏‎ای که به حسب شرایط زمانی میراث علمی مناسبی به دست ما رسیده است، امام رضا(ع) است که هرچند بسیاری از این احادیث به دست ما نرسیده است.

تولیت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)خاطرنشان کرد: یکی از شعرای اهل سنت بیان می‎کند که در عمرم ندیدم که کسی مثل ایشان برای هر سوالی یک پاسخ داشته باشند و این پاسخ‎ها را به قرآن مستند می‎کردند.

ری شهری بیان کرد: مجموعا، 2427 حدیث کوچک و بزرگ از امام رضا(ع) باقی مانده است، 204 حدیث از این تعداد، احادیث تفسیری است که نکته قابل توجه آن است که هرچند که تعداد احادیث اعتقادی پس از احادیث فقهی بالاترین میزان احادیث نقل شده را دارد ولی از نظر حجمی بالاترین این احادیث را به خود اختصاص داده است.

رئیس موسسه دارالحدیث خاطرنشان کرد: 1806 روایت از امام رضا(ع) در حکمت نامه رضوی نقل شده است که 20 فصل آن مرتبط با احادیث اعتقادی است.

وی افزود: در این میان باید گفت که با یک نگاه کلی به احادیث رضوی، چند برنامه کاری می‎توان در این بین بیان کرد که اول نقش امام هشتم در تحکیم مبانی اعتقادی اسلام به ویژه تشیع است و ایشان در این زمینه تاثیرات شگرفی ایجاد کردند.

ری شهری بیان کرد: در عصر امام هشتم(ع) به دلایل مختلف سیاسی فرصت برای طرح اندیشه‎های مختلف بسیار فراهم بود و با این فضای بازی که ایجاد شد، مقالات و اندیشه‎های مختلف طرح شد و جهان اسلام نیز نیاز جدی به نقد این اندیشه‏‎ها داشت که اکثر آنها نیز در تضاد با اندیشه‎های اسلامی بودند.

تولیت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) خاطرنشان کرد: الگوگیری از سیره علمی و عملی امام رضا(ع) در حوزه‎های علمیه و برای دفاع از اسلام و مکتب تشیع، بسیار ضروری است و اگر بخواهیم از روش امام رضا(ع) در این زمینه استفاده کنیم و از اسلام ناب دفاع کنیم، نیازمند به کار فراوانی است و الگوگیری از مکتب رضوی ایجاب می‎کند که حوزه به مسایل اعتقادی بیشتر بپردازد که متاسفانه جای آنها در حوزه مختصر است.

وی گفت: اگر بخواهیم در این زمینه از امام رضا(ع) الگوگیری کنیم باید بگوییم که نیازمند کار فراوانی در زمینه طرح مباحث اعتقادی با استفاده از معارف اهل بیت(ع) هستیم، باید بخشی از پژوهشکده کلام اهل بیت(ع) روی احادیث کلامی رضوی کار جدی انجام دهد.

رئیس موسسه دارالحدیث خاطرنشان کرد: نکته دیگر در رشته کلام دانشگاهی است که این مساله باید در حوزه کلان مسایل اعتقادی در روایات رضوی مورد بحث جدی قرار گیرد و در رشته کلام به آن پرداخته شود.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied